x

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Mikael R
Inlägg: 386
Blev medlem: söndag 24 november 2002 16:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Tryckfel i tidtabeller

Inlägg av Mikael R »

Detta är en katastrof. Tillbaka med gamla tidtabellerna och kartorna! :evil:
Hälsningar Mikael Ringmarck - Besök gärna min hemsida: http://ringmarck.fateback.com/
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5557
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Tryckfel i tidtabeller

Inlägg av kildor »

Mikael R skrev:Detta är en katastrof. Tillbaka med gamla tidtabellerna och kartorna! :evil:
Hmm, jag har faktiskt börjat vänja mig vid de nya tidtabellerna, men jag kan fortfarande inte se hur man kan ha någon hjälp av de nya linjekartorna.
Mikael R
Inlägg: 386
Blev medlem: söndag 24 november 2002 16:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Tryckfel i tidtabeller

Inlägg av Mikael R »

kildor skrev:
Mikael R skrev:Detta är en katastrof. Tillbaka med gamla tidtabellerna och kartorna! :evil:
Hmm, jag har faktiskt börjat vänja mig vid de nya tidtabellerna, men jag kan fortfarande inte se hur man kan ha någon hjälp av de nya linjekartorna.
Formatet är helt fel på de nya tabellerna. De är helt enkelt för långa. Efter bara några dagar börjar de sloka och är nära att falla ur hållarna. Ska man behöva skaffa nya tabellhållare till alla Stockholms bussar? :(
Hälsningar Mikael Ringmarck - Besök gärna min hemsida: http://ringmarck.fateback.com/
Användarens profilbild
TimK
Inlägg: 1368
Blev medlem: söndag 18 augusti 2002 10:41
Ort: Jackson i Mississippi, USA
Kontakt:

Re: Tryckfel i tidtabeller

Inlägg av TimK »

Mikael R skrev:
kildor skrev:
Mikael R skrev:Detta är en katastrof. Tillbaka med gamla tidtabellerna och kartorna! :evil:
Hmm, jag har faktiskt börjat vänja mig vid de nya tidtabellerna, men jag kan fortfarande inte se hur man kan ha någon hjälp av de nya linjekartorna.
Formatet är helt fel på de nya tabellerna. De är helt enkelt för långa. Efter bara några dagar börjar de sloka och är nära att falla ur hållarna. Ska man behöva skaffa nya tabellhållare till alla Stockholms bussar? :(
Att formatet, dvs. storleken, är fel håller jag med om.

Att man däremot skulle återgå till de gamla tidtabellerna och kartorna, ja DET kallar jag för katastrof.

Jag ser gärna att man löser problemen med de nya kartorna i stället för att gå tillbaka till de gamla, som jag uppfattade som mycket svårlästa. Det framgick inte alls hur linjerna gick i många fall.

Det nya formatet med stationer/hållplatser lodrätt och tiderna vågrätt ställda tycker jag är helt rätt. Nya typsnittet är också ett lyft.

Mvh Tim
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Inlägg av M224 »

På vissa ställen i tidtabellerna är det nya typsnittet blandat med det gamla...(helvetica) :?
Användarens profilbild
TimK
Inlägg: 1368
Blev medlem: söndag 18 augusti 2002 10:41
Ort: Jackson i Mississippi, USA
Kontakt:

Inlägg av TimK »

M224 skrev:På vissa ställen i tidtabellerna är det nya typsnittet blandat med det gamla...(helvetica) :?
Exempel (så man kan titta själv)? Nu blev jag nyfiken.... :-D

Mvh Tim
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Inlägg av M224 »

TimK skrev:
M224 skrev:På vissa ställen i tidtabellerna är det nya typsnittet blandat med det gamla...(helvetica) :?
Exempel (så man kan titta själv)? Nu blev jag nyfiken.... :-D

Mvh Tim
En utmärkt tabell att se efter i är "Tyresö Bussar" ta en titt i innehållsförteckningen.

Jag har inte hittat olika typsnitt annat än i innehållsförteckningarna :)
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6867
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Grafiskt bottennap

Inlägg av Odd »

Odd skrev:
Johan Eriksson skrev:Sitter med den nya SL schematiska linjenätskartan som sitter i sommartidtabellen för innerstadsbussarna och det är ingen grafisk höjdare precis. Det är inte längre viktigt med stomlinjernas färgkoder då 1an är grå (egentligen grön), 3an är turkos (röd) och 4an rosa (blå)!

Tunnelbanans färgkoder visas dock men man lyckats missa att märka ut alla T-banans stationer utom Skanstull, Slussen, "Sergels torg", Fridhemsplan, Odenplan, Ropsten och Östra station!

Har ni sett den?
Ta en titt på pendeltågens scematiska karta.. enligt den så går tågen mellan sthlm C och Södertälje sträckningen Södertälje C - Södertälje syd - Södertälje Hamn - Östertälje - ...etc... men om jag minns rätt så går den inte så i verkligheten...
Bild

Jag kan nu notera att linjekartan är korrekt på sls webbplats, dvs två av linjerna visar så som tågen faktiskt går. Sen ser det även ut som att en linje skulle gå från stockholm direkt till gnesta, utan att passera södertälje hamn, dvs direkt från östertälje till södertälje syd... det känns som att det är ett streck för mycket ibland linjerna...http://www.sl.se/ficktid/karta%2Fsommar/sPtag.pdf
GN

Linje 7.

Inlägg av GN »

Har ni noterat att linje 7 är med i innerstadstidtabellen, dock endast pappersversionen. Några här vet det givetvis. Men det notabla är att denna är skriven i det gamla formatet! Men det är klart det är ju en museumspårväg.

För övrigt noterade jag några lustiga symboler på AEX-karta. (jodå det är lokaltrafik trots att trafiken inte anordnas av länstrafikhuvudmannen) Man har markerat pendeltågsstationerna med ånglok. Kartritaren måste haft roligt minst en hel eftermiddag. Tyvärr finns bara pendeltåg och tunnelbana markerat på den kartan, så den är rätt värdelös om man skall åka buss.

vänligen

/GN
Kingsthrone
Inlägg: 796
Blev medlem: söndag 23 mars 2003 1:42
Ort: Bromma
Kontakt:

Inlägg av Kingsthrone »

Jag vill kunna se på vilka gator bussen kör, annars blir ju bussen ännu mindre tillgänglig om man inte orkar kolla upp exakta adresser mm som bussen stannar vid. Raka streck är värdelöst för linjerna på busskartan, tycker jag. Spårtrafiken följer ju åtminstone ett spår och då blir det lite enklare att följa.
GN

Inlägg av GN »

Kingsthrone skrev:Jag vill kunna se på vilka gator bussen kör, annars blir ju bussen ännu mindre tillgänglig om man inte orkar kolla upp exakta adresser mm som bussen stannar vid. Raka streck är värdelöst för linjerna på busskartan, tycker jag. Spårtrafiken följer ju åtminstone ett spår och då blir det lite enklare att följa.
Håller med. Åtminstonne i tätortstrafik är en viktig tillämpning av linjekarta för buss just att se vilken gata respektive buss går och då är schematiska kartor olämpliga. Å andra sidan är det ju bra om varje linje kan få just en egen linje med en egen färg. Kanske kunde man göra en kompromis och låta stombussarna få sina respektive färger, men rita ut övriga busslinjer med gemensamt svart streck. Då blir det inte mer än fem färger och ofta inte mer än två och högst tre streck per gata, vilket borde gå att få in på en vanlig karta som inte är schematiserad.

vänligen

/GN
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6867
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Inlägg av Odd »

Kingsthrone skrev:Jag vill kunna se på vilka gator bussen kör, annars blir ju bussen ännu mindre tillgänglig om man inte orkar kolla upp exakta adresser mm som bussen stannar vid. Raka streck är värdelöst för linjerna på busskartan, tycker jag. Spårtrafiken följer ju åtminstone ett spår och då blir det lite enklare att följa.
Det tycker inte jag är så viktigt, då det finns en hållplatsförteckning i tidtabellen, men däremot är det viktigt att den schematiska kartan är lättförståelig och framfför allt korrekt...

När det gäller att se exakt vilken väg en linje tar så skulle nog kartorna bli lite för otympliga för en ficktabell, men man skulle ju kunna använda ett A4-utrymme på hållplatserna till en detaljerad karta över närområdet...

Den "gamla" linjekartan i SLs tidtabeller gav ju inte så jättedetaljerad info.

Varför inte utveckla en kartfunktion på SLs hemsida för detta ändamål?
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5557
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Grafiskt bottennap

Inlägg av kildor »

Odd skrev:Jag kan nu notera att linjekartan är korrekt på sls webbplats, dvs två av linjerna visar så som tågen faktiskt går. Sen ser det även ut som att en linje skulle gå från stockholm direkt till gnesta, utan att passera södertälje hamn, dvs direkt från östertälje till södertälje syd... det känns som att det är ett streck för mycket ibland linjerna...http://www.sl.se/ficktid/karta%2Fsommar/sPtag.pdf
Axelsberg har också hittat tillbaka på tunnelbanekartan.

Att en pendeltågslinje ritas ut med två linjer på kartan är rätt så puckat tycker jag...
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5557
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Inlägg av kildor »

Odd skrev:
Kingsthrone skrev:Jag vill kunna se på vilka gator bussen kör, annars blir ju bussen ännu mindre tillgänglig om man inte orkar kolla upp exakta adresser mm som bussen stannar vid. Raka streck är värdelöst för linjerna på busskartan, tycker jag. Spårtrafiken följer ju åtminstone ett spår och då blir det lite enklare att följa.
Det tycker inte jag är så viktigt, då det finns en hållplatsförteckning i tidtabellen, men däremot är det viktigt att den schematiska kartan är lättförståelig och framfför allt korrekt...

När det gäller att se exakt vilken väg en linje tar så skulle nog kartorna bli lite för otympliga för en ficktabell, men man skulle ju kunna använda ett A4-utrymme på hållplatserna till en detaljerad karta över närområdet...

Den "gamla" linjekartan i SLs tidtabeller gav ju inte så jättedetaljerad info.

Varför inte utveckla en kartfunktion på SLs hemsida för detta ändamål?
Kartfunktion är på gång, om inte även det projektet drabbats av de senaste förseningarna som diskuterats här i dagarna (biljettsystem/just-nu).

För min egen del tror jag inte att schematiska kartor kan bli bättre än de tidigare. Det är för många linjer och hållplatser för att det ska fungera. Jag är mer inne på GN:s linje med tydligt markerade stomlinjer på den gamla kartan.
Kingsthrone
Inlägg: 796
Blev medlem: söndag 23 mars 2003 1:42
Ort: Bromma
Kontakt:

Inlägg av Kingsthrone »

Odd skrev:
Kingsthrone skrev:Jag vill kunna se på vilka gator bussen kör, annars blir ju bussen ännu mindre tillgänglig om man inte orkar kolla upp exakta adresser mm som bussen stannar vid. Raka streck är värdelöst för linjerna på busskartan, tycker jag. Spårtrafiken följer ju åtminstone ett spår och då blir det lite enklare att följa.
Det tycker inte jag är så viktigt, då det finns en hållplatsförteckning i tidtabellen, men däremot är det viktigt att den schematiska kartan är lättförståelig och framfför allt korrekt...

När det gäller att se exakt vilken väg en linje tar så skulle nog kartorna bli lite för otympliga för en ficktabell, men man skulle ju kunna använda ett A4-utrymme på hållplatserna till en detaljerad karta över närområdet...

Den "gamla" linjekartan i SLs tidtabeller gav ju inte så jättedetaljerad info.

Varför inte utveckla en kartfunktion på SLs hemsida för detta ändamål?
På den gamla kartan fick fick man visserligen följa det svarta strecket och numret vid hållplatsen för att veta vilken väg bussen tog. Jag bryr mig mer om den visuella kartan än gatunamn och hållplatsnamn när jag orienterar mig, och då fungerar den gamla kartan mycket bättre. Så är det för mig. Dagens karta är helt enkelt sämre för mig. Jag skulle kolla upp en busslinje men orkade inte eftersom dagens karta är så fruktansvärt kass för det ändamålet.

(ser man inte vilken väg bussen tar är ju risken att man tar bilen, om man har en sån, mycket större. Det håller ju bara om man går på vid starthållplatsen och stiger av vid slutdestinationen, som ju är speciellt utsatta)

Visst, jag tycker också SLs hemsida borde ha någon slags funktion där man lätt kollar upp hur bussen kör vart osv.
Användarens profilbild
Mattias Henriksson
Inlägg: 158
Blev medlem: söndag 20 oktober 2002 13:28

Inlägg av Mattias Henriksson »

Odd skrev:
Kingsthrone skrev:Jag vill kunna se på vilka gator bussen kör, annars blir ju bussen ännu mindre tillgänglig om man inte orkar kolla upp exakta adresser mm som bussen stannar vid. Raka streck är värdelöst för linjerna på busskartan, tycker jag. Spårtrafiken följer ju åtminstone ett spår och då blir det lite enklare att följa.
Det tycker inte jag är så viktigt, då det finns en hållplatsförteckning i tidtabellen, men däremot är det viktigt att den schematiska kartan är lättförståelig och framfför allt korrekt...
Jo, men även då behövs en karta med hållplatserna utmärkta, annars vet man ju inte var de ligger. Det är sällan man på namnet kan utläsa detta, hållplatser som har namn efter gatan och husnumret de ligger vid finns, men är ovanliga. Och har man väl satt ut hållplatserna kan man ju lika gärna förbinda dem med streck.

Odd skrev:Varför inte utveckla en kartfunktion på SLs hemsida för detta ändamål?
Senaste budet är att den kommer i höst. Jag ser mycket fram emot denna, men tills smidiga handdatorer med högupplösande färgskärm blir var mans egendom, måste det ju även finnas papperskartor. SL sålde ju en bra kombinerad linje- och stadskarta, där enda felet var att hållplatserna inte var utmärkta i innerstadsdelen. När jag frågade efter en ny utgåva av den för ett tag sedan, så fick jag svaret att den inte fanns. Sådana kartor måste gu ges ut inför varje linjeomläggning, för varje del av SL-området.
Dennis Sigward
Inlägg: 466
Blev medlem: torsdag 19 september 2002 3:55
Ort: Narrowsburg, NY, USA

Inlägg av Dennis Sigward »

I New York hade dom grafiska kartor för T-Banan men de återgick till den geografiska stilen och har nu haft denna i snart 30 år, med eventuella ändringar av linjeförningen.

mvh Dennis
.Är intresserad av balance mellan de olika trafikmedlen. Är inte helt galen men nästan......
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5557
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Inlägg av kildor »

Johan Eriksson skrev:Mr G skrev:
Men, här är det fråga om grova felaktigheter, som kan göra att trafikanter som följer kartan kommer att åka fel. Finns så många fel att listan över dessa skulle bli lång.
Några exempel:

-3, 53 och 59 ser ut att gå samma väg mellan Slussen och Tegelbacken, i själva verket går 3 och 53 Munkbron och 59an Centralbron.

-66an ser ut att gå via Hornstulls T-banestation -som inte är utmärkt!- och inte Högalidsgatan rakt fram.

-2an och 66an möts inte i Bondegatan.

-3an vid SöS ser ut att sluta ute i vattnet.

-53 och 65 i Vasagatan har hamnat på Kungsholmen

-1an går en ny egen väg och inte i Västerbron-Rålambsvägen mellan Fridhemsplan och Gjörwellsgatan

-71an går till Norrmalmstorg men inte 2an!

Ska jag fortsätta?, -vad är det här, kalkonfestival?
Nu finns innerstadskartan åter tillgänglig på sl.se, nu i en "rättad" version. Faktum är att de enda ändringar jag kan upptäcka är att 2:an nu fått förbindelse med Odenplan (och sedan till Norrtull med en i dessa linjekartor unik vinkel på linjen), pricken för Hornstull har flyttats längre norrut (men fortfarande så tycks bara 77:an trafikera Hornstull) och att Södersjukhuset inte ligger lika långt ut i vattnet som tidigare. *suck*
Användarens profilbild
micke b
Inlägg: 2042
Blev medlem: tisdag 29 juli 2003 21:51
Ort: SoDa

Inlägg av micke b »

De nya kartorna är illa. Men det kunde varit värre, vi kunde bott i Göteborg
Göteborgs saknade bussnät

De orkar inte rita en ny för sommartrafiken, utan säger bara att den kommer i höst.
Inte ens den gamla kunde de låta vara kvar, som en viss vägledning för oss som inte har en aning.

mvh /M
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5557
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Inlägg av kildor »

mickeb skrev:De nya kartorna är illa. Men det kunde varit värre, vi kunde bott i Göteborg
Göteborgs saknade bussnät

De orkar inte rita en ny för sommartrafiken, utan säger bara att den kommer i höst.
Inte ens den gamla kunde de låta vara kvar, som en viss vägledning för oss som inte har en aning.
Hmm, har för mig att den också var schematisk, men med alla hållplatser utritade.

Jag var inne på Transport for Londons hemsida, och där har de två olika typer av kartor: klassiska kartor och spider maps. De senare är schematiska med samtliga hållplatser utritade, men ger ingen heltäckande bild av bussnätet. De utgår från en tunnelbanestation och visar endast de linjer som trafikerar just den stationen. Säkert mycket användbara om man står på platsen och undrar vilken buss man kan ta.
Skriv svar