Sida 4 av 4

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Postat: onsdag 20 november 2019 19:51
av TKO
Så 'öppen spärrlinje' - eller vad det nu ska kallas på bussar - är detsamma som 'nolltaxa'? Intressant synpunkt (låter som moderaterna före Tamsons) men den delas knappast av de trafikförvaltningar som har detta system - Berlin t ex.

/TKO

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Postat: onsdag 20 november 2019 20:00
av Enceladus
TKO skrev:Så 'öppen spärrlinje' - eller vad det nu ska kallas på bussar - är detsamma som 'nolltaxa'? Intressant synpunkt (låter som moderaterna före Tamsons) men den delas knappast av de trafikförvaltningar som har detta system - Berlin t ex.
Öppen spärrlinje i spårtrafiken är något annat. Där är det enklare att kontrollera in- och utpassager. Stockholm klarar inte ens av att ha öppen spärrlinje i spårtrafiken! Hur ska det då fungera i busstrafiken? :roll:

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Postat: onsdag 20 november 2019 20:18
av TKO
Ärligt talat förstår jag inte denna diskussion... så jag avstår från vidare kommentarer.
Tills vidare!

/TKO

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Postat: onsdag 20 november 2019 20:19
av LÅ1
Enceladus skrev:Om nu i stort sett alla redan har giltig biljett, vad är då problemet med att införa nolltaxa på linje 4? Kortare omloppstider ger lägre driftskostnader. Förslaget är med stor sannolikhet intäktsneutralt!
Nolltaxa på 4:an skulle nog öka passagerartrycket på linjen, och då behövs det fler bussar. Och förare. Kanske skulle omloppstiden minska. men kanske inte driftskostnaderna.
Men större turtäthet upplevs förstås som positivt.