Satsningen på Vega verkar vara framgångsrik. Men kollektivtrafikandelen är betydligt lägre i pendeltågsförorter än i tunnelbaneförorter. Saknas unika statusen?Mitt i skrev:– Om man tittar i närtid så är det främst två händelser som lett till ökningen. Det första är när Nynäsbanan byggdes och stationssamhället växte fram, säger Camilla Eriksson, kommunantikvarie.
När järnvägen kom runt förra sekelskiftet var det främst jordbruk här. Fem stationer byggdes, varav bara Tungelsta och Västerhaninge hade bebyggelse. Vid Jordbro, Hemfosa och Österhaninge station (dagens Handen) var det däremot i princip tomt. Men folk sökte sig till stationssamhällen allt mer – ofta för att arbeta i någon av kommunens drygt 350 gårdstvätterier eller i handelsträdgårdar.
[...]
Även pendeltågets intåg i Haninge i början av 1970-talet hade en stor påverkan när det blev lättare att åka in till stan och fler fick plats på tågen.
[...]
– Här sticker Vega ut mest. Drygt femtusen människor, en fjärdedel av befolkningsökningen i hela kommunen, flyttar in i Vega mellan åren 2010 och 2021, säger Stefan Svanström.
[...]
Det fanns en station i Vega mellan 1929 och 1973 som sedan lades ned. 2019 öppnade Vega pendeltågsstation.
Befolkningsökning och resandeökning i kollektivtrafiken
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Re: Befolkningsökning och resandeökning i kollektivtrafiken
Från landsbygd till storkommun – Haninge blir 100 000 invånare
Re: Befolkningsökning och resandeökning i kollektivtrafiken
Turtätheten och punktligheten är skillnaden.Enceladus skrev: ↑måndag 29 januari 2024 17:45 Från landsbygd till storkommun – Haninge blir 100 000 invånare
Satsningen på Vega verkar vara framgångsrik. Men kollektivtrafikandelen är betydligt lägre i pendeltågsförorter än i tunnelbaneförorter. Saknas unika statusen?Mitt i skrev:– Om man tittar i närtid så är det främst två händelser som lett till ökningen. Det första är när Nynäsbanan byggdes och stationssamhället växte fram, säger Camilla Eriksson, kommunantikvarie.
När järnvägen kom runt förra sekelskiftet var det främst jordbruk här. Fem stationer byggdes, varav bara Tungelsta och Västerhaninge hade bebyggelse. Vid Jordbro, Hemfosa och Österhaninge station (dagens Handen) var det däremot i princip tomt. Men folk sökte sig till stationssamhällen allt mer – ofta för att arbeta i någon av kommunens drygt 350 gårdstvätterier eller i handelsträdgårdar.
[...]
Även pendeltågets intåg i Haninge i början av 1970-talet hade en stor påverkan när det blev lättare att åka in till stan och fler fick plats på tågen.
[...]
– Här sticker Vega ut mest. Drygt femtusen människor, en fjärdedel av befolkningsökningen i hela kommunen, flyttar in i Vega mellan åren 2010 och 2021, säger Stefan Svanström.
[...]
Det fanns en station i Vega mellan 1929 och 1973 som sedan lades ned. 2019 öppnade Vega pendeltågsstation.
Re: Befolkningsökning och resandeökning i kollektivtrafiken
Sveriges befolkning minskade under förra årets sista kvartal. Både födelseöverskottet och flyttningsnettot var negativa. Stockholms län ökade dock marginellt.
Re: Befolkningsökning och resandeökning i kollektivtrafiken
Minskningen av befolkningen är mer på pappret än på verkligen då man börjat rensa upp inför den allsmäktiga folkräkningen.
För 2023 som helhet så ökade befolkningen.
För 2023 som helhet så ökade befolkningen.
Re: Befolkningsökning och resandeökning i kollektivtrafiken
Nja, upprensningen är väl en del av flyttningsnettot och justeringsposten. Dessa två tillsammans är -2.670 medan födelseöverskottet är -3.445, så även om en del av minskningen är på papperet så är den mer i verkligheten.
Re: Befolkningsökning och resandeökning i kollektivtrafiken
Totalbefolkningen minskade första kvartalet
För första gången på hela 2000-talet minskade totalbefolkningen under det första kvartalet, delvis på grund av rensning i register. Men pendlarkommuner växer.SCB skrev:På kommunnivå råder av förklarliga skäl olika trender i befolkningsutvecklingen. I mars fick till exempel Sverige sin 20:e kommun med över 100 000 invånare: Haninge, söder om Stockholm.
– Haninge hade den sista mars 100 035 folkbokförda invånare. Kommunen har vuxit snabbt de senaste åren. Man passerade 80 000 invånare sommaren 2013, och 90 000 så sent som 2019.
Vid millennieskiftet hade Sverige elva kommuner med minst 100 000 invånare. Senaste kommun att passera 100 000 var Södertälje, under 2019.
Re: Befolkningsökning och resandeökning i kollektivtrafiken
Folkmängd och befolkningsförändringar - Kvartal 2, 2024
Befolkningen i Stockholms län ökade med 4 382 invånare till totalt 2 459 553 invånare. Högst tillväxt hade Stockholm, Järfälla, Nacka, Täby och Sollentuna.
Befolkningen i Stockholms län ökade med 4 382 invånare till totalt 2 459 553 invånare. Högst tillväxt hade Stockholm, Järfälla, Nacka, Täby och Sollentuna.
Re: Befolkningsökning och resandeökning i kollektivtrafiken
Rekordtrafik lovas på RoslagsbananLennart Petersen skrev: ↑onsdag 23 februari 2022 1:12 Så om Österåkers befolkning växer måste man öka beläggningen på den andra grenen ?
Låter väldigt skruvat , även om jag nog tror att det vore fördelaktigt med en återuppbyggnad till Rimbo.
Men kommer det tåg dit så kommer det nog att bli någon form av skip-stop på en del av sträckan
Obalansen mellan Roslagsbanans grenar fortsätter att öka. Kan förlängningar av Kårstagrenen till Arlanda och Rimbo lösa problemet?Mitt i skrev:Till stor del handlar det om att göra längre tåg och då främst på Linje 28 som går till Österskär.
– Den är populärast, säger han.
[...]
– I vår plan framåt ska vi utöka trafiken ytterligare år för år fram till 2030 för att göra Roslagsbanan till en betydligt tätare, säger Staffan Grönwald.
Re: Befolkningsökning och resandeökning i kollektivtrafiken
Möjlighet till längre tåg skulle öka kapaciteten rejält. Kommer man att ta hänsyn till detta vid bygget av centrumtunneln?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: Befolkningsökning och resandeökning i kollektivtrafiken
Folkmängd och befolkningsförändringar - Kvartal 3, 2024
Gapet mellan Österåker (49 605 invånare) och Vallentuna (35 143 invånare) fortsatte att växa. Resandeunderlaget på Kårstagrenen måste öka på något sätt. Befolkningen i Stockholms län ökade med 9 842 invånare till totalt 2 469 395 invånare, och Stockholms kommun (994 298 invånare) närmar sig miljonstrecket.
Gapet mellan Österåker (49 605 invånare) och Vallentuna (35 143 invånare) fortsatte att växa. Resandeunderlaget på Kårstagrenen måste öka på något sätt. Befolkningen i Stockholms län ökade med 9 842 invånare till totalt 2 469 395 invånare, och Stockholms kommun (994 298 invånare) närmar sig miljonstrecket.
Re: Befolkningsökning och resandeökning i kollektivtrafiken
Är det någon form av tävling mellan kommunerna?Enceladus skrev: ↑tisdag 12 november 2024 11:08 Folkmängd och befolkningsförändringar - Kvartal 3, 2024
Gapet mellan Österåker (49 605 invånare) och Vallentuna (35 143 invånare) fortsatte att växa. Resandeunderlaget på Kårstagrenen måste öka på något sätt. Befolkningen i Stockholms län ökade med 9 842 invånare till totalt 2 469 395 invånare, och Stockholms kommun (994 298 invånare) närmar sig miljonstrecket.
Professionell tyckare
-
- Inlägg: 3198
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Befolkningsökning och resandeökning i kollektivtrafiken
Och Näsbyparklinjen då ? Tror inte det är nödvändigt med någon absolut balans för resandet mellan grenarna. En obalans går att möta med längre tåg tätare avgångar eller extratåg i högtrafik t.ex på en kortare sträcka.Kantorn skrev: ↑tisdag 12 november 2024 11:13Är det någon form av tävling mellan kommunerna?Enceladus skrev: ↑tisdag 12 november 2024 11:08 Folkmängd och befolkningsförändringar - Kvartal 3, 2024
Gapet mellan Österåker (49 605 invånare) och Vallentuna (35 143 invånare) fortsatte att växa. Resandeunderlaget på Kårstagrenen måste öka på något sätt. Befolkningen i Stockholms län ökade med 9 842 invånare till totalt 2 469 395 invånare, och Stockholms kommun (994 298 invånare) närmar sig miljonstrecket.
Re: Befolkningsökning och resandeökning i kollektivtrafiken
Folkmängd och befolkningsförändringar - Kvartal 4, 2024Enceladus skrev: ↑tisdag 12 november 2024 11:08 Folkmängd och befolkningsförändringar - Kvartal 3, 2024
Gapet mellan Österåker (49 605 invånare) och Vallentuna (35 143 invånare) fortsatte att växa. Resandeunderlaget på Kårstagrenen måste öka på något sätt. Befolkningen i Stockholms län ökade med 9 842 invånare till totalt 2 469 395 invånare, och Stockholms kommun (994 298 invånare) närmar sig miljonstrecket.
Gapet mellan Österåker (49 787 invånare) och Vallentuna (35 119 invånare) fortsatte att växa. Resandeunderlaget på Kårstagrenen måste öka på något sätt. Befolkningen i Stockholms län ökade med 3 912 invånare till totalt 2 473 307 invånare, och Stockholms kommun (995 574 invånare) närmar sig miljonstrecket.
Det brukar vara samma historia varje kvartal. Gapet vara växer och växer. Kan resandeunderlaget utjämnas om Roslagsbanan förlängs till Arlanda och Rimbo?
Re: Befolkningsökning och resandeökning i kollektivtrafiken
Att befolkningen ökar är väl rätt ointressant? Det intressanta är väl om resandebehovet i kollektivtrafiken ökar?
Re: Befolkningsökning och resandeökning i kollektivtrafiken
Det var förvisso inget svar på min fråga. Men om det finns fler resenärer på Österskärsgrenen än på Lindholmengrenen så kan man väl anpassa trafiken efter detta. Det finns väl inget som helst ändamål att anpassa antalet resenärer efter ett visst upplägg. Världen funkar inte så.
Professionell tyckare
Re: Befolkningsökning och resandeökning i kollektivtrafiken
Nja, trafikeringen blir mycket enklare om ett system har jämnstora grenar. Utanför rusningen brukar det vara samma utbud, och då är det bra att ha en balans.Kantorn skrev: ↑tisdag 25 februari 2025 11:13Det var förvisso inget svar på min fråga. Men om det finns fler resenärer på Österskärsgrenen än på Lindholmengrenen så kan man väl anpassa trafiken efter detta. Det finns väl inget som helst ändamål att anpassa antalet resenärer efter ett visst upplägg. Världen funkar inte så.
(Näsbyparksgrenen är förstås en annan femma, men den har redan ett eget utbud utanför rusningen. Dessutom kan den komma att slås ihop med Tvärbanan.)
Re: Befolkningsökning och resandeökning i kollektivtrafiken
Visst blir det enklare om det har jämnstora grenar. Men det finns nog inget önskemål om folkförflyttning av det skälet. Man kan in absurdum heja på Vallentunas tillväxt, eller så kan man konstatera faktum och se att Åkersberga växer fortare. Jag har inte gjort lumpen och anser att om verkligheten och kartan skiljer sig åt ska verkligheten anses gälla.Enceladus skrev: ↑tisdag 25 februari 2025 11:51Nja, trafikeringen blir mycket enklare om ett system har jämnstora grenar. Utanför rusningen brukar det vara samma utbud, och då är det bra att ha en balans.Kantorn skrev: ↑tisdag 25 februari 2025 11:13Det var förvisso inget svar på min fråga. Men om det finns fler resenärer på Österskärsgrenen än på Lindholmengrenen så kan man väl anpassa trafiken efter detta. Det finns väl inget som helst ändamål att anpassa antalet resenärer efter ett visst upplägg. Världen funkar inte så.
(Näsbyparksgrenen är förstås en annan femma, men den har redan ett eget utbud utanför rusningen. Dessutom kan den komma att slås ihop med Tvärbanan.)
Professionell tyckare