Handelskammaren kovänder om Bromma - vill ha "Öresundståg"

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 11306
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Handelskammaren kovänder om Bromma - vill ha "Öresundståg"

Inlägg av Enceladus »

Kristofer skrev: fredag 15 november 2024 17:14 PM verkar ha ett kreativt tänkande vad gäller matematik. Enligt SCB bodde 10 551 707 människor i Sverige 31 december 2023. Av dessa bodde 3 750 283 i regionerna Stockholm, Uppsala, Västmanland, Sörmland och Örebro (de regioner som ingår i Mälardalsrådet). Det är inte hälften.
Lägger man till Östergötland, som ju ingår i Mälartåg även om det inte geografiskt ligger i Mälardalen, så är är man uppe i 4 222 581 invånare. Inte hälften av 10,5 miljoner.

Är man riktigt kreativ och också räknar in regionerna Dalarna och Gävleborg så kommer man upp i 4 795 476 invånare, och då närmar man sig onekligen hälften, men vare sig Ödeshög, Idre eller Hudiksvall ligger i vad jag spontant skulle kalla Mälar/Stockholmsregionen...
Mälardalsrådet består av de samverkande regionerna Stockholm, Uppsala, Västmanland, Örebro, Södermanland, Östergötland, Gotland, Gävleborg, Värmland och Dalarna. Enligt SCB:s senaste statistik uppgår den samlade befolkningen till 5 156 443 invånare, vilket är just ungefär hälften av Sveriges befolkning. DN använder faktiskt exakt samma formulering som ovan. I så fall är det väl snarare Mälardalsrådet som har ett kreativt tänkande vad gäller samverkande regioner.

Pressmeddelande: Sju regioner välkomnar järnvägssatsningar vid Arlanda
Mälardalsrådet skrev:– Mälardalsrådet välkomnar Arlandasamordnaren Peter Normans delrapport och att man hörsammar flera av de krav som Mälardalsrådet fört fram. Regeringen måste ta ansvar för att avtalet med A-train omförhandlas och finansiera ett borttagande av stationsavgiften som idag hämmar kollektivtrafikresandet till och från Arlanda. Viktiga besked även om behovet av ökat underhåll och investeringar i järnvägsinfrastrukturen till och från Arlanda. Inte minst Fyrspår Uppsala-Stockholm och på Stockholms central. Bra också att betydelsen av Märsta station för både resande och redundans i systemet lyfts fram. Vi ser fram emot fortsatt dialog med Peter Norman och Arlandasamordningen, säger Jens Sjöström (S), ordförande Mälardalsrådet och investeringsregionråd Region Stockholm.
Mälardalsrådet trycker även på att Märsta station och bangård måste byggas om snarast!
Skriv svar