Re: Arninge station - nutid och framtid
Postat: tisdag 25 januari 2022 23:05
Verspieder, föreslår du fler plattformar i Arninge? Eller står du vid en busshållplats och Daniel på Roslagsbanans perrong när hyttandet sker?
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Det beror på vad du menar med aktuella. Roslagsbanan till Rimbo ingår i Kollektivtrafikplan 2050. Det är förstås inte ett beslut på något sätt men någon slags ambition från regionens sida iallafall. Framför allt finns det inget som hindrar en utbyggnad till Rimbo nu eller i framtiden.ADDE skrev:Jag vill minnas att Danderyd hade planer på att däcka över Norrtäljevägen med en större bussterminal, som ska kopplas ihop med Roslagsbanan med Mörby. Hade dem planerna blivit av så hade det gett fler bussplatser till 639, 670 o 676.
Bygger man ut RB till Rimbo så behövs ju egentligen inte 639 söder om Rimbo sedan.
Lite synd att em planerna inte är aktuella. :/
Oh, bra iakttagelse! Jag skulle kunna hävda att man med blåbussarna åberopar tankesättet "Tänk spår, kör buss" och att de två längorna med busshållplatser därmed är perronger.twr skrev:Verspieder, föreslår du fler plattformar i Arninge? Eller står du vid en busshållplats och Daniel på Roslagsbanans perrong när hyttandet sker?
Vad hände med dessa planer egentligen? Fanns det krafter som bromsade detta? Att angöra Arninge för att därefter vända allt från Nordost i Danderyd torde ju vara en alldeles utmärkt lösning, som håller i många decennier.ADDE skrev:Jag vill minnas att Danderyd hade planer på att däcka över Norrtäljevägen med en större bussterminal, som ska kopplas ihop med Roslagsbanan med Mörby. Hade dem planerna blivit av så hade det gett fler bussplatser till 639, 670 o 676.
Den nämns kortfattat i Danderyd kommuns nya FÖP. Minns inte om den är villkorad med tunnelförläggning av E18. "Knutpunkt Danderyd" kan du söka på i FÖP.Verspieder skrev:Vad hände med dessa planer egentligen? Fanns det krafter som bromsade detta? Att angöra Arninge för att därefter vända allt från Nordost i Danderyd torde ju vara en alldeles utmärkt lösning, som håller i många decennier.ADDE skrev:Jag vill minnas att Danderyd hade planer på att däcka över Norrtäljevägen med en större bussterminal, som ska kopplas ihop med Roslagsbanan med Mörby. Hade dem planerna blivit av så hade det gett fler bussplatser till 639, 670 o 676.
Tidtabellsplanering inför 2025Enceladus skrev: ↑lördag 01 januari 2022 19:56 Här är Arninges terminalkarta med dess 18 busslinjer (de två C-linjerna räknas separat). Som synes förekommer de tre linjerna 639, 676 och 696 endast en gång. Detta beror på att Norrtäljelinjerna inte tillåter lokalt resande mellan Arninge station och Tekniska högskolan. De andra nattlinjerna går så sällan att reseplaneraren ibland föreslår att ta linje 696 till Gillingebanan (första hållplatsen efter Arninge) för att sedan åka tillbaka en hållplats med samma linje. Att påtvinga längre resor är tydligen ett utmärkt sätt att minska belastningen...
Tyvärr verkar det inte finnas några konkreta planer på att införa nattrafik på Roslagsbanan. Däremot kan Arninge station ändå bli en knutpunkt för Roslagens nattrafik. Den trafikeras redan av linjerna 694, 696, 698 och 699 - dock med ett glest utbud och ett förbud mot lokala resor på linje 696. Blir det kanske bra nu?Trafikförvaltningen skrev:Linje 695 Danderyds sjukhus - Löttingelund
I syfte att erbjuda ett område som idag saknar nattrafik, föreslås linjen förlängas till Arninge station via Ullna strand.
[...]
Linje 676X Stockholm - Norrtälje
Linjevarianten föreslås trafikera Arninge station istället för Roslags Näsby trafikplats. Vid Arninge station föreslås det att både på- och avstigning kan ske i riktning mot Stockholm.