SL polisanmäler Planka.nu

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Kingsthrone
Kontakt:

Inlägg av Kingsthrone »

Ulf_ skrev: Planka.nu:s verksamhet grundar sig på ett redan existerande problem - plankningen. Planka.nu:s analys är att människor plankar därför att man inte har råd att betala för sig. Planka.nu är syndikalister och har ett klasstänkande, och kopplar fenomenet plankning till klassanalysen - fattiga människor drabbas av ett avgiftsystem.
Som många påstår här handlar plankning oftast om människor som faktiskt kan betala för sig, men som prioriterar "onödiga" saker framför att bete sig enligt god moral och betala för sin kollektivresa. Och du kan väl knappast påstå att plankning innebär god moral, när det inte är rättvist mot de som betalar. Du själv sa att du är för rättvisa...

Jag vill också ställa om en fråga sedan tidigare. Vad tycker/tänker du om människor som ogillar att du plankar? (Det är en viktig fråga eftersom den genomsyrar atmosfären här inne). Bryr du dig om att många människor ogillar att du plankar?
Senast redigerad av Kingsthrone den lördag 28 augusti 2004 22:56, redigerad totalt 2 gång.
Kingsthrone
Kontakt:

Inlägg av Kingsthrone »

Ulf_ skrev:MrBurns;
Varför då inte respektera andra människors åsikter om hur kollektivtrafiken ska finansieras?
Men.. försök förstå vad jag skriver. Jag tycker det är helt okej att skita i vad du tycker därför att det existerar en orättvisa som det är rätt att kämpa emot.
Såna inlägg gör mig bara lessen...

Det tar ju död på all debatt helt och hållet.
VeVen

Inlägg av VeVen »

Det hela är mycket enkelt. De flesta av oss har det rätt hyggligt. Vissa har inte det. Skall vi ha en möjlighet att hjälpa de som har det allra sämst ställt måste vi som ändå har det rätt hyggligt faktiskt ställa upp och betala för oss. Visst kan vi tänka oss en situation där man betalar bara om man har lust. Men, vem skulle vinna på det?

Sedan så skall ingen komma och tro att men med hjälp av politiska floskler har gjort sig förtjänt av att hamna i någon slags "politisk gräddfil" och då kunna ta sig friheter som inga andra får.

Politisk elitism är oförenligt med deokrati.
Mr. Burns

Inlägg av Mr. Burns »

Ulf_ skrev:MrBurns;
Varför då inte respektera andra människors åsikter om hur kollektivtrafiken ska finansieras?
Men.. försök förstå vad jag skriver. Jag tycker det är helt okej att skita i vad du tycker därför att det existerar en orättvisa som det är rätt att kämpa emot. Mänsklig respekt handlar om att utforma samhället på ett sätt där alla exempelvis har möjlighet att förflytta sig. Det är det system du förespråkar som är respektlöst!
Bra att du nu även i klartext börjar uttrycka det som varit tämligen uppenbart sedan länge. Nämligen att du fullständigt skiter i vad andra tycker. Detta är den bittra baksidan av allt ditt fina snack. Sannolikt är det också förklaringen till att anhängare av ditt anarkosyndikalistika synsätt aldrig lyckas i sina strävanden. Utan respekt för majoritetens åsikter får man inte gehör för kampfrågorna, som därmed endast förblir kampfrågor. Det anarkosyndikalistiska systemet fungerar inte i stor skala, varför jag hävdar att det är fel att tillämpa dess kampmetoder. Att trots detta moment 22 motivera snyltandet i tunnelbanan med att det är en politisk handling är fult och beräknande.

Vår parlamentariska demokrati är ingalunda perfekt. Den bygger på ett majoritetssystem, som kräver mycket av politikerna för att även minoritetens vilja ska infrias i viss utsträckning. F.ö. är det rätt intressant att denna minoritet idag utgörs av den del av befolkningen som befinner sig på den politiska skalans högerkant. Trots detta är det personer på vänsterkanten som menar att systemet falerar. Hur som helst är den representativa demokratin det minst dåliga systemet. Det är ett system som till skillnad från ett anarkosyndikalistiskt system fungerar.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Ulf_ skrev:Mats;
SOm sagt, undvik idiotinläggen. "Arbetarklassen" syftar till dom sämst ställda. Definiera som du vill, det är lungt för mig. Men vill du föra en debatt på det planet kan jag rekommendera http://www.lunarstorm.se istället :?
Nej. "Arbetarklassen" syftar till de som är anställda, och inte som tjänstemän eller chefer/ledare utan just "arbetare". De har det jävligt bra idag, speciellt om de jobbar på en arbetsplats där LO regerar. De har sett till att roffa åt sig allt på andras bekostnad.

Inse att de flesta metallarbetare har det avsevärt bättre än de flesta småföretagare. Och de som inte har något arbete, är sjukskrivna eller studerar har det riktigt uselt ställt.

Vi lever i ett sjukt samhälle där det är en ekonomisk nackdel att studera, jämfört med att fortsätta leva på A-kassa ett tag till, för att ta ett exempel.

För min del får ni väldigt gärna föra eran kamp, men kom inte dragandes om att det är någon "arbetarklass" ni försvarar. "arbetarklassen" har det som sagt jävligt bra. Det är andra som har det sämre, och jag uppskattar om ni försvarar dem.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Mr. Burns skrev:Vår parlamentariska demokrati är ingalunda perfekt. Den bygger på ett majoritetssystem, som kräver mycket av politikerna för att även minoritetens vilja ska infrias i viss utsträckning. F.ö. är det rätt intressant att denna minoritet idag utgörs av den del av befolkningen som befinner sig på den politiska skalans högerkant. Trots detta är det personer på vänsterkanten som menar att systemet falerar. Hur som helst är den representativa demokratin det minst dåliga systemet. Det är ett system som till skillnad från ett anarkosyndikalistiskt system fungerar.
Socialdemokraterna är idag ett högerparti, fast de låtsas vara vänsterparti. Eftersom de sitter i regieringen så är det alltså vänstern som är den egentliga minoriteten, fast det verkar vara tvärt om.

Våran "demokrati" gynnar det så kallade "två tredjedelssamhället", där två tredjedelar av befolkningen har det rätt bra och en tredjedel har det j-ligt dåligt.

Heja sverige. :(
Claes Thure Moberg

Inlägg av Claes Thure Moberg »

Ulf_ skrev:Claes Thure Moberg;
Jag ger inte mycket för hänvisningar till "välkända faktum" och delar inte alls din analys. Jag har tvärtom tidigare länkat till ställen som stödjer min tes.

Att du försöker rättfärdiga ditt eget beteende för 40 år sedan samtidigt som du fördömmer dagens plankare är bara pinsamt.

Det här handlar om en massrörelse mot orättvisor. Även om visst planka.nu har använt sig av samma metoder som provies och andra hippies på 60-talet. Men de metoderna har begränsat användningsområde om man för en seriös politisk kamp.:?
1) Jag försöker inte rättfärdiga att jag plankade för 40 år sedan. Skillnaden är bara att barn inte fattar att favoritlaget (Hammarby) förlorar pengar om man inte betalar biljett. Numera stödjer jag mina favoritlag på olika sätt genom att just köpa deras produkter.

När det gäller att jag plankade på de offentliga transportmedlen så är väl bakgrunden inte speciellt annorlunda än för de flesta plankare i dag. Man känner inte ägarskap till eller solidaritet med det som är kollektivt ägt. Därför orkar jag inte heller uppröra mig så mycket över plankare, till motsats från många andra skribenter på detta forum.

2) Att försöka tolka det allmänna plankandet som en medveten civil olydighet mot orättvisor är naturligtvis lockande men felaktigt. Jag är helt övertygad om att majoriteten av de som plankar gör detta utan någon som helst politisk baktanke.

Planka.nu använder inte samma metoder som provies. Provies uppmanade aldrig allmänheten till att planka. De genomförde väl genomtänkta aktioner för att rikta uppmärksamheten mot olika samhällsproblem, bla behovet av nolltaxa. Och de var INTE hippies.

3) Vill också tillägga att jag accepterar civil olydighet som politisk kampmetod. Däremot fungerar detta endast i väldigt få selektiva fall. För det mesta där den civila olydigheten uppstår spontant. I Sverige har vi väl bara ett fall i modern tid som verkligen varit framgångsrikt. Jag tänker då på almstriden. Den samlade folk från alla samhällsskikt, från uteliggare till fiiiiiina Östermalmsfruar. Och den var spontan och oorganiserad. Men initierades av ett antal ungdomar som momentant fick massivt stöd. Det tog inte många dagar förrän politiker från alla läger insåg att här måste man finna ett sätt att komma ur problemet utan att förlora väljare.

Allmän plankning som en metod att genomdriva nolltaxa på tror jag däremot är dödfött. Teoretiskt skulle det ha kunnat funka - OM det hade funnits allmännt stöd för detta hos allmänheten. Det gör det uppenbarligen inte.
Mr. Burns

Inlägg av Mr. Burns »

Mats skrev:Socialdemokraterna är idag ett högerparti, fast de låtsas vara vänsterparti. Eftersom de sitter i regieringen så är det alltså vänstern som är den egentliga minoriteten, fast det verkar vara tvärt om.
Har du också gått på den?
Chrille B

Inlägg av Chrille B »

Mats skrev:Socialdemokraterna är idag ett högerparti, fast de låtsas vara vänsterparti.
Våran "demokrati" gynnar det så kallade "två tredjedelssamhället", där två tredjedelar av befolkningen har det rätt bra
Med risk för att dra tråden längre ibort ifrån lokaltrafik...
Socialdemokraterna är ett utpräglat populistparti. Man antar nästan alltid den ståndpunkt som majoriteten har eller som - i alla fall på pappret - gynnar majoriteten.
Socialdemokratin blir jätteförvirrad när det i en fråga inte är 2/3 (inte dina 2/3) som ställs emot 1/3 utan när befolkningen är jämnt splittrad. De folkomröstningar vi har haft har egentligen bara haft som syfte att lösa dessa frågor för socialdemokratin. Kärnkraften där opinionen ett tag var 50-50 och Olof Palme inte visste vilket ben han skulle stå på. EU, ganska exakt 50-50 och EMU där det borde ha kunnat bli jämnare.
Denna populism har kanske inte gett upphov till två tredjedelssamhället, men har på intet sätt motverkat den.
Sedan kan man också notera att övriga partier ofta beskrivs som socialdemokratiska.
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Inlägg av Reimersholme71 »

Mats skrev:Socialdemokraterna är idag ett högerparti, fast de låtsas vara vänsterparti. Eftersom de sitter i regieringen så är det alltså vänstern som är den egentliga minoriteten, fast det verkar vara tvärt om.
Mr. Burns skrev:Har du också gått på den?
Eftersom det är rätt många människor som "gått på den" skulle det ju kunna vara så att det är sant. :?: :wink: :roll: "Sossarna" är, i likhet med Tony Blairs "Labour", lika neoliberala som Reinfeldts moderater, möjligen med skillnaden att de inte ser skattesänkningar som den enda lösningen på allt. Men snacket om "tillväxt" har de ju gemensamt, när det egentligen berde vara "BNP" som man skall snacka om.

Men sossarna har ju också sänkt skatten (men bara för de som tjänar lika mycket som och mer än en riksdagsledamot), de har privatiserat, "avreglerat" och skurit ner i offentlig sektor (vilket ju drabbar de som har det sämst ställt) och de har anammat neoliberalernas idéer om en "fri" riksbank och "fri" konkurrens, och verkar på fullt allvar tro att det är någon odefinierad "marknad" som styr samhället och att politikerns jobb är att göra så lite som möjligt för att styra samhället i rätt riktning.

Sossarna har alltså fullständigt glömt bort att "politik är att vilja". I alla fall vill de inte längre göra något för att göra livet bättre för dem som har det sämst ställt i Sverige, som flyktingar, arbetslösa och vårdbiträden... :evil: Och när GP snackar om "social turism" flörtar han ju med rena nazistideologin. Tvi vale för den karlen! :evil:

Martin
Byt politik - inte klimat!
VeVen

Inlägg av VeVen »

Reimersholme71 skrev:
Mr. Burns skrev:Har du också gått på den?
Eftersom det är rätt många människor som "gått på den" skulle det ju kunna vara så att det är sant. :?: :wink: :roll: "Sossarna" är, i likhet med Tony Blairs "Labour", lika neoliberala som Reinfeldts moderater, möjligen med skillnaden att de inte ser skattesänkningar som den enda lösningen på allt. Men snacket om "tillväxt" har de ju gemensamt, när det egentligen berde vara "BNP" som man skall snacka om.

Men sossarna har ju också sänkt skatten (men bara för de som tjänar lika mycket som och mer än en riksdagsledamot), de har privatiserat, "avreglerat" och skurit ner i offentlig sektor (vilket ju drabbar de som har det sämst ställt) och de har anammat neoliberalernas idéer om en "fri" riksbank och "fri" konkurrens, och verkar på fullt allvar tro att det är någon odefinierad "marknad" som styr samhället och att politikerns jobb är att göra så lite som möjligt för att styra samhället i rätt riktning.

Sossarna har alltså fullständigt glömt bort att "politik är att vilja". I alla fall vill de inte längre göra något för att göra livet bättre för dem som har det sämst ställt i Sverige, som flyktingar, arbetslösa och vårdbiträden... :evil: Och när GP snackar om "social turism" flörtar han ju med rena nazistideologin. Tvi vale för den karlen! :evil:

Martin
Vi kan alltså konstatera att folket röstade fel i förra valet, och det innan. Daga att skaffa oss ett nytt folk?
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

VeVen skrev:Vi kan alltså konstatera att folket röstade fel i förra valet, och det innan. Daga att skaffa oss ett nytt folk?
Ja, ur Göran Perssons perspektiv har vi ju röstat "fel" minst två gånger nu: EMU-valet och EU-parlamentsvalet.

Hur gick det till? Jo, när folket får ett alternativ till Perssons pack (d.v.s Nej till EMU eller Junilistan) så visar de sitt missnöje.

I vanliga Riksdagsval har vi ju inga alternativ -- eftersom alla sju partierna är mer eller mindra neoliberala. Det ironiska är väl att när folk har tröttnat på att sossarna har gått och blivit ett neoliberalt högerparti så kommer de ännu mer neoliberala moderaterna och kristdemokraterna att få makten.

Inte mycket till val i valen alltså: vill vi ha pest och kolera eller vill vi ha pest, kolera och difteri?

Martin
nb

Inlägg av nb »

Reimersholme71 skrev:
VeVen skrev:Vi kan alltså konstatera att folket röstade fel i förra valet, och det innan. Daga att skaffa oss ett nytt folk?
Ja, ur Göran Perssons perspektiv har vi ju röstat "fel" minst två gånger nu: EMU-valet och EU-parlamentsvalet.

Hur gick det till? Jo, när folket får ett alternativ till Perssons pack (d.v.s Nej till EMU eller Junilistan) så visar de sitt missnöje.

I vanliga Riksdagsval har vi ju inga alternativ -- eftersom alla sju partierna är mer eller mindra neoliberala. Det ironiska är väl att när folk har tröttnat på att sossarna har gått och blivit ett neoliberalt högerparti så kommer de ännu mer neoliberala moderaterna och kristdemokraterna att få makten.

Inte mycket till val i valen alltså: vill vi ha pest och kolera eller vill vi ha pest, kolera och difteri?

Martin
Vad är för dig skillnaden mellan liberalt och neoliberalt?

F.ö. har ju de flesta partierna insett 2 saker:
1. Den välfärd vi hade finansierades till stor del via en kontinuerlig upplåning, vi lånade för att konsumera. Till slut blev räntekostnaderna en av de tyngsta posterna i budgeten och mer eller mindre alla insåg att man inte kan leva över sina förhållanden år efter år.
2. Omvärlden har ändrats. Från att marknader var regionala eller nationella har de blivit globala genom billiga transporter och informationsöverföring även av enorma datamängder på nolltid. Detta gör att stater och gränser har suddats ut inom alla områden. Om staterna inte är flexibla är "kunderna", dvs medborgarna och företagen - de som ger pengarna för att finansiera välfärden det, därmed sjunker skatteintäkterna och vi har råd med än mindre välfärd. Detta har också partierna insett, att styrandet i en global värld där stater bara är en av en massa olika aktörer, och t.o.m. tänligen små sådana, inte längre fungerar på samma sätt som för 30 år sedan.
nb

Inlägg av nb »

Reimersholme71 skrev:

Martin
Och så glömde jag ju:

Det är du som påstår att folk "går på det" och röstar fel, ingen annan. Läs dina inlägg lite längre upp.
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

nb skrev:Det är du som påstår att folk "går på det" och röstar fel...
Nej, jag har aldrig sagt att folk röstar "fel". Den kanske Göran Persson och Fredrik Reinfeldt tycker, däremot, när det blir nej i EMU-omröstningar och annat. :wink: Jag säger att folk inte har någon att rösta på om man inte vill ha neoliberal smörja. Om man inte har något annat val än mellan Göran Persson och Fredrik Reinfeldt avstår 20% av svenskarna från att göra något val alls.

Snacket om att "marknaden" är global och att folk flyttar på sig om inte alla stater homogeniseras till en Coca-colabrun röra av amerikaniserade floskler är kvalificerat struntsnack. Folk "blir vid sin läst". Av Göran Perssons snack om "social turism" har det ju inte blivit något - annat än att han visade sitt rätta ansikte som bigott rasist.

Det är inte lönearbetarna som flyttar på sig, det är jobben. Och de flyttar sig, i den "fria konkurrensens" namn till diktaturer som Kina för där är människorna lättare att kontrollera. De har inte vuxit upp under ett demokratiskt system, så de gör inte så mycket väsen ifrån sig som europeiska eller svenska arbetare.

Och för att svara på frågan vad skillnaden mellan liberalism och neoliberalism är:

Liberalismen är det som tillsammans med arbetarrörelsen gav oss allmän och lika rösträtt, och sedan byggde upp det välfärdssamhälle som neoliberalerna nu är på väg att rasera.

Neoliberalerna är så betuttade i "den amerikanska drömmen" att de inte ser att det går åt skogen med samhället om man gör som amerikanerna gör med sin sjukvård och välfärd. Världens rikaste land "har inte råd" att ge alla sina medborgare sjukvård. Världens rikaste land har ett utbildningssystem där man ärver sin fars plats på universitetet och god utbildning mäts i pengar. Världens rikaste land befolkas av ett folk som vant sig vid att mord händer varje dag. Världens rikaste land skickar sina unga ut i ett krig för att roffa åt sig ett annat lands naturresurser med ursäkten att man letar efter "massförstörelsevapen".

Neoliberalismen är vår tids fascism. En elitistisk ideologi där renrasigheten har ersatts av pengar. Har du inga pengar är du inte värd något. Utan pengar får du inte deltaga i samhället. Utan pengar får du inte den vård eller utbildning du behöver. Är du fattig är du inte mer värd i neoliberalismens samhälle än en jude var i nazityskland.

Neoliberalismen reducerar oss alla till en handelsvara som finns att tillgå i överskott och som därför är billig. Vi reduceras till lönearbetare och konsumenter; medborgerliga och mänskliga rättigheter begränsas eller avskaffas eftersom storföretagens rättighet att tjäna pengar på oss väger tyngre än sådana trivialiteter. Tron på alla människors lika värde avskaffas och ersätts av monetära måttstockar. Ju mer pengar du har desto mer är din röst värd. Utan pengar är du inte värd ett vitten.

Martin
Senast redigerad av Reimersholme71 den måndag 30 augusti 2004 13:57, redigerad totalt 1 gånger.
Marcus A

Inlägg av Marcus A »

Reimersholme71 skrev:
Nej, jag har aldrig sagt att folk röstar "fel". Jag säger att folk inte har någon att rösta på om man inte vill ha neoliberal smörja. Om man inte har något annat val än mellan Göran Persson och Fredrik Reinfeldt avstår 20% av svenskarna från att göra något val alls.
Nu har ju i och för sig Reinfeldt bestämt sig för att göra moderaterna till ett socialdemokratiskt parti. Du har väl hört vad han har snackat om sedan han blev partiledare? Han tror naturligtvis att han kommer att få fler röster på detta men det tvivlar jag på. Vill folk ha socialdemokratisk politik så lär de nog rösta på socialdemokraterna även i fortsättningen.

Snacket om att "marknaden" är global och att folk flyttar på sig om inte alla stater homogeniseras till en Coca-colabrun röra av amerikaniserade floskler är kvalificerat struntsnack. Folk "blir vid sin läst". Av Göran Perssons snack om "social turism" har det ju inte blivit något - annat än att han visade sitt rätta ansikte som bigott rasist.
Naturligtvis. Men det finns ju så många som är övertygade om att hela världens befolkning inte vill annat än flytta till Sverige eftersom Sverige är "paradiset på jorden".

Det är inte lönearbetarna som flyttar på sig, det är jobben. Och de flyttar sig, i den "fria konkurrensens" namn till diktaturer som Kina för där är människorna lättare att kontrollera. De har inte vuxit upp under ett demokratiskt system, så de gör inte så mycket väsen ifrån sig som europeiska eller svenska arbetare.
Jobb har flyttat till diktaturer som Kina och demokratier som Estland och Sydkorea inte främst på grund av att människorna är lättare att kontrollera utan helt enkelt på att lönerna är lägre. Och som vi ser i östasien leder dessa nya arbeten till att lönenivåerna för alla i dessa länder successivt ökar. Alla vinner på detta. De i Sverige som har blivit av med sina arbeten får ju nya som skapas tack vare marknadsekonomin.

Och för att svara på frågan vad skillnaden mellan liberalism och neoliberalism är:

Liberalismen är det som tillsammans med arbetarrörelsen gav oss allmän och lika rösträtt, och sedan byggde upp det välfärdssamhälle som neoliberalerna nu är på väg att rasera.

Neoliberalerna är så betuttade i "den amerikanska drömmen" att de inte ser att det går åt skogen med samhället om man gör som amerikanerna gör med sin sjukvård och välfärd.
Det största problemet i USA är ju bristen på marknadsekonomi. De har mycket fler regleringar på företagen än vad vi har, och de har fler statskontrollerade monopol. Men generellt sett är amerikanerna lagda mer åt vänsterhållet än svenskarna. Både republikaner och demokrater är fullständigt övertygade om att hela samhället skulle kollapsa om de införde en friare marknadsekonomi av svensk modell.

Världens rikaste land "har inte råd" att ge alla sina medborgare sjukvård.
Ja, i det avseendet har ju Sverige och USA mer eller mindre samma system, dvs hur bra sjukvård du får beror på hur rik du är. Dock är skillnaden att de flesta amerikaner, till skillnad från de flesta svenskar, har sjukförsäkring betald av sin arbetsgivare. I Sverige är det ju inte så många företag som har det, och de som har försäkringar har ju oftast det bara för personerna i toppen, och inte för arbetarna.

Världens rikaste land har ett utbildningssystem där man ärver sin fars plats på universitetet och god utbildning mäts i pengar. Världens rikaste land befolkas av ett folk som vant sig vid att mord händer varje dag.
mmm minst ett mord varje dag har vi ju tyvärr i Sverige nu för tiden.

Världens rikaste land skickar sina unga ut i ett krig för att roffa åt sig ett annat lands naturresurser med ursäkten att man letar efter "massförstörelsevapen".
Om det åtminstone hade varit det. Det senaste Irakkriget har nog inte så mycket med naturresurser (dvs olja) att göra utan det är nog mest för att Mr Bush tycker att det skulle vara manligt av honom att starta ett krig, och särskilt då mot Saddam som han känner lite personligt agg emot.

Neoliberalismen är vår tids fascism. En elitistisk ideologi där renrasigheten har ersatts av pengar. Har du inga pengar är du inte värd något. Utan pengar får du inte deltaga i samhället. Utan pengar får du inte den vård eller utbildning du behöver. Är du fattig är du inte mer värd i neoliberalismens samhälle än en jude var i nazityskland.

Neoliberalismen reducerar oss alla till en handelsvara som finns att tillgå i överskott och som därför är billig. Vi reduceras till lönearbetare och konsumenter; medborgerliga och mänskliga rättigheter begränsas eller avskaffas eftersom storföretagens rättighet att tjäna pengar på oss väger tyngre än sådana trivialiteter. Tron på alla människors lika värde avskaffas och ersätts av monetära måttstockar. Ju mer pengar du har desto mer är din röst värd. Utan pengar är du inte värd ett vitten.
Nja... du beskrev ju just socialdemokratin och vi på den liberala sidan vill nog påstå att liberalism är ungefär så långt från socialdemokrati som man kan komma.
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

>> Reimersholme71

Med den definitionen är det bara löjligt att påstå att samtliga riksdagspartier är neoliberala. Och på vilket sätt menar du att folket inte har något val? Det finns fler än sju partier att rösta på.
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Marcus A skrev:De i Sverige som har blivit av med sina arbeten får ju nya som skapas tack vare marknadsekonomin.
Du inser väl hur dum du låter när du snackar på detta vis? Arbetslösheten har sällan varit så hög i Sverige, och det är "tack vare" EU-anpassningens påtvingade neoliberala "reformer" och "marknadsekonomin" som gör människor värdelösa annat än som handelsvaror.
Marcus A skrev:Ja, i det avseendet har ju Sverige och USA mer eller mindre samma system, dvs hur bra sjukvård du får beror på hur rik du är. Dock är skillnaden att de flesta amerikaner, till skillnad från de flesta svenskar, har sjukförsäkring betald av sin arbetsgivare. I Sverige är det ju inte så många företag som har det, och de som har försäkringar har ju oftast det bara för personerna i toppen, och inte för arbetarna.
Har du bott i USA? Har du sett på nära håll hur det ser ut? Har du känt stämningen i samhället?

I Sverige har vi ett system där vår sjukvård (skall) betalas av en allmän försäkring - visserligen betald av arbetsgivaravgifter, men samma för alla. I USA beror det på din förhandlingskraft huruvuda du får vård och sjukförsäkring eller inte. De flesta amerikaner har inte samma tillgång till vård som vi i Sverige har - eller borde ha; bor man i Östergötland har man redan fått smaka på amerikaniseringen och nedskärningarna.

Marcus A skrev:mmm minst ett mord varje dag har vi ju tyvärr i Sverige nu för tiden.
Lögn. I Sverige begås mellan 50 och 70 mord per år. I NYC som har ungefär motsvarande folkmängd begås över 700. I Baton Rouge, en stad av Malmös storlek, begås mer än ett mord om dagen vilket ett år gjorde staden till världens mordtätaste.
Marcus A skrev:Nja... du beskrev ju just socialdemokratin och vi på den liberala sidan vill nog påstå att liberalism är ungefär så långt från socialdemokrati som man kan komma.
Skulle socialdemokratin vara "vår tids facism"? Du måste själv inse hur dum du låter? När skall du förstå att liberalism och neoliberalism är två milsvitt skilda begrepp?

Liberalismen gav oss segern i rösträttskampen. Liberalismen och socialdemokratin gick tillsammans segrande ur kampen mot fascismen och nazismen. Socialdemokratin gav oss med hjälp av socialliberlismen ett välfärdssamhälle att vara stolta över.

Neoliberalismen, å andra sidan, är en elitideologi där "arierna" är de som har tillräckligt med pengar för att köpa sig makt, utbildning och ett bättre liv. Neoliberalismens mål är att göra allt till handelvaror. Det innebär att man river ner den allmäna välfärden och ser till att endast den som har råd att betala för sig får del av samhällets gemensamma resurser.

Martin
Senast redigerad av Reimersholme71 den måndag 30 augusti 2004 14:39, redigerad totalt 3 gång.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Reimersholme71 skrev:
Marcus A skrev:Ja, i det avseendet har ju Sverige och USA mer eller mindre samma system, dvs hur bra sjukvård du får beror på hur rik du är. Dock är skillnaden att de flesta amerikaner, till skillnad från de flesta svenskar, har sjukförsäkring betald av sin arbetsgivare. I Sverige är det ju inte så många företag som har det, och de som har försäkringar har ju oftast det bara för personerna i toppen, och inte för arbetarna.
Har du bott i USA? Har du sett på nära håll hur det ser ut? Har du kännt stäminingen i samhället?

I Sverige har vi ett system där vår sjukvård (skall) betalas av en allmän försäkring - visserligen betald av arbetsgivaravgifter, men samma för alla. I USA beror det på din förhandlingskraft huruvuda du får vård och sjukförsäkring eller inte. De flesta amerikaner har inte samma tillgång till vård som vi i Sverige har - eller borde ha; bor man i Östergötland har man redan fått smaka på amerikaniseringen och nedskärningarna.
Dessutom är det väldigt vanligt åtminstone i Tjänstesektorn i Sverige att man kan få hjälp med patientavgiften hos läkaren från sin arbetsgivare.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
nb

Inlägg av nb »

Reimersholme71 skrev:
Nej, jag har aldrig sagt att folk röstar "fel". Den kanske Göran Persson och Fredrik Reinfeldt tycker, däremot, när det blir nej i EMU-omröstningar och annat. :wink: Jag säger att folk inte har någon att rösta på om man inte vill ha neoliberal smörja. Om man inte har något annat val än mellan Göran Persson och Fredrik Reinfeldt avstår 20% av svenskarna från att göra något val alls.
Martin
Tydligen vill då folk ha det du betecknar "neoliberal smörja". Dock har du ondgjort dig över att det "gått på det" -> ergo: du hävdar att folk röstar "fel"

Vad gäller resten - lika mycket floskler där som du ondgör dig över från andra sidan så det är rätt lönlöst att bemöta det.

Men du vill ha ett välfärdssystem som kostar pengar. Någonstans måste dessa pengar komma från. Varifrån vill du ta dem och du är emot det som genererar pengar?
Skriv svar