Spårvägsspår från 1870-talet

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Spårvägsspår från 1870-talet

Inlägg av M_M »

Angående lutningar - hur mycket kan eventuellt förklaras av att marken sakta men säkert sätter sig? Marken under gator är väl sällan direkt "pålad" på samma sätt som grunden till hus brukar vara på mark som kan röra sig?
ålstensgård
Inlägg: 366
Blev medlem: torsdag 04 juni 2009 18:55

Re: Spårvägsspår från 1870-talet

Inlägg av ålstensgård »

Jag är mycket imponerad av era kunskaper.

Alldeles i närheten av den aktuella platsen kryper det upp mera spår, det är på Katarinavägens backe ner mot Munkbron. Den sista trafikdagen för dessa spårstumpar är nog mera allmänt bekant :D

//henrik
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Spårvägsspår från 1870-talet

Inlägg av M_M »

Nu måste någon med tillgång till dressin ge sig ner på plats en mörk natt och för evigt rubba "sista trafikdagen" :mrgreen: :mrgreen:

("Nej, sista trafikdagen var inte 1967, den var 2013 då en galning känd från Spårvägsällskapets forum körde en halvmeter fram och tillbaka med sin medhavda dressin. Han fick ingen rättslig påföljd men väl en rättspsykiatrisk undersökning" :mrgreen: )
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Spårvägsspår från 1870-talet

Inlägg av TKO »

M_M skrev:Nu måste någon med tillgång till dressin ge sig ner på plats en mörk natt och för evigt rubba "sista trafikdagen" :mrgreen: :mrgreen:

("Nej, sista trafikdagen var inte 1967, den var 2013 då en galning känd från Spårvägsällskapets forum körde en halvmeter fram och tillbaka med sin medhavda dressin. Han fick ingen rättslig påföljd men väl en rättspsykiatrisk undersökning" :mrgreen: )
Måste det inte vara minst två personer på dressinen för att det ska räknas som kollektivtrafik?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Spårvägsspår från 1870-talet

Inlägg av M_M »

TKO skrev:
M_M skrev:Nu måste någon med tillgång till dressin ge sig ner på plats en mörk natt och för evigt rubba "sista trafikdagen" :mrgreen: :mrgreen:

("Nej, sista trafikdagen var inte 1967, den var 2013 då en galning känd från Spårvägsällskapets forum körde en halvmeter fram och tillbaka med sin medhavda dressin. Han fick ingen rättslig påföljd men väl en rättspsykiatrisk undersökning" :mrgreen: )
Måste det inte vara minst två personer på dressinen för att det ska räknas som kollektivtrafik?

/TKO
Intressant fråga. Om man lyckas åka helt ensam på ett tåg på Köpenhamns metro så skulle man kunna hävda att man inte åker kollektivt? :wink:


Å andra sidan, måste det vara kollektivtrafik? :wink:
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Spårvägsspår från 1870-talet

Inlägg av LÅ1 »

M_M skrev:Om man lyckas åka helt ensam på ett tåg på Köpenhamns metro så skulle man kunna hävda att man inte åker kollektivt? :wink:
Det är i alla fall ett kollektivtrafiksfordon! Hur en dressin klassas vet jag inte! :D
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
gbd
Inlägg: 579
Blev medlem: tisdag 14 maj 2013 8:48

Re: Spårvägsspår från 1870-talet

Inlägg av gbd »

Medhavda dressin? I vilken ficka amugglar du med den?
daniel_s
Inlägg: 14422
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Spårvägsspår från 1870-talet

Inlägg av daniel_s »

M_M skrev:Angående lutningar - hur mycket kan eventuellt förklaras av att marken sakta men säkert sätter sig? Marken under gator är väl sällan direkt "pålad" på samma sätt som grunden till hus brukar vara på mark som kan röra sig?
Vet inte hur det är med just den aktuella ytan, men åtminstone i närheten lär man ha uppmätt sättningshastigheter på över 1 cm/år under vissa perioder? Tror att det gällde Ryssgården (T-banestationens överdäckning), omkring 1990 fick man vidta omfattande åtgärder för att stoppa sättningen. Men om jag fattat rätt gällde detta mest själva däcket, medan spåret var bättre grundlagt, så att det med tiden blev lägre i tak.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Spårvägsspår från 1870-talet

Inlägg av M_M »

gbd skrev:Medhavda dressin? I vilken ficka amugglar du med den?
Om man klättrar ner i gropen mitt i natten så lär väl ingen hejda en att släpa en dressin helt öppet? :wink:
daniel_s skrev:
M_M skrev:Angående lutningar - hur mycket kan eventuellt förklaras av att marken sakta men säkert sätter sig? Marken under gator är väl sällan direkt "pålad" på samma sätt som grunden till hus brukar vara på mark som kan röra sig?
Vet inte hur det är med just den aktuella ytan, men åtminstone i närheten lär man ha uppmätt sättningshastigheter på över 1 cm/år under vissa perioder? Tror att det gällde Ryssgården (T-banestationens överdäckning), omkring 1990 fick man vidta omfattande åtgärder för att stoppa sättningen. Men om jag fattat rätt gällde detta mest själva däcket, medan spåret var bättre grundlagt, så att det med tiden blev lägre i tak.
Intressant. Det blir nära en meter sen 1930-talet...
Användarens profilbild
643
Inlägg: 1096
Blev medlem: onsdag 11 januari 2012 10:58

Re: Spårvägsspår från 1870-talet

Inlägg av 643 »

Bok utgiven till Slussens invigning 1935:
Slu1931Jan1933 (400x320).jpg
Slu1931Jan1933 (400x320).jpg (115.64 KiB) Visad 823 gånger
SluAugDec1933.jpg
SluAugDec1933.jpg (116.02 KiB) Visad 823 gånger
SluNov1934Juni1935.jpg
SluNov1934Juni1935.jpg (123.74 KiB) Visad 823 gånger
Röd cirkel markerar platsen för de nu synliga spåren...

Den sällsynt trånga säckstationen i Mariagränd kan inte ha varit allt för bekväm att använda!
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Lars_J
Inlägg: 303
Blev medlem: tisdag 26 september 2006 23:14

Re: Spårvägsspår från 1870-talet

Inlägg av Lars_J »

Ja, det stämmer, den gröna cirkeln. Enligt min uppfattning. Vid besök på platsen senast häromdagen konstaterade jag att det synliga spåret ligger straxt norr om husliv på Hornsgatans norra sida. Detta stämmer mycket bra med Inges gröna cirkel. Jag får det till att det är det norra spåret (det som i dåvarande vänstertrafik ledde trafiken från Hornsgatan mot Gamla Stan) som är synligt. Men frågan är ju då, när byggde man denna tydliga kurva? Det har jag inte klurat ut.

/Lars J
Skriv svar