Sida 4 av 15
Re: Gula Linjen..
Postat: fredag 22 april 2016 19:36
av twr
[quote="TKO"]Förmodligen bättre än den samlade "kompetensen" hos oss forumskribenter.
Vad får dig att tro det? Nu tror jag du har alldeles för höga tankar om lekpersoners förmåga att tänka rationellt.
Re: Gula Linjen..
Postat: onsdag 11 maj 2016 12:40
av Tub4
Re: Gula Linjen..
Postat: onsdag 11 maj 2016 20:30
av dr Cassandra Nojdh
På vilket sätt uttrycker journalisten Mimmi Epstein någon personlig åsikt i artikeln, som förtjänar epitetet "smådum"?
Re: Gula Linjen..
Postat: onsdag 11 maj 2016 20:53
av NerdBoy
dr Cassandra Nojdh skrev:På vilket sätt uttrycker journalisten Mimmi Epstein någon personlig åsikt i artikeln, som förtjänar epitetet "smådum"?
Är det inte allmänt känt att alla utom Inge är idioter?
Re: Gula Linjen..
Postat: onsdag 11 maj 2016 20:59
av Lennart Petersen
NerdBoy skrev:dr Cassandra Nojdh skrev:På vilket sätt uttrycker journalisten Mimmi Epstein någon personlig åsikt i artikeln, som förtjänar epitetet "smådum"?
Är det inte allmänt känt att alla utom Inge är idioter?
Ja han ser väl inget annat ur sitt eget perspektiv.
Jag läser artikeln och ser inget märkvärdigt eller dumt. Journalisten Mimmi uttrycker ju f.ö inga egna åsikter utan intervjuar folk.
Bland annat boende i Vasastaden om deras åsikter och det är säkert intressant lokalt i Vasastaden dit tidningen vänder sig.
Re: Gula Linjen..
Postat: torsdag 12 maj 2016 5:46
av dr Cassandra Nojdh
Lennart Petersen skrev:NerdBoy skrev:dr Cassandra Nojdh skrev:På vilket sätt uttrycker journalisten Mimmi Epstein någon personlig åsikt i artikeln, som förtjänar epitetet "smådum"?
Är det inte allmänt känt att alla utom Inge är idioter?
Ja han ser väl inget annat ur sitt eget perspektiv.
Jag läser artikeln och ser inget märkvärdigt eller dumt. Journalisten Mimmi uttrycker ju f.ö inga egna åsikter utan intervjuar folk.
Bland annat boende i Vasastaden om deras åsikter och det är säkert intressant lokalt i Vasastaden dit tidningen vänder sig.
Ja, du har rätt. Det är ju direkt tragiskt. Yttranden av typen
När hon därutöver väljer att utryckning sina övriga åsikter i ämnet (för tusende gången), den här gången i form av ett kollage av "åsikter på stan" imponerar det inte heller
innehåller ju ingen meningsfull eller ens begriplig information. Men det är klart, lever man i en fantasivärld där alla politiker (och journalister) är pajasar, alla (offentlig)anställda är inkompetenta nollor och "dödkött" och alla domare korrumperade skurkar så blir det väl så. Synd det, för ibland sipprar det fram ett korn av sanning, vilket jag påtalat på annan plats.
Re: Gula Linjen..
Postat: måndag 16 maj 2016 12:25
av Lars_L
Enligt uppgifter har man nu öppnat upp för en station i Hagalund. Orsaken är att man pressat ner kostnaderna. Solna lovar bygga 4000 bostäder. Kostnaden för stationen är 1,3 miljarder räknar man med.
http://www.dn.se/sthlm/hagalund-kan-fa- ... nestation/
Då finns det ju faktiskt en vits med gula linjen, men i samma andetag kommer ju betydligt färre använda den vägen för att åka mellan Arenastaden och Odenplan.
Re: Gula Linjen..
Postat: måndag 16 maj 2016 12:34
av twr
Lars_L skrev:Enligt uppgifter har man nu öppnat upp för en station i Hagalund. Orsaken är att man pressat ner kostnaderna. Solna lovar bygga 4000 bostäder. Kostnaden för stationen är 1,3 miljarder räknar man med.
http://www.dn.se/sthlm/hagalund-kan-fa- ... nestation/
Då finns det ju faktiskt en vits med gula linjen, men i samma andetag kommer ju betydligt färre använda den vägen för att åka mellan Arenastaden och Odenplan.
Men kanske hade de 4000 bostäderna kunnat byggas ändå och försörjas av spårväg eller rentav buss?
Det blir nog inte möjligt att projektera och bygga den redan till 2022, skulle jag tro, vilket i så fall betyder att Gula linjen försenas. Om den flyttas över från Stockholmsöverenskommelsen till Sverigeförhandlingen kanske det blir den senares deadline på 2035 som gäller? Vilket ger gott om tid att upptäcka att den inte behövs.

Re: Gula Linjen..
Postat: måndag 16 maj 2016 13:38
av Lars_L
twr skrev:Lars_L skrev:Enligt uppgifter har man nu öppnat upp för en station i Hagalund. Orsaken är att man pressat ner kostnaderna. Solna lovar bygga 4000 bostäder. Kostnaden för stationen är 1,3 miljarder räknar man med.
http://www.dn.se/sthlm/hagalund-kan-fa- ... nestation/
Då finns det ju faktiskt en vits med gula linjen, men i samma andetag kommer ju betydligt färre använda den vägen för att åka mellan Arenastaden och Odenplan.
Men kanske hade de 4000 bostäderna kunnat byggas ändå och försörjas av spårväg eller rentav buss?
Troligen. Det hör ju till ett av områdena man velat utveckla, samtidigt som man vill ha t-bana dit. Men med det nära läge som området ändå har till Stockholm, är det ju svårt att se att man skulle ha något problem att få bostadsbolagen att vilja bygga där oavsett.
Resonemanget blir ju dock lite bakvänt i Sverigeförhandlingarna, då det är bostäderna som styr och inte kollektivtrafikbehovet. I det sammanhanget är ju 4000 bostäder en miniminivå för att bygga en station; för en underjordisk är det till och med i underkant. Här är ju också rätt nära gångavstånd både till pendel och t-banan i Solna. Men ska man ändå bygga en linje mellan Arenastaden och Odenplan, så får väl värdet av att bygga en station sägas vara ganska högt, särskilt som det är så få som får någon längre restid - eftersom det ändå går fortare att ta pendeln mellan Solna och Odenplan; bortsett från de fåtal som förstås reser mellan Arenastaden och NKS.
Re: Gula Linjen..
Postat: måndag 16 maj 2016 14:14
av Lars_L
Inge skrev:Jämfört med att bygga ett nytt stickspår norr om Vallentuna för att i sann miljonprogramsanda bygga 3000 bostäder där folk inte vill bo för någonslags rättvisa mellan kommuner framstår detta förslag naturligtvis som briljant.
Jag har svårt att se det som ett problem när den största invändningen är att, "där skulle ju folk vilja bo i alla fall"....
Nu är ju idén om Arlandabanan avskriven, nerlagd och begravd, så det där stickspåret kommer ju inte att bli av, eller räknas med på något sätt. Men om folk vill bo eller inte i förorter kan man ju diskutera- givet att det ur alla perspektiv är bättre att bygga nära stan utifrån ett miljöperspektiv. Det har ju funnits trender i det också och vad jag har hört får man till och med folk att bosätta sig i hyreshus på skärgårdsöar....Här får man ju inte glömma att det planeras för Arlanda stad etc. Från Vallentuna kommer du ju idag med bil till Arlanda på ca 20-25 minuter. Alla arbetar ju inte inne i stan och det finns ju andra regionala centrum också som kan locka folk att bosätta sig i Vallentuna.
Argumentet var väl snarare en reaktion på Sverigeförhandlingarnas strategi - som vi väl alla vänder oss mot på olika sätt - Det vill säga att istället för att fundera över hur man bygger bra kollektivtrafik och därefter se på hur mycket bostäder det kan ge, så utgår man ju snarare härifrån från hur många bostäder kommunen lovar att bygga om de får spårförbindelse.
Arlandabanan är ju inte dålig som idé på kollektivtrafiklösning - snarast att den är svår att motivera på grund av att den skulle få lågt resande - det är just problemet att även om man kan bygga lite vid Molnby, är det ändå begränsat med byggmöjligheter längs den föreslagna sträckan.
Re: Gula Linjen..
Postat: måndag 16 maj 2016 14:46
av twr
Lars_L skrev:Inge skrev:Jämfört med att bygga ett nytt stickspår norr om Vallentuna för att i sann miljonprogramsanda bygga 3000 bostäder där folk inte vill bo för någonslags rättvisa mellan kommuner framstår detta förslag naturligtvis som briljant.
Jag har svårt att se det som ett problem när den största invändningen är att, "där skulle ju folk vilja bo i alla fall"....
Nu är ju idén om Arlandabanan avskriven, nerlagd och begravd, så det där stickspåret kommer ju inte att bli av, eller räknas med på något sätt.
Ja, den är ju helt ute ur Sverigeförhandlingen. Men det är väl inte sagt att den aldrig blir av?
Re: Gula Linjen..
Postat: måndag 16 maj 2016 14:47
av twr
Inge skrev:
Jag har svårt att se det som ett problem när den största invändningen är att, "där skulle ju folk vilja bo i alla fall"....
Nu är det ingen som har försökt sig på ett sådant argument. Argumenten mot att bygga "Gula linjen" handlar om en väldigt stor kostnad i förhållande till nyttan. Om det här förbättrar eller försämrar nyttokostnadskvoten är jag osäker på, men den är fortfarande väldigt låg.
Re: Gula Linjen..
Postat: måndag 16 maj 2016 14:55
av Lars_L
twr skrev:Lars_L skrev:Inge skrev:Jämfört med att bygga ett nytt stickspår norr om Vallentuna för att i sann miljonprogramsanda bygga 3000 bostäder där folk inte vill bo för någonslags rättvisa mellan kommuner framstår detta förslag naturligtvis som briljant.
Jag har svårt att se det som ett problem när den största invändningen är att, "där skulle ju folk vilja bo i alla fall"....
Nu är ju idén om Arlandabanan avskriven, nerlagd och begravd, så det där stickspåret kommer ju inte att bli av, eller räknas med på något sätt.
Ja, den är ju helt ute ur Sverigeförhandlingen. Men det är väl inte sagt att den aldrig blir av?
Aldrig ska man väl inte säga. Men nu lägger ju även lanstinget ner projektet (om direktören får som han vill). Med tanke på de enorma investeringar som står till buds framöver så kommer det i alla fall att dröja väldigt länge skulle jag tro. Jag har svårt att se hur man politiskt kan prioritera det innan man byggt ut ganska mycket annan spårtrafik.
Re: Gula Linjen..
Postat: måndag 16 maj 2016 15:01
av twr
Lars_L skrev:twr skrev:
Ja, den är ju helt ute ur Sverigeförhandlingen. Men det är väl inte sagt att den aldrig blir av?
Aldrig ska man väl inte säga. Men nu lägger ju även lanstinget ner projektet (om direktören får som han vill). Med tanke på de enorma investeringar som står till buds framöver så kommer det i alla fall att dröja väldigt länge skulle jag tro. Jag har svårt att se hur man politiskt kan prioritera det innan man byggt ut ganska mycket annan spårtrafik.
Ja, det har du säkert rätt i. Om inte Swedavia får för sig att betala allt, men det är ju inte heller så troligt.

Re: Gula Linjen..
Postat: måndag 16 maj 2016 16:42
av Christian Spår
Man har förhandlat till sig en station i Hagalund:
http://t.sr.se/1qnF7Q8
Tunnelbanans nya gula linje mellan Odenplan i Stockholm och Arenastaden i Solna, planerar för ännu en station på den korta sträckan - nämligen Hagalund i Solna.
Det gör linjen mindre dålig, men för min del får man gärna stanna där tills man hämtar sig och inser det förträffliga i att ordna smidigt byte vid Solna Centrum istället för att fortsätta direkt till Arenastaden.
Re: Gula Linjen..
Postat: måndag 16 maj 2016 17:06
av twr
Christian Spår skrev:Man har förhandlat till sig en station i Hagalund:
http://t.sr.se/1qnF7Q8
Tunnelbanans nya gula linje mellan Odenplan i Stockholm och Arenastaden i Solna, planerar för ännu en station på den korta sträckan - nämligen Hagalund i Solna.
Det gör linjen mindre dålig, men för min del får man gärna stanna där tills man hämtar sig och inser det förträffliga i att ordna smidigt byte vid Solna Centrum istället för att fortsätta direkt till Arenastaden.
Ja och nja. Den är nu på samma nivå som alla andra objekt som det finns bud om. Det vill säga förhandlingar pågår. Det är inte säkert att det landar i ett avtal.
Det finns väl en poäng med Solna centrum. Ännu billigare är förstå att stanna i Hagalund. Politikern i länkad artikel är för övrigt mycket kaxigt. "Påsikt kommer Arenastaden inte att vara ändstation." Ja, det sa de om Hagsätra 1960 och Ropsten 1967 också!
Re: Gula Linjen..
Postat: måndag 16 maj 2016 20:33
av Lars_L
Inge skrev:
Något alternativ till bostäder för att motivera "Roslagsbanan till centralen" har Vallentuna dock inte presenterat.
Men visst får vi hoppas att det är ute ur förhandlingarna.
Nu är det här fel tråd för detta - men jag har ju redan länkat till deras nyttoanalys då man räknar med 5 500 bostäder för en utbyggd Roslagsbana till Stockholm City. Man kan tycka att analysen inte håller, att förslaget är dåligt, eller att mörk choklad är godare än ljus, men oavsett så har Vallentuna kommun sagt just så. Att man därtill skulle kunna bygga ytterligare 3 000 med en förlängning till Arlanda är faktiskt en helt annan sak.
Re: Gula Linjen..
Postat: måndag 16 maj 2016 20:47
av RVR
Lars_L skrev:Inge skrev:Jämfört med att bygga ett nytt stickspår norr om Vallentuna för att i sann miljonprogramsanda bygga 3000 bostäder där folk inte vill bo för någonslags rättvisa mellan kommuner framstår detta förslag naturligtvis som briljant.
Jag har svårt att se det som ett problem när den största invändningen är att, "där skulle ju folk vilja bo i alla fall"....
Nu är ju idén om Arlandabanan avskriven, nerlagd och begravd, så det där stickspåret kommer ju inte att bli av, eller räknas med på något sätt. Men om folk vill bo eller inte i förorter kan man ju diskutera- givet att det ur alla perspektiv är bättre att bygga nära stan utifrån ett miljöperspektiv. Det har ju funnits trender i det också och vad jag har hört får man till och med folk att bosätta sig i hyreshus på skärgårdsöar....Här får man ju inte glömma att det planeras för Arlanda stad etc. Från Vallentuna kommer du ju idag med bil till Arlanda på ca 20-25 minuter. Alla arbetar ju inte inne i stan och det finns ju andra regionala centrum också som kan locka folk att bosätta sig i Vallentuna.
Argumentet var väl snarare en reaktion på Sverigeförhandlingarnas strategi - som vi väl alla vänder oss mot på olika sätt - Det vill säga att istället för att fundera över hur man bygger bra kollektivtrafik och därefter se på hur mycket bostäder det kan ge, så utgår man ju snarare härifrån från hur många bostäder kommunen lovar att bygga om de får spårförbindelse.
Arlandabanan är ju inte dålig som idé på kollektivtrafiklösning - snarast att den är svår att motivera på grund av att den skulle få lågt resande - det är just problemet att även om man kan bygga lite vid Molnby, är det ändå begränsat med byggmöjligheter längs den föreslagna sträckan.
Rent historiskt så har de flesta större utbyggnader av kollektiv spårtrafik sedan mellankrigstiden sällan kommit som en blixt från klar himmel, utan i regel är det ett återanvändande och modifierande av existerande utredningar och koncept som vid någon tidigare tidpunkt funnits "in the can", men som då inte bedömts som prioriterade (Snabbspårvägen/Hästskon/Tvärbanan är väl undantaget som var unikt snabb från idé till beslut i Dennisöverenskommelsen). Om Roslagsbanans etapp 2 utbyggnad och Sverigeförhandlingens tunnellösning genomförs, så är det inte orimligt att tankarna på en förbindelse mot Arlanda återkommer på dagordningen om 15-25 år med betydligt större tyngd än idag.
Re: Gula Linjen..
Postat: måndag 16 maj 2016 20:53
av Lennart Petersen
Christian Spår skrev:Man har förhandlat till sig en station i Hagalund:
http://t.sr.se/1qnF7Q8
Tunnelbanans nya gula linje mellan Odenplan i Stockholm och Arenastaden i Solna, planerar för ännu en station på den korta sträckan - nämligen Hagalund i Solna.
Det gör linjen mindre dålig, men för min del får man gärna stanna där tills man hämtar sig och inser det förträffliga i att ordna smidigt byte vid Solna Centrum istället för att fortsätta direkt till Arenastaden.
Mot Solna centrum ser definitivt intressant ut men man behöver väl nödvändigt inte ha ett byte där utan kan låta len linje fortsätta mot Kista och vidare.
Re: Gula Linjen..
Postat: måndag 16 maj 2016 21:01
av RVR
twr skrev:
Ja och nja. Den är nu på samma nivå som alla andra objekt som det finns bud om. Det vill säga förhandlingar pågår. Det är inte säkert att det landar i ett avtal.
Det finns väl en poäng med Solna centrum. Ännu billigare är förstå att stanna i Hagalund. Politikern i länkad artikel är för övrigt mycket kaxigt. "Påsikt kommer Arenastaden inte att vara ändstation." Ja, det sa de om Hagsätra 1960 och Ropsten 1967 också!
Rent sakligt så är det bara bra med ytterligare en station på sträckan om man vill undvika att "gula linjen" blir en stockholmsk motsvarighet till Berlins löjeväckande U55. Kanske vore det trots allt bättre att när Hagsätragrenen kopplats över till Tunnelbana 3 skrota "gula linjen" och istället låta Farstagrenen gå till Arenastaden och låta Skarpnäcksgrenen (som kan förlängas mot Bollmora och Tyresö) gå ut till Hässelby.