Sida 4 av 4

Re: Arninge station - nutid och framtid

Postat: tisdag 25 januari 2022 23:05
av twr
Verspieder, föreslår du fler plattformar i Arninge? Eller står du vid en busshållplats och Daniel på Roslagsbanans perrong när hyttandet sker?

Re: Arninge station - nutid och framtid

Postat: onsdag 26 januari 2022 2:56
av ADDE
Jag vill minnas att Danderyd hade planer på att däcka över Norrtäljevägen med en större bussterminal, som ska kopplas ihop med Roslagsbanan med Mörby. Hade dem planerna blivit av så hade det gett fler bussplatser till 639, 670 o 676.

Bygger man ut RB till Rimbo så behövs ju egentligen inte 639 söder om Rimbo sedan.

Lite synd att em planerna inte är aktuella. :/

Re: Arninge station - nutid och framtid

Postat: onsdag 26 januari 2022 8:46
av twr
ADDE skrev:Jag vill minnas att Danderyd hade planer på att däcka över Norrtäljevägen med en större bussterminal, som ska kopplas ihop med Roslagsbanan med Mörby. Hade dem planerna blivit av så hade det gett fler bussplatser till 639, 670 o 676.

Bygger man ut RB till Rimbo så behövs ju egentligen inte 639 söder om Rimbo sedan.

Lite synd att em planerna inte är aktuella. :/
Det beror på vad du menar med aktuella. Roslagsbanan till Rimbo ingår i Kollektivtrafikplan 2050. Det är förstås inte ett beslut på något sätt men någon slags ambition från regionens sida iallafall. Framför allt finns det inget som hindrar en utbyggnad till Rimbo nu eller i framtiden.

Re: Arninge station - nutid och framtid

Postat: onsdag 26 januari 2022 9:47
av Verspieder
twr skrev:Verspieder, föreslår du fler plattformar i Arninge? Eller står du vid en busshållplats och Daniel på Roslagsbanans perrong när hyttandet sker?
Oh, bra iakttagelse! Jag skulle kunna hävda att man med blåbussarna åberopar tankesättet "Tänk spår, kör buss" och att de två längorna med busshållplatser därmed är perronger.
Men det kan även vara så att jag helt enkelt skrev fel ord.

Re: Arninge station - nutid och framtid

Postat: onsdag 26 januari 2022 10:05
av Verspieder
ADDE skrev:Jag vill minnas att Danderyd hade planer på att däcka över Norrtäljevägen med en större bussterminal, som ska kopplas ihop med Roslagsbanan med Mörby. Hade dem planerna blivit av så hade det gett fler bussplatser till 639, 670 o 676.
Vad hände med dessa planer egentligen? Fanns det krafter som bromsade detta? Att angöra Arninge för att därefter vända allt från Nordost i Danderyd torde ju vara en alldeles utmärkt lösning, som håller i många decennier.

Re: Arninge station - nutid och framtid

Postat: onsdag 26 januari 2022 10:14
av slaeshjag
Verspieder skrev:
ADDE skrev:Jag vill minnas att Danderyd hade planer på att däcka över Norrtäljevägen med en större bussterminal, som ska kopplas ihop med Roslagsbanan med Mörby. Hade dem planerna blivit av så hade det gett fler bussplatser till 639, 670 o 676.
Vad hände med dessa planer egentligen? Fanns det krafter som bromsade detta? Att angöra Arninge för att därefter vända allt från Nordost i Danderyd torde ju vara en alldeles utmärkt lösning, som håller i många decennier.
Den nämns kortfattat i Danderyd kommuns nya FÖP. Minns inte om den är villkorad med tunnelförläggning av E18. "Knutpunkt Danderyd" kan du söka på i FÖP.

Re: Arninge station - nutid och framtid

Postat: torsdag 27 januari 2022 13:37
av Verspieder
Kortfattat var ordet, ja. Tack för tips, men tyvärr finns det inte mycket info någonstans om vad som bromsar upp planerna.

Angående Arninge är det kul att se att bytespunkten snabbt blivit populär, och antalet resenärer som kliver av och på de tre angörande tunga Roslagslinjerna har snabbt gått om antalet resenärer till/från Roslags Näsby trafikplats. Källa: Egna iakttagelser sedan lucia. Arninge station dömdes ut som "onödig station" av ett antal människor i Norrtälje under byggtiden, men idag är det väldigt få södergående 639, 670 och 676 som passerar utan att ha ett par avstigande per avgång.

Re: Arninge station - nutid och framtid

Postat: torsdag 27 januari 2022 13:58
av slaeshjag
Antagligen är finansiering den stora nöten kring knutpunkt Danderyd, samt klarhet kring vad som görs med E18.

Resande via Arninge verkar rampa upp i alla fall. I december kändes det rätt dött, men nu börjar det mer kännas som en riktig station. Nu ser man till och med folk som går till/från Arninge centrum istället för att bara byta färdmedel. Jag åker via Arninge dagligen för byte 639-670, så jag har i alla fall sett viss nytta. Kul också att se folk från 639 springa till Roslagsbanan, det bytet var rätt hopplöst innan Arninge öppnade.

Ska bli spännande att se statistiken sen över faktiskt resande.

Re: Arninge station - nutid och framtid

Postat: fredag 05 april 2024 16:03
av Enceladus
Enceladus skrev: lördag 01 januari 2022 19:56 Här är Arninges terminalkarta med dess 18 busslinjer (de två C-linjerna räknas separat). Som synes förekommer de tre linjerna 639, 676 och 696 endast en gång. Detta beror på att Norrtäljelinjerna inte tillåter lokalt resande mellan Arninge station och Tekniska högskolan. De andra nattlinjerna går så sällan att reseplaneraren ibland föreslår att ta linje 696 till Gillingebanan (första hållplatsen efter Arninge) för att sedan åka tillbaka en hållplats med samma linje. Att påtvinga längre resor är tydligen ett utmärkt sätt att minska belastningen...
Tidtabellsplanering inför 2025
Trafikförvaltningen skrev:Linje 695 Danderyds sjukhus - Löttingelund
I syfte att erbjuda ett område som idag saknar nattrafik, föreslås linjen förlängas till Arninge station via Ullna strand.

[...]

Linje 676X Stockholm - Norrtälje
Linjevarianten föreslås trafikera Arninge station istället för Roslags Näsby trafikplats. Vid Arninge station föreslås det att både på- och avstigning kan ske i riktning mot Stockholm.
Tyvärr verkar det inte finnas några konkreta planer på att införa nattrafik på Roslagsbanan. Däremot kan Arninge station ändå bli en knutpunkt för Roslagens nattrafik. Den trafikeras redan av linjerna 694, 696, 698 och 699 - dock med ett glest utbud och ett förbud mot lokala resor på linje 696. Blir det kanske bra nu?