Sida 4 av 7
Postat: onsdag 29 december 2004 13:53
av Fredrik E
Jämför man dessa ledbussar med dagens bussar är dom faktiskt fina för detta klimatet vi har ibalnd även om dom kan glida in i en husvägg när det är isbana på ett skuggigt ställe.
De nya ledbussarna slingrar ju sig mycket mer och en okänslig gasfot(blir lätt så då man inte hör motorn långt där bak) kan gör att man står och ser snygg ut i en backe med lite snö.
Som sagt så går dom till region som extrautsättning morgon och kväll för att antagligen sen skrotas.
Postat: onsdag 29 december 2004 19:18
av M_M
Grovsnus skrev:De nya ledbussarna slingrar ju sig mycket mer och en okänslig gasfot(blir lätt så då man inte hör motorn långt där bak) kan gör att man står och ser snygg ut i en backe med lite snö.
Här skulle man enkelt kunna bygga in en lågbudget-high-tech-lösning:
Varvtalsgivare på alla axlar, samt lägesgivare på leden + styrningen /samt ev lägesgivare för fjädringen på alla hjul), och elektronik som känner av halkan och så fort halka detekteras så får man höra ett fejkat motorljud (med av föraren justerbar maxstyrka kanske?), man kan dessutom tänka sig att indikera halkan i sig på något vis.
Dessutom skulle man få mycket exaktare "vägräknare" till realtidsvisningssystem o.dyl.
Postat: torsdag 30 december 2004 0:22
av Gäst
Coppas skrev:Mikael R skrev:pj skrev:Hur som helst, så lär GS fasa ut dom snarast..
I Stockholm får vi tack och lov ha kvar dessa bussar!

Kan inte annat än hålla med. Körde en motsvarande Volvo B10MA-55 vagn (fastän en 92:a...600-vagnarna är ju 94:or) under mitt pass mellan julafton och juldagen och den gick helt OK även om den var sliten. Motorn kändes faktiskt betydligt piggare än en betydligt nyare Scanialed jag körde dagarna innan. Förstår mig fortfarande alltså inte riktigt på det här med att allt måste vara sprillans nytt hela tiden. Funkar vagnarna tillfredsställande så borde det vara bra även för både passagerarna, förarna och ekonomin.
Mvh // Nico
En buss används ofta ganska mycket, därför blir de mera nedgångna hela tiden. Nya bussar är bäst

Postat: torsdag 30 december 2004 10:01
av M_M
Anonymous skrev:Coppas skrev:Mikael R skrev:
I Stockholm får vi tack och lov ha kvar dessa bussar!

Kan inte annat än hålla med. Körde en motsvarande Volvo B10MA-55 vagn (fastän en 92:a...600-vagnarna är ju 94:or) under mitt pass mellan julafton och juldagen och den gick helt OK även om den var sliten. Motorn kändes faktiskt betydligt piggare än en betydligt nyare Scanialed jag körde dagarna innan. Förstår mig fortfarande alltså inte riktigt på det här med att allt måste vara sprillans nytt hela tiden. Funkar vagnarna tillfredsställande så borde det vara bra även för både passagerarna, förarna och ekonomin.
Mvh // Nico
En buss används ofta ganska mycket, därför blir de mera nedgångna hela tiden. Nya bussar är bäst

Just ja, det är därför det rullar spårvagnar från före andra världskrigets slut dagligen här i landet.
Postat: torsdag 30 december 2004 16:10
av Coppas
Anonymous skrev:En buss används ofta ganska mycket, därför blir de mera nedgångna hela tiden. Nya bussar är bäst

Nja, det är nog en 'sanning' som får tas med en stor nypa salt. Det finns ju en finurlig företeelse som brukar kallas för service oxå. Detta då för att hålla jämna steg med och i någon mån motverka slitagets/brukandets negativa åverkan. Även helt nya bussar som inte servas regelbundet brukar ju sällan hålla så särdeles länge och man kan ju inte enbart hålla på att köpa nytt hela tiden även om det säkert finns de som tror det. Finns ju normalt sett vissa ekonomiska hinder för att bara köra enligt 'slit å släng' metoden.
Mvh // Nico
Postat: fredag 31 december 2004 14:51
av tomsa
Grovsnus skrev:Som sagt så går dom till region som extrautsättning morgon och kväll för att antagligen sen skrotas.
Undrar om man gör som man gjorde när Region vann upphandlingen av Mölndal, man tar en 600-buss å lackar om den i nya designblåa färgen o låtsas att man har skaffat resenärerna nya bussar

Postat: lördag 01 januari 2005 0:52
av M_M
tomsa skrev:Grovsnus skrev:Som sagt så går dom till region som extrautsättning morgon och kväll för att antagligen sen skrotas.
Undrar om man gör som man gjorde när Region vann upphandlingen av Mölndal, man tar en 600-buss å lackar om den i nya designblåa färgen o låtsas att man har skaffat resenärerna nya bussar

Det där är rätt intressant. Om man har exakt samma färgsättning och designprogram på fordonen "i alla år" och förnya större delen av fordonparken i rimlig takt så kan man kasta in en och annan gammal "veteran" då och då utan att folk klagar.
Fast ibland kan man önska att trafikbolagen köpte in mindre fordon, minibussar skulle faktiskt göra nytta på en del lågt trafikerade sträckor. Idag kör länstrafiken i örebro förbeställda taxiresor på turer det är ytterst låg trafik på, jag har åkt på några sådana och varit ensam resenär på några sådana resor.
Postat: lördag 01 januari 2005 12:55
av tomsa
Mats skrev:Fast ibland kan man önska att trafikbolagen köpte in mindre fordon, minibussar skulle faktiskt göra nytta på en del lågt trafikerade sträckor. Idag kör länstrafiken i örebro förbeställda taxiresor på turer det är ytterst låg trafik på, jag har åkt på några sådana och varit ensam resenär på några sådana resor.
Finns ett antal sådana linjer i Göteborg idag, bl a linje 62 i city samt 35, 37 m fl (har lite dålig koll på linjerna i nordväst får erkännas) som trafikeras med minibussar. Dagtid används dessa bussar till Flexlinjen, trafiken som är till för pensionärer o färdtjänstanvändare, på kvällar o helger trafikerar man lågtrafiklinjer med dem. På detta sätt stärker man nyttjandegraden avsevärt på dessa fordon samtidigt som man sänker kostnaden för trafikeringen av dessa linjer avseende drivmedelskostnad, slitage m m.
Postat: söndag 02 januari 2005 4:36
av gösta
tomsa skrev:Grovsnus skrev:Som sagt så går dom till region som extrautsättning morgon och kväll för att antagligen sen skrotas.
Undrar om man gör som man gjorde när Region vann upphandlingen av Mölndal, man tar en 600-buss å lackar om den i nya designblåa färgen o låtsas att man har skaffat resenärerna nya bussar

Ja, det går nog. Men inte lär det bli så billigt, och dessutom skall ju 600-serien säljas snart. Undra om Den Uodsten bussarna är fräschare i sitt nurvarande läge?
Postat: söndag 02 januari 2005 20:25
av Calle
600-serien av årgång 1994 får inte längre köras i Göteborg!
Postat: söndag 02 januari 2005 20:37
av tomsa
Calle skrev:600-serien av årgång 1994 får inte längre köras i Göteborg!
Hmm.. får väl visst köras, så länge de inte trafikerar i Miljözonen får vilka bussar som helst köra i Göteborg. Hela Hisingen är en utmärkt frizon för bussar av den här typen

Postat: måndag 03 januari 2005 16:14
av Gäst
Calle skrev:600-serien av årgång 1994 får inte längre köras i Göteborg!
Men jag såg en 600-skorv på linje 50 idag 3/1!

Postat: fredag 14 januari 2005 21:27
av Gäst
Linje 50 trafikeras ofta av 600-bussar = svar JA, och även Den Oudsten.
Postat: lördag 15 januari 2005 5:48
av Slagpåse
Anonymous skrev:Men jag såg en 600-skorv på linje 50 idag 3/1!

Finns väl nyare 600-bussar än -94 ??
Postat: lördag 15 januari 2005 11:53
av Björne
Struve skrev:Anonymous skrev:Men jag såg en 600-skorv på linje 50 idag 3/1!

Finns väl nyare 600-bussar än -94 ??
Ja dom är väll tillverkade mellan 94-96.
Postat: lördag 15 januari 2005 13:24
av Slagpåse
Ja o då är det väl inte så konstigt att Vi fortfarande ser 600-bussar i centrala staden

Postat: lördag 15 januari 2005 15:59
av Gäst
GS kör ut dom på omlopp med bl.a. ersättningstrafik, som när det ej var någon spårvagnstrafik mellan Bellevue och Komettorget. Antagligen är dessa 1996:or, eftersom dom hade den blåa färgen. Men, är under all kritik, bromsarna ligger emot, fläktarna låter värre än något annat, och det stinker rök efter dom.
Postat: torsdag 20 januari 2005 1:40
av GUSTAF
Calle skrev:600-serien av årgång 1994 får inte längre köras i Göteborg!
Jaså har de fått körförbud att få sätta in de i trafik?
Postat: torsdag 20 januari 2005 1:45
av Fredrik E
bussarna fyllde 10 år, därför.
Hur är det med miljözonen egentligen?
Handlar det om hur mycket man är i staden eller vad?
Region kan ju isåfall köra dom på linjer som går procentuellt mindre i Göteborg och mestadels av linjen utanför miljözonen?
Postat: torsdag 20 januari 2005 19:21
av CJA
Björne skrev:Coppas skrev:Neko skrev:600-bussarna av årgång -94 får inte användas efter årsskiftet.
Wow, 94:or. De bussarna är ju nästan nya ju. Antar att vi kan vänta oss något slags nytillskott i SL-land då för de lär väl vara hit dessa vagnar förflyttas (efter att nätt å jämt ha blivit inkörda).
Nu vet jag ju inte vad 600-vagnarna är av för typ, men jag körde i fredags en tidigare Göteborgsled (av habrovink Volvo B10MA-55 Säffle 2000) av 1993-års modell och den var i mitt tycke helt OK.
Visst var den sliten, men den gick bra och var skön å köra om man jämför med en del annat skrot som hittar hit och som är ännu äldre. Den fattige har ju inte råd att vara kräsen.
Mvh // Nico
600-bussarna är under all kritik. Jag och en kompis åkte med 607 för några månader sedan. Bromsarna låg emot hela vägen från Nisse-Pisse Terminalen till Olivedalsgatan där vi skulle av. Behöver jag tillägga att det luktade rök i hela bussen samt att det rök om däcken när vi gick av?!
Sådanna häckar ska man inte köra med. Visst det kan hända alla bussar men jag tycker det verkar som dessa individer har lite väl mycket "småfel"
Vet inte om 607 är i trafik längre, men har sett en hel del 600-vagnar i ersättningstrafik för spårvagn. Och, jag kan bara instämma... Och varför luktar det rök förresten? Har inte känt det, men däremot hört hur ansträngda fläktarna är.