gek skrev:Nu meddelar sl.se att det varit vagnfel vid "Business Park" sedan kl 21.33, och att trafiken är helt inställd på hela den nya sträckan. Kunde det inte varit idé att i varje fall köra mellan Alvik och Sundbyberg? För det måste väl finnas växlar som medger vändning vid en så viktig knutpunkt som Sundbybergs järnvägsstation? En av fördelarna med tvåriktningsvagnar är ju att det går att vända överallt där det finns en växelförbindelse mellan spåren på den dubbelspåriga spårvägssträckan
Hur är det med möjligheterna att köra i fel riktning, alltså "vänstertrafik"? Med endast tre vagnar ute på banan så torde det väl vara relativt enkelt att låta en vagn pendla på var sida om den havererade vagnen, förutsatt alltså att det är okej att köra på valfri sida. Huru härmed?
daniel_s skrev:Nej, allmänna synpunkter på hur trafiken organiseras ska inte framställas till trafikpersonalen, utan till SL Kundtjänst. Det var alldeles rätt gjort att hänvisa folk dit i stället för att inleda en diskussion om något som hen saknar inflytande över (och som f ö knappast går att ändra på). Min erfarenhet är att det mest är yngre personal som råkar ut ör denna typ av goda råd, som det kan vara lite svårt att värja sig mot utan att just "misstämning" uppstår så jag tror att det var en ganska välformulerad avvisning som den beskrevs...
Det var säkert principiellt rätt att hänvisa dit, men hänvisandet bör ske på ett trevligt sätt. Att det inte verkar finnas någon möjlighet för fotfolket inom personalen att påverka sin arbetsplats säger också ganska mycket om situationen...
Tagbitaren skrev:Tråkigt att du intar en så mästrande attityd gentemot personal, vars problem du inte vet någonting om. Du påstår, med ett citat vars autenticitet kan ifrågasättas, att Tvärbanans personal bär sig ohövligt åt. Det är, milt uttryckt, att göra en höna av en fjäder. Jag påstår - motsatsvis - att ingen Tvärbaneförare skulle uttrycka sig så. Dessutom finns inte mycket tid till "dialog" - vars faktiska utformning mest har varit ett råskällande på den Arrivapersonal som funnits till hands - med tanke på trafiksituationen. Så situationen påfordrar nog en hel del som du inte verkar fatta.
Du menar alltså att som resenär = kund ska man behöva klura ut en hel del om hur organisationen fungerar och avgöra exakt var synpunkter ska framföras, annars förtjänar man ett otrevligt svar för att
andra resenärer varit otrevliga? Enskilda resenärer har trots allt inget ansvar för vad andra resenärer tar sig till!
Tagbitaren skrev:- att hållplatsskyltarna inte lämnar korrekt information torde inte vara någon nyhet för publicum, det händer vid minsta trafikstörning, och det har vi gott om just nu
Varför har man över huvud taget skyltar om de inte verkar anpassa sig till trafiksituationen?
(Jag kan köpa att skylten i Alvik kan vara kopplat till den gamla banans system och därmed inte riktigt kunna "veta" vad som händer - men det är ingen ursäkt för skyltarna längs resten av den nya bandelen)
andeng skrev:Detta är ju fullkomligt sanslöst, hur kan man bygga en ny spårväg utan att samtliga trafik- och kollektivtrafiksignaler är prioriterade bara av vagnens närmande till signalen? Det är ju det som är den stora fördelen med spårvagnar, när vagnen kortsluter rälerna på rätt ställe, så slår signalerna omedelbart om.
Vad har spårvagnar med det att göra? Välkommen till lite provåkande i Göteborg - där har även en hel del busslinjer rätt bra prioritet i ett gäng korsningar. Detta gäller dels bussar som kör i samma fil som spårvagnar men även på en del busspecifika sträckor, exempelvis linje 16 mot Lindholmen. Det finns inget som hindrar andra platser att ha samma princip för prioriteringen.
daniel_s skrev:Du får väl återkomma med en rapport TKO!
Den största inkompetensen torde väl återfinnas hos de beslutsfattare som har orsakat placeringen av sarkofagen, öh förlåt arenan. Man hade lika gärna kunnat lägga den på Årstafältet, även där finns en pendeltågsstation en kilometer bort...
Nej, det största felet är väl att man tillfredställer intresset hos den där stökiga minoriteten som vill se sport på plats...
TKO skrev:Men det är ändå svårt att förstå hur man tänkt sej att drygt 20.000 människor ska ta sej från arenan på ett vettigt sätt, och då ryms ju den dubbla mängden!
Vore det inte enklast att köra några mindre betydelsefulla matcher efteråt, sorterade i betydelseordning med korplagets övningsmatch på slutet framåt midnatt, så att mängden åskådare klingar av sakta istället för att alla sticker direkt när huvudmatchen är över?
BSB101 skrev:En kilometer tar ungefär tio minuter att gå vilket knappast kan anses som någon längre promenad. Att ha ett visst gångavstånd gör även att folk sprids ut så inte alla kommer fram samtidigt till stationen.
En bättre lösning är att ha tillräcklig plats för ett helt gäng tåg...
Exempelvis Olympiastadion i Berlin som utöver sina två genomgående spår även har en säck med totalt åtta spår
Från väster:
Olympiastadion by
muppfoto, on Flickr
Från öster:
Olympiastadion by
muppfoto, on Flickr