Man måste ju ta in medarbetare i projekten som har rätt kompetens. Och ledig sådan hittar man inte alltid i närområdet. (I många projekt flyger man in kompetensen från olika platser i Europa. Men då med veckopendling.) I det fall jag hade i tankarna hade möjligen konsulten kunnat sitta och göra delar av jobbet hemifrån, förutsatt att hon lånat en dator från projektet. Men jag vet inte om det tilläts till alla delar av systemet. (Satt själv på annan ort med möjlighet att köra genom en VPN-tunnel mot det aktuella projektet i händelse av "nödsituation".)M_M skrev:Här kanske vi bör diskutera arbetsmetoderna med flygpendling 2-3 dagar i veckan snarare än att diskutera transportmöjligheterna i sig?LÅ1 skrev:Jag förstår de som vill att resan går fort. I ett projekt jag var inblandad i var det en konsullt som var i (centrala) Stockholm två eller tre dagar i veckan. Hon flygpendlade från Landvetter. Skall man hinna uträtta något i Stockholm och vill kunna resa över dagen så betyder nog minutrarna på transportmedlet en hel del. Hon kanske vill natta barnen själv.
Men jag har suttit i andra projekt där arbetet utförs på helt interna nät, utan koppling till Internet, av säkerhetssjäl. Och datorerna skulle vara fastlåsta, och inlåsta i godkända säkerhetsskåp eller -rum nattetid, också det med tanke på säkerheten. Och ja, det kontrollerades!
Allt går inte att göra på distans!
Tänk också på att även VPN-uppkopplingar är möjliga att avlyssna! (VPN = Virtuellt privat nätverk)