MP: Bygg spårväg på Västerbron

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 11430
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: MP: Bygg spårväg på Västerbron

Inlägg av Enceladus »

Jag har startat en egen tråd för Trafikförvaltningens senaste studie av kollektivtrafikförsörjningen av Norra Djurgårdsstaden. Flera aspekter som tas upp i studien är även relevanta för en eventuell spårväg på Västerbron. Bland annat nämns att det inte är lämpligt att förlänga fyran till Loudden, åtminstone inte som busslinje. Det rekommenderade alternativet är en avgrening av Spårväg City. Då blir det fyra linjer på den gemensamma sträckan, vilket inte heller är helt problemfritt. På sikt kan Louddsgrenen behöva en egen bana, vilken då skulle kunna fortsätta mot Västerbron.

Jag delar studiens slutsatser avseende utbyggnadens etapper. Sträckan mellan Djurgårdsbron och Ropsten bör byggas på en gång. Avgreningen till Loudden kan vänta, vilket också konstateras i studien. När den blir aktuell kan möjligheten att dra linjen till Odenplan utredas på nytt. En annan viktig aspekt för Loudden är Östlig förbindelse. Det blir svårt att kombinera både busskörfält och spårvägar. Allt hänger alltså ihop.
Enceladus
Inlägg: 11430
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: MP: Bygg spårväg på Västerbron

Inlägg av Enceladus »

Häromveckan levererades Stombussbokslut 2019. Linje 4 har länge präglats av stagnation med runt 60 000 påstigande per dag. Förra året skedde ett trendbrott: linje 4 har numera drygt 70 000 påstigande per dag (se sidan 24). Det är en anmärkningsvärd ökning. Likväl är ökningen inte helt oväntad.

Förra året skedde ett annat trendbrott: färre åker tunnelbana. Det totala resandet ökade kraftigt, men resandet med tunnelbana minskade. Fenomenet skrivs i Trafikförvaltningens rapporter som "överströmningen av trafikanter till Citybanan". Naturligtvis påverkar detta även yttrafiken i Stockholms innerstad. Nu kan resenärerna snabbt åka till Odenplan med pendeltåg och fortsätta med buss.

Tyvärr innebär coronapandemin att det blir svårt att följa den fortsatta utvecklingen, men jag anser ändå att situationen har kommit i ett nytt läge. Nu med Citybanan finns det ett mycket större behov av attraktiv yttrafik i Stockholms innerstad. Statistiken talar för sig själv!
Skriv svar