Sida 4 av 5

Re: Spårväg Syd

Postat: måndag 03 juni 2024 22:02
av JohanB
Även om jag tycker att det är tråkigt att en spårvägssatsning till synes nu inte blir av så har Spårväg Syd alltid känts apart för mig. Varför inte förlänga någon av alla närbelägna befintliga spårtrafik-linjer för tillämpliga sträckor istället?

Re: Spårväg Syd

Postat: måndag 03 juni 2024 22:02
av Odd
dr Cassandra Nojdh skrev: måndag 03 juni 2024 17:16 ...

Finns ju en hel del gammalt grums som ligger och lurar sedan många år: "Lika bra att bränna pengarna som att satsa på Spårväg Syd" (2013)

Så sade man om Tvärbanan också - det skulle bli billigare att betala taxi för de få som reste i den relationen än att bygga banan.

Tur att man har sin skoter.
Lustigt nog så stämmer det, men med ett annat projekt med en f d gul färg.

Re: Spårväg Syd

Postat: tisdag 04 juni 2024 9:57
av Hechtwagen
Odd skrev: måndag 03 juni 2024 22:02
dr Cassandra Nojdh skrev: måndag 03 juni 2024 17:16 ...

Finns ju en hel del gammalt grums som ligger och lurar sedan många år: "Lika bra att bränna pengarna som att satsa på Spårväg Syd" (2013)

Så sade man om Tvärbanan också - det skulle bli billigare att betala taxi för de få som reste i den relationen än att bygga banan.

Tur att man har sin skoter.
Lustigt nog så stämmer det, men med ett annat projekt med en f d gul färg.
Hur vet du det? Om 50 år så kanske man ångrar att man inte byggde "gula linjen" fyrspårig från början.

Re: Spårväg Syd

Postat: tisdag 04 juni 2024 10:55
av twr
Hechtwagen skrev: tisdag 04 juni 2024 9:57
Odd skrev: måndag 03 juni 2024 22:02
dr Cassandra Nojdh skrev: måndag 03 juni 2024 17:16 ...

Finns ju en hel del gammalt grums som ligger och lurar sedan många år: "Lika bra att bränna pengarna som att satsa på Spårväg Syd" (2013)

Så sade man om Tvärbanan också - det skulle bli billigare att betala taxi för de få som reste i den relationen än att bygga banan.

Tur att man har sin skoter.
Lustigt nog så stämmer det, men med ett annat projekt med en f d gul färg.
Hur vet du det? Om 50 år så kanske man ångrar att man inte byggde "gula linjen" fyrspårig från början.
Odd menar alltså Gröna linjen till Arenastaden. Vad skulle den ha för nytta av fyra spår?

Re: Spårväg Syd

Postat: tisdag 04 juni 2024 11:03
av Enceladus
twr skrev: tisdag 04 juni 2024 10:55 Odd menar alltså Gröna linjen till Arenastaden. Vad skulle den ha för nytta av fyra spår?
Gröna linjen skulle dock ha nytta av fyra spår söder om Odenplan på grund av utbyggnaden...

Re: Spårväg Syd

Postat: tisdag 04 juni 2024 11:23
av Hechtwagen
Jag menade bara att man inte vet i förväg hur utfallet blir av en ny linje på 50 års sikt.

Re: Spårväg Syd

Postat: tisdag 04 juni 2024 19:01
av Odd
Enceladus skrev: tisdag 04 juni 2024 11:03
twr skrev: tisdag 04 juni 2024 10:55 Odd menar alltså Gröna linjen till Arenastaden. Vad skulle den ha för nytta av fyra spår?
Gröna linjen skulle dock ha nytta av fyra spår söder om Odenplan på grund av utbyggnaden...
Definitivt.
Och tunnelbana 2 behöver nytt dubbelspår mellan Liljeholmen och Östermalmstorg. Och om man hade slopat f d gulalinjen så skulle ju den utbyggnad definitivt ha kunnat varit finansierat, troligen med pengar över.


Hechtwagen skrev: tisdag 04 juni 2024 11:23 Jag menade bara att man inte vet i förväg hur utfallet blir av en ny linje på 50 års sikt.
Naturligtvis inte, varken för spårväg eller för tunnelbana.

Men eftersom det i början av f d gulalinjens äventyr räknades ut att den aldrig skulle kunna räknas hem utifrån de förutsättningar som först sattes (exempelvis att mängden trafikanter under rusningen skulle kunna hanteras av ledbussar i 10-minuterstrafik) så sades det ju att det skulle bli billigare att köra denna sträcka med taxi. Sen var det ju någon som återanvände argumentet men applicerade det på Spårväg Syd.

Det skulle dock inte förvåna mig alls om, när man har siffrorna på nedersta raden klar, att f d gulalinjen faktiskt är så olönsam att det skulle varit mindre olönsamt att köra med taxi i stället. Det hade dock inneburit mer investeringar i bilar, mer vägunderhåll, högre utsläpp, lägre arbetslöshet mm...

Re: Spårväg Syd

Postat: onsdag 05 juni 2024 12:20
av Hechtwagen
Är tunnelbanan idag ekonomiskt lönsam?

Re: Spårväg Syd

Postat: onsdag 05 juni 2024 13:11
av daniel_s
Hechtwagen skrev: onsdag 05 juni 2024 12:20 Är tunnelbanan idag ekonomiskt lönsam?
För vem då? :D

För mig är den det, jag sparar åtminstone några hundra kronor i veckan på att åka med den!

Re: Spårväg Syd

Postat: onsdag 05 juni 2024 21:54
av BSB101
JohanB skrev: måndag 03 juni 2024 22:02 Även om jag tycker att det är tråkigt att en spårvägssatsning till synes nu inte blir av så har Spårväg Syd alltid känts apart för mig. Varför inte förlänga någon av alla närbelägna befintliga spårtrafik-linjer för tillämpliga sträckor istället?
Vilka spårtrafiklinjer tänker du på? Att ha för många avgreningar på en linje är som att be om kapacitetsproblem på den gemensamma delen. Det finns en anledning till att en det av TUB 1 överförs till TUB 3.

Re: Spårväg Syd

Postat: onsdag 05 juni 2024 22:17
av Lennart Petersen
Hechtwagen skrev: onsdag 05 juni 2024 12:20 Är tunnelbanan idag ekonomiskt lönsam?
Ja , definitivt räknat på samhällsekonomi. Stoclholm skulle inte kunna fungera utan T-banan. Och möjligen även lönsam i sig själv, kapitalkostnaderna är för länge sedan avskrivna eller försvunna i i flation. Det var länge sedan det byggdes T-bana. Och driftekonomiskt så är det ju väldiga volymer av resande och de reser i genomsnitt en kort resa men betalar samma pros som de som åker lång väg från periferin.

Re: Spårväg Syd

Postat: onsdag 05 juni 2024 22:21
av Magnus Ahltorp
daniel_s skrev: onsdag 05 juni 2024 13:11
Hechtwagen skrev: onsdag 05 juni 2024 12:20 Är tunnelbanan idag ekonomiskt lönsam?
För vem då? :D
Ja, det beror ju helt på hur man räknar på externaliserade kostnader, både såna som tunnelbanan externaliserar till andra och som andra externaliserar till tunnelbanan.

Re: Spårväg Syd

Postat: onsdag 05 juni 2024 23:15
av Lennart Petersen
daniel_s skrev: onsdag 05 juni 2024 13:11
Hechtwagen skrev: onsdag 05 juni 2024 12:20 Är tunnelbanan idag ekonomiskt lönsam?
För vem då? :D

För mig är den det, jag sparar åtminstone några hundra kronor i veckan på att åka med den!
För alla, inpendling till Stockholm city sker till 80% med kollektivtrafik till större delen spårtrafik. Utan T-bana och pendeltåg så skulle stan korkas igen helt av bilar och ingen skulle komma fram.

Re: Spårväg Syd

Postat: torsdag 06 juni 2024 5:23
av AleWi
twr skrev: måndag 03 juni 2024 15:15 https://www.mitti.se/nyheter/sparvag-sy ... ab5cb21cb3

Regeringen vill inte vara med och betala fördyring och nu verkar hela projektet hotas. Vad kommer att hända framöver?
De stoppade ju även den nya snabbspåren mellan Göteborg, Malmö och Stockholm

Re: Spårväg Syd

Postat: torsdag 06 juni 2024 17:18
av Hechtwagen
Lennart Petersen skrev: onsdag 05 juni 2024 22:17
Hechtwagen skrev: onsdag 05 juni 2024 12:20 Är tunnelbanan idag ekonomiskt lönsam?
Ja , definitivt räknat på samhällsekonomi. Stoclholm skulle inte kunna fungera utan T-banan. Och möjligen även lönsam i sig själv, kapitalkostnaderna är för länge sedan avskrivna eller försvunna i i flation. Det var länge sedan det byggdes T-bana. Och driftekonomiskt så är det ju väldiga volymer av resande och de reser i genomsnitt en kort resa men betalar samma pros som de som åker lång väg från periferin.
Ändå går SL back miljarder varje år på T-Banan?
Innerstadsspårvägen var lönsam på riktigt ända in i kaklet, T-Banan däremot gick SS back på från dag 1.

Självklart ska vi ha kollektivtrafik men att påstå hur säkerställer man måste beakta att uttrycket "lönsamt" är ytterst relativt och att verksamhetsutövaren kan gå med förlust även om samhället som helhet tjänar på företeelsen.

T-Banan har aldrig burit sina egna kostnader rent företagsekonomiskt men har en samhällsekonomisk nytta.

Re: Spårväg Syd

Postat: torsdag 06 juni 2024 17:48
av BSB101
Lennart Petersen skrev: onsdag 05 juni 2024 23:15
För alla, inpendling till Stockholm city sker till 80% med kollektivtrafik till större delen spårtrafik. Utan T-bana och pendeltåg så skulle stan korkas igen helt av bilar och ingen skulle komma fram.
Om det verken funnits t-bana, p-tåg eller motsvarade spårtrafik hade Stockholm utvecklas helt annorlunda och behovet av dessa hade varit mindre.

Re: Spårväg Syd

Postat: torsdag 06 juni 2024 18:12
av Lennart Petersen
BSB101 skrev: torsdag 06 juni 2024 17:48
Lennart Petersen skrev: onsdag 05 juni 2024 23:15
För alla, inpendling till Stockholm city sker till 80% med kollektivtrafik till större delen spårtrafik. Utan T-bana och pendeltåg så skulle stan korkas igen helt av bilar och ingen skulle komma fram.
Om det verken funnits t-bana, p-tåg eller motsvarade spårtrafik hade Stockholm utvecklas helt annorlunda och behovet av dessa hade varit mindre.
Så kan man vända till resonemanget förstås. Men Stockholm hade inte kunnat utvecklas till vad det är nu utan T-bana.

Re: Spårväg Syd

Postat: torsdag 06 juni 2024 23:12
av Magnus Ahltorp
BSB101 skrev: torsdag 06 juni 2024 17:48
Lennart Petersen skrev: onsdag 05 juni 2024 23:15
För alla, inpendling till Stockholm city sker till 80% med kollektivtrafik till större delen spårtrafik. Utan T-bana och pendeltåg så skulle stan korkas igen helt av bilar och ingen skulle komma fram.
Om det verken funnits t-bana, p-tåg eller motsvarade spårtrafik hade Stockholm utvecklas helt annorlunda och behovet av dessa hade varit mindre.
Om man hade rivit hela innerstan och byggt vägar där istället hade det inte funnits någon poäng att åka dit!

Re: Spårväg Syd

Postat: torsdag 06 juni 2024 23:37
av Odd
Lennart Petersen skrev: torsdag 06 juni 2024 18:12
BSB101 skrev: torsdag 06 juni 2024 17:48
Lennart Petersen skrev: onsdag 05 juni 2024 23:15
För alla, inpendling till Stockholm city sker till 80% med kollektivtrafik till större delen spårtrafik. Utan T-bana och pendeltåg så skulle stan korkas igen helt av bilar och ingen skulle komma fram.
Om det verken funnits t-bana, p-tåg eller motsvarade spårtrafik hade Stockholm utvecklas helt annorlunda och behovet av dessa hade varit mindre.
Så kan man vända till resonemanget förstås. Men Stockholm hade inte kunnat utvecklas till vad det är nu utan T-bana.
Det är klart att det är så, men det betyder även att det hade kunnat utvecklats till något helt annat. Låt säga att man i stället för tunnelbana hade storsatsat på lokaltågstrafik, fler banor och kanske till och med en ringbana redan på 50-talet, då skulle kanske Stockholm hade varit större då tunnelbanans begränsningar inte hade funnits.

Och med ett bibehållet och utbyggt spårvägsnät som komplettering så skulle dagens T-banebegränsningar inte gett något avtryck.

Då kanske vi hade skrivit om tankar på att Stockholm inte hade kunnat utvecklas till vad det är nu utan spårväg och lokaltåg.

Re: Spårväg Syd

Postat: måndag 17 juni 2024 10:39
av Enceladus
Stockholmskritik mot regeringen: Stoppar Spårväg syd
DN skrev:Nu beräknas spårvägen, som ursprungligen hade en budget på fyra miljarder kronor, kosta ytterligare 2,2 miljarder. Fördyringen beror på högre räntor, inflation och stigande priser. Stockholmspolitikerna har försökt få till ett möte med ansvariga ministrar.

[...]

– Region Stockholm har oerhört stora bekymmer med kärnverksamheten, framför allt pendeltågen som inte fungerar. Regionen borde fokusera på det och investera där, säger David Stenergard, näringspolitisk expert på Handelskammaren.

[...]

– Buss är snabbare och mer kostnadseffektivt. Spårväg syd är lite av ett prestigeprojekt som blir väldigt dyrt, säger David Stenergard.
Det råder delade meningar om Spårväg syd och dess framtid. Jan Valeskog (S), stadsbyggnadsborgarråd i Stockholms kommun, anser att projektet behövs:
DN skrev:– Om regeringen inte är beredd att skjuta till pengar, då finns det inga pengar. Då stoppar de projektet, säger stadsbyggnadsborgarrådet Jan Valeskog (S).

[...]

– Vi har en enorm obalans i regionen. Hälften av invånarna bor i den södra länsdelen men bara en tredjedel av arbetsplatserna finns där, säger Jan Valeskog.
Emil Högberg (S), kommunalråd i Huddinge kommun med ansvar för samhällsbyggnadsfrågor, är av samma åsikt:
DN skrev:– Det är uppseendeväckande att vi sju år efter att avtalet slöts inte kan få till ett möte med ansvariga ministrar och ta frågan i mål. Det krävs mer kollektivtrafik här, inte minst tvärgående. Spårväg syd är viktig för oss, säger han.

[...]

– Vi planerar också för nya arbetsplatser. Vi arbetar för att spårvägen ska bli av, och det är vår förhoppning, säger Emil Högberg.
Den högerpopulistiska regeringen är ointresserad. Det kan noteras att regeringspartierna tappade stort i EU-valet, främst i just Stockholm, och det är val 2026:
DN skrev:I riksdagsvalet 2022 gjorde M i Stockholms stad ett historiskt dåligt val. I valanalysen benämns problemet under rubriken ”Urban huvudvärk”. Matematiken är enkel, står det: ”Om partiet ska växa måste den nedåtgående trenden i storstäder vändas i allmänhet, och i Stockholm i synnerhet.”

I Moderaternas toppskikt drar man slutsatsen att storstadstappet i EU-valet delvis har med klimatfrågan att göra.

– Är man ute och knackar dörr i Mälarhöjden måste man kunna svara på frågor om klimatet, säger en moderat tjänsteman som vill vara anonym.
Regionen kan förhoppningsvis hålla ut till nästa val. Moderaterna har två alternativ: lägga om sin politik eller förlora makten. Båda alternativen duger i detta fall.