Vilken bana i Stockholm har flest resenärer år 2030?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Lennart Petersen
Inlägg: 3202
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Vilken bana i Stockholm har flest resenärer år 2030?

Inlägg av Lennart Petersen »

Lars_L skrev:
Enceladus skrev:
Förra året hade Helsingfors metro 296 600 påstigande per vardag, så även den ökar ganska snabbt. Snart blir också nästa etapp av Västmetron klar. Om Köpenhamns S-tåg fortsätter att stagnera så har Helsingfors metro goda chanser att bli femma på listan. Det har flera gånger talats om att förlänga S-tågen till Roskilde, men det verkar aldrig bli av.

Jag förstår dock inte vad som skulle vara så speciellt med trafik utanför länsgränsen. Belastningen på dimensionerande snitt påverkas ju inte av resans startpunkt. I praktiken spelar det ingen roll att Bålsta ligger utanför länsgränsen. Däremot kan jag hålla med om att Gnestapendeln borde räknas separat, men till skillnad från Ringbanen är den ju försumbar.

Börjar Stockholm nå gränsen för hur många resenärer en stam kan ha? Hur stor tillväxtpotential har gröna linjen utan att resenärerna blir kvarlämnade på perrongerna? Det känns som att Stockholm behöver fler stammar för att kunna växa. Paris metro har ju färre resenärer per linje!
Är det inte snarare till Helsingör man i alla fall i förstone talat om s-tåg? Man har ju olika spänning på banorna, så det kräver
ju en konvertering av banan, vilket väl alltså är knepigare till Roskilde där man har annan fjärrtågs- och regionaltågstrafik. Men just vad man räknar in spårtrafiken till för kategorier är ju en viktig aspekt om man jämför trafiken i regioner. Även då exempelvis trafiken till/från Uppsala är ju inte obetydlig på pendeln och belastar ju knappast tågsystemets dimensionerande sträcka. Men min diskussion handlade ju snarast om syftet med en tråd om tågsystemens storlek. Men jag är kanske inte tillräckligt road av sådan statistik.
Återigen så jämför du som alltid äpplen och päron när du drar in Metron i Paris. Det är ju förhållandevis korta tåg jämfört med tunnelbanan i Stockholm. Sedan är det ju inte någon alarmerande trängsel i Stockholm på tunnelbanan. Det intressanta är ju att resandet inte verkar ha ökat så mycket på dimensionerande tid. Möjligen för att de som kan väljer att åka annan
tid. Men i grunden är ju det stora problemet att man inte planerar smart med tågföljden, vilket skapar ojämn beläggning
mellan avgångarna. Inte minst att man inte börjar med tvåminuterstrafiken förrän efter 7.50 från Gullmarsplan skapar ju
stor trängsel närmaste kvarten innan. Nu bygger man ju också bort Hagsätragrenen med blåa linjen vilket minskar trycket
ytterligare på gröna linjen söder om stan.
På röda linjen går det i alla fall att i det närmaste köra tvåminuterstrafik. Det gjorde man ju redan för femtio år sedan. SL har bara glömt bort grunden för att köra hög turtäthet. Det kräver bland annat vagnar med fler dörrar (som nya C30) och att man har lite koll på stationsuppehållen, samt att man är snabb på att vidta åtgärder ifall det sker trafikhändelser, så att man inte får fortsatta köer under resterande rusningstid.
Gröna linjen på den västra sidan är ju i princip endast problem med hur man fördelar resenärerna per avgång. Visserligen kommer det alltid inträffa situationer när det blir förseningar etc. Men med bra planering och bra genomtänkt tågföljd så är det inte ens något problem för Västerort med att grenen till Karolinska och Arenastaden tar en del tåglägen i anspråk.
Planerna att konvertera till S-tåg upp till Helsingör verkar för tillfället ligga på is, men fördelen då skulle bl.a vara att man fick ett gemensamt 4-spår upp till Klampenborg och kunde köra snabba tåg på två spår och stopptåg på två.
Men nu verkar det vara S-tåg till Roskilde som är aktuellt och det handlar då om att konverteta två spår av fyra till S-tågsstandard, med nya banan till Ringsted mister den gamla en a sevärd del av sin fjärrtrafik.
Enceladus
Inlägg: 11409
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Vilken bana i Stockholm har flest resenärer år 2030?

Inlägg av Enceladus »

Lars_L skrev:Störst risk är väl att T-banan i Oslo kan sno tredjeplatsen.

Jo, Oslos tunnelbana har ju ökat rätt mycket senaste åren, men det var inte många år sedan som Oslo låg på blåa linjens nivå. Pendeln i Sthlm har ju också legat i samma härad ungefär.
Enligt Ruters senaste årsrapport minskade antalet resor med Oslos tunnelbana från 122 miljoner år 2018 till 119 miljoner år 2019. Därmed är Stockholms pendeltåg numera tredje störst. Troligen är det första gången någonsin som Stockholm har de tre största trafiksystemen i Norden. Kan det bero på att arbetsmarknadsregionen är mycket större än bara länet?
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Vilken bana i Stockholm har flest resenärer år 2030?

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:
Lars_L skrev:Störst risk är väl att T-banan i Oslo kan sno tredjeplatsen.

Jo, Oslos tunnelbana har ju ökat rätt mycket senaste åren, men det var inte många år sedan som Oslo låg på blåa linjens nivå. Pendeln i Sthlm har ju också legat i samma härad ungefär.
Enligt Ruters senaste årsrapport minskade antalet resor med Oslos tunnelbana från 122 miljoner år 2018 till 119 miljoner år 2019. Därmed är Stockholms pendeltåg numera tredje störst. Troligen är det första gången någonsin som Stockholm har de tre största trafiksystemen i Norden. Kan det bero på att arbetsmarknadsregionen är mycket större än bara länet?
Nu finns det kanske inte "arbetsmarknadsområden" i Danmark - men den geografiska utsträckning av motsvarigheten till denna runt Köpenhamn gissar jag är större än den runt Stockholm!

Men är det inte konstigt att kollektivtrafikresandet i Köpenhamn verkar stagnera - den är ju så föredömlig med tät trafik även i tider när det inte behövs och i många fall dygnetrunt-trafik? Kan det tyda på att det inte är dessa parametrar som är viktiga för de breda befolkningslagren?

funderar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 11409
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Vilken bana i Stockholm har flest resenärer år 2030?

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:Nu finns det kanske inte "arbetsmarknadsområden" i Danmark - men den geografiska utsträckning av motsvarigheten till denna runt Köpenhamn gissar jag är större än den runt Stockholm!

Men är det inte konstigt att kollektivtrafikresandet i Köpenhamn verkar stagnera - den är ju så föredömlig med tät trafik även i tider när det inte behövs och i många fall dygnetrunt-trafik? Kan det tyda på att det inte är dessa parametrar som är viktiga för de breda befolkningslagren?
Jag har funderat en del på den här frågan. Region Stockholm (2 377 081) och Region Uppsala (383 713) har något fler invånare än Region Hovedstaden (1 846 023) och Region Själland (837 359). Samtliga siffror är från årsskiftet. Förvisso har Region Skåne (1 377 827) mycket fler invånare än Region Sörmland (297 540), Region Västmanland (275 845) och andra regioner i Mälardalen, men landsgränser brukar ju begränsa rörligheten mer än länsgränser. Är skribenten säker på att Köpenhamn har en större dagbefolkning?
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Vilken bana i Stockholm har flest resenärer år 2030?

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:
TKO skrev:Nu finns det kanske inte "arbetsmarknadsområden" i Danmark - men den geografiska utsträckning av motsvarigheten till denna runt Köpenhamn gissar jag är större än den runt Stockholm!

Men är det inte konstigt att kollektivtrafikresandet i Köpenhamn verkar stagnera - den är ju så föredömlig med tät trafik även i tider när det inte behövs och i många fall dygnetrunt-trafik? Kan det tyda på att det inte är dessa parametrar som är viktiga för de breda befolkningslagren?
Jag har funderat en del på den här frågan. Region Stockholm (2 377 081) och Region Uppsala (383 713) har något fler invånare än Region Hovedstaden (1 846 023) och Region Själland (837 359). Samtliga siffror är från årsskiftet. Förvisso har Region Skåne (1 377 827) mycket fler invånare än Region Sörmland (297 540), Region Västmanland (275 845) och andra regioner i Mälardalen, men landsgränser brukar ju begränsa rörligheten mer än länsgränser. Är skribenten säker på att Köpenhamn har en större dagbefolkning?
Kort och koncist svar: NEJ!
Fast det kar jag heller aldrig påstått...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 11409
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Vilken bana i Stockholm har flest resenärer år 2030?

Inlägg av Enceladus »

Enceladus skrev:
Lars_L skrev:3. De tre tyngsta (blåa linjen är det fler system som slår). Frågan är väl just kring 2030. S-tog minskar väl i och med utbyggnaden av Metron och behöver nog därför tid innan det blir någon konkurrent. Störst risk är väl att T-banan i Oslo kan sno tredjeplatsen.
Det tredje största bansystemet i Norden finns faktiskt inte i Stockholm, åtminstone inte än. Stockholms tunnelbana hade 355 miljoner resor under 2018. Resandet minskade marginellt under 2019, men någon ny siffra finns inte ännu. Enligt "Fakta om SL och länet 2018" hade gröna linjen 43,9 %, röda linjen 39,9 % och blå linjen 16,2 %. Därmed har vi följande lista:

1. Gröna linjen 155,8 miljoner resor (2018)
2. Röda linjen 141,5 miljoner resor (2018)
3. Oslos tunnelbana 122 miljoner resor (2018)
4. Stockholms pendeltåg 120 miljoner resor (2019)
5. Köpenhamns S-tåg 111,9 miljoner resor (2019)
6. Huvudstadsregionens närtrafik 70 miljoner resor (2018)
7. Köpenhamns metro M1/M2 66,6 miljoner resor (2019)
8. Helsingfors metro 62,9 miljoner resor (2015)
9. Blå linjen 57,6 miljoner resor (2018)
10. Köpenhamns metro M3/M4 12,3 miljoner resor (2019)
Pendlarna åter i Oslos tunnelbana
Aftonbladet skrev:Antalet passagerare på tunnelbanan i Oslo är nu tillbaka på 90 procent av förra årets nivå, meddelar företaget Ruter, som ansvarar för den norska huvudstadens kollektivtrafik.
Med dessa siffror är det fullt möjligt att Oslos tunnelbana blir det största bansystemet i Norden!

Den höga beläggningen i Stockholms bansystem kan tyvärr avskräcka potentiella resenärer. Ett bra exempel på detta är persontågstrafiken i Stockholm respektive Göteborg. SL och Västtrafik kör ungefär lika många tåg och kilometer, men SL har cirka sex gånger fler resenärer. I det här läget är det bra att ha en överkapacitet som tillåter social distansering. Behöver Stockholm helt tänka om när det gäller önskvärd beläggning efter denna pandemi?
Enceladus
Inlägg: 11409
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Vilken bana i Stockholm har flest resenärer år 2030?

Inlägg av Enceladus »

Enligt SL:s senaste årliga publikation "Fakta om SL och regionen 2019" hade tunnelbanan 1 266 000 påstigningar per vintervardag, varav 553 000 påstigningar på gröna linjen (43,7 procent), 508 000 påstigningar på röda linjen (40,1 procent) och 205 000 påstigningar på blå linjen (16,2 procent). Enligt Trafikanalys hade tunnelbanan 347 miljoner resor samma år, vilket är något mindre än föregående års rekord på 355 miljoner resor. Därmed har vi följande lista:

1. Gröna linjen 151,6 miljoner resor (2019)
2. Röda linjen 139,2 miljoner resor (2019)
3. Stockholms pendeltåg 120 miljoner resor (2019)
4. Oslos tunnelbana 119 miljoner resor (2019)
5. Köpenhamns S-tåg 111,9 miljoner resor (2019)
6. Huvudstadsregionens närtrafik 70 miljoner resor (2018)
7. Köpenhamns metro M1/M2 66,6 miljoner resor (2019)
8. Helsingfors metro 62,9 miljoner resor (2015)
9. Blå linjen 56,2 miljoner resor (2019)
10. Köpenhamns metro M3/M4 12,3 miljoner resor (2019)

I Oslo minskade resandet med tunnelbanan samtidigt som det totala resandet ökade, precis som i Stockholm. Detta gör att Stockholms pendeltåg klättrade upp till bronsplatsen.

Stockholms pendeltåg har aldrig tidigare kommit så nära röda linjen. I juni 2019 hade pendeltågen för första gången någonsin fler resenärer än röda linjen, men under resten av året hade röda linjen fler resenärer. I år har det varit i stort sett dött lopp sedan mars:

Kod: Markera allt

Bana/Datum   Röd linje   Pendeltåg

2020 mar           285         280
2020 apr           180         175
2020 maj           182         195
2020 jun           194         211
2020 jul           148         173
2020 aug           243         233
2020 sep           280         270
2020 okt           270         271
Gröna linjen är fortsatt ohotad etta, men röda linjen är inte längre säker tvåa. Det återstår förstås att se hur året slutar.
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg
Inlägg: 1999
Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
Ort: Oslo

Re: Vilken bana i Stockholm har flest resenärer år 2030?

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Ruter melder at trafikken i Oslo i børjan av oktober lå på 57% av normalen. Nå har Oslo fått strengere Covi-restriksjoner, så er vi nok nede på rundt 50 %. Flere steder på dette forumet skriver man Oslo ligger på 90% og det er fruktansvärt fel.
Skriv svar