Sida 4 av 22
Re: Spårvägen i Lund
Postat: lördag 15 december 2018 17:09
av twr
Nu är spåren nästan klara väl? Men det är ett och ett halvt år kvar tills depån är på plats, så därför dröjer trafikstarten.
Re: Spårvägen i Lund
Postat: lördag 15 december 2018 21:04
av linlars
twr skrev:Nu är spåren nästan klara väl? Men det är ett och ett halvt år kvar tills depån är på plats, så därför dröjer trafikstarten.
På vissa ställen. På andra håller de fortfarande på med underbyggnaden (t.ex. utanför sjukhuset på Getingevägen). Ganska blandat utmed linjen.
Jag har sämre koll på hur det ser ut längst i norr vid Max IV och ESS, fast där började de tidigt och har mycket mindre annat att ta hänsyn till, så där borde det vara mer klart.
Re: Spårvägen i Lund
Postat: söndag 20 januari 2019 23:50
av twr
Re: Spårvägen i Lund
Postat: måndag 21 januari 2019 0:14
av dr Cassandra Nojdh
Men tror du inte

att en A32-a från Tvärbanan får illustrera, i alla fall!
Re: Spårvägen i Lund
Postat: måndag 21 januari 2019 14:26
av TKO
dr Cassandra Nojdh skrev:
Men tror du inte

att en A32-a från Tvärbanan får illustrera, i alla fall!
Dom har ju i varje fall fått med rätt (dom)kyrka!
(Fast visst hade det varit mer konsekvent om dom visat Sjöstadskapellet eller Årsta Kyrka...)
/TKO
Re: Spårvägen i Lund
Postat: måndag 21 januari 2019 20:00
av Odd
Vad är det som drift och underhåll avser? Är det spårunderhåll, fordonsunderhåll trafikdrift?
En heldagstur varje dag kostar minst runt fem heltidsanställda, inkl semester, sjukfråvaro, lediga dagar mm. Med nuvarande kollektivavtal så kostar en spårvägsförare lite drygt 500000 kr/år. Tillkommer kostnader för ob-tillägg. Det är knappt 10 heltidsanställda, så det är ju knappast personalkostnader detta handlar om.
Re: Spårvägen i Lund
Postat: måndag 21 januari 2019 20:12
av dr Cassandra Nojdh
Odd skrev:Vad är det som drift och underhåll avser? Är det spårunderhåll, fordonsunderhåll trafikdrift?
En heldagstur varje dag kostar minst runt fem heltidsanställda, inkl semester, sjukfråvaro, lediga dagar mm. Med nuvarande kollektivavtal så kostar en spårvägsförare lite drygt 500000 kr/år. Tillkommer kostnader för ob-tillägg. Det är knappt 10 heltidsanställda, så det är ju knappast personalkostnader detta handlar om.
Det måste ju rimligtvis vara drift och underhåll av
spåranläggningen som avses, eftersom det är vad Infranord sysslar med. Det är ju Lunds kommun som är spårinnehavare. Den rullande materielen (när den levereras) ägs ju däremot av Skånetrafiken, och det är också Skånetrafikens trafikentreprenör som ska svara för trafikeringen. Av detta framgår att det blir Nettbuss som får kontraktet under de första åren:
https://sparvaglund.se/om-projektet/upp ... ocurement/
Nettbuss söker personal här:
https://nettbuss.varbi.com/en/what:job/jobID:245188/
Fordonsunderhållet sköts, som tidigare framgått, av vagnleverantören CAF.
Re: Spårvägen i Lund
Postat: måndag 21 januari 2019 20:58
av Odd
Ah, det verkar rimligt.
Dessutom är det väl bra att man håller ihop trafiken som en enhet i upphandlingen.
Re: Spårvägen i Lund
Postat: måndag 21 januari 2019 21:24
av dr Cassandra Nojdh
Lägg märke till att (den blivande) personalen ska gå under bussavtalet!
Re: Spårvägen i Lund
Postat: tisdag 22 januari 2019 22:33
av Harald
dr Cassandra Nojdh skrev:Lägg märke till att (den blivande) personalen ska gå under bussavtalet!
Varför utropstecken? Det är normalt Kommunal som organiserar spårvagnsförare, om man nu kan tala om normalt i en så liten bransch. Att ni är organiserade i SEKO i Stockholm är ett undantag.
https://www.kommunal.se/bransch/trafik
Re: Spårvägen i Lund
Postat: tisdag 22 januari 2019 23:32
av dr Cassandra Nojdh
Harald skrev:dr Cassandra Nojdh skrev:Lägg märke till att (den blivande) personalen ska gå under bussavtalet!
Varför utropstecken? Det är normalt Kommunal som organiserar spårvagnsförare, om man nu kan tala om normalt i en så liten bransch. Att ni är organiserade i SEKO i Stockholm är ett undantag.
https://www.kommunal.se/bransch/trafik
Hade inte ingenjörn slutat skriva här? Ingenjörn får gärna säga du till mig. Själv har jag ingenting med spårtrafiken i Stockholm att göra. I Norrköping är det väl bussavtalet som gäller, och enligt vad jag har hört så förväntas personalen där vid behov även kunna köra buss. I Göteborg är GS trafikutövare på spårvägen och har ett eget avtal
http://goteborgssparvagar.se/jobba-hos- ... rbjudande/
https://vision.se/globalassets/contract ... havtal.pdf
Det är möjligt att det avtalet ansluter till bussavtalet,
http://www.baro.nu/static/files/bussbra ... 7_2020.pdf
men vad som är "normalt" när det gäller löner och anställningsvillkor vet jag inte. Det finns alltså ett antal olika avtal.
Däremot vet jag att det finns åtminstone två fackförbund som organiserar spårtrafikpersonalen i Storstockholm, SEKO och ST.
https://www.seko.se/siteassets/pdf-seko ... 171108.pdf
https://st.org/sites/default/files/atta ... 9_1710.pdf
Att tvinga på dem bussavtalet bleve nog svårt. Spårvägstrafiken i Stockholm betraktas nog historiskt som ett bihang till järnvägs- och framför allt tunnelbanetrafiken, men hur det kom sig att personalen därstädes slapp undan Kommunal vore ju intressant att få utrett. Den som vill kan ju roa sig med att jämföra lönenivåerna i de olika koilektivavtalen.
I övrigt tycker jag inte att ingenjörn ska vara så känslig för skiljetecken!
Efter en del sökande i gamla Forum-trådar hittade jag den här rätt bisarra diskussionen från 2013
https://sparvagssallskapet.se/forum/vie ... =2&t=36239
Re: Spårvägen i Lund
Postat: onsdag 23 januari 2019 11:25
av 2763
Harald skrev:dr Cassandra Nojdh skrev:Lägg märke till att (den blivande) personalen ska gå under bussavtalet!
Varför utropstecken? Det är normalt Kommunal som organiserar spårvagnsförare, om man nu kan tala om normalt i en så liten bransch. Att ni är organiserade i SEKO i Stockholm är ett undantag.
https://www.kommunal.se/bransch/trafik
Som tidigare facklig på Göteborgs spårvägar så kan jag säga att det är inte alls så självklart inom LO att det ska vara kommunal som organiserar spårvagnsförare även om det är så historiskt i Göteborg. Nu börjar det bli ett antal år sedan, men, då var det så att det var en ganska het debatt mellan SEKO och SKAF på central nivå vad som egentligen borde gälla.
Varför då?
Jo, SKAF är ett förbund som organiserar väldigt många olika yrkesgrenar och spårvagnsförarna är knappast de som är flest. Det innebär att förbundet kanske kan komma att arbeta mer fokuserat på större grupper som har andra typer av arbetssituationer. Jag vågar nog påstå att det är rätt stor skillnad på arbetsmiljö för hemtjänstpersonal och spårvagnsmekaniker/-förare. Kommunal har över 30000 förtroendevalda och de organiserar 800 spårvagnsförare - det är en försvinnande liten del av deras medlemskader.
SEKO är däremot ett förbund som organiserar nästan all spårtrafik i Sverige, det finns alltså goda skäl att ändra inställning till hur trafikpersonal rent generellt bör organiseras.
Så, ja, det kan finnas rätt goda skäl att gå från trafikavtalet som för övrigt inte bara gäller GS utan även en minskande andel kommunala bussföretag.
//T
Re: Spårvägen i Lund
Postat: onsdag 23 januari 2019 12:56
av TKO
2763 skrev:Harald skrev:dr Cassandra Nojdh skrev:Lägg märke till att (den blivande) personalen ska gå under bussavtalet!
Varför utropstecken? Det är normalt Kommunal som organiserar spårvagnsförare, om man nu kan tala om normalt i en så liten bransch. Att ni är organiserade i SEKO i Stockholm är ett undantag.
https://www.kommunal.se/bransch/trafik
Som tidigare facklig på Göteborgs spårvägar så kan jag säga att det är inte alls så självklart inom LO att det ska vara kommunal som organiserar spårvagnsförare även om det är så historiskt i Göteborg. Nu börjar det bli ett antal år sedan, men, då var det så att det var en ganska het debatt mellan SEKO och SKAF på central nivå vad som egentligen borde gälla.
Varför då?
Jo, SKAF är ett förbund som organiserar väldigt många olika yrkesgrenar och spårvagnsförarna är knappast de som är flest. Det innebär att förbundet kanske kan komma att arbeta mer fokuserat på större grupper som har andra typer av arbetssituationer. Jag vågar nog påstå att det är rätt stor skillnad på arbetsmiljö för hemtjänstpersonal och spårvagnsmekaniker/-förare. Kommunal har över 30000 förtroendevalda och de organiserar 800 spårvagnsförare - det är en försvinnande liten del av deras medlemskader.
SEKO är däremot ett förbund som organiserar nästan all spårtrafik i Sverige, det finns alltså goda skäl att ändra inställning till hur trafikpersonal rent generellt bör organiseras.
Så, ja, det kan finnas rätt goda skäl att gå från trafikavtalet som för övrigt inte bara gäller GS utan även en minskande andel kommunala bussföretag.
//T
Kanske en dum fråga, men gäller inte "trafikavtalet" även de privata utförarna av offentligt oganiserad busstrafik?
(Jag ska fundera på dina argument för att flytta spårvagnsförarnas fackliga tillhörighet - det kan finnas en poäng där)
/TKO
Re: Spårvägen i Lund
Postat: torsdag 24 januari 2019 15:45
av 2763
TKO skrev:
Kanske en dum fråga, men gäller inte "trafikavtalet" även de privata utförarna av offentligt oganiserad busstrafik?
(Jag ska fundera på dina argument för att flytta spårvagnsförarnas fackliga tillhörighet - det kan finnas en poäng där)
/TKO
Käre TKO, dumma frågor finns inte för den som inte är insatt.
Trafikavtalet är mellan fackförbunden och arbetsgivarorganisationen som fram tills nu hetat KFS. De privata aktörerna ligger i en annan arbetsgivarorganisation och ingår därför inte i samma avtal helt enkelt.
det finns lite mer kött att applicera på benen här, dessutom:
https://ka.se/2019/01/23/otaliga-sparva ... SgORdVyWNQ Är det månde en ny "Hamnkonflikt" under uppsegling, fast denna gång helt inom ett LO-förbund....
//T
Re: Spårvägen i Lund
Postat: torsdag 24 januari 2019 16:24
av dr Cassandra Nojdh
Mina herrar, jag får nästan be om ursäkt för att jag länkade in diskussionen om Lunds nya och intressanta spårväg (som jag får en del information om också via en därstädes bosatt släkting, som är bitter spårvägsmotståndare) på vilka avtalsvillkor den kommande spårvägspersonalen där får (detta egentligen oavsett fackligt medlemskap, även om det ju i detta fall såvitt jag förstår är Kommunal som blir avtalsbärande arbetstagarpart). Det var egentligen bara ett utropstecken - som i sin tur upprörde ingenjör Nordius - som vållade detta.
Eftersom avtalssituationen nu är som den är (se ovan) tycker jag i min enkelhet att det skulle vara mest intressant att se hur avtalsvillkoren skiljer sig åt mellan de olika avtalen. Men då dristar jag mig i förekommande fall att be ingenjör Ohlsson och/eller herr T (eller någon annan intresserad) att göra det i en särskild tråd, eftersom perspektivet omfattar mer än bara Lund. OK?
(för en gångs skull) vänliga hälsningar
från
C N
Re: Spårvägen i Lund
Postat: söndag 03 februari 2019 14:41
av linlars
Ett reportage med bilder om hur långt de kommit precis i slutet av januari
https://sparvaglund.se/aktuellt/2019/va ... brunnshog/
Re: Spårvägen i Lund
Postat: fredag 22 februari 2019 11:06
av LÅ1
Re: Spårvägen i Lund
Postat: fredag 22 februari 2019 11:40
av TKO
Kommer den delen av Lund i framtiden att befolkas av "Telefonplansväljare"?
undrar
Thomas K Ohlsson
Re: Spårvägen i Lund
Postat: fredag 22 februari 2019 15:03
av Stefan Widén
Måste säga att jag gillar tanken på en direktlänk mellan de olika telefoniska planerna
Å tänk om ändhållplatsen inne i stan döpts till Centralstationen.... oj oj ...tänk så många som då blivit upprörda över förväxlingsmöjligheten....
Stefan
Re: Spårvägen i Lund
Postat: fredag 22 februari 2019 15:15
av twr
Stefan Widén skrev:Måste säga att jag gillar tanken på en direktlänk mellan de olika telefoniska planerna

Du menar en spårförbindelse från ESS till Norsborg?