x
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Re: Tryckfel i tidtabeller
Detta är en katastrof. Tillbaka med gamla tidtabellerna och kartorna! 

Hälsningar Mikael Ringmarck - Besök gärna min hemsida: http://ringmarck.fateback.com/
Hmm, jag har faktiskt börjat vänja mig vid de nya tidtabellerna, men jag kan fortfarande inte se hur man kan ha någon hjälp av de nya linjekartorna.Mikael R skrev:Detta är en katastrof. Tillbaka med gamla tidtabellerna och kartorna!
Formatet är helt fel på de nya tabellerna. De är helt enkelt för långa. Efter bara några dagar börjar de sloka och är nära att falla ur hållarna. Ska man behöva skaffa nya tabellhållare till alla Stockholms bussar?kildor skrev:Hmm, jag har faktiskt börjat vänja mig vid de nya tidtabellerna, men jag kan fortfarande inte se hur man kan ha någon hjälp av de nya linjekartorna.Mikael R skrev:Detta är en katastrof. Tillbaka med gamla tidtabellerna och kartorna!

Hälsningar Mikael Ringmarck - Besök gärna min hemsida: http://ringmarck.fateback.com/
- TimK
- Kontakt:
Att formatet, dvs. storleken, är fel håller jag med om.Mikael R skrev:Formatet är helt fel på de nya tabellerna. De är helt enkelt för långa. Efter bara några dagar börjar de sloka och är nära att falla ur hållarna. Ska man behöva skaffa nya tabellhållare till alla Stockholms bussar?kildor skrev:Hmm, jag har faktiskt börjat vänja mig vid de nya tidtabellerna, men jag kan fortfarande inte se hur man kan ha någon hjälp av de nya linjekartorna.Mikael R skrev:Detta är en katastrof. Tillbaka med gamla tidtabellerna och kartorna!
Att man däremot skulle återgå till de gamla tidtabellerna och kartorna, ja DET kallar jag för katastrof.
Jag ser gärna att man löser problemen med de nya kartorna i stället för att gå tillbaka till de gamla, som jag uppfattade som mycket svårlästa. Det framgick inte alls hur linjerna gick i många fall.
Det nya formatet med stationer/hållplatser lodrätt och tiderna vågrätt ställda tycker jag är helt rätt. Nya typsnittet är också ett lyft.
Mvh Tim
En utmärkt tabell att se efter i är "Tyresö Bussar" ta en titt i innehållsförteckningen.TimK skrev:Exempel (så man kan titta själv)? Nu blev jag nyfiken....M224 skrev:På vissa ställen i tidtabellerna är det nya typsnittet blandat med det gamla...(helvetica)
Mvh Tim
Jag har inte hittat olika typsnitt annat än i innehållsförteckningarna

Re: Grafiskt bottennap
Odd skrev:Ta en titt på pendeltågens scematiska karta.. enligt den så går tågen mellan sthlm C och Södertälje sträckningen Södertälje C - Södertälje syd - Södertälje Hamn - Östertälje - ...etc... men om jag minns rätt så går den inte så i verkligheten...Johan Eriksson skrev:Sitter med den nya SL schematiska linjenätskartan som sitter i sommartidtabellen för innerstadsbussarna och det är ingen grafisk höjdare precis. Det är inte längre viktigt med stomlinjernas färgkoder då 1an är grå (egentligen grön), 3an är turkos (röd) och 4an rosa (blå)!
Tunnelbanans färgkoder visas dock men man lyckats missa att märka ut alla T-banans stationer utom Skanstull, Slussen, "Sergels torg", Fridhemsplan, Odenplan, Ropsten och Östra station!
Har ni sett den?
Jag kan nu notera att linjekartan är korrekt på sls webbplats, dvs två av linjerna visar så som tågen faktiskt går. Sen ser det även ut som att en linje skulle gå från stockholm direkt till gnesta, utan att passera södertälje hamn, dvs direkt från östertälje till södertälje syd... det känns som att det är ett streck för mycket ibland linjerna...http://www.sl.se/ficktid/karta%2Fsommar/sPtag.pdf
Linje 7.
Har ni noterat att linje 7 är med i innerstadstidtabellen, dock endast pappersversionen. Några här vet det givetvis. Men det notabla är att denna är skriven i det gamla formatet! Men det är klart det är ju en museumspårväg.
För övrigt noterade jag några lustiga symboler på AEX-karta. (jodå det är lokaltrafik trots att trafiken inte anordnas av länstrafikhuvudmannen) Man har markerat pendeltågsstationerna med ånglok. Kartritaren måste haft roligt minst en hel eftermiddag. Tyvärr finns bara pendeltåg och tunnelbana markerat på den kartan, så den är rätt värdelös om man skall åka buss.
vänligen
/GN
För övrigt noterade jag några lustiga symboler på AEX-karta. (jodå det är lokaltrafik trots att trafiken inte anordnas av länstrafikhuvudmannen) Man har markerat pendeltågsstationerna med ånglok. Kartritaren måste haft roligt minst en hel eftermiddag. Tyvärr finns bara pendeltåg och tunnelbana markerat på den kartan, så den är rätt värdelös om man skall åka buss.
vänligen
/GN
-
- Kontakt:
Jag vill kunna se på vilka gator bussen kör, annars blir ju bussen ännu mindre tillgänglig om man inte orkar kolla upp exakta adresser mm som bussen stannar vid. Raka streck är värdelöst för linjerna på busskartan, tycker jag. Spårtrafiken följer ju åtminstone ett spår och då blir det lite enklare att följa.
Håller med. Åtminstonne i tätortstrafik är en viktig tillämpning av linjekarta för buss just att se vilken gata respektive buss går och då är schematiska kartor olämpliga. Å andra sidan är det ju bra om varje linje kan få just en egen linje med en egen färg. Kanske kunde man göra en kompromis och låta stombussarna få sina respektive färger, men rita ut övriga busslinjer med gemensamt svart streck. Då blir det inte mer än fem färger och ofta inte mer än två och högst tre streck per gata, vilket borde gå att få in på en vanlig karta som inte är schematiserad.Kingsthrone skrev:Jag vill kunna se på vilka gator bussen kör, annars blir ju bussen ännu mindre tillgänglig om man inte orkar kolla upp exakta adresser mm som bussen stannar vid. Raka streck är värdelöst för linjerna på busskartan, tycker jag. Spårtrafiken följer ju åtminstone ett spår och då blir det lite enklare att följa.
vänligen
/GN
Det tycker inte jag är så viktigt, då det finns en hållplatsförteckning i tidtabellen, men däremot är det viktigt att den schematiska kartan är lättförståelig och framfför allt korrekt...Kingsthrone skrev:Jag vill kunna se på vilka gator bussen kör, annars blir ju bussen ännu mindre tillgänglig om man inte orkar kolla upp exakta adresser mm som bussen stannar vid. Raka streck är värdelöst för linjerna på busskartan, tycker jag. Spårtrafiken följer ju åtminstone ett spår och då blir det lite enklare att följa.
När det gäller att se exakt vilken väg en linje tar så skulle nog kartorna bli lite för otympliga för en ficktabell, men man skulle ju kunna använda ett A4-utrymme på hållplatserna till en detaljerad karta över närområdet...
Den "gamla" linjekartan i SLs tidtabeller gav ju inte så jättedetaljerad info.
Varför inte utveckla en kartfunktion på SLs hemsida för detta ändamål?
Re: Grafiskt bottennap
Axelsberg har också hittat tillbaka på tunnelbanekartan.Odd skrev:Jag kan nu notera att linjekartan är korrekt på sls webbplats, dvs två av linjerna visar så som tågen faktiskt går. Sen ser det även ut som att en linje skulle gå från stockholm direkt till gnesta, utan att passera södertälje hamn, dvs direkt från östertälje till södertälje syd... det känns som att det är ett streck för mycket ibland linjerna...http://www.sl.se/ficktid/karta%2Fsommar/sPtag.pdf
Att en pendeltågslinje ritas ut med två linjer på kartan är rätt så puckat tycker jag...
Kartfunktion är på gång, om inte även det projektet drabbats av de senaste förseningarna som diskuterats här i dagarna (biljettsystem/just-nu).Odd skrev:Det tycker inte jag är så viktigt, då det finns en hållplatsförteckning i tidtabellen, men däremot är det viktigt att den schematiska kartan är lättförståelig och framfför allt korrekt...Kingsthrone skrev:Jag vill kunna se på vilka gator bussen kör, annars blir ju bussen ännu mindre tillgänglig om man inte orkar kolla upp exakta adresser mm som bussen stannar vid. Raka streck är värdelöst för linjerna på busskartan, tycker jag. Spårtrafiken följer ju åtminstone ett spår och då blir det lite enklare att följa.
När det gäller att se exakt vilken väg en linje tar så skulle nog kartorna bli lite för otympliga för en ficktabell, men man skulle ju kunna använda ett A4-utrymme på hållplatserna till en detaljerad karta över närområdet...
För min egen del tror jag inte att schematiska kartor kan bli bättre än de tidigare. Det är för många linjer och hållplatser för att det ska fungera. Jag är mer inne på GN:s linje med tydligt markerade stomlinjer på den gamla kartan.
-
- Kontakt:
På den gamla kartan fick fick man visserligen följa det svarta strecket och numret vid hållplatsen för att veta vilken väg bussen tog. Jag bryr mig mer om den visuella kartan än gatunamn och hållplatsnamn när jag orienterar mig, och då fungerar den gamla kartan mycket bättre. Så är det för mig. Dagens karta är helt enkelt sämre för mig. Jag skulle kolla upp en busslinje men orkade inte eftersom dagens karta är så fruktansvärt kass för det ändamålet.Odd skrev:Det tycker inte jag är så viktigt, då det finns en hållplatsförteckning i tidtabellen, men däremot är det viktigt att den schematiska kartan är lättförståelig och framfför allt korrekt...Kingsthrone skrev:Jag vill kunna se på vilka gator bussen kör, annars blir ju bussen ännu mindre tillgänglig om man inte orkar kolla upp exakta adresser mm som bussen stannar vid. Raka streck är värdelöst för linjerna på busskartan, tycker jag. Spårtrafiken följer ju åtminstone ett spår och då blir det lite enklare att följa.
(ser man inte vilken väg bussen tar är ju risken att man tar bilen, om man har en sån, mycket större. Det håller ju bara om man går på vid starthållplatsen och stiger av vid slutdestinationen, som ju är speciellt utsatta)
Visst, jag tycker också SLs hemsida borde ha någon slags funktion där man lätt kollar upp hur bussen kör vart osv.
- Mattias Henriksson
Jo, men även då behövs en karta med hållplatserna utmärkta, annars vet man ju inte var de ligger. Det är sällan man på namnet kan utläsa detta, hållplatser som har namn efter gatan och husnumret de ligger vid finns, men är ovanliga. Och har man väl satt ut hållplatserna kan man ju lika gärna förbinda dem med streck.Odd skrev:Det tycker inte jag är så viktigt, då det finns en hållplatsförteckning i tidtabellen, men däremot är det viktigt att den schematiska kartan är lättförståelig och framfför allt korrekt...Kingsthrone skrev:Jag vill kunna se på vilka gator bussen kör, annars blir ju bussen ännu mindre tillgänglig om man inte orkar kolla upp exakta adresser mm som bussen stannar vid. Raka streck är värdelöst för linjerna på busskartan, tycker jag. Spårtrafiken följer ju åtminstone ett spår och då blir det lite enklare att följa.
Senaste budet är att den kommer i höst. Jag ser mycket fram emot denna, men tills smidiga handdatorer med högupplösande färgskärm blir var mans egendom, måste det ju även finnas papperskartor. SL sålde ju en bra kombinerad linje- och stadskarta, där enda felet var att hållplatserna inte var utmärkta i innerstadsdelen. När jag frågade efter en ny utgåva av den för ett tag sedan, så fick jag svaret att den inte fanns. Sådana kartor måste gu ges ut inför varje linjeomläggning, för varje del av SL-området.Odd skrev:Varför inte utveckla en kartfunktion på SLs hemsida för detta ändamål?
-
Nu finns innerstadskartan åter tillgänglig på sl.se, nu i en "rättad" version. Faktum är att de enda ändringar jag kan upptäcka är att 2:an nu fått förbindelse med Odenplan (och sedan till Norrtull med en i dessa linjekartor unik vinkel på linjen), pricken för Hornstull har flyttats längre norrut (men fortfarande så tycks bara 77:an trafikera Hornstull) och att Södersjukhuset inte ligger lika långt ut i vattnet som tidigare. *suck*Johan Eriksson skrev:Mr G skrev:Några exempel:Men, här är det fråga om grova felaktigheter, som kan göra att trafikanter som följer kartan kommer att åka fel. Finns så många fel att listan över dessa skulle bli lång.
-3, 53 och 59 ser ut att gå samma väg mellan Slussen och Tegelbacken, i själva verket går 3 och 53 Munkbron och 59an Centralbron.
-66an ser ut att gå via Hornstulls T-banestation -som inte är utmärkt!- och inte Högalidsgatan rakt fram.
-2an och 66an möts inte i Bondegatan.
-3an vid SöS ser ut att sluta ute i vattnet.
-53 och 65 i Vasagatan har hamnat på Kungsholmen
-1an går en ny egen väg och inte i Västerbron-Rålambsvägen mellan Fridhemsplan och Gjörwellsgatan
-71an går till Norrmalmstorg men inte 2an!
Ska jag fortsätta?, -vad är det här, kalkonfestival?
De nya kartorna är illa. Men det kunde varit värre, vi kunde bott i Göteborg
Göteborgs saknade bussnät
De orkar inte rita en ny för sommartrafiken, utan säger bara att den kommer i höst.
Inte ens den gamla kunde de låta vara kvar, som en viss vägledning för oss som inte har en aning.
mvh /M
De orkar inte rita en ny för sommartrafiken, utan säger bara att den kommer i höst.
Inte ens den gamla kunde de låta vara kvar, som en viss vägledning för oss som inte har en aning.
mvh /M
Hmm, har för mig att den också var schematisk, men med alla hållplatser utritade.mickeb skrev:De nya kartorna är illa. Men det kunde varit värre, vi kunde bott i Göteborg
Jag var inne på Transport for Londons hemsida, och där har de två olika typer av kartor: klassiska kartor och spider maps. De senare är schematiska med samtliga hållplatser utritade, men ger ingen heltäckande bild av bussnätet. De utgår från en tunnelbanestation och visar endast de linjer som trafikerar just den stationen. Säkert mycket användbara om man står på platsen och undrar vilken buss man kan ta.