Sida 4 av 4
Re: Spårvägsspår från 1870-talet
Postat: tisdag 05 november 2013 1:42
av M_M
Angående lutningar - hur mycket kan eventuellt förklaras av att marken sakta men säkert sätter sig? Marken under gator är väl sällan direkt "pålad" på samma sätt som grunden till hus brukar vara på mark som kan röra sig?
Re: Spårvägsspår från 1870-talet
Postat: torsdag 07 november 2013 14:50
av ålstensgård
Jag är mycket imponerad av era kunskaper.
Alldeles i närheten av den aktuella platsen kryper det upp mera spår, det är på Katarinavägens backe ner mot Munkbron. Den sista trafikdagen för dessa spårstumpar är nog mera allmänt bekant
//henrik
Re: Spårvägsspår från 1870-talet
Postat: torsdag 07 november 2013 16:03
av M_M
Nu måste någon med tillgång till dressin ge sig ner på plats en mörk natt och för evigt rubba "sista trafikdagen"
("Nej, sista trafikdagen var inte 1967, den var 2013 då en galning känd från Spårvägsällskapets forum körde en halvmeter fram och tillbaka med sin medhavda dressin. Han fick ingen rättslig påföljd men väl en rättspsykiatrisk undersökning"

)
Re: Spårvägsspår från 1870-talet
Postat: torsdag 07 november 2013 16:19
av TKO
M_M skrev:Nu måste någon med tillgång till dressin ge sig ner på plats en mörk natt och för evigt rubba "sista trafikdagen"
("Nej, sista trafikdagen var inte 1967, den var 2013 då en galning känd från Spårvägsällskapets forum körde en halvmeter fram och tillbaka med sin medhavda dressin. Han fick ingen rättslig påföljd men väl en rättspsykiatrisk undersökning"

)
Måste det inte vara minst två personer på dressinen för att det ska räknas som kollektivtrafik?
/TKO
Re: Spårvägsspår från 1870-talet
Postat: torsdag 07 november 2013 17:01
av M_M
TKO skrev:M_M skrev:Nu måste någon med tillgång till dressin ge sig ner på plats en mörk natt och för evigt rubba "sista trafikdagen"
("Nej, sista trafikdagen var inte 1967, den var 2013 då en galning känd från Spårvägsällskapets forum körde en halvmeter fram och tillbaka med sin medhavda dressin. Han fick ingen rättslig påföljd men väl en rättspsykiatrisk undersökning"

)
Måste det inte vara minst två personer på dressinen för att det ska räknas som kollektivtrafik?
/TKO
Intressant fråga. Om man lyckas åka helt ensam på ett tåg på Köpenhamns metro så skulle man kunna hävda att man inte åker kollektivt?
Å andra sidan, måste det vara kollektivtrafik?

Re: Spårvägsspår från 1870-talet
Postat: torsdag 07 november 2013 18:52
av LÅ1
M_M skrev:Om man lyckas åka helt ensam på ett tåg på Köpenhamns metro så skulle man kunna hävda att man inte åker kollektivt?
Det är i alla fall ett kollektivtrafiksfordon! Hur en dressin klassas vet jag inte!

Re: Spårvägsspår från 1870-talet
Postat: torsdag 07 november 2013 22:31
av gbd
Medhavda dressin? I vilken ficka amugglar du med den?
Re: Spårvägsspår från 1870-talet
Postat: torsdag 07 november 2013 22:57
av daniel_s
M_M skrev:Angående lutningar - hur mycket kan eventuellt förklaras av att marken sakta men säkert sätter sig? Marken under gator är väl sällan direkt "pålad" på samma sätt som grunden till hus brukar vara på mark som kan röra sig?
Vet inte hur det är med just den aktuella ytan, men åtminstone i närheten lär man ha uppmätt sättningshastigheter på över 1 cm/år under vissa perioder? Tror att det gällde Ryssgården (T-banestationens överdäckning), omkring 1990 fick man vidta omfattande åtgärder för att stoppa sättningen. Men om jag fattat rätt gällde detta mest själva däcket, medan spåret var bättre grundlagt, så att det med tiden blev lägre i tak.
Re: Spårvägsspår från 1870-talet
Postat: fredag 08 november 2013 2:40
av M_M
gbd skrev:Medhavda dressin? I vilken ficka amugglar du med den?
Om man klättrar ner i gropen mitt i natten så lär väl ingen hejda en att släpa en dressin helt öppet?
daniel_s skrev:M_M skrev:Angående lutningar - hur mycket kan eventuellt förklaras av att marken sakta men säkert sätter sig? Marken under gator är väl sällan direkt "pålad" på samma sätt som grunden till hus brukar vara på mark som kan röra sig?
Vet inte hur det är med just den aktuella ytan, men åtminstone i närheten lär man ha uppmätt sättningshastigheter på över 1 cm/år under vissa perioder? Tror att det gällde Ryssgården (T-banestationens överdäckning), omkring 1990 fick man vidta omfattande åtgärder för att stoppa sättningen. Men om jag fattat rätt gällde detta mest själva däcket, medan spåret var bättre grundlagt, så att det med tiden blev lägre i tak.
Intressant. Det blir nära en meter sen 1930-talet...
Re: Spårvägsspår från 1870-talet
Postat: söndag 10 november 2013 21:37
av 643
Bok utgiven till Slussens invigning 1935:

- Slu1931Jan1933 (400x320).jpg (115.64 KiB) Visad 824 gånger

- SluAugDec1933.jpg (116.02 KiB) Visad 824 gånger

- SluNov1934Juni1935.jpg (123.74 KiB) Visad 824 gånger
Röd cirkel markerar platsen för de nu synliga spåren...
Den sällsynt trånga säckstationen i Mariagränd kan inte ha varit allt för bekväm att använda!
Re: Spårvägsspår från 1870-talet
Postat: måndag 11 november 2013 19:33
av Lars_J
Ja, det stämmer, den gröna cirkeln. Enligt min uppfattning. Vid besök på platsen senast häromdagen konstaterade jag att det synliga spåret ligger straxt norr om husliv på Hornsgatans norra sida. Detta stämmer mycket bra med Inges gröna cirkel. Jag får det till att det är det norra spåret (det som i dåvarande vänstertrafik ledde trafiken från Hornsgatan mot Gamla Stan) som är synligt. Men frågan är ju då, när byggde man denna tydliga kurva? Det har jag inte klurat ut.
/Lars J