TKO skrev:Jag TROR att huvudmotivet med det förslag som vann gehör i Sverigeförhandlingen var att skapa en snabb halvcentral tvärförbindelse mellan södra pendeltågsnätet (Årstaberg), tunnelbana 2 (Liljeholmen) och tunnelbana 1 och 3 (Fridhemsplan). Alldeles i slutet kom någon på att det skulle gå att använda förbindelsen till TUB2 som främst var tänkt för att nå Nybodahallen för trafiktåg från Skärholmen/Botkyrka, vilket skulle möjliggöra tätare trafik på denna gren. Det var förmodligen det sistnämnda som fick kalkylen att gå från "mycket låg samhällsnytta" till "begränsad samhällsnytta"...
Att dra linjen söderut från Årstaberg till Älvsjö var nog ett sätt att få med sej landstingsmajoriteten, någon saklig grund finns inte.
En hopkoppling av Spårväg Syd och Tvärbanan i närheten av Linde/Globen är ingen dum idé - men den är ingen ersättning för tunnelbanan Årstaberg-Liljeholmen-Fridhemsplan.
Jo, så tror jag också att det var menat. Men det förklarar inte det breda utredningsområdet på nämnda kartan ovan. Under Sverigeförhandlingen var man inne på tanken att dra den nya tunnelbanan via Hornstull istället för Liljeholmen. Men det förkastades därför att det då skulle bli dyrare och spräcka ramarna. Men på den nya femhörningen har man inte bara glufsat i sig Hornstull i utredningsområdet. Man passar på att täcka in Zinkensdamm, Mariatorget, Stockkholms södra statioin och Södersjukhuset också. Här är det nåt som inte stämmer med Sverigeöverenskommelsen. Och i andra väderstrecket har man dragit iväg till Västberga. Hur man ska få en rak tunnelbanesträckning som täcker in både Västberga och Östberga samtidigt, är något som jag inte förstår. Så även om man håller sig på västra sidan eller östra sidan av utredningsområdet, så har man därmed frångått Sverigeöverenskommelsen.
Jag tror det ligger en hund begraven här. Kanske grävde jag fram ett hundben, när jag påpekade att den östra gränsen för området sammanfaller på ett iögonfallande sätt med den mest naturliga dragningen för en spårväg mellan Spårväg syd och Tvärbanan. Och den västra områdesgränsen ligger inte alltför långt bort ifrån vad man ursprungligen skissade för tvärbanan, med en gren söderut mot Älvsjö.
Men du pekade på en annan möjlighet nyss:
TKO skrev:Det blev dyrt
Har man kanske börjat ana att pengarna inte räcker till den föreslagna linjesträckningen? År det här ett sätt att försöka kapa kostnaderna?
Då menar jag att om man börjar att fundera en tunnelbanedragning via Västberga och/eller Södermalm, ja då ökar visserligen trafiknyttan, men det blir ju garanterat ännu dyrare! Och, att börja utreda något ännu dyrare än överenskommet är ju dålig timing med att samtidigt hojta staten om att nedgången i resandet kraschar SL:s ekonomi. Det hojtandet blir ju lika trovärdigt då som ni vet med de där artisterna som egentligen har råd men ändå söker bidrag för att de inte har råd att inte söka det...
Nej, man har inte råd att bygga den där tunnelbanan Älvsjö - Fridhemsplan! Men det finns ju ett avtal om att bygga den, och då kan man inte dra sig ur hur som helst. Då får man vara lite finurlig och börja med att utvidga utredningsområdet. Sedan "av en händelse" upptäcker man att spårvägsförbindelsen mellan Spårväg syd och Tvärbanan skulle rymmas inom utredningsområdet. Och samtidigt få med Östberga.
Jag menar att det utvidgade utredningsområdet är en precis som du skriver en påbörjad process för att dra sig ur ett alldeles för dyrt åtagande, med alldeles för lite trafiknytta. Men spår måste byggas, och hur man det billigare än att dra spåren på ytan istället? Som jag anger, med den där tvärförbindelsen, lämpligtvis. Och steg för steg manövrera sig till den positionen. Man kan inte manövrera sig ur att bygga spår, men man kan manövrera sig ur att det blir tunnelbana och att det blir spårväg istället. Den processen menar jag är påbörjad med det "tjocka" utredningsområdet.
