Sida 4 av 6
Re: Saltjöbanan under Slussenombyggnaden
Postat: söndag 08 mars 2015 9:19
av twr
LÅ1 skrev:M_M skrev:Förvisso är spårtunnlar större och därmed dyrare än gång/rulltrappstunnlar, men om det ändå ska byggas tunnlar relaterade till Saltsjöbanan så får man nog mer per investerad peng om man bygger ny tunnel för själva banan, delvis för att göra den dubbelspårig.
Det fanns tidigt några tankar om att spränga i tunneln. För fler spår tror jag. Men nu planerar man väl inget sådant?
En station i tuneln med uppgång mot
nya Ersta sjukhus och via gångbro till Finlandsbåtarna skulle väl inte vara fel. Lägger inte en del kryssningsfartyg till här borta också?
Anlägger man sedan en underjordisk galleria i två, tre eller fyra plan i området söder om den nya Ersts-stationen på Saltsjöbanan så behöver det inte bli så långa rulltrappor ner till T-Sofia!

(Men det är inget som görs under avstängningen för Slussenombyggnaden, så det hör inte till tråden!)
Bra idéer. Men Finlandsbåtarna är nog på väg bort på sikt. Stockholms stad vill få allt till Värtan, och drömmer om bostäder kring Tegelviken.
Re: Saltjöbanan under Slussenombyggnaden
Postat: söndag 08 mars 2015 10:39
av twr
Christian Spår skrev:
Kanske är det en bättre tanke att tunnla stadsgårdstunneln in under T-Medborgarplatsen och sedan till Södra stations sydliga säck-spår och kunna ha genomgående trafik. Fast det är väl mer diggabelt än helt vettigt.
Genomgående trafik åt vilket håll? Det finns ingen ledig ledig spårkapacitet på Årstabroarna.
Re: Saltjöbanan under Slussenombyggnaden
Postat: söndag 08 mars 2015 10:43
av twr
LÅ1 skrev:M_M skrev:Förvisso är spårtunnlar större och därmed dyrare än gång/rulltrappstunnlar, men om det ändå ska byggas tunnlar relaterade till Saltsjöbanan så får man nog mer per investerad peng om man bygger ny tunnel för själva banan, delvis för att göra den dubbelspårig.
Det fanns tidigt några tankar om att spränga i tunneln. För fler spår tror jag. Men nu planerar man väl inget sådant?
Jag vet inte hur många olika planer det har funnits. Det som planerades i ganska många år var väl en lång tunnel åtminstone från Tegelviken till Slussen, där Saltsjöbanan skulle få en trespårig station i vad som nu i stället planeras bli en bussterminal. Hela vägen från Nacka stn till Slussen skulle Saltsjöbanan få en helt ny, dubbelspårig, sträckning. Det var en del av projektet Danvikslösen.
Re: Saltjöbanan under Slussenombyggnaden
Postat: måndag 09 mars 2015 16:02
av Christian Spår
Nu drar jag iväg igen utanför tråden igen, men saltsjöbanan har ju inte haft ont om planer som involverade att den skulle i stora delar försvinna. Tvärbanan skulle in till Slussen, Värmdöleden skulle spränga ut och ta över tunneln i henriksdalsberget. Men nu så bygger nya slussen tvåspårig platform, man inför signalsystem, man ska göra flera stationer tvåspåriga. Ser hur man i nackaprojektet "planiaområdet" tänker sig att dra saltsjöbanan på en högbro förbi sickla köpcenter för att ta bort dess barriäreffekt.
Som det ser ut så är den just nu fredad. Slussenbygget kommer pågå i minst 7 år, och stor del av tiden kommer tågen stanna i Henriksdal, hur man i nacka tänkt bygga den där bron vid planiaområdet/sickla handelsområde undrar jag, om tågen tänks ta sig förbi området under tiden. Det är också ganska tydligt hur tvärbanan med små modifikationer skulle kunna kopplas till saltsjöbanan. När tunnelbanan kan vara färdig fram emot 2025 så behöver saltsjöbanan motivera sin existens kapacitetsmässigt och restidsmässigt, vilket kanske inte behöver vara så svårt med den mängd bostäder som ska byggas. Det finns inte ont om andra projekt i området, typ de 2 miljarder som tilldelades utredning om en Österled som förbinder södra och norra länken, vilket väl får ses som ett väldigt seriöst projekt.
Vad tror ni ligger i saltsjöbanans framtid? Folk kommer att ha många år att skaffa andra resvanor under tiden saltsjöbanan är drabbad av byggprojekt. Samtidigt pågår så mycket att det är väldigt svårt att göra framtidsprojektioner.
Re: Saltjöbanan under Slussenombyggnaden
Postat: måndag 15 augusti 2016 18:51
av LÅ1
Visserligen har denna tråd spårat ut, men inte totalt, så jag väljer att fortsätta i denna tråd, i dess huvudämne. (Främst för att den har så bra rubrik!

)
"
Nu börjar Saltsjöbanan rulla igen – men inte till Slussen". Man har byggt en tillfällig bussangöring vid Henriksdal. Det gjorde man i god tid. Åtminstone påbörjade man den, men eftersom jag inte varit i området på länge vet jag inte om man byggde färdigt den, eller gjorde paus i arbetet när markarbetena var klara.
Blir väl att ta en tur ut dit någon gång de närmaste veckorna och kolla stationer och omgivning både vid Henriksdal och vid Sickla.
Re: Saltjöbanan under Slussenombyggnaden
Postat: måndag 15 augusti 2016 20:51
av gek
Henriksdal tidigare i kväll:

Re: Saltjöbanan under Slussenombyggnaden
Postat: måndag 15 augusti 2016 22:11
av daniel_s
Inge skrev:Hur man tänker när man lägger en gångväg innanför stoppbockarna är lite svårt att förstå.
Gångvägen har varit där hela tiden, det är bara stoppbockarna som är nya. Men obs att korsningen är försedd med bommar, som fälls när tåget är på väg in och fälls upp direkt när det har stannat. Om tåget av någon anledning inte stannar vid plattformen utan fortsätter fram till stoppbocken så sker det alltså med fällda bommar.
Re: Saltjöbanan under Slussenombyggnaden
Postat: måndag 15 augusti 2016 22:26
av LÅ1
Tack gek för bilderna!
Utfarten över spåren kan inte varit gjord i förväg, det inser jag. Nu fick man tid till det medans hela banan varit avstängd.
Re: Saltjöbanan under Slussenombyggnaden
Postat: måndag 15 augusti 2016 22:27
av daniel_s
Inge skrev:Men om man låtit tågen vara en vagn kortare, sex vagnar lär ändå inte behövas med den här lösningen, så hade man kunnat haft stoppbocken före gångvägen. Ett mycket bättre alternativ.
Man kan inte göra tågen en vagn kortare, de kommer i par. Däremot hade man förstås kunnat byta plats på stoppbocken och gångvägen, men det hade ju blivit dyrare och gett en kortare tågväg (lägre hastighet) så det verkar rätt meningslöst.
Re: Saltjöbanan under Slussenombyggnaden
Postat: måndag 15 augusti 2016 22:29
av daniel_s
Inge skrev:Är alla C16 borta?
Ja, alla båda är skrotade.
Re: Saltjöbanan under Slussenombyggnaden
Postat: torsdag 18 augusti 2016 0:16
av LÅ1
Många pendlare vill ha kvar sommarens ersättningsbussar. För att de går in till Slussen utan byte, och antagligen för att en del av dem går non stop vissa sträckor.
Läs mer här, där man även kan läsa om
spårvägshindren som sätts upp i natt vid Slussplan.
Ett problem för ersättningsbussarna till Henriksdal kan bli att norra Danviksbron, med busskörfält och Saltsjöbanans spår, skall bytas ut. "
Danviksbron på gång att bytas ut".
Re: Saltjöbanan under Slussenombyggnaden
Postat: torsdag 18 augusti 2016 9:53
av TKO
Inge skrev:Människa är ju fullständigt hopplös. Dels är hon nog ganska ensam om uppfattningen att den trasiga södertäljebron inte orsakat köer. Dels har man där arbetat på, gjort omledningar, breddat alternativa ramper etc, så att man till slut fått lika många filer som tidigare. Om än krokigare, långsammare och mindre effektiva.
Själv står hon bara för sabotage, kaos och förstörelse. I princip allt de gör, lyckas de göra till de sämre. Hon var också på lokal-tvnyheterna igår. I inslaget kan den som inte sett det beskåda den idiotiska gångbanan längs planket.
Ursäkta, men vem är det som avses med "människa" ovan?
(Ett tips är att förhandsgranska sina inlägg innan man publicerar dom och vänta gärna några sekunder så att blodtrycket hinner sjunka till en nivå där det goda omdömet och det sunda förnuftet har någon chans att göra sej gällande!)
undrar (och tipsar)
Thomas K Ohlsson
Re: Saltjöbanan under Slussenombyggnaden
Postat: torsdag 18 augusti 2016 10:17
av TKO
Inge skrev:Ett annat tips är att man klickar på länken till den artikel som diskuteras innan man kommenterar någon annans svar...
Det gjorde jag. I signaturen "LÅ1:s" inlägg finns TVÅ länkar, så bara där blev det fel igen... Och det finns flera "människor" som uttalar sej i de länkade artiklarna.
Istället för att ständigt komma med undanflykter är det kanske lättare att dels svara på direkta frågor, dels någon gång erkänna att det blev mindre lyckat?
Se där - fler goda råd hur man skriver begripligt. Jag är visst på mitt mest generösa humör idag...
/TKO
Re: Saltjöbanan under Slussenombyggnaden
Postat: torsdag 18 augusti 2016 10:28
av TKO
Inge skrev:Men du klickade inte på någon, eller hur?
Läs innantill. Vad tror du "Det gjorde jag" betyder?
Om signaturen "Inge" nödvändigtvis måste anklaga någon för följande
Inge skrev:Själv står hon bara för sabotage, kaos och förstörelse. I princip allt de gör, lyckas de göra till de sämre. Hon var också på lokal-tvnyheterna igår. I inslaget kan den som inte sett det beskåda den idiotiska gångbanan längs planket.
så är det ju en fördel om det klart framgår vem som avses, med namn eller befattning eller kanske bägge. Hur svårt kan det vara?
Jag förstår att det inte går att ställa krav på saklighet i själva innehållet, men personangreppen kan väl åtminstone vara begripliga!
med fortfarande tålmodiga hälsningar
Thomas K Ohlsson
Re: Saltjöbanan under Slussenombyggnaden
Postat: torsdag 18 augusti 2016 10:35
av TKO
Nu har jag inte tid med detta längre!
Det finns säkert någon ABF-kurs som signaturen "Inge" kan anmäla sej till och lära sej grundläggande skrivregler.
Lycka till!
/TKO
Re: Saltjöbanan under Slussenombyggnaden
Postat: torsdag 18 augusti 2016 12:33
av Bo Rengmark
Ska bli intressant att se hur attraktivt bytet vid Henriksdal blir på utväg. Tror det kan bli smidigare att byta vid Nacka station istället.
Re: Saltjöbanan under Slussenombyggnaden
Postat: torsdag 18 augusti 2016 12:52
av twr
Inge skrev:Det går inte att med rimlighet missförstå vem det gäller.
Kan du inte bara skriva ut namnet?
Re: Saltjöbanan under Slussenombyggnaden
Postat: torsdag 18 augusti 2016 13:18
av 643
LÅ1 skrev:Många pendlare vill ha kvar sommarens ersättningsbussar. För att de går in till Slussen utan byte, och antagligen för att en del av dem går non stop vissa sträckor.
Läs mer här, där man även kan läsa om
spårvägshindren som sätts upp i natt vid Slussplan.
Ett problem för ersättningsbussarna till Henriksdal kan bli att norra Danviksbron, med busskörfält och Saltsjöbanans spår, skall bytas ut. "
Danviksbron på gång att bytas ut".
Det var väl spårviddshinder som sattes upp vid Slussplan? Spårvägshinder verkar ha funnits nästan överallt sedan 1967

Re: Saltjöbanan under Slussenombyggnaden
Postat: torsdag 18 augusti 2016 17:55
av LÅ1
643 skrev:LÅ1 skrev:Många pendlare vill ha kvar sommarens ersättningsbussar. För att de går in till Slussen utan byte, och antagligen för att en del av dem går non stop vissa sträckor.
Läs mer här, där man även kan läsa om
spårvägshindren som sätts upp i natt vid Slussplan.
Ett problem för ersättningsbussarna till Henriksdal kan bli att norra Danviksbron, med busskörfält och Saltsjöbanans spår, skall bytas ut. "
Danviksbron på gång att bytas ut".
Det var väl spårviddshinder som sattes upp vid Slussplan? Spårvägshinder verkar ha funnits nästan överallt sedan 1967

Visst var det. Och så stod det också i illustrationen. Men i texten har det blivit spårvägshindren av någon anledning.
Re: Saltjöbanan under Slussenombyggnaden
Postat: torsdag 18 augusti 2016 19:33
av Lars_L
Bo Rengmark skrev:Ska bli intressant att se hur attraktivt bytet vid Henriksdal blir på utväg. Tror det kan bli smidigare att byta vid Nacka station istället.
Fast å andra sidan brukar folk vilja få välja sittplats, så jag tror nog de flesta kommer att stiga av vid Henriksdal iaf. Dit kan man ju också åka nästan alla bussar, så det gör att man slipper vänta vid Slussen.
Däremot blir väl problemet för Keolis att bussresandet på lokalslingan till/från Nacka kommer öka rejält. Många som annars tar tåget kommer ju välja att gå direkt upp till gamla Värmdövägen istället för att slippa bytet. Samtidigt som man stängt av det vanliga "inkörningsröret" i terminalen. Det hela kommer nog med andra ord bli rätt problematiskt fram till dess den provisoriska terminalen är klar.