Det syns inte så tydligt i forumets struktur, men du är fortfarande kvar i den "gren" av tråden som handlar om jultrafiken. Så det är väl lite väl drastiskt att dra slutsatser om hela SL-trafikens utbudsplanering utifrån de tidtabeller som tillämpats just dessa dagar!Enceladus skrev:Hur långt är ett snöre? Dubbelt så långt som ett halvt snöre.Joakim W skrev:Rymmer ett pendeltåg fler resenärer än ett tunnelbanetåg eller inte?
Svaret på din fråga beror förstås på tåglängden. Ett kort pendeltåg rymmer färre resenärer än ett långt tunnelbanetåg. En annan fråga är varför det går långa tåg på Södertäljelinjen och korta tåg på blå linjen.
Den här tråden handlar just om tillgängliga resurser i depåerna. Enligt trådskaparen är de otillräckliga. Hur klokt är det då att köra långa tåg i onödan på Ostkustbanan? Det onödiga kilometeruttaget beror ju på att Ostkustbanan har dubbelt så hög turtäthet som Södertäljelinjen trots att belastningen i princip är lika stor. Enligt den senaste statistiken har Ostkustbanan lägre belastning...daniel_s skrev:Det är givetvis irrelevant för den som anser att alla variationer i trafiken bör fördelas proportionellt över hela regionen oavsett hur det lirar med faktisk belastning, avtalskonstruktioner, kostnader och tillgängliga resurser.
Varför måste Ostkustbanan ha dubbelt så hög turtäthet som Södertäljelinjen? Svaret på den frågan är förmodligen mycket enklare än "faktisk belastning, avtalskonstruktioner, kostnader och tillgängliga resurser". Det måste helt enkelt löna sig att rösta rätt. Är det en slump att Mörbylinjen har tunnelbanans bästa utbud medan Norsborgslinjen har det sämsta? Skulle inte tro det!
Illa ställt med pendeln i Stockholm!
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Illa ställt med pendeln i Stockholm!
Re: Illa ställt med pendeln i Stockholm!
Kanske på grund av att Ostkustbanan har två grenar? 15-minuterstrafik på den gemensamma sträckan ger 30-minuters till Märsta respektive Uppsala.Enceladus skrev: Varför måste Ostkustbanan ha dubbelt så hög turtäthet som Södertäljelinjen? Svaret på den frågan är förmodligen mycket enklare än "faktisk belastning, avtalskonstruktioner, kostnader och tillgängliga resurser". Det måste helt enkelt löna sig att rösta rätt.
/Gunnar Ekeving
Re: Illa ställt med pendeln i Stockholm!
Visst, men trafikupplägget är ungefär likadant på andra helger. Ostkustbanan har dubbelt så hög turtäthet som Södertäljelinjen, vilket innebär att långa tåg körs i onödan norr om stan. Mörbylinjen har dubbelt så hög turtäthet som Norsborgslinjen, vilket innebär att den senare har betydligt sämre standard än den tidigare.daniel_s skrev:Det syns inte så tydligt i forumets struktur, men du är fortfarande kvar i den "gren" av tråden som handlar om jultrafiken. Så det är väl lite väl drastiskt att dra slutsatser om hela SL-trafikens utbudsplanering utifrån de tidtabeller som tillämpats just dessa dagar!
Detta förklarar varför Ostkustbanan har 15-minuterstrafik, men inte varför Ostkustbanan har dubbelt så hög turtäthet som Södertäljelinjen. 15-minuterstrafik med korta tåg mellan Södertälje och Upplands Väsby kräver färre vagnar och ger betydligt större restidsvinster. 15-minuterstrafik är egentligen i underkant. Alla tunnelbanelinjer har 10-minuterstrafik, och det finns knappt några tunnelbanelinjer längre som har fler resenärer än Södertäljelinjen eller Ostkustbanan.gek skrev:Kanske på grund av att Ostkustbanan har två grenar? 15-minuterstrafik på den gemensamma sträckan ger 30-minuters till Märsta respektive Uppsala.
Re: Illa ställt med pendeln i Stockholm!
Utifrån bristerna på rullande materiel (som den här tråden handlar om) är väl det enda konstiga varför man kör avgångarna på 41 till Upplands Väsby. Dessa borde ju vända vid Ulriksdal om allt nu ska vara rättvist.Enceladus skrev:
Detta förklarar varför Ostkustbanan har 15-minuterstrafik, men inte varför Ostkustbanan har dubbelt så hög turtäthet som Södertäljelinjen. 15-minuterstrafik med korta tåg mellan Södertälje och Upplands Väsby kräver färre vagnar och ger betydligt större restidsvinster. 15-minuterstrafik är egentligen i underkant. Alla tunnelbanelinjer har 10-minuterstrafik, och det finns knappt några tunnelbanelinjer längre som har fler resenärer än Södertäljelinjen eller Ostkustbanan.
Men sedan kan det ju vara bra att spara på personal också (även om den krisen är mindre nu i pendeln).
Sedan haltar som vanligt din jämförelse med tunnelbanan. På gröna linjen är det ju den gemensamma sträckan mellan Gullmarsplan och T-centralen som är dimensionerande. Man skulle förstås kunna ha 4 linjer på gröna linjen och ha kvartstrafik istället, men hur vettigt skulle det vara? Då kan man ju hänvisa till att det inte är något problem med stående på så kort sträcka och att man bara ska räkna på grenarna, men samtidigt bör ju folk kunna komma med tågen..Och vinsten i fordonskilometer skulle ju förloras i att det blir mer vändtider och annat som gör att det kräver ungefär lika många fordon, särskilt som tågen till/från Åkeshov i sådana fall skulle behöva utgå från Vällingby.
Kan man köra med långa tåg och man klarar det utan för många stående så är väl det effektivt? Handlar ju då snarare om problemet med pendeln att man valt ett ganska ineffektivt upplägg. Sedan har det ju faktiskt tillkommit ett problem på Ostkusbanan (som ju trots allt är den tyngsta grenen), nämligen det stora köpcentret i Solna. På helger (det är ju helgtrafiken som numera är relevant om vi tittar på Södertäljegrenen eftersom det går tätare trafik på vardagar). På helger behöver man ha mer än kvartstrafik där. Varje tåg brukar ju ha flera hundra på- och avstigande vid Solna.
Nu valde man ju konstigt nog att ha 27-minuters vändtid vid Västehaninge (hade i min enfald trott att man skulle nöja sig med 12 minuter - men tydligen håller man fast vid principen att det ska vara extra regleringstid inlagd vid minst en av ändhållplatserna). Detta gör ju tyvärr att det blir dubbla antalet vagnar ute om man ska köra med långa tåg till/från Bålsta. Så det är ju riktigt i att det bör införas 10-minuterstrafik på helger, så att man får samma turtäthet som tunnelbanans linjer och kan klara av det ökade resandet, utan att behöva köra med långa tåg.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Re: Illa ställt med pendeln i Stockholm!
Låt oss en gång för alla konstatera att SL anser att det inte finns några större brister på rullande materiel. Det är hur enkelt som helst att konstruera ett trafikupplägg där långa tåg inte behöver köras i onödan. Vid det här laget borde det vara uppenbart att SL prioriterar andra aspekter än att minimera kilometeruttaget.Lars_L skrev:Utifrån bristerna på rullande materiel (som den här tråden handlar om) är väl det enda konstiga varför man kör avgångarna på 41 till Upplands Väsby. Dessa borde ju vända vid Ulriksdal om allt nu ska vara rättvist.
Men sedan kan det ju vara bra att spara på personal också (även om den krisen är mindre nu i pendeln).
Jämförelsen haltar inte. Det är ju jultrafiken som diskuteras i ovanstående inlägg. Gröna linjen har 50 procent fler grenar än pendeltågen, men mindre än 50 procent fler resenärer. För att få samma antal resenärer per avgång behöver pendeltågsgrenarna följaktligen ha något högre turtäthet än gröna linjens grenar. Men detta är vi egentligen överens om. Vi båda förespråkar att pendeltågen ska ha 14 tåg/h i mellantrafiken, även om trafikuppläggen skiljer sig åt. Då får pendeltågsgrenarna i genomsnitt 7 tåg/h, vilket är något mer än gröna linjens grenar som alla har 6 tåg/h vardera (gröna linjen har totalt 18 tåg/h i mellantrafiken). Sedan har nog gröna linjen ett större lokalt resande, men låt oss bortse från detta.Lars_L skrev:Sedan haltar som vanligt din jämförelse med tunnelbanan. På gröna linjen är det ju den gemensamma sträckan mellan Gullmarsplan och T-centralen som är dimensionerande. Man skulle förstås kunna ha 4 linjer på gröna linjen och ha kvartstrafik istället, men hur vettigt skulle det vara? Då kan man ju hänvisa till att det inte är något problem med stående på så kort sträcka och att man bara ska räkna på grenarna, men samtidigt bör ju folk kunna komma med tågen..Och vinsten i fordonskilometer skulle ju förloras i att det blir mer vändtider och annat som gör att det kräver ungefär lika många fordon, särskilt som tågen till/från Åkeshov i sådana fall skulle behöva utgå från Vällingby.
I jultrafiken har gröna linjens grenar 10-minuterstrafik medan tre av fyra pendeltågsgrenar har 30-minuterstrafik. Håller du inte med om att detta är fullständigt orimligt? Även med samma turtäthet skulle ju pendeltågen ha fler resenärer per avgång! Trafikupplägget blir inte bättre av att långa tåg måste köras i onödan på Ostkustbanan...
Spårtrafiken har så många resenärer och så låga driftskostnader att långa tåg endast bör användas när det inte går att köra fler korta tåg. Denna princip tillämpas som bekant i Köpenhamn, vilket har resulterat i att Stockholms pendeltåg har cirka tre gånger fler resenärer per avgång än Köpenhamns S-tåg. Skillnaden är ännu större jämfört med Göteborgs pendeltåg. Stockholms pendeltåg har ett extremt dåligt utbud jämfört med all annan spårtrafik i Norden. Det är kanske "effektivt", men varken attraktivt eller samhällsekonomiskt lönsamt.Lars_L skrev:Kan man köra med långa tåg och man klarar det utan för många stående så är väl det effektivt? Handlar ju då snarare om problemet med pendeln att man valt ett ganska ineffektivt upplägg. Sedan har det ju faktiskt tillkommit ett problem på Ostkusbanan (som ju trots allt är den tyngsta grenen), nämligen det stora köpcentret i Solna. På helger (det är ju helgtrafiken som numera är relevant om vi tittar på Södertäljegrenen eftersom det går tätare trafik på vardagar). På helger behöver man ha mer än kvartstrafik där. Varje tåg brukar ju ha flera hundra på- och avstigande vid Solna.
Det ironiska är att samma SL tillämpar denna princip i tunnelbanan. Exempelvis skulle blå linjen kunna ha 15-minuterstrafik med långa tåg istället för 10-minuterstrafik med korta tåg. Där skulle 15-minuterstrafik faktiskt ha en mening eftersom de flesta matarbussar också har 15-minuterstrafik (se exempelvis linjerna 504, 506 och 540 i Hallonbergen). Men det är otänkbart att ha låg turtäthet i tunnelbanan. SL:s kundundersökningar visar tydligt vilket upplägg resenärerna föredrar.
Detta exempel illustrerar också att trafiken måste ses i ett större sammanhang. 7,5-minuterstrafik är den turtäthet som krävs för att matarbussar inte ska behöva ha passning till spårtrafiken. Av det skälet kan det vara samhällsekonomiskt lönsamt att införa 7,5-minuterstrafik på alla tunga spårtrafikslinjer - inklusive blå linjen och Tvärbanan. Överutbudet skulle kompenseras av restidsvinster och effektiviseringar i busstrafiken. Det är möjligt att de totala driftskostnaderna inte ens skulle öka.
Just på helger är ju 10-minuterstrafik mindre lämplig eftersom det skulle behövas långa tåg på Södertäljelinjen. Däremot borde inte långa tåg behövas med alternativet "högtrafik utan linje 44", inte minst för att acceptansen för trängsel är mycket högre vid 7,5-minuterstrafik och att det bara är på sträckor med 7,5-minuterstrafik som trängsel kan uppstå. Men visst skulle även 10-minuterstrafik vara en stor förbättring, speciellt om tunnelbanans definition av mellantrafik används.Lars_L skrev:Nu valde man ju konstigt nog att ha 27-minuters vändtid vid Västehaninge (hade i min enfald trott att man skulle nöja sig med 12 minuter - men tydligen håller man fast vid principen att det ska vara extra regleringstid inlagd vid minst en av ändhållplatserna). Detta gör ju tyvärr att det blir dubbla antalet vagnar ute om man ska köra med långa tåg till/från Bålsta. Så det är ju riktigt i att det bör införas 10-minuterstrafik på helger, så att man får samma turtäthet som tunnelbanans linjer och kan klara av det ökade resandet, utan att behöva köra med långa tåg.
Re: Illa ställt med pendeln i Stockholm!
Men allt kan ju å andra sidan inte styras av nyttjandet av rullande materiel. Bara för att det finns lösningar som är mer effektiva, finns det ju andra aspekter som spelar in också. Långa tåg till Uppsala har ju styrts till viss del av viljan att knyta Uppsalatågen till en linje som vänder i Södertälje.Enceladus skrev: Låt oss en gång för alla konstatera att SL anser att det inte finns några större brister på rullande materiel. Det är hur enkelt som helst att konstruera ett trafikupplägg där långa tåg inte behöver köras i onödan. Vid det här laget borde det vara uppenbart att SL prioriterar andra aspekter än att minimera kilometeruttaget.
Men på julafton var det ju kvartstrafik även på tunnelbanan. Man kunde förstås ha haft en speciallösning även på pendeln från klockan 15 också. Men du tycks ju som de flesta på vänsterkanten mest drivas av avundsjuka emot att det finns någon som har det bättre, eller i detta fall då att det finns linjer med bättre trafik. Oavsett är ju dock resandet på pendeln mindre på helger än på tunnelbanan. Sedan vet du också att sådant här mer beror på tradition.Enceladus skrev: Jämförelsen haltar inte. Det är ju jultrafiken som diskuteras i ovanstående inlägg. Gröna linjen har 50 procent fler grenar än pendeltågen, men mindre än 50 procent fler resenärer. För att få samma antal resenärer per avgång behöver pendeltågsgrenarna följaktligen ha något högre turtäthet än gröna linjens grenar. Men detta är vi egentligen överens om. Vi båda förespråkar att pendeltågen ska ha 14 tåg/h i mellantrafiken, även om trafikuppläggen skiljer sig åt. Då får pendeltågsgrenarna i genomsnitt 7 tåg/h, vilket är något mer än gröna linjens grenar som alla har 6 tåg/h vardera (gröna linjen har totalt 18 tåg/h i mellantrafiken). Sedan har nog gröna linjen ett större lokalt resande, men låt oss bortse från detta.
I jultrafiken har gröna linjens grenar 10-minuterstrafik medan tre av fyra pendeltågsgrenar har 30-minuterstrafik. Håller du inte med om att detta är fullständigt orimligt? Även med samma turtäthet skulle ju pendeltågen ha fler resenärer per avgång! Trafikupplägget blir inte bättre av att långa tåg måste köras i onödan på Ostkustbanan...
Nja, det är ju inte låga driftskostnader för spårtrafik. Däremot är de rörliga kostnaderna för förare relativt liten del av kostnaderna. Det är klart - tittar man bara på kostnaden per sittplatskilometer blir kostnaden också låg totalt. Men då gäller det att fylla sittplatserna också.Enceladus skrev: Spårtrafiken har så många resenärer och så låga driftskostnader att långa tåg endast bör användas när det inte går att köra fler korta tåg. Denna princip tillämpas som bekant i Köpenhamn, vilket har resulterat i att Stockholms pendeltåg har cirka tre gånger fler resenärer per avgång än Köpenhamns S-tåg. Skillnaden är ännu större jämfört med Göteborgs pendeltåg. Stockholms pendeltåg har ett extremt dåligt utbud jämfört med all annan spårtrafik i Norden. Det är kanske "effektivt", men varken attraktivt eller samhällsekonomiskt lönsamt.
Det ironiska är att samma SL tillämpar denna princip i tunnelbanan. Exempelvis skulle blå linjen kunna ha 15-minuterstrafik med långa tåg istället för 10-minuterstrafik med korta tåg. Där skulle 15-minuterstrafik faktiskt ha en mening eftersom de flesta matarbussar också har 15-minuterstrafik (se exempelvis linjerna 504, 506 och 540 i Hallonbergen). Men det är otänkbart att ha låg turtäthet i tunnelbanan. SL:s kundundersökningar visar tydligt vilket upplägg resenärerna föredrar.
Detta exempel illustrerar också att trafiken måste ses i ett större sammanhang. 7,5-minuterstrafik är den turtäthet som krävs för att matarbussar inte ska behöva ha passning till spårtrafiken. Av det skälet kan det vara samhällsekonomiskt lönsamt att införa 7,5-minuterstrafik på alla tunga spårtrafikslinjer - inklusive blå linjen och Tvärbanan. Överutbudet skulle kompenseras av restidsvinster och effektiviseringar i busstrafiken. Det är möjligt att de totala driftskostnaderna inte ens skulle öka.
I grunden håller jag ju dock med om att det bör vara bra utbud på spårtrafiken av samma skäl som du framhäver. Fast det är ju rätt roligt att de tycker det skulle fungera bra då med sämre trafik på blåa linjen - fast du mycket väl vet att ingen av nämnda linjerna har passning i Hallonbergen med tunnelbanan. Effekten blir ju alltså att man får vänta kanske en kvart på buss och tunnelbana. Men det är ju mer och mer tydligt att avundsjukan är din största drivkraft. I annat fall borde du ju snarare föreslå 7,5-minuterstrafik på blåa linjen på helger, så att man inte behövde ha stående resenärer, vilket du annars brukar tycka är fel.
Fast som jag ju förklarat behövs det ju långa tåg även med 7,5-minuterstrafik. Menar du på allvar att Södertäljerresenärerna skulle acceptera situationen bättre om de får stå till Huddinge, bara för att det finns tåg till Tumba som går emellan avgångarna till Södertälje? Visst, det skulle gå med 8 tåg i timmen, men då måste insatstågen avgå 3-4 minuter innan. Annars gör de ingen nytta och det blir ändå trångt på tågen.Enceladus skrev: Just på helger är ju 10-minuterstrafik mindre lämplig eftersom det skulle behövas långa tåg på Södertäljelinjen. Däremot borde inte långa tåg behövas med alternativet "högtrafik utan linje 44", inte minst för att acceptansen för trängsel är mycket högre vid 7,5-minuterstrafik och att det bara är på sträckor med 7,5-minuterstrafik som trängsel kan uppstå. Men visst skulle även 10-minuterstrafik vara en stor förbättring, speciellt om tunnelbanans definition av mellantrafik används.
Jag skulle också tycka 7,5-minuterstrafik vara bra om det gick att införa på hela pendeltågssträckorna (exklusive Bålsta-Bro, norr om Upplands väsby och till Nynäshamn), men detta är ju inte möjligt av flera skäl. Liksom det vore bra på tunnelbanan. Men även här tycks det ju handla mest om att du tycks bo i Huddinge och därför vill ha 7,5-minuterstrafik dit. Resenärerna som bor bortom Tumba verkar inte vara intressanta, eller de som bor i exempelvis Kungsängen. Utan syftet är ju bara att driva en linje så att just då får ett utbud med 7,5-minuterstrafik. Detta är ju helt annat än trafikuppläggen i exempelvis Köpenhamn, eller på tunnelbanan som du jämför med. Trafikupplägg som bygger på tiominuterstrafik som grund.
Att köra tomma tåg mellan de ordinarie avgångarna vet jag inte vad någon vinner på. Tvärtom skulle ju just tiominutestrafik leda till att några minuters stående upplevs som acceptabelt, eftersom de flesta får del av tiominuterstrafiken och att det ger tillräcklig effekt på exempelvis tågen till Bålsta. Framförallt tvingar det busstrafiken att anpassa sina tidtabeller. Kör man 7,5-minuterstrafik kan man förvisso säga att man inte behöver anpassa busstidtabellen. Samtidigt kommer ju just inga av bussbolagen då att ändra tidtabellen, utan alla kommer ändå ha anslutning till stomtrafiken, vilket gör att effekten blir minimal och folk får trängas på tågen från/till Södertälje. Kör man då dessa med korta tåg så inser ju alla hur det kommer se ut på de tågen.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
- Hechtwagen
- Inlägg: 3525
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Illa ställt med pendeln i Stockholm!
Varför bryr ni er och skriver romanlånga inlägg? Åker ni pendeltåg?
Re: Illa ställt med pendeln i Stockholm!
Visst, men i slutändan styrs långa tåg till Uppsala av viljan att ha högre turtäthet på Ostkustbanan än på Södertäljelinjen.Lars_L skrev:Men allt kan ju å andra sidan inte styras av nyttjandet av rullande materiel. Bara för att det finns lösningar som är mer effektiva, finns det ju andra aspekter som spelar in också. Långa tåg till Uppsala har ju styrts till viss del av viljan att knyta Uppsalatågen till en linje som vänder i Södertälje.
Finns det någon aktuell statistik för helgtrafiken? Jag upplever att resandet har förändrats enormt under de senaste åren, inte minst tack vare det förbättrade trafikutbudet på helgkvällar.Lars_L skrev:Oavsett är ju dock resandet på pendeln mindre på helger än på tunnelbanan. Sedan vet du också att sådant här mer beror på tradition.
I det citerade inlägget står det att "av det skälet kan det vara samhällsekonomiskt lönsamt att införa 7,5-minuterstrafik på alla tunga spårtrafikslinjer - inklusive blå linjen och Tvärbanan", Däremot skulle jag inte prioritera 7,5-minuterstrafik på blå linjen framför röda linjen, pendeltågen och Tvärbanan. På dessa banor är behovet och nyttan större.Lars_L skrev:Fast det är ju rätt roligt att de tycker det skulle fungera bra då med sämre trafik på blåa linjen - fast du mycket väl vet att ingen av nämnda linjerna har passning i Hallonbergen med tunnelbanan. Effekten blir ju alltså att man får vänta kanske en kvart på buss och tunnelbana. Men det är ju mer och mer tydligt att avundsjukan är din största drivkraft. I annat fall borde du ju snarare föreslå 7,5-minuterstrafik på blåa linjen på helger, så att man inte behövde ha stående resenärer, vilket du annars brukar tycka är fel.
Du har en poäng i att det finns en stor risk att busstrafiken inte hade anpassats så att beläggningen blir jämn. Busstrafiken har ju inte ens anpassats till att pendeltågen har 15-minuterstrafik på helgkvällar! Eftersom jag försöker vara pragmatisk så måste jag erkänna att detta kan bli ett stort problem med det trafikupplägg som jag har föreslagit. Däremot bedömer jag det inte som troligt att snabbtågen till Nynäshamn slopas, och då blir det svårt att införa 10-minuterstrafik som grund.Lars_L skrev:Fast som jag ju förklarat behövs det ju långa tåg även med 7,5-minuterstrafik. Menar du på allvar att Södertäljerresenärerna skulle acceptera situationen bättre om de får stå till Huddinge, bara för att det finns tåg till Tumba som går emellan avgångarna till Södertälje? Visst, det skulle gå med 8 tåg i timmen, men då måste insatstågen avgå 3-4 minuter innan. Annars gör de ingen nytta och det blir ändå trångt på tågen.
Jag skulle också tycka 7,5-minuterstrafik vara bra om det gick att införa på hela pendeltågssträckorna (exklusive Bålsta-Bro, norr om Upplands väsby och till Nynäshamn), men detta är ju inte möjligt av flera skäl. Liksom det vore bra på tunnelbanan. Men även här tycks det ju handla mest om att du tycks bo i Huddinge och därför vill ha 7,5-minuterstrafik dit. Resenärerna som bor bortom Tumba verkar inte vara intressanta, eller de som bor i exempelvis Kungsängen. Utan syftet är ju bara att driva en linje så att just då får ett utbud med 7,5-minuterstrafik. Detta är ju helt annat än trafikuppläggen i exempelvis Köpenhamn, eller på tunnelbanan som du jämför med. Trafikupplägg som bygger på tiominuterstrafik som grund.
Att köra tomma tåg mellan de ordinarie avgångarna vet jag inte vad någon vinner på. Tvärtom skulle ju just tiominutestrafik leda till att några minuters stående upplevs som acceptabelt, eftersom de flesta får del av tiominuterstrafiken och att det ger tillräcklig effekt på exempelvis tågen till Bålsta. Framförallt tvingar det busstrafiken att anpassa sina tidtabeller. Kör man 7,5-minuterstrafik kan man förvisso säga att man inte behöver anpassa busstidtabellen. Samtidigt kommer ju just inga av bussbolagen då att ändra tidtabellen, utan alla kommer ändå ha anslutning till stomtrafiken, vilket gör att effekten blir minimal och folk får trängas på tågen från/till Södertälje. Kör man då dessa med korta tåg så inser ju alla hur det kommer se ut på de tågen.
Numera skulle "högtrafik utan linje 44" innebära att Södertälje får 6 tåg/h, vilket inte är så illa som du framställer det. På Ostkustbanan är det dock önskvärt att Märsta också får 6 tåg/h, och det måste trafiken på Södertäljegrenen anpassas till. En möjlig lösning är att införa 3/9/9/9-minuterstrafik på båda grenarna, där det går ett tåg från Tumba 3 minuter innan ett tåg från Södertälje som har anslutning från Gnesta. Ett sådant trafikupplägg skulle i princip inte ha någon trängsel med korta tåg. Korta tåg anses ju fungera till Märsta.
Situationen inom pendeln!
Situationen är så allvarlig nu att samtliga depåer reagerat kraftigt, kommer hända saker!
Vi fick nyligen reda på att om vi t.e.x. som vi på natten lägger ut tre veckors (Som semester räknar då de den inarbetade våra helgadaga) så kommer vi få betala den med 13 dragna semesterdagar!
Vi tvingas betala dagar vi redan arbetat in och som egentligen är våra helgdagar med semesterdagar! Det är det senaste beskedet vi fick efter senaste APT.
Inte nog med att vi fick en lönesänkning i senaste avtalsförhandlingen, vi förlorar en massa semester med, nu är det många som hoppar av nattarbetet och tvingar dom till att ge oss dagtid eller treskift, ständig natt är egentligen förbjuden om man inte kommit överens om det!
Så räkna med stora problem med trafiken efter mars då nya avtalet börjar gälla, finns några som dessutom kommer sluta!
Facket har redan talat om för dom att de kommer få problem, och ja.. Man kanske ändå skulle byta jobb, jag besitter en kompetens som är eftertraktad på marknaden!
Ni lär se effekterna först i april...Vänta och se!
Vi fick nyligen reda på att om vi t.e.x. som vi på natten lägger ut tre veckors (Som semester räknar då de den inarbetade våra helgadaga) så kommer vi få betala den med 13 dragna semesterdagar!
Vi tvingas betala dagar vi redan arbetat in och som egentligen är våra helgdagar med semesterdagar! Det är det senaste beskedet vi fick efter senaste APT.
Inte nog med att vi fick en lönesänkning i senaste avtalsförhandlingen, vi förlorar en massa semester med, nu är det många som hoppar av nattarbetet och tvingar dom till att ge oss dagtid eller treskift, ständig natt är egentligen förbjuden om man inte kommit överens om det!
Så räkna med stora problem med trafiken efter mars då nya avtalet börjar gälla, finns några som dessutom kommer sluta!
Facket har redan talat om för dom att de kommer få problem, och ja.. Man kanske ändå skulle byta jobb, jag besitter en kompetens som är eftertraktad på marknaden!
Ni lär se effekterna först i april...Vänta och se!
- Karsten
- Inlägg: 1481
- Blev medlem: måndag 13 september 2004 23:54
- Ort: Österåker - mer än bara en anstalt!
Re: Situationen inom pendeln!
Alltså, jag ser inte hur dina inlägg berikar debatten på forumet. Du är missnöjd med din arbetsgivare, men är det inte bättre att ventilera det med just din arbetsgivare eller ditt fackförbund?
//Karsten - som behöver ta ut 15 semesterdagar för tre veckors ledighet
//Karsten - som behöver ta ut 15 semesterdagar för tre veckors ledighet
Re: Situationen inom pendeln!
Att ta ut 15 semesterdagar för tre veckors ledighet är väl fullständigt normalt för de flesta svenska arbetstagare? I gamla monopolbranscher fanns och finns kanske fortfarande vad jag förstår minst sagt snåriga kollektivavtal med grundlöner som en gång som hölls nere för att inte väcka ont blod, däremot en massa konstiga tillägg och arbetstidsregler.
Om Vislaren med flera är missnöjda och samtidigt så attraktiva på arbetsmarknaden, vad är problemet? Byt jobb och uppgradera relationerna till familj och vänner som slipper höra om MTR jämt och ständigt! Det finns många duktiga välutbildade kineser som gärna kommer till Europa!
Om Vislaren med flera är missnöjda och samtidigt så attraktiva på arbetsmarknaden, vad är problemet? Byt jobb och uppgradera relationerna till familj och vänner som slipper höra om MTR jämt och ständigt! Det finns många duktiga välutbildade kineser som gärna kommer till Europa!

Re: Situationen inom pendeln!
Vi får väl vänta och se vad som händer med pendeltågstrafiken framåt påsk. Kanske blir det en massa inställda avgångar och/eller korta tåg, kanske inte. Kan bli spännande att följa. 

Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7526
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Situationen inom pendeln!
Precis. De kommer gärna hit, och tar sedan gärna med sig värdefull kunskap - inte minst militärt - hem till kommunistdiktaturen./jes skrev:Det finns många duktiga välutbildade kineser som gärna kommer till Europa!
Vislaren kanske berättar av omsorg om Stockholms kollektivtrafik. Just nu verkar ju västvärldens alla kapitalister och offentliga förvaltningar nästan vrida nacken av sig för att sälja sig till den kinesiska kommunistdiktaturen. Som Lenin sade (autenticiteten är för all del omstridd): ”Det sista kapitalisten säljer är det rep, i vilket vi skall hänga honom”.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: Situationen inom pendeln!
Nja, i skiftjobbsyrken är det ganska vanligt med s k semesterfaktorer i avtalen för att det ska bli rättvist med hänsyn till att veckoarbetstiden kan vara uppdelad på olika många turer. Att ändra på detta är inget ensidigt arbetsgivarbeslut utan en kollektivavtalsfråga så om man har tagit bort semesterfaktorn så har facket varit med på det eller sovit och missat det./jes skrev:Att ta ut 15 semesterdagar för tre veckors ledighet är väl fullständigt normalt för de flesta svenska arbetstagare? I gamla monopolbranscher fanns och finns kanske fortfarande vad jag förstår minst sagt snåriga kollektivavtal med grundlöner som en gång som hölls nere för att inte väcka ont blod, däremot en massa konstiga tillägg och arbetstidsregler.
Finns ett kul AD-fall om just semesterfaktorn där Seko tog strid mot Tågia och AD-domen visade att båda parterna hade fel!
-
- Inlägg: 3202
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Situationen inom pendeln!
Ja det är normalt för den som har 40t vecka M-F men har man andra scheman med helger,natt och koncentrerad tjänstgöring så är det vanligt att man avtalar och räknar på helt andra sätt. Jag brukade när jag jobbade natt ofta få ihop 12-13 (eller mer med komp)veckor semesterledigheter men det var med fridagar inräknade. Mitt schema var koncentrerad tjänstgöring (12t pass) Onsdag-Onsdag följt av en veckas ledighet. Det är väl rätt självklart att inte ska behöva ta semesterdagar för den ledighet man jobbat in. Vill man nu ha ett samhälle som fungerar 24-7 med polis,räddningstjänst,sjulvård och annat nödvändigt så får man se till att ordna ordentliga villkor för dem som jobbar och håller igång samhället./jes skrev:Att ta ut 15 semesterdagar för tre veckors ledighet är väl fullständigt normalt för de flesta svenska arbetstagare? I gamla monopolbranscher fanns och finns kanske fortfarande vad jag förstår minst sagt snåriga kollektivavtal med grundlöner som en gång som hölls nere för att inte väcka ont blod, däremot en massa konstiga tillägg och arbetstidsregler.
Om Vislaren med flera är missnöjda och samtidigt så attraktiva på arbetsmarknaden, vad är problemet? Byt jobb och uppgradera relationerna till familj och vänner som slipper höra om MTR jämt och ständigt! Det finns många duktiga välutbildade kineser som gärna kommer till Europa!
Och troendet att det finns en myriad av kompetenta kineser som gärna kommer hit. Kina har brist på sådant folk och lönerna är numera höga, ett skäl till att tillverkningsindustri i Kina börjar flytta ut, till Vietnam ,Bangla Desh med flera.
Re: Illa ställt med pendeln i Stockholm!
Ja, det här med ironi är svårt, det hjälper inte med smiley. Å andra sidan ska man kanske vara glad för att man blir tagen på blodigt(?) allvar men jag tror inte att kineserna ligger i startblocken för att börja på MTR i Sverige.
Det är klart att intjänandet och avräkning av semesterdagar/lön blir annorlunda och komplicerad när man avtalat bort "normala" arbetstidsregler i överenskommelse mellan fack och arbetsgivare. Sedan kanske det inte var tänkt när systemet utformades att det skulle ge möjlighet till extremt långa ledigheter, det kanske ställer till andra praktiska problem på arbetsplatsen.
Utan att veta gissar jag att skiftgående personal inom industrin har andra typer av avtal som kanske är lättare att förstå, men det är ingen diskussion för detta forum.
Det är klart att intjänandet och avräkning av semesterdagar/lön blir annorlunda och komplicerad när man avtalat bort "normala" arbetstidsregler i överenskommelse mellan fack och arbetsgivare. Sedan kanske det inte var tänkt när systemet utformades att det skulle ge möjlighet till extremt långa ledigheter, det kanske ställer till andra praktiska problem på arbetsplatsen.
Utan att veta gissar jag att skiftgående personal inom industrin har andra typer av avtal som kanske är lättare att förstå, men det är ingen diskussion för detta forum.
Re: Situationen inom pendeln!
Ja.. Du tror inte vi har gjort det..? Facket blev tvingade till att skriva på och som insatt i Älvsjödepån kan jag meddela att redan en som arbetar natt har gått över till dag och ytterligare 3 st vet jag som är på väg, en eller två stycken håller på och söker nytt jobb!Karsten skrev:Alltså, jag ser inte hur dina inlägg berikar debatten på forumet. Du är missnöjd med din arbetsgivare, men är det inte bättre att ventilera det med just din arbetsgivare eller ditt fackförbund?
//Karsten - som behöver ta ut 15 semesterdagar för tre veckors ledighet
Räkna på det hur stort manfall det blir på de 12 som är kvar nattetid..?
Och det är på natten som det produceras, dagtidarna håller mest på med det långståendet underhållet!
Arbetsgivaren vet men skiter i det och facket sitter med kniven på strupen..Det är då det är upp till oss att göra något åt saken!
Lägg sedan till att de är inte mer än ett par stycken som jobbar dag/skift, varav ett par går i pension i sommar, b.l.a. den som är ansvarig för svarven!
Och gillar du inte att höra mer om det som det verkar..Fine! Jag lovar att i fortsättningen så får du höra om det via media istället när det väl händer något!
Inte ett ljud mer från mig vad det gäller information från pendeln, eftersom den verkar inte ha något värde!
Re: Situationen inom pendeln!
Ha..Ha..Det är flera som är på väg att lämna, då talar vi om gamla gubbar med stor erfarenhet som försvinner, man försökte locka Alstoms folk när garantijobbena tog slut med en lön på 50.000:-/m plus ett engångsbelopp på 40.000:-, tror ni det tog det..En av fem tog det, resten nobbade p.g.a. att de blivit illa behandlade av MTR!/jes skrev:Att ta ut 15 semesterdagar för tre veckors ledighet är väl fullständigt normalt för de flesta svenska arbetstagare? I gamla monopolbranscher fanns och finns kanske fortfarande vad jag förstår minst sagt snåriga kollektivavtal med grundlöner som en gång som hölls nere för att inte väcka ont blod, däremot en massa konstiga tillägg och arbetstidsregler.
Om Vislaren med flera är missnöjda och samtidigt så attraktiva på arbetsmarknaden, vad är problemet? Byt jobb och uppgradera relationerna till familj och vänner som slipper höra om MTR jämt och ständigt! Det finns många duktiga välutbildade kineser som gärna kommer till Europa!
Och ingen som slutar sitter i sjön, finns gott om arbetsgivare som skriker efter folk inom järnvägen!
Kineser..? Dom tittar ju bara snett på en..



Re: Situationen inom pendeln!
Inte om man får tro vissa här så blir det inget spännande, gudskelov så åker man själv inte pendel..Precis som de flesta som jobbar på pendeln så är det bilen som gäller!LÅ1 skrev:Vi får väl vänta och se vad som händer med pendeltågstrafiken framåt påsk. Kanske blir det en massa inställda avgångar och/eller korta tåg, kanske inte. Kan bli spännande att följa.
Re: Situationen inom pendeln!
Ha..Ha.. MTR har nu i ett försök att få Roslagsbanan fått bakslag och kommer inte få den trafiken har jag nyligen fått reda på, och tappar de tunnelbaneupphandlingen om två år så finns bara förlustbringande pendeln inom kollektivtrafiken kvar!dr Cassandra Nojdh skrev:Precis. De kommer gärna hit, och tar sedan gärna med sig värdefull kunskap - inte minst militärt - hem till kommunistdiktaturen./jes skrev:Det finns många duktiga välutbildade kineser som gärna kommer till Europa!
Vislaren kanske berättar av omsorg om Stockholms kollektivtrafik. Just nu verkar ju västvärldens alla kapitalister och offentliga förvaltningar nästan vrida nacken av sig för att sälja sig till den kinesiska kommunistdiktaturen. Som Lenin sade (autenticiteten är för all del omstridd): ”Det sista kapitalisten säljer är det rep, i vilket vi skall hänga honom”.
Företaget blöder 2 miljoner i månaden på pendeln i rena förluster, och det finns inget de längre kan spara in på utan trafiken drabbas!