TKO skrev:Alla besked om att Tvärbanan skall stängas av för installation av nytt signalsystem har fått lite "vargen kommer"-prägel, eftersom det alltid skjuts upp lägger man inte tiderna på minnet. Men den här gången kanske det verkligen blir av?
För mej personligen finns i de flesta fall fullgoda alternativ till Tvärbanan, men jag undrar ändå om det verkligen skall vara nödvändigt med den långa avstängningen. Jag vill minnas att banan var ny så fanns inget fungerande signalsystem (eller var det bara atc som saknades?), då kördes "på sikt" i max 50 km/h. Går det inte att göra så medan signalsystemet byts? Eller är det även andra banarbeten som skall utföras under avstängningsperioden?
spekulerar
Thomas K Ohlsson
Ja, du har väl mest kverulerat över det faktum att Tvärbanan alls byggdes och att Årsta torg inte fick någon spårförbindelse
TKO skrev:Dessutom är jag som vanligt lite fundersam över att Tvärbanan framställs som en dundersuccé, jag tycker inte resandesiffrorna tyder på det. En stombusslinje i den sträckningen hade förmodligen gett samma restider, tätare trafik och minst lika stort resande till en lägre kostnad. Ja man kunde ju t o m fått trådbuss för en bråkdel av kostnaden...
Ja tänk om...
/Thomas K Ohlsson
Alltnog, Tvärbanan har aldrig körts "på sikt", den har alltid varit huvudsignalreglerad, ända sedan trafikstart 1999/200. Vad som hände 2007 var att ATC, vars uppgift ju är att skydda linjeblockeringen, slog på i skarp drift. Varför intrimningen tog så pass lång tid har jag ingen uppgift om.
En hel del hårdvara finns redan på plats runt banan, mer måste förmodligen monteras (av de signalstolpar som placerats ut får jag intrycket att signalsträckorna kommer att ändrats). Dessutom måste ställverken rivas ut och nya ställverksdatorer installeras. Det sistnämnda hade man behövt göra ändå, förr eller senare eftersom dagens Ebilock950-baserade system körs på föråldrad hårdvara. Tanken att köra trafik medan ombyggnadsarbetena pågår har kommit upp i flerfaldiga trådar tidigare, och där finns också förklaringar till varför det inte är någon bra idé. Men vem vet, arbetena kanske går fortare än planerat, hehe.
Själv lever jag i vanföreställningen att det är fråga om "now or never" - inte minst förlängningen till Sickla talar för det. Den kan knappast köras utan huvudsignalreglering sista sträckan upp mot Sickla station (spårlayouten där kommer troligtvis att mycket likna den vid infarten till Solna station). Visst kan man tänka sig fjäderväxlar som en provisorisk lösning, men vad jag kan se på mina egna bilder så är det motorväxlar som ska installeras: