Linje 7 förlängs inte till Stockholm C?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
twr

Re: Linje 7 förlängs inte till Stockholm C?

Inlägg av twr »

Thomas Lange skrev:F.n. är allt oklart, även inom Trafikförvaltningen. En god gissning är dock att man i Stockholms stad kommer att "uttrycka sitt missnöje" över landstingets agerande ifall spårvägen blir kvar vid stoppbocken i Hamngatan när allt annat är klart över och förbi Sergels torg...
Skulle man ens bygga tillbaka den så långt? Menar de inte att vända vid Kungsträdgården?
Thomas Lange skrev:Den tidigare Spårväg City-motståndaren Erika Ullberg (S) ska ha cred för att hon tydligt uttalat att den spårväg som man tidigare varit emot bör självklart byggas klar, nu när den är nästan klar.
Absolut. Tamsons spårvägsmotstånd verkar vara ännu mer verklighetsfrämmande än Socialdemokraternas någonsin var.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Thomas Lange

Inlägg av Thomas Lange »

twr skrev: Skulle man ens bygga tillbaka den så långt? Menar de inte att vända vid Kungsträdgården?
Jo, det är ju där stoppbocken står. Se bild. Foto Olle Nevenius.
Hamngatan, Kungsträdgården. Ändhållplats för linje 7 sedan april 2015.
Hamngatan, Kungsträdgården. Ändhållplats för linje 7 sedan april 2015.
bild17557.jpg (117.63 KiB) Visad 1731 gånger
Ju förr dess bättre.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Om jag också får gissa så tror jag att man ändå kommer att bygga upp till Sergels Torg på något sätt, men kanske lite enklare än det man tänkt sig och "bara" till Åhléns. Då får man i varje fall anslutning till både pendeltåg (vid den nya stationen) och tunnelbanan, men missar fjärrtågen. Kanske blir det bara en säckvändning liknande den gamla vändningen. Stora delar av banunderbyggnaden byggs ju ändå under renoveringen och kostnad för spår och kontaktledningen borde, med Stockholmsmått mätt, bli betydligt lägre.

Kanske vore det f ö vara en metod man kan arbeta efter för att bygga ut de andra spårvägslinjerna i Stockholm, man skyndar sig fram långsamt, bygger om gatorna i långsammare takt och förbereder för spår och kontaktledning så kanske det kan bli både billigare och bättre!?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
Thomas Lange

Inlägg av Thomas Lange »

Odd skrev:Om jag också får gissa så tror jag att man ändå kommer att bygga upp till Sergels Torg på något sätt, men kanske lite enklare än det man tänkt sig och "bara" till Åhléns. Då får man i varje fall anslutning till både pendeltåg (vid den nya stationen) och tunnelbanan, men missar fjärrtågen. Kanske blir det bara en säckvändning liknande den gamla vändningen. Stora delar av banunderbyggnaden byggs ju ändå under renoveringen och kostnad för spår och kontaktledningen borde, med Stockholmsmått mätt, bli betydligt lägre.
Det är ju "bara" till Åhléns som man tänkt sig. Några andra planer finns inte.
Ju förr dess bättre.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Jag var otydlig. Jag menar att man i så fall vänder direkt efter fontänen, med endast en plattform, fjäderväxel och spår enligt modellen som användes på "Gamla Sergels Torg".
För jag tror inte att man kommer låta få Ktg vara permanent ändhållplats.

Kod: Markera allt

____
======<  O \
       \____>==----

Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

Nya vändspåret kommer att ligga bakom hållplatsen dvs precis där Klarabergsviadukten börjar(eller vid systembolaget för det som orienterar sig efter dessa) Som det är projat är det en väldigt enkel och ändamålsenligt konstruktion där man, som de som följt gjutningarna vid fontänen nu kunnat konstatera, lägger ner en typ av broräl som bara är 87 mm hög. Den finns fö på djurgårdsbron. En elväxel och 3 fjäderväxlar vid krysset och en lika enkel kontaktledning som på Hamngatan borgar för att man verkligen försökt få ner kostnaderna vid detta bygge. Betongsulan som spåren ligger i går dessutom upp till rök vilket innebär att det inte blir någon asfalt och det är bra med tanke på samtrafiken med buss.

Vad vi förstår ämnar man inte att använda "pinnen" som kontaktledningsstolpe :D

Trafikeringen blir alltså att man tömmer vid hållplatsen och kör till vändspåret för att vända. Fördelen med detta är att man vid vändningarna får så effektiva tider som möjligt med säckspår.

Vi hoppas alla nu att detta blir verklighet och skulle det komma mer konkreta signaler om annat får vi väl starta en insamling....... :D

Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
twr

Inlägg av twr »

Odd skrev:Jag var otydlig. Jag menar att man i så fall vänder direkt efter fontänen, med endast en plattform, fjäderväxel och spår enligt modellen som användes på "Gamla Sergels Torg".
För jag tror inte att man kommer låta få Ktg vara permanent ändhållplats.
När oljehamnen i Loudden avvecklas 2019 och området därefter ska bebyggas är spårväg det endaa rimliga sättet att försörja området. Det finns visserligen inga formella beslut om detta, men ingen har hittills föreslagit något annat sätt att lösa kollektivtrafiken där. Samma sak gäller för övrigt Frihamnen, där det planeras nya arbetsplatser och dit Viking line troligen ska flytta på sikt.

Slutsatsen är att hållplatsen vid Åhléns måste kunna användas av flera vändande linjer, och två vändspår är därmed nödvändiga. Eftersom det är tänkt att även buss ska trafikera hållplatsen måste vändspåren ligga väster om plattformarna, så att bussarna kan köra ut bredvid spåren.

Så jag tror det är svårt att banta ned det planerade spårpaketet. Dessutom skulle man få börja om planprocessen, och det blir ingen liten kostnad det heller.

Jag misstänker att Tamsons helt enkelt har tolkat budgetförslaget fel (han har blandat ihop Sergels torg och Ropsten) och gjort det här utspelet utan att veta vad han pratar om. Han verkar inte ha koll på trafiken mer än mantrat att tunnelbanan aldrig får ifrågasättas och allt annat kan försämras hur mycket som helst. Förhoppningsvis funderar Moderaterna på hur de ska backa från utspelet utan att förlora ansiktet.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

I Mitt i Södefort finns en insändare som vill ha spårväg city helt utbyggd så snart som möjligt.
Pdf (hela tidningen): http://epaper.mitti.se/epaper_misb/veckanspdf/misb.pdf
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Skriv svar