... vilket tidigare i kväll innebar att det var totalstopp mellan Liljeholmen och Solna p g a "tekniskt fel på banan vid Alvik" (kanske strömlöst?). Jag ser också på sl.se att sträckan Alvik - Solna skall ersättas med buss natten mot måndag "på grund av underhållsarbete". ja, nu har man väl kört på sträckan sedan ungefär ett och ett halvt år, så det är inte förvånande att det blivit dags för underhåll. Man kan dock undra om inte underhållet kunde tidigarelagts en vecka och därmed inte stört den annonserade trafikenOdd skrev: Ja. Alla växlar utom de vid Gustavslundsvägen är låsta och klovade mekaniskt och kommer inte att användas något mer i nuvarande konfiguration
En tur på nya tvärbanan till Solna
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: En tur på nya tvärbanan till Solna
/Gunnar Ekeving
Re: En tur på nya tvärbanan till Solna
Kaoset kan ju uppstå just på grund av att det bara är tre tågsätt...daniel_s skrev:Så mycket till "kaos" lär väl knappast kunna uppstå på en linje med tre tågsätt i trafik, däremot kan det förstås bli stopp i trafiken. "Kaos" vid Solna station lär det dock säkert bli precis som vanligt. Mest synd är det väl om alla vanliga oskyldiga trafikanter som inte har bett att få bli inblandade i något sportevenemang...
Kaos vid Solna station blir det så klart, åtminstone efter matchen.
Och efter att ha sett SL försöka klara av trafiken till EM-finalen i somras så inser var och en att en sådan uppgift ligger långt över den kompetensnivå som finns inom organisationen!
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: En tur på nya tvärbanan till Solna
Du får väl återkomma med en rapport TKO!
Den största inkompetensen torde väl återfinnas hos de beslutsfattare som har orsakat placeringen av sarkofagen, öh förlåt arenan. Man hade lika gärna kunnat lägga den på Årstafältet, även där finns en pendeltågsstation en kilometer bort...
Den största inkompetensen torde väl återfinnas hos de beslutsfattare som har orsakat placeringen av sarkofagen, öh förlåt arenan. Man hade lika gärna kunnat lägga den på Årstafältet, även där finns en pendeltågsstation en kilometer bort...
-
- Inlägg: 467
- Blev medlem: onsdag 16 januari 2013 20:19
Re: En tur på nya tvärbanan till Solna
Det är fråga om att GE ska göra en uppdatering av programvaran i signalsystemet - oklart (dvs. för mig som inte har någon direkt insyn i signalprojektet) på vilken nivå.gek skrev:... vilket tidigare i kväll innebar att det var totalstopp mellan Liljeholmen och Solna p g a "tekniskt fel på banan vid Alvik" (kanske strömlöst?). Jag ser också på sl.se att sträckan Alvik - Solna skall ersättas med buss natten mot måndag "på grund av underhållsarbete". ja, nu har man väl kört på sträckan sedan ungefär ett och ett halvt år, så det är inte förvånande att det blivit dags för underhåll. Man kan dock undra om inte underhållet kunde tidigarelagts en vecka och därmed inte stört den annonserade trafikenOdd skrev: Ja. Alla växlar utom de vid Gustavslundsvägen är låsta och klovade mekaniskt och kommer inte att användas något mer i nuvarande konfiguration
För övrigt anser jag att TUB1 borde ha förlängts till Karolinska redan.
Re: En tur på nya tvärbanan till Solna
Tyvärr kan jag inte rapportera om huruvida det blev något kaos på Tvärbanan efter Allsvenskans sista omgång - vi åkte faktiskt pendel även därifrån. Och det funkade hyfsat - nu är ju norra ingången åtminstone halvfärdig. Men det är ändå svårt att förstå hur man tänkt sej att drygt 20.000 människor ska ta sej från arenan på ett vettigt sätt, och då ryms ju den dubbla mängden!daniel_s skrev:Du får väl återkomma med en rapport TKO!
Den största inkompetensen torde väl återfinnas hos de beslutsfattare som har orsakat placeringen av sarkofagen, öh förlåt arenan. Man hade lika gärna kunnat lägga den på Årstafältet, även där finns en pendeltågsstation en kilometer bort...
Men nuvarande sporadiska trafik på Solnagrenen och gångavståndet till Solna centrum var valet egentligen enkelt, men jag tror nästan att det även under andra omständigheter kommer att gå fortare att åka pendel till Årstaberg och där ta Tvärbanan till Sickla Allé (som var målet för kvällen) än att ta spårvagnen hela vägen...
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: En tur på nya tvärbanan till Solna
En kilometer tar ungefär tio minuter att gå vilket knappast kan anses som någon längre promenad. Att ha ett visst gångavstånd gör även att folk sprids ut så inte alla kommer fram samtidigt till stationen.daniel_s skrev:Du får väl återkomma med en rapport TKO!
Den största inkompetensen torde väl återfinnas hos de beslutsfattare som har orsakat placeringen av sarkofagen, öh förlåt arenan. Man hade lika gärna kunnat lägga den på Årstafältet, även där finns en pendeltågsstation en kilometer bort...
Re: En tur på nya tvärbanan till Solna
Hur är det med möjligheterna att köra i fel riktning, alltså "vänstertrafik"? Med endast tre vagnar ute på banan så torde det väl vara relativt enkelt att låta en vagn pendla på var sida om den havererade vagnen, förutsatt alltså att det är okej att köra på valfri sida. Huru härmed?gek skrev:Nu meddelar sl.se att det varit vagnfel vid "Business Park" sedan kl 21.33, och att trafiken är helt inställd på hela den nya sträckan. Kunde det inte varit idé att i varje fall köra mellan Alvik och Sundbyberg? För det måste väl finnas växlar som medger vändning vid en så viktig knutpunkt som Sundbybergs järnvägsstation? En av fördelarna med tvåriktningsvagnar är ju att det går att vända överallt där det finns en växelförbindelse mellan spåren på den dubbelspåriga spårvägssträckan
Det var säkert principiellt rätt att hänvisa dit, men hänvisandet bör ske på ett trevligt sätt. Att det inte verkar finnas någon möjlighet för fotfolket inom personalen att påverka sin arbetsplats säger också ganska mycket om situationen...daniel_s skrev:Nej, allmänna synpunkter på hur trafiken organiseras ska inte framställas till trafikpersonalen, utan till SL Kundtjänst. Det var alldeles rätt gjort att hänvisa folk dit i stället för att inleda en diskussion om något som hen saknar inflytande över (och som f ö knappast går att ändra på). Min erfarenhet är att det mest är yngre personal som råkar ut ör denna typ av goda råd, som det kan vara lite svårt att värja sig mot utan att just "misstämning" uppstår så jag tror att det var en ganska välformulerad avvisning som den beskrevs...
Du menar alltså att som resenär = kund ska man behöva klura ut en hel del om hur organisationen fungerar och avgöra exakt var synpunkter ska framföras, annars förtjänar man ett otrevligt svar för att andra resenärer varit otrevliga? Enskilda resenärer har trots allt inget ansvar för vad andra resenärer tar sig till!Tagbitaren skrev:Tråkigt att du intar en så mästrande attityd gentemot personal, vars problem du inte vet någonting om. Du påstår, med ett citat vars autenticitet kan ifrågasättas, att Tvärbanans personal bär sig ohövligt åt. Det är, milt uttryckt, att göra en höna av en fjäder. Jag påstår - motsatsvis - att ingen Tvärbaneförare skulle uttrycka sig så. Dessutom finns inte mycket tid till "dialog" - vars faktiska utformning mest har varit ett råskällande på den Arrivapersonal som funnits till hands - med tanke på trafiksituationen. Så situationen påfordrar nog en hel del som du inte verkar fatta.
Varför har man över huvud taget skyltar om de inte verkar anpassa sig till trafiksituationen?Tagbitaren skrev:- att hållplatsskyltarna inte lämnar korrekt information torde inte vara någon nyhet för publicum, det händer vid minsta trafikstörning, och det har vi gott om just nu
(Jag kan köpa att skylten i Alvik kan vara kopplat till den gamla banans system och därmed inte riktigt kunna "veta" vad som händer - men det är ingen ursäkt för skyltarna längs resten av den nya bandelen)
Vad har spårvagnar med det att göra? Välkommen till lite provåkande i Göteborg - där har även en hel del busslinjer rätt bra prioritet i ett gäng korsningar. Detta gäller dels bussar som kör i samma fil som spårvagnar men även på en del busspecifika sträckor, exempelvis linje 16 mot Lindholmen. Det finns inget som hindrar andra platser att ha samma princip för prioriteringen.andeng skrev:Detta är ju fullkomligt sanslöst, hur kan man bygga en ny spårväg utan att samtliga trafik- och kollektivtrafiksignaler är prioriterade bara av vagnens närmande till signalen? Det är ju det som är den stora fördelen med spårvagnar, när vagnen kortsluter rälerna på rätt ställe, så slår signalerna omedelbart om.
Nej, det största felet är väl att man tillfredställer intresset hos den där stökiga minoriteten som vill se sport på plats...daniel_s skrev:Du får väl återkomma med en rapport TKO!
Den största inkompetensen torde väl återfinnas hos de beslutsfattare som har orsakat placeringen av sarkofagen, öh förlåt arenan. Man hade lika gärna kunnat lägga den på Årstafältet, även där finns en pendeltågsstation en kilometer bort...

Vore det inte enklast att köra några mindre betydelsefulla matcher efteråt, sorterade i betydelseordning med korplagets övningsmatch på slutet framåt midnatt, så att mängden åskådare klingar av sakta istället för att alla sticker direkt när huvudmatchen är över?TKO skrev:Men det är ändå svårt att förstå hur man tänkt sej att drygt 20.000 människor ska ta sej från arenan på ett vettigt sätt, och då ryms ju den dubbla mängden!
En bättre lösning är att ha tillräcklig plats för ett helt gäng tåg...BSB101 skrev:En kilometer tar ungefär tio minuter att gå vilket knappast kan anses som någon längre promenad. Att ha ett visst gångavstånd gör även att folk sprids ut så inte alla kommer fram samtidigt till stationen.
Exempelvis Olympiastadion i Berlin som utöver sina två genomgående spår även har en säck med totalt åtta spår
Från väster:

Olympiastadion by muppfoto, on Flickr
Från öster:

Olympiastadion by muppfoto, on Flickr
Re: En tur på nya tvärbanan till Solna
Nu är just sport en väldigt liten del att arenas evenemang och av 15 000 - 50 000 som är där när man väl kör ett sportevenemang är den stökiga delen inte större än att polisen har koll på dem.M_M skrev:Nej, det största felet är väl att man tillfredställer intresset hos den där stökiga minoriteten som vill se sport på plats...![]()
En bättre lösning är att ha tillräcklig plats för ett helt gäng tåg...[/quote]BSB101 skrev:En kilometer tar ungefär tio minuter att gå vilket knappast kan anses som någon längre promenad. Att ha ett visst gångavstånd gör även att folk sprids ut så inte alla kommer fram samtidigt till stationen.
Visst, men nu ser verkligheten en annan ut och jag är rätt säker på att det hade varit mer gnäll om man byggt en jättestation, tagit en del av bangården etc bara för arenas skull. Sedan ska tågen inte bara få plats vid startstation utan hela sträckan till slutstation också.
-
- Inlägg: 1721
- Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
- Ort: LS Lugnet
Re: En tur på nya tvärbanan till Solna
Berlins Olympiastadion verkar vara ett föredöme när det gäller stationslösning. På längre sikt kanske man kan anlägga en "evenemangsstation" i anslutning till arenan. Spår finns redan dit. På kortare sikt: Vad händer när Mall of Scandinavia öppnats? Vill man verkligen att horder av besvikna och frustrerade fans till ett förlorarlag ska strömma igenom gallerian på väg till pendeln? Bara glasmästarna gnuggar händerna.
-
- Inlägg: 3213
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: En tur på nya tvärbanan till Solna
Det finns gott om spår intill arenan och sannolikt skulle det nog gå att arrangera några uppställningsspår med plattformar intill.Anders Hanquist skrev:Berlins Olympiastadion verkar vara ett föredöme när det gäller stationslösning. På längre sikt kanske man kan anlägga en "evenemangsstation" i anslutning till arenan. Spår finns redan dit. På kortare sikt: Vad händer när Mall of Scandinavia öppnats? Vill man verkligen att horder av besvikna och frustrerade fans till ett förlorarlag ska strömma igenom gallerian på väg till pendeln? Bara glasmästarna gnuggar händerna.
Men ett stort problem blir då tågvägarna. I ena riktningen går det bra men i den andra måste man lägga tågväg över 6 tågspår varav 4 för linjetrafik.
-
- Inlägg: 3213
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: En tur på nya tvärbanan till Solna
Det är 4 linjespår och 2 driftsspår upp till Hagalund lokstation att ta sig över.Inge skrev:Nja, mer än fem blir det väl aldrig? Dessutom behövs det bara om man anser sig tvungen att stanna vid Karlberg.
Och det finns lite växlar så man får gå långt innan man kommer över.
Att köra på högerspår fungerar inte med den intensitet vi har i tågtrafiken, då blockerar man en massa trafik.
Tänkbar lösning är planskild flyover men det lär nog kosta allt för mycket för att vara realistiskt.
Re: En tur på nya tvärbanan till Solna
Vi får komma ihåg att de flesta evenemang sker när tågtrafiken i övrigt är tämligen sparsam. Jag tror därför inte det är några större problem att ställa upp extratåg t ex i Hagalund (eller Ulriksdal eller någon annan stans norr om Solna) och sedan köra fram dessa en efter en till plattform - blir det enstaka förseningar på andra tåg får vi ta det. Att bygga någon jätteanläggning i stil med den vi såg på bilden är knappast motiverat.Lennart Petersen skrev:Det är 4 linjespår och 2 driftsspår upp till Hagalund lokstation att ta sig över.Inge skrev:Nja, mer än fem blir det väl aldrig? Dessutom behövs det bara om man anser sig tvungen att stanna vid Karlberg.
Och det finns lite växlar så man får gå långt innan man kommer över.
Att köra på högerspår fungerar inte med den intensitet vi har i tågtrafiken, då blockerar man en massa trafik.
Tänkbar lösning är planskild flyover men det lär nog kosta allt för mycket för att vara realistiskt.
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
-
- Inlägg: 3213
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: En tur på nya tvärbanan till Solna
"Magasinerar" man tåg någonstans norröver och sedan kör in dom till befintliga plattformar vid Solna station så är det inga inte kommer över problem . Men tanken på att ha egna plattformar intill arenan och köra därifrån faller nog på att man får svårt komma över tågvägarna. Och även om trafiken är lite glesare på kvälstid så har man ju i alla falla en pendel var 15:e minut aoch på fjärrspåren ett Arlandaexpress (som lär ha prioritet enligt avtal) var 15:e minut, Uppsalapendel och övriga fjärrtåg norrut att möta.TKO skrev:Vi får komma ihåg att de flesta evenemang sker när tågtrafiken i övrigt är tämligen sparsam. Jag tror därför inte det är några större problem att ställa upp extratåg t ex i Hagalund (eller Ulriksdal eller någon annan stans norr om Solna) och sedan köra fram dessa en efter en till plattform - blir det enstaka förseningar på andra tåg får vi ta det. Att bygga någon jätteanläggning i stil med den vi såg på bilden är knappast motiverat.Lennart Petersen skrev:Det är 4 linjespår och 2 driftsspår upp till Hagalund lokstation att ta sig över.Inge skrev:Nja, mer än fem blir det väl aldrig? Dessutom behövs det bara om man anser sig tvungen att stanna vid Karlberg.
Och det finns lite växlar så man får gå långt innan man kommer över.
Att köra på högerspår fungerar inte med den intensitet vi har i tågtrafiken, då blockerar man en massa trafik.
Tänkbar lösning är planskild flyover men det lär nog kosta allt för mycket för att vara realistiskt.
/TKO
Re: En tur på nya tvärbanan till Solna
Hur får man ut alla SJ-tåg från Hgl på morgonen då? Känns som att någon överdriver svårigheterna lite här...
-
- Inlägg: 3213
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: En tur på nya tvärbanan till Solna
Man kör tomtågen på de särskilda driftspåren ner mot Centralstationen .daniel_s skrev:Hur får man ut alla SJ-tåg från Hgl på morgonen då? Känns som att någon överdriver svårigheterna lite här...
Re: En tur på nya tvärbanan till Solna
Jo jag vet det, jag kan höra dem här hemifrån. Men vad är det som gör att det går att köra ut en massa tjänstetåg den vägen på morgonen (och i eftermiddagsrusningen) medan det skulle vara omöjligt att köra några evenemangståg samma väg på kvällen?!?Lennart Petersen skrev:Man kör tomtågen på de särskilda driftspåren ner mot Centralstationen .daniel_s skrev:Hur får man ut alla SJ-tåg från Hgl på morgonen då? Känns som att någon överdriver svårigheterna lite här...
Re: En tur på nya tvärbanan till Solna
Att det är bra om evenemangstågen går via plattformen vid Solna station kanske?daniel_s skrev:Jo jag vet det, jag kan höra dem här hemifrån. Men vad är det som gör att det går att köra ut en massa tjänstetåg den vägen på morgonen (och i eftermiddagsrusningen) medan det skulle vara omöjligt att köra några evenemangståg samma väg på kvällen?!?Lennart Petersen skrev:Man kör tomtågen på de särskilda driftspåren ner mot Centralstationen .daniel_s skrev:Hur får man ut alla SJ-tåg från Hgl på morgonen då? Känns som att någon överdriver svårigheterna lite här...
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: En tur på nya tvärbanan till Solna
Men talades det inte om att bygga en lång perrong, med plats för två tåg, närmast arenan? Alltså så att man kan bygga spärrar utmed hela perrongen, om man vill det. Blev de planerna lagda i malpåse? Eller kanske rent av i sopsäcken?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: En tur på nya tvärbanan till Solna
Vet ej!
Med tanke på att man ännu inte lyckats bygga färdigt den norra entrén till Solna station så kan det säkert ta hur lång tid som helst innan det blir helt klart! Om det nu blir det någon gång...
/TKO
Med tanke på att man ännu inte lyckats bygga färdigt den norra entrén till Solna station så kan det säkert ta hur lång tid som helst innan det blir helt klart! Om det nu blir det någon gång...
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: En tur på nya tvärbanan till Solna
En gissning är väl att man rullar ner sånadär metallgaller utanför glasfönstren. Det är väl inte helt ovanligt att sådant förekommer inne i gallerior även där sportevenemangsbesökare sällan flockas?Anders Hanquist skrev:Berlins Olympiastadion verkar vara ett föredöme när det gäller stationslösning. På längre sikt kanske man kan anlägga en "evenemangsstation" i anslutning till arenan. Spår finns redan dit. På kortare sikt: Vad händer när Mall of Scandinavia öppnats? Vill man verkligen att horder av besvikna och frustrerade fans till ett förlorarlag ska strömma igenom gallerian på väg till pendeln? Bara glasmästarna gnuggar händerna.
Om man ska köra fram extratåg så är det nog bäst att de också angör en speciell plattform invid ett av driftspåren. Utan att faktiskt veta så antar jag att det är lättare att ge tågen rätt att köra fram så att de helt enkelt står på rad och får köras som "växling, hinder kan förekomma" på rad fram till plattformen där var och ett kan avgå med rörelseformen "tåg" direkt non-stop till Stockholm C. De som ska till Karlberg får åka ordinarie tåg.TKO skrev:Vi får komma ihåg att de flesta evenemang sker när tågtrafiken i övrigt är tämligen sparsam. Jag tror därför inte det är några större problem att ställa upp extratåg t ex i Hagalund (eller Ulriksdal eller någon annan stans norr om Solna) och sedan köra fram dessa en efter en till plattform - blir det enstaka förseningar på andra tåg får vi ta det. Att bygga någon jätteanläggning i stil med den vi såg på bilden är knappast motiverat.
Det intressanta är väl snarast hur det blir med spårkonfiguration & co när pendeltågstunneln tas i drift, och huruvida man vill köra extra evenemangståg via pendeltågstunneln eller gamla vägen?
Med nuvarande spårkonfiguration (om länkad spårplan visar rätt) måste man köra ända till söder om SWB-anslutningen för att kryssa över till rätt spår. Det torde vara ett riktigt stort problem. Däremot om det finns kapacitet nog på driftspåren så borde det gå fint att köra via dem och komma fram till södergående pendeltågsplattform på Stockholm C (i första hand spår 13 om det också ankommer ett tåg ordinarie vägen från Karlberg som då får köra på spår 14), eller för den delen valfri annan plattform på Stockholm C.Lennart Petersen skrev:"Magasinerar" man tåg någonstans norröver och sedan kör in dom till befintliga plattformar vid Solna station så är det inga inte kommer över problem . Men tanken på att ha egna plattformar intill arenan och köra därifrån faller nog på att man får svårt komma över tågvägarna. Och även om trafiken är lite glesare på kvälstid så har man ju i alla falla en pendel var 15:e minut aoch på fjärrspåren ett Arlandaexpress (som lär ha prioritet enligt avtal) var 15:e minut, Uppsalapendel och övriga fjärrtåg norrut att möta.
Är det inte bättre att i princip kräva en deal med arenan som gör att varje entrébiljett gäller för resa med SL åtminstone hem från evenemanget, och då behövs inga spärrar? Det fåtal som passar på att planka tillsammans med en stor mängd sportentusiaster eller liknande kan man väl bjussa på i sammanhanget...LÅ1 skrev:Men talades det inte om att bygga en lång perrong, med plats för två tåg, närmast arenan? Alltså så att man kan bygga spärrar utmed hela perrongen, om man vill det. Blev de planerna lagda i malpåse? Eller kanske rent av i sopsäcken?