Sida 4 av 4

Postat: tisdag 24 oktober 2006 17:55
av daniel_s
mats skrev:Allmänt appropå den här tråden (jag har kanske redan skrivit det här nu) så borde man kanske tänka till lite hur man hanterar störningar i trafiken. Om alla spårvagnar i centrala göteborg är utslagna p.g.a. kontaktledningsras så bör bussförarna åtminstone kunna säga mer än att "bussen går till heden" utan också säga saker i stil med "det är 700 meter till kungsportsplatsen från heden, och före heden stannar bussen vid valand.
Det förutsätter ju att bussföraren har dessa kunskaper. Här i stan (den riktiga stan) är det rätt vanligt att ersättningstrafiken körs av förortsförare med ringa kunskap om innerstadens geografi. (I och för sig förekommer det att även innerstadsförarna har dåliga kunskaper om innerstadens geografi...)

Postat: tisdag 24 oktober 2006 18:04
av M_M
daniel_s skrev:
mats skrev:Allmänt appropå den här tråden (jag har kanske redan skrivit det här nu) så borde man kanske tänka till lite hur man hanterar störningar i trafiken. Om alla spårvagnar i centrala göteborg är utslagna p.g.a. kontaktledningsras så bör bussförarna åtminstone kunna säga mer än att "bussen går till heden" utan också säga saker i stil med "det är 700 meter till kungsportsplatsen från heden, och före heden stannar bussen vid valand.
Det förutsätter ju att bussföraren har dessa kunskaper. Här i stan (den riktiga stan) är det rätt vanligt att ersättningstrafiken körs av förortsförare med ringa kunskap om innerstadens geografi. (I och för sig förekommer det att även innerstadsförarna har dåliga kunskaper om innerstadens geografi...)
I göteborg verkar ersättningstrafik bara köras om ett stopp i spårvagnstrafiken planerats i förväg...

det jag tänkte är att "förortbussarna" kan alltså rulla motsvarande ett par hållplatser till för att täcka/möta varandra vid spårtrafikhaveri. Det är väl inte helt lätt att göra en stockholmsjämförelse men tänk dig den teoretiska tanken att om tunnelbanan havererat så låter man bussarna som kör vid tekniska högskolan/östra station möta bussarna som kör vid slussen på nåt vis, med skillnaden att avståndet mellan heden och nisseterminalen i göteborg är så mycket kortare.

Postat: tisdag 24 oktober 2006 18:33
av daniel_s
mats skrev:det jag tänkte är att "förortbussarna" kan alltså rulla motsvarande ett par hållplatser till för att täcka/möta varandra vid spårtrafikhaveri. Det är väl inte helt lätt att göra en stockholmsjämförelse men tänk dig den teoretiska tanken att om tunnelbanan havererat så låter man bussarna som kör vid tekniska högskolan/östra station möta bussarna som kör vid slussen på nåt vis, med skillnaden att avståndet mellan heden och nisseterminalen i göteborg är så mycket kortare.
Så kan man inte göra, för så har vi aldrig gjort, med undantag för bussarna till Gullmarsplan som brukar åka till Skanstull ibland (som om de tröga stockholmarna skulle hitta dem där).

Postat: tisdag 24 oktober 2006 18:35
av M_M
daniel_s skrev:
mats skrev:det jag tänkte är att "förortbussarna" kan alltså rulla motsvarande ett par hållplatser till för att täcka/möta varandra vid spårtrafikhaveri. Det är väl inte helt lätt att göra en stockholmsjämförelse men tänk dig den teoretiska tanken att om tunnelbanan havererat så låter man bussarna som kör vid tekniska högskolan/östra station möta bussarna som kör vid slussen på nåt vis, med skillnaden att avståndet mellan heden och nisseterminalen i göteborg är så mycket kortare.
Så kan man inte göra, för så har vi aldrig gjort, med undantag för bussarna till Gullmarsplan som brukar åka till Skanstull ibland (som om de tröga stockholmarna skulle hitta dem där).
hehe, ja, vad klassiskt det där "så kan vi inte göra för så har vi aldrig jort" är :) :)