Sida 4 av 4

Re: Gamlestaden

Postat: lördag 22 oktober 2016 11:38
av Vagnen
Det är med ett mycket stort intresse jag läser dessa välskrivna beskrivningar. Fantastiskt att man satsar så mycket på spårvägen i Göteborg. Jag är verkligt imponerad av att det går att byta mellan spårvagn och SJ på ett så smidigt sätt. Våra vänner i Göteborg är verkligen att gratulera.

Re: Gamlestaden

Postat: måndag 24 oktober 2016 15:13
av TKO
Ett byte mellan SJ (tåg) och spårvagn torde lämpligast ske vid Centralstationen/Drottningtorget. Om det är speciellt smidigt låter jag dock vara osagt...

/TKO

Re: Gamlestaden

Postat: måndag 24 oktober 2016 16:59
av Harald
TKO skrev:Om det är speciellt smidigt låter jag dock vara osagt...
Tja, det är väl smaksak. Man behöver inte traska i några långa gångtunnlar, men å andra sidan måste man passera ett signalreglerat övergångsställe där man kan få vänta en stund. Avståndet är cirka 300 m i genomsnitt

Re: Gamlestaden

Postat: tisdag 25 oktober 2016 0:37
av M_M
TKO skrev:Ett byte mellan SJ (tåg) och spårvagn torde lämpligast ske vid Centralstationen/Drottningtorget. Om det är speciellt smidigt låter jag dock vara osagt...
Nu är vi långt ute i periferin av tråden, men om SJ exempelvis avser de tåg som gemensamt körs av Västtrafik, Värmlandstrafik och SJ så torde Gamlestadstorget vara den överlägset smidigaste hållplatsen. Reservation för att jag fått uppehållsmönstren för de tågen om bakfoten. :)

Re: Gamlestaden

Postat: tisdag 25 oktober 2016 9:15
av Harald
M_M skrev:
TKO skrev:Ett byte mellan SJ (tåg) och spårvagn torde lämpligast ske vid Centralstationen/Drottningtorget. Om det är speciellt smidigt låter jag dock vara osagt...
Nu är vi långt ute i periferin av tråden, men om SJ exempelvis avser de tåg som gemensamt körs av Västtrafik, Värmlandstrafik och SJ så torde Gamlestadstorget vara den överlägset smidigaste hållplatsen. Reservation för att jag fått uppehållsmönstren för de tågen om bakfoten. :)
Varför tar du inte reda på det innan du skriver? Det är ju fort gjort: http://tagtidtabeller.resrobot.se/tidta ... 2_6076.pdf

Du har en trygg ledning med 1.238 inlägg mer än den som som har skrivit näst flest inlägg, så du kan ta det lite lugnt.

Re: Gamlestaden

Postat: tisdag 25 oktober 2016 9:31
av Harald
Åter till ämnet. I går var det två veckor kvar tills alla linjer ska gå ordinarie vägar. Jag åkte till Gamlestadstorget för att se hur långt man har kommit. Så här såg det ut där linjerna 6, 7 och 11 ska gå:

Bild

Re: Gamlestaden

Postat: tisdag 25 oktober 2016 12:15
av TKO
Harald skrev:
TKO skrev:Om det är speciellt smidigt låter jag dock vara osagt...
Tja, det är väl smaksak. Man behöver inte traska i några långa gångtunnlar, men å andra sidan måste man passera ett signalreglerat övergångsställe där man kan få vänta en stund. Avståndet är cirka 300 m i genomsnitt
Eftersom jag har flera tusen inlägg upp till "gigantnivå" tycker jag att jag får fortsätta tjafsa!
Det stannar väl inga "SJ-tåg" vid Gamlestaden, så det blir en väldigt lång gångväg om man prompt vill ta spårvagnen därifrån efter att ha anlänt med SJ...
Och jag tycker att bytet vid "Drottningtorget/Centralstationen" är ganska bra.

Thomas K Ohlsson
(tjafsare)

Re: Gamlestaden

Postat: tisdag 25 oktober 2016 15:30
av daniel_s
TKO skrev:
Harald skrev:
TKO skrev:Om det är speciellt smidigt låter jag dock vara osagt...
Tja, det är väl smaksak. Man behöver inte traska i några långa gångtunnlar, men å andra sidan måste man passera ett signalreglerat övergångsställe där man kan få vänta en stund. Avståndet är cirka 300 m i genomsnitt
Eftersom jag har flera tusen inlägg upp till "gigantnivå" tycker jag att jag får fortsätta tjafsa!
Det stannar väl inga "SJ-tåg" vid Gamlestaden, så det blir en väldigt lång gångväg om man prompt vill ta spårvagnen därifrån efter att ha anlänt med SJ...
Och jag tycker att bytet vid "Drottningtorget/Centralstationen" är ganska bra.

Thomas K Ohlsson
(tjafsare)
SJ byggde väl järnvägen som tågen kör på vid Gamlestaden! Så själva banan kan rimligen kallas "SJ", precis som man brukar kalla många andra banor för liknande förkortningar, t ex BJ, SWB osv.

Sen är det ju faktiskt SJ-bolagen som är trafikentreprenör för tågen som stannar vid Gamlestaden :-)

Re: Gamlestaden

Postat: tisdag 25 oktober 2016 16:21
av Harald
daniel_s skrev:SJ byggde väl järnvägen som tågen kör på vid Gamlestaden! Så själva banan kan rimligen kallas "SJ", precis som man brukar kalla många andra banor för liknande förkortningar, t ex BJ, SWB osv.
Nej, det var BJ som byggde banan. Sedan har den byggts om till dubbelspår av Banverket/Trafikverket.

Re: Gamlestaden

Postat: tisdag 25 oktober 2016 16:33
av daniel_s
Harald skrev:
daniel_s skrev:SJ byggde väl järnvägen som tågen kör på vid Gamlestaden! Så själva banan kan rimligen kallas "SJ", precis som man brukar kalla många andra banor för liknande förkortningar, t ex BJ, SWB osv.
Nej, det var BJ som byggde banan. Sedan har den byggts om till dubbelspår av Banverket/Trafikverket.
Hm, jag var rädd för det! Tur att jag hade ett argument i reserv! :-)

Re: Gamlestaden

Postat: tisdag 25 oktober 2016 17:13
av TKO
Enligt vad jag hört - från vanligtvis välunderrättade källor - är "reservargument" inte tillåtna i så viktiga debatter som denna!

Bara så ni vet...

Thomas K Ohlsson'
(tf enväldig domare i debattfrågor)

Re: Gamlestaden

Postat: söndag 22 januari 2017 14:02
av Harald
Alla linjer har återgått till ordinarie vägar, men det återstår mycket byggeri och linjerna till Kortedala/Bergsjön använder fortfarande hållplatsläget under viadukten. Den anvisade vägen mellan hållplatslägena är lång, cirka 700 m, och man får vänta vid sex röda gubbar. Den som har lite lokalkännedom går via järnvägsstationens södra utgång i stället. Det är visserligen cirka 100 m längre, men bara en röd gubbe.

Bild

Här ska det bli resecentrum och kontor. Enligt kommunens webbplats har Serneke fått markanvisningen och Västtrafik ska hyra in sig i markplanet. Enligt detaljplanen ska huset ha minst 9 och högst 16 våningar. Under markplanet planeras en cykelparkering.

Bild

Gång- och cykeltunneln söder om stationen är öppnad. Bakom fotografens rygg fortsätter gång- och cykelvägen bort till Södra Marieholmsbron och Hisingen.

Bild

De tillfälliga broarna ligger kvar men har blivit av med spåren.

Bild

Här rivs de tillfälliga spåren intill Ånäsvägen.

Re: Gamlestaden

Postat: måndag 06 februari 2017 10:15
av hej
Huset kommer bli 16 våningar högt och i bottenvåning lär det förutom väntsal finnas kiosk och café och kanske en restaurang. Lite mer info och skisser finns i denna länk.

http://www.platzer.se/Projekt/Projekt_Gamlestads_torg_

Re: Gamlestaden

Postat: måndag 06 februari 2017 17:08
av Elias88
jag tackar för goda bilder :wink:

Re: Gamlestaden

Postat: fredag 03 mars 2017 16:32
av Harald
Bild

Nu är de tillfälliga broarna borttagna och ligger som meccano.

Bild

Av de tillfälliga spåren återstår endast makadambädden.