TKO skrev:Men ur mitt amatörperspektiv undrar jag om det inte är lite för lätt för föraren att koppla ur "tågstoppet" (TPWS), det verkar bara vara att trycka på en knapp så kan du köra förbi stoppsignalen. (nu kan ju handhavandet ha förenklats i filmen). Hur fungerar det i Tyskland resp. Sverige?
Ungefär likadant, men det är ju inte så att man kopplar ur hela systemet, utan det man gör är normalt sett att upphäva övervakningen av just den signalen. Efter passagen, eller i vissa fall efter ett visst antal meter eller en viss tid, återgår systemet i de flesta fall i normal övervakning.
Den "tunga" grejen är liksom inte att trycka på själva knappen, utan att fatta beslutet att göra det och sedan starta. Oavsett hur mycket man krånglar till själva knapptryckningen, så är den lätt gjord när föraren väl bestämt sig för att utföra den. Det väsentliga i sammanhanget är den psykologiska spärren mot att göra det. (Motsvarande kan kanske sägas om tågklarerarens manöver av reservsignalen i det tyska systemet.)
Re: Ny "oförklarlig" tågolycka
Postat: torsdag 18 februari 2016 9:42
av Harald
TKO skrev:
Men ur mitt amatörperspektiv undrar jag om det inte är lite för lätt för föraren att koppla ur "tågstoppet" (TPWS), det verkar bara vara att trycka på en knapp så kan du köra förbi stoppsignalen. (nu kan ju handhavandet ha förenklats i filmen). Hur fungerar det i Tyskland resp. Sverige?
undrar
Thomas
Det är väl inte svårare att trycka på knappen, men man måste ha tillstånd från trafikledningen och tillståndet med eventuella villkor ska dokumenteras på en särskild blankett. I system E3 kan man så länge man har kontakt med RBC inte köra utan tillstånd från RBC.
Re: Ny "oförklarlig" tågolycka
Postat: torsdag 18 februari 2016 9:46
av dr Cassandra Nojdh
C12C3C3C12 skrev:Titeln på denna film säger allt:
Ja, arme man - han kan se sig om efter ett nytt jobb. Som han själv säger (fastän händelsen förstås är dramatiserad med skådespelare): Det är alltid förarens ansvar att jobbet blir riktigt utfört. Vad säger du, Daniel? Skulle du rekommendera en sådan här förare att återinträda i säkerhetstjänst (ja, det är en retorisk fråga, och jag vet att det finns en mängd andra faktorer som måste vägas in).
Beträffande ATP/ATC-manövreringen är det förstås som Daniel säger. Knappen för stoppsignalpassage är så tydligt utmärkt att den knappast kan brukas av misstag. Möjligen skulle man kunna sätta en plombering på också, för att ge föraren ytterligare tid till eftertanke, (liksom att man skulle kunna kräva att föraren dokumenterar åtgärden skriftligen, t.ex. på en särskild blankett- blankettskrivandet tror jag är regel både på de svenska och tyska järnvägarna numera) men jag tror effekten av sådana åtgärder är överskattad (eller åtminstone begränsad)
Men som sagt, på filmen var det ju fråga om ett rent förarfel. Jag har sett att det i tråden tidigare diskuterats om de tyska ersättningssignalerna minskar risken för missförstånd (jämfört ex.vis med muntliga order via radio/telefon). Fast i det brittiska fallet var det ju så att föraren på plats felaktigt trodde sig ha fått körtillstånd, och då från en person som såvitt jag förstår inte alls har någon rätt att meddela sådana.
Re: Ny "oförklarlig" tågolycka
Postat: torsdag 18 februari 2016 10:04
av dr Cassandra Nojdh
Harald skrev:
TKO skrev:
Men ur mitt amatörperspektiv undrar jag om det inte är lite för lätt för föraren att koppla ur "tågstoppet" (TPWS), det verkar bara vara att trycka på en knapp så kan du köra förbi stoppsignalen. (nu kan ju handhavandet ha förenklats i filmen). Hur fungerar det i Tyskland resp. Sverige?
undrar
Thomas
Det är väl inte svårare att trycka på knappen, men man måste ha tillstånd från trafikledningen och tillståndet med eventuella villkor ska dokumenteras på en särskild blankett. I system E3 kan man så länge man har kontakt med RBC inte köra utan tillstånd från RBC.
Och för dem som inte är i branschen på samma sätt som Harald, så är system E3 Trafikverkets beteckning för ERTMS/ETCS nivå 3. Men detta gäller väl även på nivå 2?
Trafikverket skriver om ERTMS-införande i Sverige: http://www.trafikverket.se/for-dig-i-br ... met-ERTMS/
Dyrt blir det i alla fall. Frågan är om det finns någon gemensamt europeiskt järnvägsnät kvar när ERTMS sägs ska vara infört.
Re: Ny "oförklarlig" tågolycka
Postat: torsdag 18 februari 2016 11:35
av dr Cassandra Nojdh
Odd skrev:Jag kan även rekommendera filmen Rail Crash från början på 70-talet.
Tack, Odd, för denna film. Bakgrunden är ju nog så allvarlig, men animationerna är underbara. Rena Monty Python! Det är bara musiken som fattas.
En sak som kommer fram här är vikten av att kunna kommunicera mellan de olika inblandade parterna i tågtrafiken, och inte bara förlita sig på de kodade, symboliska meddelanden som signalanordningarna överför. I den tunnelolycka som nämns ca. 12:30 in i filmen behöver tågklareraren (om man nu kan kalla honom så) i ena tunneländen kommunicera med sin kollega i andra änden av tunneln, men eftersom han inte har en fullständig morsetelegraf utan bara någon enklare form av meddelandeöverföring tillgänglig kan han inte få de svar han behöver. Därav fattar han ett felaktigt beslut, liksom tågklareraren i Tyskland. Frågan som man hoppas en rättegång ger svar på är t.ex.: varför gjorde inte tkl ett GSM-R-anrop till vart och ett av de två tågen och förvissade sig om var de befann sig? (svaret kan ju för all del bli lika enkelt som uppfinnarns i Sundbyberg: Tänkte inte på det!)
Re: Ny "oförklarlig" tågolycka
Postat: torsdag 18 februari 2016 12:54
av Harald
Jag är inte så väl insatt i funktionen i nivå 2, men jag tror att man där efter att ha tryckt på "Passera slutpunkt" och fått driftläge SR (Staff Responsibke) kan köra utan att RBC protesterar. Ombordsystemet övervakar att man inte kör mer än en viss sträcka som om jag minns rätt är 1.500 m. Även i nivå 3 kan man trycka sig till SR men om man försöker köra så sänder RBC nödstopp om fordonet inte rör sig på en sträcka som det har fått SR-tillstånd för från RBC. Det behöver inte nödvändigtvis vara så i alla tillämpningar av ERTMS, men i de svenska systemen är det så.
Re: Ny "oförklarlig" tågolycka
Postat: tisdag 12 april 2016 17:53
av TKO
Tillbaka till Bayern:
(det pep till i min telefon och så läste jag följande flash från SZ...)
Olyckan drabbade tågbolaget hårt, har för mig att dom förlorade 4 förare, 2 var passåkande.
Re: Ny "oförklarlig" tågolycka
Postat: tisdag 12 april 2016 20:24
av minimum traction
Kan inte låta bli att tänka på den förmodligen allmänmänskliga svårigheten att övertyga folk som aldrig har upplevt en katastrof på nära håll att de faktiskt inträffar. Varje ny generation oerfarna tycker det är roligare att leka med sin tids nya leksak och/eller slösar dyrbar tid på att inte fatta att det faktiskt har hänt när det har det. Och varje ny generation äldre konstaterar att varje ny generation yngre är den ansvarslösaste som någonsin har levat…