Kan man inte utföra ett fullskaleprov med Brandförsvaret i Liljeholmsterminalen? Fjutta eld på en gammal buss och sedan släppa in hela Stockholms stadsbyggnadsnämnd , så får vi se hur många som överlever....

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kan man inte utföra ett fullskaleprov med Brandförsvaret i Liljeholmsterminalen? Fjutta eld på en gammal buss och sedan släppa in hela Stockholms stadsbyggnadsnämnd , så får vi se hur många som överlever....
Är det? Inomhusterminaler är knappast någon nyhet och förekommer på ett flertal ställen runt om i världen och till och med i Sverige.Odd skrev:Märkligt. Det är ren tur att det ännu inte har inträffat någon brandkatastrof i Liljeholmens inomhusterminal, och med tanke på att det inträffar över 100 bussbränder årligen så vore det lite väl att utmana ödet att anlägga en till sådan terminal.
Katastrofen kan vara ett faktum om det uppstår en explosionsartad brand i den bussterminal som planeras insprängd i Katarinaberget vid Slussen.
”Räddningstjänsten kommer inte att hinna fram i tid”, sade brandsäkerhetsexperten Hans Wermelin med stor egen erfarenhet från skeppsbyggeri och brandsäkerhet vid ett möte arrangerat av föreningen Bevara Slussen som samlade runt hundrafemtio åhörare i ABF-huset på måndagskvällen.
Han illustrerade med en bild från den explosionsartade bussbranden i Filipstad för två månader sedan. Det tog inte många minuter innan branden där spred sig från bussen där den började till intillstående bussar.
Det är framför allt rökgaserna som är dödliga. ”Det är för mig ofattbart att man inte tillsätter en tekniker som chefsansvarig för hela projektet”, sade han.
Det är inte så säkert att det hjälper. Att hälla vatten på taket på en brinnande buss kommer man inte så långt på. Man måste fram till själva brandhärden (t ex i motorrummet) och inte ens där inne är det särskilt lätt att få stopp på branden innan det är försent. När haverikommissionen utförde praktiska prov efter en brand i två gasbussar i Helsingborg för några år sedan lyckades man inte få den inbyggda brandsläckningen att fungera ens när leverantören fått fria händer att modifiera den! Så nej, gasbussar i underjordiska terminaler är tokigt och att bygga en till, där de kommer att finnas i ännu större skala, är tokigare.BSB101 skrev: Om det nu är så farligt varför har vi då inte sett någon katastrofartad brand i Liljeholmen/Cityterminalen eller i alla fall en stängning av dessa"dödsfällor"? Jag utgår från att det kommer finnas ett sprinklersystem i terminalen vilket det av uppenbara skäl inte fanns på platsen vid den hänvisade branden.
Att man utgår ifrån något som i verkligheten inte är, är ofta en orsak till att saker och ting händer. Inte ens NASA klarar sig undan från detta. Trots (eller på grund av) att det inte hade hänt någon allvarlig incident efter 29 rymdfärjeuppskjutningar så hade NASA intagit en slapp attityd till säkerhet, och detta skulle visa sig vara en bakomliggande orsak till händelseförloppet på den 30e resan...BSB101 skrev:Tillbaka till sakfrågan. Om det nu är så farligt varför har vi då inte sett någon katastrofartad brand i Liljeholmen/Cityterminalen eller i alla fall en stängning av dessa"dödsfällor"? Jag utgår från att det kommer finnas ett sprinklersystem i terminalen vilket det av uppenbara skäl inte fanns på platsen vid den hänvisade branden.
Är det inte skillnad på något som ligger ytligt och något som ligger i ett bergrum? Jag trodde det var det som var skillnaden?Odd skrev:Att man utgår ifrån något som i verkligheten inte är, är ofta en orsak till att saker och ting händer. Inte ens NASA klarar sig undan från detta. Trots (eller på grund av) att det inte hade hänt någon allvarlig incident efter 29 rymdfärjeuppskjutningar så hade NASA intagit en slapp attityd till säkerhet, och detta skulle visa sig vara en bakomliggande orsak till händelseförloppet på den 30e resan...BSB101 skrev:Tillbaka till sakfrågan. Om det nu är så farligt varför har vi då inte sett någon katastrofartad brand i Liljeholmen/Cityterminalen eller i alla fall en stängning av dessa"dödsfällor"? Jag utgår från att det kommer finnas ett sprinklersystem i terminalen vilket det av uppenbara skäl inte fanns på platsen vid den hänvisade branden.
Att det inte har hänt någon katastrofartad brand i Liljeholmen eller Cityterminalen än skall vi vara tacksamma för. Men den som känner till något som helst om sannolikhet vet att den egentligen inte alls har något med verkligt utfall att göra.
Denna terminal beslutades före tunnelbanan till Nacka. Med facit i hand, var det ett förhastat beslut?Mitt i skrev:Bygget av nya bussterminalen beräknades kosta cirka 1,43 miljarder kronor. Nu rapporterar Svenska Dagbladet att bygget av nya Slussen beräknas bli nästan en halv miljard dyrare än beräknat, framför allt på grund av den nya bussterminalen.
Är det verkligen en korrekt beskrivning? Dimensioneringen är ju gjord med hänsyn till Nackatunnelbanan. Terminalen ska betjäna Orminge och Värmdö, områden utan tunnelbana.Enceladus skrev:Kostnaderna för Slussen rusar
Denna terminal beslutades före tunnelbanan till Nacka. Med facit i hand, var det ett förhastat beslut?Mitt i skrev:Bygget av nya bussterminalen beräknades kosta cirka 1,43 miljarder kronor. Nu rapporterar Svenska Dagbladet att bygget av nya Slussen beräknas bli nästan en halv miljard dyrare än beräknat, framför allt på grund av den nya bussterminalen.
Jo det var det definitivt (en av de bättre frågorna jag läst!) flera bortkastade miljarder och ett underminerat Katarinaberg. Efter Nackabanan ser jag ingen anledning att behålla bussfiler över tullgränssnittet i någon riktning.Enceladus skrev:Kostnaderna för Slussen rusar
Denna terminal beslutades före tunnelbanan till Nacka. Med facit i hand, var det ett förhastat beslut?Mitt i skrev:Bygget av nya bussterminalen beräknades kosta cirka 1,43 miljarder kronor. Nu rapporterar Svenska Dagbladet att bygget av nya Slussen beräknas bli nästan en halv miljard dyrare än beräknat, framför allt på grund av den nya bussterminalen.
Terminalen borde bantas och resurserna istället läggas på långa plattformar på Nackagrenen. På medellång sikt är direktbussar en bra lösning för Värmdö, men inte för Orminge. Enligt "Utredning om storstadsåtgärder inför Sverigeförhandlingen" ger tunnelbana till Orminge en ganska stor restidsnytta, men då måste tunnelbanan ha ledig kapacitet. En bantad terminal och en reducerad direktbusstrafik skulle möjligen kunna betala för förlängningen, vilken bedöms kosta 4,2 miljarder kronor.twr skrev:Är det verkligen en korrekt beskrivning? Dimensioneringen är ju gjord med hänsyn till Nackatunnelbanan. Terminalen ska betjäna Orminge och Värmdö, områden utan tunnelbana.Enceladus skrev:Kostnaderna för Slussen rusar
Denna terminal beslutades före tunnelbanan till Nacka. Med facit i hand, var det ett förhastat beslut?Mitt i skrev:Bygget av nya bussterminalen beräknades kosta cirka 1,43 miljarder kronor. Nu rapporterar Svenska Dagbladet att bygget av nya Slussen beräknas bli nästan en halv miljard dyrare än beräknat, framför allt på grund av den nya bussterminalen.
Sen är det en helt annan fråga om just denna utformning (bergrummet) är den bästa. En terminal ungefär där den gamla låg hade kanske kunnat bli mycket billigare.