Sida 4 av 4

Re: Mälartåg etapp 2

Postat: fredag 10 mars 2023 11:54
av Hechtwagen
Flemingsberg - Järna? Via Tumba eller via Malmsjö?

Re: Mälartåg etapp 2

Postat: fredag 10 mars 2023 12:51
av Fyrgeit
Hechtwagen skrev: fredag 10 mars 2023 11:54 Flemingsberg - Järna? Via Tumba eller via Malmsjö?
Grödingebanan kan man väl anta när tråden handlar om Mälartåg, men vad är det för upprustningar som krävs där?

Re: Mälartåg etapp 2

Postat: fredag 10 mars 2023 14:03
av Enceladus
Fyrgeit skrev: fredag 10 mars 2023 12:51
Hechtwagen skrev: fredag 10 mars 2023 11:54 Flemingsberg - Järna? Via Tumba eller via Malmsjö?
Grödingebanan kan man väl anta när tråden handlar om Mälartåg, men vad är det för upprustningar som krävs där?
Regeringen har beslutat om ändrad byggstart för upprustningen av sträckan Flemingsberg-Järna
Regeringskansliet skrev:– Regeringens beslut om tidigarelagd byggstart gör det möjligt för Trafikverket att samordna denna upprustning med annat underhåll på samma järnvägssträcka. Det leder till färre avstängningar på sträckan, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

[...]

De planerade åtgärderna innebär bland annat att ett antal tunnlar vidgas för att deras utformning inte längre ska begränsa vissa typer av godstransporter.

Åtgärderna var sedan tidigare inlagda i den nationella planen för transportinfrastruktur för perioden 2025-2027. Nu flyttar regeringen dem till kategorin 2022-2024 för att de ska kunna samordnas med andra planerade underhållsåtgärder i samma anläggningsdel.
Infrastrukturen är dock inte mycket bättre i Sydsverige. Trots långa enkelspåriga sträckor går Öresundstågen inte i klump.

Re: Mälartåg etapp 2

Postat: fredag 10 mars 2023 19:28
av Hechtwagen
Fyrgeit skrev: fredag 10 mars 2023 12:51
Hechtwagen skrev: fredag 10 mars 2023 11:54 Flemingsberg - Järna? Via Tumba eller via Malmsjö?
Grödingebanan kan man väl anta när tråden handlar om Mälartåg, men vad är det för upprustningar som krävs där?

Det enda jag kan tänka mig är väl spårbyte och det faktum att ställverket i Malmsjö ofta drabbas av signalfel. Men fyrspår Flempan - Södertälje skulle ju vara oerhört önskvärt inom tio år.

Re: Mälartåg etapp 2

Postat: fredag 10 mars 2023 19:54
av X12
Är det detta som avses?:

https://bransch.trafikverket.se/TrvSeFi ... 0421_g.pdf

Möjliggöra att flytta vissa skrymmande godståg från Grödingebanan till gamla Västra stambanan för att frigöra kapacitet på den förra.

Re: Mälartåg etapp 2

Postat: lördag 11 mars 2023 20:26
av Odd
Visst har det väl snackats om att Nynäsbanan skulle kunna nyttas för trafik med en ny förbindelse mellan den banan och Vagnhärad nånstans? Men jag har inte hört något mer om det.

Re: Mälartåg etapp 2

Postat: lördag 22 april 2023 9:06
av Enceladus
Ny biljett anpassad för dagens sätt att resa
NT skrev:Den nya Movingo 5/30-biljetten passar alla som reser 1–2 gånger i veckan, inte enbart för dig som pendlar till jobbet. Den kan även passa dig som har barnbarn i en annan stad eller för dig som pluggar på distans men har ett gäng fysiska föreläsningar i månaden. Jämfört med att köpa varje tågresa separat blir Movingo 5/30 snabbt mer prisvärd, inte minst eftersom även lokaltrafiken ingår utan extra kostnad. Det innebär att du kan spara upp till 300 kronor på en tur- och returresa Norrköping-Stockholm, inklusive resor med SL och Östgötatrafiken.

[...]

Movingo 5/30-biljetten lanseras som en pilot fram till slutet på hösten och ska sedan utvärderas. Den gäller under pilotperioden på Mälartåg, men inte på SJ:s regionaltågsavgångar (se faktaruta).
Den nya Movingo-biljetten gäller i lokaltrafiken, men inte på SJ:s regionaltåg, ungefär som Sydtaxan. Men varför införs inte enkelbiljetter med lokal taxa?

Re: Mälartåg etapp 2

Postat: lördag 22 april 2023 15:46
av Joakim W
Enceladus skrev: lördag 22 april 2023 9:06 Ny biljett anpassad för dagens sätt att resa
NT skrev:Den nya Movingo 5/30-biljetten passar alla som reser 1–2 gånger i veckan, inte enbart för dig som pendlar till jobbet. Den kan även passa dig som har barnbarn i en annan stad eller för dig som pluggar på distans men har ett gäng fysiska föreläsningar i månaden. Jämfört med att köpa varje tågresa separat blir Movingo 5/30 snabbt mer prisvärd, inte minst eftersom även lokaltrafiken ingår utan extra kostnad. Det innebär att du kan spara upp till 300 kronor på en tur- och returresa Norrköping-Stockholm, inklusive resor med SL och Östgötatrafiken.

[...]

Movingo 5/30-biljetten lanseras som en pilot fram till slutet på hösten och ska sedan utvärderas. Den gäller under pilotperioden på Mälartåg, men inte på SJ:s regionaltågsavgångar (se faktaruta).
Den nya Movingo-biljetten gäller i lokaltrafiken, men inte på SJ:s regionaltåg, ungefär som Sydtaxan. Men varför införs inte enkelbiljetter med lokal taxa?
Varifrån ska man då få alla pengar att lägga på sin kundtidning?!

Re: Mälartåg etapp 2

Postat: lördag 22 april 2023 20:33
av 4330
Enceladus skrev: lördag 22 april 2023 9:06 Ny biljett anpassad för dagens sätt att resa
NT skrev:Den nya Movingo 5/30-biljetten passar alla som reser 1–2 gånger i veckan, inte enbart för dig som pendlar till jobbet. Den kan även passa dig som har barnbarn i en annan stad eller för dig som pluggar på distans men har ett gäng fysiska föreläsningar i månaden. Jämfört med att köpa varje tågresa separat blir Movingo 5/30 snabbt mer prisvärd, inte minst eftersom även lokaltrafiken ingår utan extra kostnad. Det innebär att du kan spara upp till 300 kronor på en tur- och returresa Norrköping-Stockholm, inklusive resor med SL och Östgötatrafiken.

[...]

Movingo 5/30-biljetten lanseras som en pilot fram till slutet på hösten och ska sedan utvärderas. Den gäller under pilotperioden på Mälartåg, men inte på SJ:s regionaltågsavgångar (se faktaruta).
Den nya Movingo-biljetten gäller i lokaltrafiken, men inte på SJ:s regionaltåg, ungefär som Sydtaxan. Men varför införs inte enkelbiljetter med lokal taxa?
Finns redan hos UL. Vad tycker SL (Region Stockholm) om saken?