Re: Ombyggnad av samtliga C20-vagnar (Stockholms T-bana)
Postat: fredag 27 november 2020 16:30
Ja det vore bra om SL fick ta ansvar för hela systemet likt Köpenhamn.
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Är det bara låginkomsttagare som använder tunnelbanan? Oavsett tror jag att medelklassen skulle överge bilen om kollektivtrafikresenärer inte längre tvingades att subventionera bilister. I länder där bilister inte subventioneras brukar bilen ha en väldigt låg marknadsandel, och det beror inte på att länderna i fråga är fattiga...daniel_s skrev:Sen är ju frågan om man verkligen behöver 30 tåg/h, men det är en annan historia. Med hittillsvarande utveckling borde väl gentrifieringen av närförorterna inom en 20-årsperiod tränga ut en så stort del av låginkomsttagarna utanför tunnelbaneområdet att det egentligen inte behövs så mycket trafik på tunnelbanan längre, vi får då i stället sitta här och debattera hur man ska kunna bryta loss pendeltågen ur det europeiska järnvägsnätet så att man kan börja höja kapaciteten på allvar i det systemet...
Så med lite trimningar av befintligt signalsystem menar du att man skulle kunna köra mer än 24 tåg i timmen allteftersom de nya fordonen blir klara att tas i trafik?daniel_s skrev:Kanske är projekteringen någonstans sådan att det kan bli en flaskhals, i så fall får man bygga om där och förtäta lite i befintligt system. Något nytt system behöver man inte.kildor skrev:Ok. Så vad är det då som hindrar att köra 30 tåg i timmen på röda linjen?
Javisst.kildor skrev:Så med lite trimningar av befintligt signalsystem menar du att man skulle kunna köra mer än 24 tåg i timmen allteftersom de nya fordonen blir klara att tas i trafik?
Köpenhamn ? Banorna för S-tåg tillhör BanedanmarkM224 skrev:Ja det vore bra om SL fick ta ansvar för hela systemet likt Köpenhamn.
Jag menar att S-tog är ett eget system!Lennart Petersen skrev:Köpenhamn ? Banorna för S-tåg tillhör BanedanmarkM224 skrev:Ja det vore bra om SL fick ta ansvar för hela systemet likt Köpenhamn.
Med andra ord är signalsystemet en avgörande del i ekvationen! Sen är ju frågan hur omfattande och kostsam en "trimning" av nuvarande signalsystem skulle vara.daniel_s skrev:Javisst.kildor skrev:Så med lite trimningar av befintligt signalsystem menar du att man skulle kunna köra mer än 24 tåg i timmen allteftersom de nya fordonen blir klara att tas i trafik?
”Systemet” och ”anläggningen” är inte samma sak. Det är anläggningen som kan behöva trimmas något. Ändringarna, i den mån det alls behövs några, är att jämföra med signalförtätningarna på ”Getingmidjan”. Dvs ett miljonprojekt, inte ett multimiljardprojekt som det vore att byta system.kildor skrev:Med andra ord är signalsystemet en avgörande del i ekvationen! Sen är ju frågan hur omfattande och kostsam en "trimning" av nuvarande signalsystem skulle vara.daniel_s skrev:Javisst.kildor skrev:Så med lite trimningar av befintligt signalsystem menar du att man skulle kunna köra mer än 24 tåg i timmen allteftersom de nya fordonen blir klara att tas i trafik?
Obsoleta hastighetsnedsättningar som är lätta att bygga bort, men det har man aldrig sett som särskilt viktigt. På tunnelbanan står tiden oftast stilla!M224 skrev:Det vore skönt om de kunde få bort alla dessa inbromsningar. T.o.m. vid 10 min trafik så bromsar tågen in stup i ett. Detta trots att närmsta tåg är flera stationer bort. C20 är gjorda för att man ska gå genom vagnen men det är bäst att göra när tågen står stilla på stationen.
Då är det ju lite anmärkningsvärt att vi fortfarande bara har 24 tåg i timmen när det finns fordon över och det bara behövs några trimningar av signalanläggningen för några miljoner (om det alls behövs)...daniel_s skrev:”Systemet” och ”anläggningen” är inte samma sak. Det är anläggningen som kan behöva trimmas något. Ändringarna, i den mån det alls behövs några, är att jämföra med signalförtätningarna på ”Getingmidjan”. Dvs ett miljonprojekt, inte ett multimiljardprojekt som det vore att byta system.
Varför är det anmärkningsvärt? Att man kan göra något är ju inte samma sak som att man gör det. Har inte sett något genomförandebeslut; jag vet inte ens om det i skrivande stund pågår någon utredning om vilka åtgärder som skulle behövas.kildor skrev:Då är det ju lite anmärkningsvärt att vi fortfarande bara har 24 tåg i timmen när det finns fordon över och det bara behövs några trimningar av signalanläggningen för några miljoner (om det alls behövs)...
Jag tycker det är anmärkningsvärt att man inte kör fler tåg när det behövs (vilket jag anser) och om det är möjligt (vilket du tror). Det kan ju vara så att man inte vill köra fler tåg. Eller att man faktiskt planerar för det, bara det att vi inte känner till det. Eller så kan du eller jag ha fel angående behovet eller genomförbarheten.daniel_s skrev:Varför är det anmärkningsvärt? Att man kan göra något är ju inte samma sak som att man gör det. Har inte sett något genomförandebeslut; jag vet inte ens om det i skrivande stund pågår någon utredning om vilka åtgärder som skulle behövas.kildor skrev:Då är det ju lite anmärkningsvärt att vi fortfarande bara har 24 tåg i timmen när det finns fordon över och det bara behövs några trimningar av signalanläggningen för några miljoner (om det alls behövs)...
Ännu är det ju inte så många fordon över; C30-leveranserna har ju bara börjat, och det är väl inte precis så att de driftsatta vagnarna är uppe i full prestation.
Norsborgsgrenen uppfyller inte SL:s egna riktlinjer för restiden som ståplatsresenär, och detta blir knappast bättre med de ombyggda C20-vagnarna eller de nya C30-vagnarna. Vitsen med att ha riktlinjer är väl att de ska uppfyllas?daniel_s skrev:Angående behovet, så är det väl inte precis någon resandetopp just nu även om de som reser av lätt insedda skäl efterfrågar mer utrymme. Det var väl heller aldrig planen att det skulle gå 30 tåg/h redan nu, möjligen om fem år?
Tunnelbanan planeras inte få ett nytt trafikstyrningssystem förrän ca år 2035. Det finns en risk att pandemin leder till minskad acceptans för trängsel, varpå biltrafiken ökar kraftigt. Pandemin har ju inte ens lett till minskad biltrafik, och det kan bli mycket värre när restriktionerna upphör att gälla. Sedan hjälper det förstås inte att kollektivtrafikresenärer tvingas subventionera bilister.kildor skrev:Visst, det återstår att se vilka långsiktiga konsekvenser pandemin får på resandet.
Med tanke på gröna linjens 30 tåg per timme är det märkligt att det aldrig blev (blir?) mer än 24 på röda. Men signalsystemet på gröna linjen är ju utbytt, och jag skulle nog tro att vi får se ett nytt signalsystem på röda linjen innan vi får se mer än 24 tåg i timmen.