Re: Eliasson: "Glest mellan passagerarna i kollektivtrafiken
Postat: måndag 21 oktober 2019 8:37
Nu säger jag inte heller att tunnelbanan kan ersättas med nattbussar utan problem. Däremot är problemen mindre, vilket ditt exempel tydligt visar. Hållplatsläget för Kristineberg är olyckligt, men det ligger ändå bara en halv kilometer från stationen. Den andra stationen som hoppas över är Blackeberg, men även där är avståndet inte jättestort. Annars trafikerar linje 198 samtliga stationer på Hässelbygrenen.Lars_L skrev:På helgnätter blir det förstås en samhällsnytta att förlänga (om bedömningen av passagerarantalet stämmer) även om effekterna av en enstaka avgång är svårare att beräkna än för helhetslösningar. På vardagsnärtter är det förstås sant att några får längre gångavstånd (måste göra byte), men å andra sidan stannar ju nattbussen mer centralt i Huddinge (som exempel), medan exempelvis 198 inte stannar i Kristineberg (även om man kallar hpl för det). Så där har du nog fel. Jag har ju heller inte gjort någon mer noggrann analys av restid i nattrafiken utan anger bara hur stor vinsten måste vara. Men 50 resenärer är ju för lite ändå för pendeltåg. Skulle men förlänga 0.54 avgången från SCI till Södertälje skulle det nog vara mer intressant utifrån förväntat passagerarantal, även om kostnaden för att öppethållande stationerna blir högre. Det finns ju anledning till att tunnelbanegrenarna ha trettiominuterstrafik sista timmen på vardagar. Men även då svårt att räkna på sista förbindelsen.
Det är extremt tidsödande att åka till Östertälje på natten. Det krävs byte i Södertälje och nattbussen dit går inte heller snabbt. Istället för lite mer än en halvtimme tar resan två timmar! Stuvsta ligger i alla fall någon kilometer från Huddingevägen, men pendeltågsstationen har ett mycket bättre läge än landsvägen. På helgnätter går det matarbussar från Huddinge, men inte på vardagsnätter. Södertälje hamn har ingen nattrafik alls. Situationen är alltså inte alls jämförbar med Hässelbygrenen. Därför är det också märkligt att du verkar tro att det är enklare att ersätta pendeltågen med nattbussar.
Sedan är väl din uppskattning inte helt korrekt. Turen klockan 23:46 hade visserligen 148 resenärer i Stockholm C, men hela 178 resenärer i Älvsjö. Det är ganska många påstigande resenärer söder om stan, speciellt med tanke på att Älvsjö och Årstaberg också har en hel del avstigande resenärer. Det här visar ju också hur bra bytesmöjligheter pendeltågen har. Nattbussarna har betydligt sämre bytesmöjligheter.
Dessutom får fördubblad turtäthet från 30-minuterstrafik till 15-minuterstrafik ganska stor effekt på resandet. Exempelvis har resandet nästan fördubblats klockan 19 på helger. Då fanns det dock ett enormt uppdämt behov som antagligen saknar motstycke, men jag tror inte att ökningen skulle vara försumbar här heller. Bara nattbussen klockan 0:40 från Centralen har ju minst 50 resenärer. Jag finner det troligt att ett pendeltåg klockan 0:39 från City skulle ha det dubbla. Pendeltågen är helt enkelt mycket mer attraktiva med bättre restid, bytesmöjligheter och stationslägen.
Men det skulle förstås vara ännu bättre att förlänga turen klockan 0:54. Den turen hade förmodligen haft fler resenärer än vad de flesta tunnelbanegrenar har vid den tiden.
(Vi ska också komma ihåg att de tidiga turerna från City till Uppsala som du brukar försvara har färre resenärer per avgång än linje 791 i dimensionerande riktning. Jag tror att nattliga pendeltåg till Södertälje i timmestrafik skulle ha minst 100 resenärer på vardagsnätter i dimensionerande riktning. Köpenhamn hade troligen infört halvtimmestrafik, men där finns det ju ingen så tung gren.)