Odd har rätt. Jag gjorde en liten nostalgitripp ut till Lidingö idag. Det framgår av märkningen på terminalboxen att det är fråga om Siemens ACM200 axelräknarsystem, med ZP D 43 sensorer, som man provar. Enligt denna broschyr arbetar sensorerna med en frekvens på 43 kHz:Odd skrev:Det ser ut som Clearguard ZP 43, dvs Clearguard ACM 200, om man tittar på terminalboxen och axelräknarlådan och jämför med broschyren.
En fördel med spårledningar, i alla fall Siemens dito, är att man kan sända telegram tillbaka till tåget med 200 bit/s via spåret.
https://w3.siemens.dk/home/dk/dk/mobili ... on_eng.pdf
Ett relativt litet antal axelräknarenheter har placerats ut längs söderspåret, från plattformens söderände i Torsvik och en bit upp i backen mot Baggeby. Av rälsens utseende att döma så kör man fram och tillbaka längs denna sträcka för att utvärdera teknikens pålitlighet mm. Frågan är sedan hur man gör upphandlingsjuridiskt. Ponera att man anser att ACM200 tekniskt håller måttet, går det sedan bara att peka på denna och säga: den tar vi (sk. direktupphandling)?
Ev. kommer jag att lägga ut några bilder vid tillfälle. Någon körning ägde dock inte rum när jag var där, en A36-a stod på spåret utanför vagnhallen i Aga, men kördes sedan in igen. I Aga är allt sig likt, dvs. området är en enda stor byggarbetsplats. Senaste nytt för mig var att Max öppnat en ny restaurant på andra sidan S. Kungsvägen.
Räckena som avgränsar söderplattformen vid hpl. Larsberg mot S. Kungsvägen är alldeles för låga (det fanns t.o.m. en öppning vid ett av regnskydden). Det kommer att bli ett