BSB101 skrev:Lennart Petersen skrev:BSB101 skrev:[Vems sunda förnuft ska vi använda? Ditt, mitt och John Ausonius sunda förnuft skiljer sig med största sannolikhet åt.
Det behöver inte stå skrivet vad som är sunt förnuf eller hur det ska tolkas , det är bara något som finns.
Alltså man kan mycket väl ha en ordningsregel som säger att man ska inte rigga upp ett stativ på T-stationen.
Men den ordningsvakt som ser en fotograf på en så gott som öde station som vill ta några bilder behöver ju inte nödvändigt göra sig besväret att ingripa.
Och omvänt är det kanske självklart man gör inte så i tokträngsel på T-Centralen.
Sunt förnuft behöver inte preciseras.
Att man använder sitt sunda förnuft i verksamheten är en sak men man kan inte basera regler på dito då det sunda förnuftet skiljer åt mellan människor.
Man kan mycket väl ha ett formellt regelverk men ändå använda sunt förnuft.
Och jag har inte sagt att regelverket ska hänvisa till rent godtycke.
Och det finns mängder med saker som inte är exakt reglerade utan man får avgöra från fall till fall.
I går lördag kväll såg jag exempelvis ett gäng på tuben med vad som föreföll vara ett mindre flyttlass med möbler , mattor och stora grejer.
Inte mycket att bråka om när det finns hur mycket plats som helst
Och ska vi nu återgå till fotografering så står det inget förbud mot stativ i SL regelverk, vad som sägs är:
"Fotografering och inspelning för privat bruk
Om du vill fotografera och filma i SL:s miljöer för privat bruk behöver du inte söka tillstånd, så länge du inte påverkar eller stör den dagliga verksamheten."
Det är just den där sista satsen om att inte störa som man måste avgöra med sunt förnuft om vad som är störande.