Bytet på Tvärbanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Harald
Kontakt:

Re: Bytet på Tvärbanan

Inlägg av Harald »

TKO skrev:Ja i Stuttgart (ständigt detta Stuttgart!) kör man ju inte snabbare än 70 km/h på sikt. (För det var väl Baden-Würtemberg som avsågs med "det stora landet i söder"?)
Inte bara Baden-Würtemberg. Det finns en förordning som gäller i hela det förbund som Baden-Würtemberg är en del av. I den står det:
Verordnung über den Bau und Betrieb der Straßenbahnen skrev:Auf Sicht dürfen nicht fahren
1. Züge unabhängiger Bahnen,
2. Züge straßenabhängiger Bahnen
a) bei Streckenhöchstgeschwindigkeit über 70 km/h,
b) in Tunneln.
D.v.s. man får inte köra på sikt på banor som motsvarar vårt begrepp tunnelbana (1) eller på banor som motsvarar vårt begrepp spårväg (2) vid sth över 70 km/h (a) eller i tunnlar (b).
TKO

Inlägg av TKO »

Harald skrev:
TKO skrev:Ja i Stuttgart (ständigt detta Stuttgart!) kör man ju inte snabbare än 70 km/h på sikt. (För det var väl Baden-Würtemberg som avsågs med "det stora landet i söder"?)
Inte bara Baden-Würtemberg. Det finns en förordning som gäller i hela det förbund som Baden-Würtemberg är en del av. I den står det:
Verordnung über den Bau und Betrieb der Straßenbahnen skrev:Auf Sicht dürfen nicht fahren
1. Züge unabhängiger Bahnen,
2. Züge straßenabhängiger Bahnen
a) bei Streckenhöchstgeschwindigkeit über 70 km/h,
b) in Tunneln.
D.v.s. man får inte köra på sikt på banor som motsvarar vårt begrepp tunnelbana (1) eller på banor som motsvarar vårt begrepp spårväg (2) vid sth över 70 km/h (a) eller i tunnlar (b).
Ja naturligtvis gäller BOStrab §49 även i t ex München. Men vi måste även beakta §50, där det föreskrivs att största tillåtna hastighet fastställs av "die Technische Aufsichtsbehörde"... Och jag tror inte att det är tillåtet att köra så fort på sikt i Bayern, där är denna myndighet ofta rätt grinig - fråga gärna MVG!

Därför tog jag Stuttgart som exempel, inte bara för att det är ett föredöme inom kollektivtrafiken, utan mest för att jag vet att där kör man så fort på sikt...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Fast det jag skrev handlade om att man inte i något förbundsland får köra 80 km/h på sikt om än "die technische Aufsichbehörde" är aldrig så snäll.
TKO

Inlägg av TKO »

Harald skrev:Fast det jag skrev handlade om att man inte i något förbundsland får köra 80 km/h på sikt om än "die technische Aufsichbehörde" är aldrig så snäll.
Korrekt!
(Extra roligt blir det ju när vi funderar på vad "Schnell" betyder på Schillers och Marx språk...)
/TKO
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

"Då stänger tvärbanan – ersätts med buss i ett halvår"
Lite svårt att förstå vad man skall göra. Är det bara sträckan Sickla till Gullmarsplan som skall få nytt signalsystem under sommarens avstängning? Och i så fall, blir det tågbyte i Gullmarsplan, på samma sätt som vid Alvik? Nä, så kan det förstås inte vara! .. eller?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Nej hela Tvärbanan ska efter avstängningen ha ett integrerat signalsystem i drift, med ATP-övervakning, mellan Solna station och Sickla station minus gatuspåren förstås. Vet inte vad du har lyckats läsa för nåt, men de har kanske hunnit uppdatera "nyheten".

Heja Alstom...
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

daniel_s skrev:Nej hela Tvärbanan ska efter avstängningen ha ett integrerat signalsystem i drift, med ATP-övervakning, mellan Solna station och Sickla station minus gatuspåren förstås. Vet inte vad du har lyckats läsa för nåt, men de har kanske hunnit uppdatera "nyheten".

Heja Alstom...
Som jag kommer ihåg från när jag läste på den länkade sidan så skulle avstängningen vara Gullmarsplan till Sickla udde. Det var det som verkade lite underligt. Men nu står där Sickla Udde till Alvik, vilket är rimligare.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

LÅ1 skrev:
daniel_s skrev:Nej hela Tvärbanan ska efter avstängningen ha ett integrerat signalsystem i drift, med ATP-övervakning, mellan Solna station och Sickla station minus gatuspåren förstås. Vet inte vad du har lyckats läsa för nåt, men de har kanske hunnit uppdatera "nyheten".

Heja Alstom...
Som jag kommer ihåg från när jag läste på den länkade sidan så skulle avstängningen vara Gullmarsplan till Sickla udde. Det var det som verkade lite underligt. Men nu står där Sickla Udde till Alvik, vilket är rimligare.
Från i morgon och fram till söndag kväll är det avstängt mellan Sickla udde och Gullmarsplan.

Sedan börjar vagnarna att gå till Sickla udde (i Lugnets allé) igen, fram till 27 mars. Därefter är det avstängt Sickla udde - Alvik fram till ungefär den här tiden NÄSTA år.

Kanske har de blandat ihop åren? :-)

(Jag har nu iofs inte kollat om även solnagrenen ska vara avstängd nästa år. Men det brukar den ju vara så jag kanske ska utgå från det ;-))
Bo Rengmark

Inlägg av Bo Rengmark »

Jag har tidigare läst att det blir fem veckors avstängning på Solnagrenen nästa sommar.
TKO

Inlägg av TKO »

Alla besked om att Tvärbanan skall stängas av för installation av nytt signalsystem har fått lite "vargen kommer"-prägel, eftersom det alltid skjuts upp lägger man inte tiderna på minnet. Men den här gången kanske det verkligen blir av?

För mej personligen finns i de flesta fall fullgoda alternativ till Tvärbanan, men jag undrar ändå om det verkligen skall vara nödvändigt med den långa avstängningen. Jag vill minnas att banan var ny så fanns inget fungerande signalsystem (eller var det bara atc som saknades?), då kördes "på sikt" i max 50 km/h. Går det inte att göra så medan signalsystemet byts? Eller är det även andra banarbeten som skall utföras under avstängningsperioden?

spekulerar
Thomas K Ohlsson
Användarens profilbild
1

Inlägg av 1 »

TKO skrev:
För mej personligen finns i de flesta fall fullgoda alternativ till Tvärbanan, men jag undrar ändå om det verkligen skall vara nödvändigt med den långa avstängningen. Jag vill minnas att banan var ny så fanns inget fungerande signalsystem (eller var det bara atc som saknades?), då kördes "på sikt" i max 50 km/h. Går det inte att göra så medan signalsystemet byts? Eller är det även andra banarbeten som skall utföras under avstängningsperioden?

spekulerar Thomas K Ohlsson
Aj, aj Thomas! Nu är Du ute på hal is och riskerar att tillsammans med mig hamna i klubben för medlemmar med ”bristande säkerhetsmedvetande”.

Lite kul att mycket inspiration här på Forum hämtas från Tyskland. Och vad jag kan förstå av referenser kan man där köra ”på sikt” upp till 70 km/h.

Och jag är övertygad om att trafikanterna inte skulle ha några invändningar om ”topphastigheten” begränsas till 50 km/h om alternativet är alla dessa avstängningar.

Men nu är vi i Stockholm, där ledande debattörer av den kände sociologen Max Weber i München (se – återigen detta tyska rike ….!) redan år 1919 skulle platsa dem i gruppen ”Gesinnungsethik”.

Eller efter mitt försök till översättning;

”Människor som drivs av sin övertygelse och vilka kommer att framhärda även om den leder till sämre resultat. Detta eftersom övertygelsen per definition är ofelbar.

Allt annat och andra, utom övertygelsen måste ändra på sig, särskilt ”speciella debattörer” med sina futtiga förslag och funderingar.”

Vänligen / Lena
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

TKO skrev:Alla besked om att Tvärbanan skall stängas av för installation av nytt signalsystem har fått lite "vargen kommer"-prägel, eftersom det alltid skjuts upp lägger man inte tiderna på minnet. Men den här gången kanske det verkligen blir av?

spekulerar
Thomas K Ohlsson
Ja, du har väl mest kverulerat över det faktum att Tvärbanan alls byggdes och att Årsta torg inte fick någon spårförbindelse
TKO skrev:Dessutom är jag som vanligt lite fundersam över att Tvärbanan framställs som en dundersuccé, jag tycker inte resandesiffrorna tyder på det. En stombusslinje i den sträckningen hade förmodligen gett samma restider, tätare trafik och minst lika stort resande till en lägre kostnad. Ja man kunde ju t o m fått trådbuss för en bråkdel av kostnaden...

Ja tänk om...

/Thomas K Ohlsson
Alltnog, Tvärbanan har aldrig körts "på sikt", den har alltid varit huvudsignalreglerad, ända sedan trafikstart 1999/200. Vad som hände 2007 var att ATC, vars uppgift ju är att skydda linjeblockeringen, slog på i skarp drift. Varför intrimningen tog så pass lång tid har jag ingen uppgift om.

En hel del hårdvara finns redan på plats runt banan, mer måste förmodligen monteras (av de signalstolpar som placerats ut får jag intrycket att signalsträckorna kommer att ändrats). Dessutom måste ställverken rivas ut och nya ställverksdatorer installeras. Det sistnämnda hade man behövt göra ändå, förr eller senare eftersom dagens Ebilock950-baserade system körs på föråldrad hårdvara. Tanken att köra trafik medan ombyggnadsarbetena pågår har kommit upp i flerfaldiga trådar tidigare, och där finns också förklaringar till varför det inte är någon bra idé. Men vem vet, arbetena kanske går fortare än planerat, hehe.

Själv lever jag i vanföreställningen att det är fråga om "now or never" - inte minst förlängningen till Sickla talar för det. Den kan knappast köras utan huvudsignalreglering sista sträckan upp mot Sickla station (spårlayouten där kommer troligtvis att mycket likna den vid infarten till Solna station). Visst kan man tänka sig fjäderväxlar som en provisorisk lösning, men vad jag kan se på mina egna bilder så är det motorväxlar som ska installeras:
Bild
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
TKO

Inlägg av TKO »

dr Cassandra Nojdh skrev:
TKO skrev:Alla besked om att Tvärbanan skall stängas av för installation av nytt signalsystem har fått lite "vargen kommer"-prägel, eftersom det alltid skjuts upp lägger man inte tiderna på minnet. Men den här gången kanske det verkligen blir av?

spekulerar
Thomas K Ohlsson
Ja, du har väl mest kverulerat över det faktum att Tvärbanan alls byggdes och att Årsta torg inte fick någon spårförbindelse
TKO skrev:Dessutom är jag som vanligt lite fundersam över att Tvärbanan framställs som en dundersuccé, jag tycker inte resandesiffrorna tyder på det. En stombusslinje i den sträckningen hade förmodligen gett samma restider, tätare trafik och minst lika stort resande till en lägre kostnad. Ja man kunde ju t o m fått trådbuss för en bråkdel av kostnaden...

Ja tänk om...

/Thomas K Ohlsson
Tack för påminnelsen! Ja den debatten var ju rolig - eftersom det visade sej att de som talade om "dundersuccé" då inte hade någon täckning för denna åsikt. Och att en annan dragning genom Årsta hade gett större resande fattar ju vem som helst! Men det är historia nu...

dr Cassandra Nojdh skrev:Alltnog, Tvärbanan har aldrig körts "på sikt", den har alltid varit huvudsignalreglerad, ända sedan trafikstart 1999/200. Vad som hände 2007 var att ATC, vars uppgift ju är att skydda linjeblockeringen, slog på i skarp drift. Varför intrimningen tog så pass lång tid har jag ingen uppgift om.
Så var det ja, det var "bara" atc:n som inte fungerade de första åren.
Däremot är det ju rent nonsens att påstå att Tvärbanan "aldrig körts 'på sikt'" - ta sträckningen genom Gröndal t ex... så visst verkar det fungera med "på sikt"-körning bara hastigheten är tillräckligt låg!
dr Cassandra Nojdh skrev:En hel del hårdvara finns redan på plats runt banan, mer måste förmodligen monteras (av de signalstolpar som placerats ut får jag intrycket att signalsträckorna kommer att ändrats). Dessutom måste ställverken rivas ut och nya ställverksdatorer installeras. Det sistnämnda hade man behövt göra ändå, förr eller senare eftersom dagens Ebilock950-baserade system körs på föråldrad hårdvara. Tanken att köra trafik medan ombyggnadsarbetena pågår har kommit upp i flerfaldiga trådar tidigare, och där finns också förklaringar till varför det inte är någon bra idé. Men vem vet, arbetena kanske går fortare än planerat, hehe.
Jag får väl läsa alla dessa trådar då för att försöka förstå varför det "inte är någon bra idé". Förhoppningsvis finns andra skäl än att "det går inte..."

vänligen
Thomas K Ohlsson
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

TKO skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:

spekulerar
Thomas K Ohlsson

Ja tänk om...

/Thomas K Ohlsson
Tack för påminnelsen! Ja den debatten var ju rolig - eftersom det visade sej att de som talade om "dundersuccé" då inte hade någon täckning för denna åsikt. Och att en annan dragning genom Årsta hade gett större resande fattar ju vem som helst! Men det är historia nu...

dr Cassandra Nojdh skrev:Alltnog, Tvärbanan har aldrig körts "på sikt", den har alltid varit huvudsignalreglerad, ända sedan trafikstart 1999/200. Vad som hände 2007 var att ATC, vars uppgift ju är att skydda linjeblockeringen, slog på i skarp drift. Varför intrimningen tog så pass lång tid har jag ingen uppgift om.
Så var det ja, det var "bara" atc:n som inte fungerade de första åren.
Däremot är det ju rent nonsens att påstå att Tvärbanan "aldrig körts 'på sikt'" - ta sträckningen genom Gröndal t ex... så visst verkar det fungera med "på sikt"-körning bara hastigheten är tillräckligt låg!
dr Cassandra Nojdh skrev:En hel del hårdvara finns redan på plats runt banan, mer måste förmodligen monteras (av de signalstolpar som placerats ut får jag intrycket att signalsträckorna kommer att ändrats). Dessutom måste ställverken rivas ut och nya ställverksdatorer installeras. Det sistnämnda hade man behövt göra ändå, förr eller senare eftersom dagens Ebilock950-baserade system körs på föråldrad hårdvara. Tanken att köra trafik medan ombyggnadsarbetena pågår har kommit upp i flerfaldiga trådar tidigare, och där finns också förklaringar till varför det inte är någon bra idé. Men vem vet, arbetena kanske går fortare än planerat, hehe.
Jag får väl läsa alla dessa trådar då för att försöka förstå varför det "inte är någon bra idé". Förhoppningsvis finns andra skäl än att "det går inte..."

vänligen
Thomas K Ohlsson
Ja, vid en hastig genomläsning av den historiska tråden så ser jag att det ju var bra att floskeln dundersuccé ersattes med en mera - efter omständigheterna - nyanserad - diskussion. Vad "vem som helst" fattar beror ju på vem som fattar. Många här verkar särdeles oemottagliga för andras åsikter eller argument. Det är lätt av vifta bort sådant som nonsens.

I övrigt märker man ord igen, ser jag. Det torde väl "vem som helst" fatta att jag inte avsåg gatuspårsdelarna.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Anders Hanquist

Inlägg av Anders Hanquist »

Men hur är det med korta "snuttar" mellan gatuspår. Är till exempel bron mellan Landsvägen och Svetsarvägen (Sundbyberg - Solna BP) reglerad. Och måste den cirka 700 meter långa förlängningen till Sickla bli det? Man hinner väl aldrig upp över 50 knyck på den biten. Troligen blir det väl 30 som i Hammarby sjöstad.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Anders Hanquist skrev:Men hur är det med korta "snuttar" mellan gatuspår. Är till exempel bron mellan Landsvägen och Svetsarvägen (Sundbyberg - Solna BP) reglerad. Och måste den cirka 700 meter långa förlängningen till Sickla bli det? Man hinner väl aldrig upp över 50 knyck på den biten. Troligen blir det väl 30 som i Hammarby sjöstad.
Som jag förstår det var just bron över Mälarbanan tänkt att bli huvudsignalreglerad (det satt i alla fall övertäckta signalstolpar på bron i början, vet inte riktigt hur det är nu), men man kom på bättre tankar och lät bron ingå i gatuspårssträckan Bällsta Bro - Svetsarvägens slut (siktkörning). Finns det några andra "korta snuttar"?

Jag har utgått från att de bilder jag visat tidigare vid Sickla är motorväxlar. De måste rimligtvis bli ställverksmanövrerade (de skulle kunna vara lokalmanövrerade också, men då dröjer det inte länge förrän någon av dem körs upp). Då måste de också skyddas med huvudsignaler. Det blir ungefär som vid Solna station, tror jag.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Huvudsignalerna på bron över SWB-banan var tekniskt sett fullt inkopplade men formellt tagna ur bruk redan vid trafikstarten och bortvridna och övertäckta. Ställde man sig bredvid banan och tittade på dem i mörker så såg man hur de växlade mellan kör och stopp alltefter som vagnarna passerade. :-D
Vagnen

Inlägg av Vagnen »

I dagens tidning presenterar SL sina planer och tydligen behöver man inte ställa in den trevliga spårvagnstrafiken mellan Alvik och Gullmarsplan utan bara genom "gatudistriktet" ner mot Sickla.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Vagnen skrev:I dagens tidning presenterar SL sina planer och tydligen behöver man inte ställa in den trevliga spårvagnstrafiken mellan Alvik och Gullmarsplan utan bara genom "gatudistriktet" ner mot Sickla.
Man ska inte lita på vad som står i tidningarna. Med dagens tidning menas kanske ex.vis denna artikel:
http://www.dn.se/sthlm/manga-busslinjer ... -nasta-ar/ (där texten tyvärr i skrivande stund är nedskräpad med felhanterad scriptkod), närmare bestämt
Dagens Nyheter skrev:Tvärbanans förlängning till Sickla blir klar till hösten. Inför den stängs Tvärbanan av helt mellan Gullmarsplan och Sickla udde mellan mars och oktober. Tvärbanan Alvik-Solna kommer att vara stängd fem veckor under sommaren. SL:s mål är att det därefter ska gå att åka hela vägen från Sickla till Solna utan att byta spårvagn.
Det där är FEL! Det som gäller är det Daniel S skrev tidigare
daniel_s skrev:
Från i morgon (dvs. fredag 14/100, min anm.) och fram till söndag kväll är det avstängt mellan Sickla udde och Gullmarsplan.

Sedan börjar vagnarna att gå till Sickla udde (i Lugnets allé) igen, fram till 27 mars. Därefter är det avstängt Sickla udde - Alvik fram till ungefär den här tiden NÄSTA år.
Vagnen

Inlägg av Vagnen »

Men om informationen som gavs i Dagens Nyheter inte är korrekt borde väl en rättelse ha införts i dagens tidning? Någon sådan kan åtminstone inte jag finna trots ett ihärdigt letande i den rätt omfångsrika tidningen. Jag har svårt att tro att ett så normalt välinformerat organ som Dagens Nyheter skulle sprida felaktigheter.
Skriv svar