Spåret och katastrofsjukhuset under SöS (Stockholm)
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 1721
- Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
- Ort: LS Lugnet
Re: Spåret och katastrofsjukhuset under SöS (Stockholm)
Dags att dela den här tråden. Nu handlar den helt och hållet om en annan bana än den som rubriken antyder.
Spåret och katastrofsjukhuset under SöS (Stockholm)
Det är lugnt!218 skrev:
Oj ursäkta det där med naiv var en allmän reflextion rörande förhållningssättet till banan och anspelade överhuvudtaget inte på dig och ditt inlägg men jag inser att det skulle kunna missuppfattas och ber därför om ursäkt Gyllis! Vad det gäller spår i Värtan skulle väl spåret närmast stationshuset vara lämpligt att använda utan att störa växlingen. Tyvärr så känns det vad det gäller infran i Värtan att det hade varit bättre om man satsat på bangården vid Tennisstadion än Södra bangården som det är nu vilket ger mer komplicerad växling. Å andra sidan brukar jag säga att om man ska få till en bra lösning som blir använd som tänkt för rangerbangårdar skall man alltid utgå ifrån var personalens rastlokal är och planera efter det för det är i alla fall så anläggningen i praktiken kommer att användas! Men nu är ju skälen till att Norra bangården försvann förstås Norra Länken.
Men sanningen är nog tyvärr att det spelar ingen roll om en sådan här idé är bra eller dålig tekniskt möjlig eller inte så länge som vi har den ohyggligt långa beslutandeprocessen för sådant här i Sverige (vilket man inte har i Storbritannien/London). Åtgärdsval,förstudie,remiss,remissbehandlad förstudie,huvudstudie,remissbehandlad huvudstudie, överklagan + 3 år och sedan upphandling, just name it! Undrar om någon överhuvudtaget lever som ens kan komma ihåg X10:orna innan det här kan komma ifråga! Men jag tänker i alla fall fortsätta att kämpa för lösningar typ denna.
Värtabanan är intressant som sagt var. Ett annat alternativ är att via Tomteboda förlänga den till Sundbyberg och ansluta till Tvärbanan. Då skulle Tvärbanan äntligen bli den "hästsko" som politikerna ursprungligen önskade sig till en mindre peng. Detta möjliggörs genom att Västeråsbanan grävs ner i tunnel genom Sundbyberg, som det finns avtal på att göra. Därigenom frigörs nuvarande bankropp genom Sundbyberg och en bit österut och sedan är avståndet inte långt till Huvudstaspårets början fvb Tomteboda. En hållplats kan anläggas i Huvudsta också. Tyvärr så missar man en anslutningspunkt i Karlberg för byte mot Stockholm C om man inte vill lägga ner en större peng på det.
218

Tror jag får göra ett studiebesök även i Värtan nu i helgen när det ändå ska åkas Lidingöbana.
/Gyllis
Re: Spåret och katastrofsjukhuset under SöS (Stockholm)
Bra idé, det ska jag också göra tror jag!Gyllis skrev:Det är lugnt!218 skrev:
Oj ursäkta det där med naiv var en allmän reflextion rörande förhållningssättet till banan och anspelade överhuvudtaget inte på dig och ditt inlägg men jag inser att det skulle kunna missuppfattas och ber därför om ursäkt Gyllis! Vad det gäller spår i Värtan skulle väl spåret närmast stationshuset vara lämpligt att använda utan att störa växlingen. Tyvärr så känns det vad det gäller infran i Värtan att det hade varit bättre om man satsat på bangården vid Tennisstadion än Södra bangården som det är nu vilket ger mer komplicerad växling. Å andra sidan brukar jag säga att om man ska få till en bra lösning som blir använd som tänkt för rangerbangårdar skall man alltid utgå ifrån var personalens rastlokal är och planera efter det för det är i alla fall så anläggningen i praktiken kommer att användas! Men nu är ju skälen till att Norra bangården försvann förstås Norra Länken.
Men sanningen är nog tyvärr att det spelar ingen roll om en sådan här idé är bra eller dålig tekniskt möjlig eller inte så länge som vi har den ohyggligt långa beslutandeprocessen för sådant här i Sverige (vilket man inte har i Storbritannien/London). Åtgärdsval,förstudie,remiss,remissbehandlad förstudie,huvudstudie,remissbehandlad huvudstudie, överklagan + 3 år och sedan upphandling, just name it! Undrar om någon överhuvudtaget lever som ens kan komma ihåg X10:orna innan det här kan komma ifråga! Men jag tänker i alla fall fortsätta att kämpa för lösningar typ denna.
Värtabanan är intressant som sagt var. Ett annat alternativ är att via Tomteboda förlänga den till Sundbyberg och ansluta till Tvärbanan. Då skulle Tvärbanan äntligen bli den "hästsko" som politikerna ursprungligen önskade sig till en mindre peng. Detta möjliggörs genom att Västeråsbanan grävs ner i tunnel genom Sundbyberg, som det finns avtal på att göra. Därigenom frigörs nuvarande bankropp genom Sundbyberg och en bit österut och sedan är avståndet inte långt till Huvudstaspårets början fvb Tomteboda. En hållplats kan anläggas i Huvudsta också. Tyvärr så missar man en anslutningspunkt i Karlberg för byte mot Stockholm C om man inte vill lägga ner en större peng på det.
218
Tror jag får göra ett studiebesök även i Värtan nu i helgen när det ändå ska åkas Lidingöbana.
/Gyllis
/218