Sida 4 av 6
Re: C40
Postat: måndag 29 oktober 2018 18:07
av daniel_s
twr skrev:daniel_s skrev:twr skrev:Det är nog läge att återuppliva denna tråd.
Vad är det för något nytt som har inträffat som leder dig till denna slutsats?

Tråden om C20 och blå linjen förstås!
Öööhhh… kan du länka?
Re: C40
Postat: måndag 29 oktober 2018 18:19
av twr
Re: C40
Postat: måndag 29 oktober 2018 19:15
av daniel_s
Hm, blev det rätt nu? "Tråden om C20 och blå linjen förstås!" skrev du i förra inlägget men den där länken går ju till en tråd som handlar om Cx-vagnarnas framtid när C30 är levererade och inte nämner C20 överhuvudtaget:
Cx när C30 är fullt levererade
Inläggav LÅ1 » mån 2018-10-29 15.05:37
När röda linjen fått alla beställda C30, kommer då trotjänarna Cx att försvinna helt från den banan, och bara köras på blå bana? Eller finns det andra tankar? De kanske inte kommer att behövas alls?
Och även om du nu menar "tråden om Cx och blå linjen" så blir jag inte riktigt klok på hur C40 (vad det nu är) kommer in i bilden...
Re: C40
Postat: måndag 29 oktober 2018 19:26
av twr
daniel_s skrev:Hm, blev det rätt nu? "Tråden om C20 och blå linjen förstås!" skrev du i förra inlägget men den där länken går ju till en tråd som handlar om Cx-vagnarnas framtid när C30 är levererade och inte nämner C20 överhuvudtaget:
Cx när C30 är fullt levererade
Inläggav LÅ1 » mån 2018-10-29 15.05:37
När röda linjen fått alla beställda C30, kommer då trotjänarna Cx att försvinna helt från den banan, och bara köras på blå bana? Eller finns det andra tankar? De kanske inte kommer att behövas alls?
Och även om du nu menar "tråden om Cx och blå linjen" så blir jag inte riktigt klok på hur C40 (vad det nu är) kommer in i bilden...
Det blev fel första gången. Relevansen är att C40 är tänkt till blå linjen. Kan du inte dela med dig av din kunskap i tråden om ersättningsbussar, förresten?
Re: C40
Postat: måndag 29 oktober 2018 19:33
av daniel_s
Nu tar vi en sak i taget, jag är kanske lite trögfattad idag. Vad är C40 för något och vad har hänt som aktualiserar tråden? Finns det redan ett projekt för nyanskaffning av vagnar "bortom" C30 och i så fall varför?
Re: C40
Postat: måndag 29 oktober 2018 21:14
av twr
daniel_s skrev:Nu tar vi en sak i taget, jag är kanske lite trögfattad idag. Vad är C40 för något och vad har hänt som aktualiserar tråden? Finns det redan ett projekt för nyanskaffning av vagnar "bortom" C30 och i så fall varför?
C40 är arbetsnamnet på framtida tåg på blå linjen. Det står rimligen i början av den här tråden, om du tittar.
Re: C40
Postat: måndag 29 oktober 2018 22:33
av Enceladus
M224 skrev:Att man faktiskt är ute och åker med kollektivtrafiken i högtrafiken och inte sitter hemma eller åker bil.Trycket på SL-trafiken har ökat rejält de sista 10-åren och köra med långa tåg skulle inte hjälpa eftersom stationerna är byggda på det sättet att folk inte sprider ut sig.
Den ojämna fördelningen av resenärer mellan vagnarna kommer att minska när tågen bara har två vagnar och därmed ingen mittre.
(Det här med att längre tåg inte skulle kunna ta fler resenärer är bara nonsens. Kolla exempelvis beläggningen på tågen från Södertälje i morgonrusningen.)
Re: C40
Postat: måndag 29 oktober 2018 23:04
av daniel_s
twr skrev:daniel_s skrev:Nu tar vi en sak i taget, jag är kanske lite trögfattad idag. Vad är C40 för något och vad har hänt som aktualiserar tråden? Finns det redan ett projekt för nyanskaffning av vagnar "bortom" C30 och i så fall varför?
C40 är arbetsnamnet på framtida tåg på blå linjen. Det står rimligen i början av den här tråden, om du tittar.
Ja men det där skrevs 2013 och är nu gamla fakta. Jag vill höra nya fakta!

Re: C40
Postat: tisdag 30 oktober 2018 16:27
av M224
Enceladus skrev:M224 skrev:Att man faktiskt är ute och åker med kollektivtrafiken i högtrafiken och inte sitter hemma eller åker bil.Trycket på SL-trafiken har ökat rejält de sista 10-åren och köra med långa tåg skulle inte hjälpa eftersom stationerna är byggda på det sättet att folk inte sprider ut sig.
Den ojämna fördelningen av resenärer mellan vagnarna kommer att minska när tågen bara har två vagnar och därmed ingen mittre.
(Det här med att längre tåg inte skulle kunna ta fler resenärer är bara nonsens. Kolla exempelvis beläggningen på tågen från Södertälje i morgonrusningen.)
Ja du verkar veta bättre än mig som bott längs röda linjen i 40 år. Jag ger mig.
Re: C40
Postat: tisdag 30 oktober 2018 16:45
av twr
M224 skrev:Enceladus skrev:M224 skrev:Att man faktiskt är ute och åker med kollektivtrafiken i högtrafiken och inte sitter hemma eller åker bil.Trycket på SL-trafiken har ökat rejält de sista 10-åren och köra med långa tåg skulle inte hjälpa eftersom stationerna är byggda på det sättet att folk inte sprider ut sig.
Den ojämna fördelningen av resenärer mellan vagnarna kommer att minska när tågen bara har två vagnar och därmed ingen mittre.
(Det här med att längre tåg inte skulle kunna ta fler resenärer är bara nonsens. Kolla exempelvis beläggningen på tågen från Södertälje i morgonrusningen.)
Ja du verkar veta bättre än mig som bott längs röda linjen i 40 år. Jag ger mig.
Det är naturligtvis inte antingen eller. Ju längre tåg, desto sämre beläggning i mitten, det borde vara ganska självklart. Det betyder inte att de kommer att vara helt tomma i mitten. Längre tåg kan förstås ta fler resenärer, men sambandet kommer inte vara linjärt. och det är klart att en bra fördelning underlättas av att det är längre vagnar, dvs färre dörrar inne i tåget. Så ni har rätt båda två.
Re: C40
Postat: tisdag 30 oktober 2018 19:16
av Enceladus
M224 skrev:Enceladus skrev:M224 skrev:Att man faktiskt är ute och åker med kollektivtrafiken i högtrafiken och inte sitter hemma eller åker bil.Trycket på SL-trafiken har ökat rejält de sista 10-åren och köra med långa tåg skulle inte hjälpa eftersom stationerna är byggda på det sättet att folk inte sprider ut sig.
Den ojämna fördelningen av resenärer mellan vagnarna kommer att minska när tågen bara har två vagnar och därmed ingen mittre.
(Det här med att längre tåg inte skulle kunna ta fler resenärer är bara nonsens. Kolla exempelvis beläggningen på tågen från Södertälje i morgonrusningen.)
Ja du verkar veta bättre än mig som bott längs röda linjen i 40 år. Jag ger mig.
Har du erfarenhet av längre vagnar och tåg på röda linjen? Annars citerar du fel inlägg.
(Jag håller med om att stationernas uppgångar orsakar en ojämn fördelning och att fler uppgångar borde byggas på vissa stationer, men det betyder inte att andra åtgärder som längre vagnar inte hjälper.)
Re: C40
Postat: tisdag 30 oktober 2018 19:23
av M224
Enceladus skrev:M224 skrev:Enceladus skrev:
Den ojämna fördelningen av resenärer mellan vagnarna kommer att minska när tågen bara har två vagnar och därmed ingen mittre.
(Det här med att längre tåg inte skulle kunna ta fler resenärer är bara nonsens. Kolla exempelvis beläggningen på tågen från Södertälje i morgonrusningen.)
Ja du verkar veta bättre än mig som bott längs röda linjen i 40 år. Jag ger mig.
Har du erfarenhet av längre vagnar och tåg på röda linjen? Annars citerar du fel inlägg.
Jag pratar om längre tåg. Har inte nämt ett ord om längre vagnar. Längre vagnar är bra.
Re: C40
Postat: tisdag 30 oktober 2018 19:42
av Enceladus
M224 skrev:Jag pratar om längre tåg. Har inte nämt ett ord om längre vagnar. Längre vagnar är bra.
Längre tåg är förstås inte aktuella på röda linjen. Nu blir de inte heller aktuella på blå linjen, vilket några skribenter i denna tråd hade hoppats på. Vi kan i alla fall glädjas åt att SL har börjat beställa längre vagnar. Både C30 och X60 är märkbara förbättringar på den punkten.

Re: C40
Postat: tisdag 30 oktober 2018 19:45
av M224
Enceladus skrev:M224 skrev:Jag pratar om längre tåg. Har inte nämt ett ord om längre vagnar. Längre vagnar är bra.
Längre tåg är förstås inte aktuella på röda linjen. Nu blir de inte heller aktuella på blå linjen, vilket några skribenter i denna tråd hade hoppats på. Vi kan i alla fall glädjas åt att SL har börjat beställa längre vagnar. Både C30 och X60 är märkbara förbättringar på den punkten.

Jag håller helt med dig om C30 o X60.
Re: C40
Postat: fredag 02 november 2018 12:31
av Enceladus
twr skrev:http://sll.se/sll/templates/NormalPage.aspx?id=65139
På sidan 121 i underhandsrapporten om blå linjens utbyggnad står:
"Den nya generationen tåg benämns härmed C40." Cirka 2027 - 2034 behöver C20 bytas ut, men redan när Nackatunnelbanan står klar bör den nya fordonsflottan finnas på plats skriver man. Man utgår från att tågen ska vara helautomatiska och 140 meter långa.
Hur kan C40 tänkas skilja sig från C30?
Inriktningsbeslut avseende ombyggnation av Rissne tunnelbanedepå
Det tycks inte finnas några planer på att fasa ut C20-fordonen. När de nya C30-fordonen levereras till röda linjen verkar planen vara att helt fasa ut de äldre Cx-fordonen och flytta över C20-fordonen till blå linjen. Det skulle behövas väldigt många nya fordon för att även fasa ut C20-fordonen, vilket alltså inte verkar vara aktuellt under överskådlig tid.
Re: C40
Postat: fredag 02 november 2018 12:41
av twr
Enceladus skrev:twr skrev:http://sll.se/sll/templates/NormalPage.aspx?id=65139
På sidan 121 i underhandsrapporten om blå linjens utbyggnad står:
"Den nya generationen tåg benämns härmed C40." Cirka 2027 - 2034 behöver C20 bytas ut, men redan när Nackatunnelbanan står klar bör den nya fordonsflottan finnas på plats skriver man. Man utgår från att tågen ska vara helautomatiska och 140 meter långa.
Hur kan C40 tänkas skilja sig från C30?
Inriktningsbeslut avseende ombyggnation av Rissne tunnelbanedepå
Det tycks inte finnas några planer på att fasa ut C20-fordonen. När de nya C30-fordonen levereras till röda linjen verkar planen vara att helt fasa ut de äldre Cx-fordonen och flytta över C20-fordonen till blå linjen. Det skulle behövas väldigt många nya fordon för att även fasa ut C20-fordonen, vilket alltså inte verkar vara aktuellt under överskådlig tid.
Räknar du 2027 till överskådlig tid?
Förr eller senare måste ju C20 bytas ut. Men kanske drar man ut på det några år.
Re: C40
Postat: fredag 02 november 2018 13:12
av Enceladus
twr skrev:Räknar du 2027 till överskådlig tid?
Förr eller senare måste ju C20 bytas ut. Men kanske drar man ut på det några år.
Utredningen skriver bland annat följande:
TF skrev:För att ta höjd för att åtgärderna är långsiktigt korrekta så har planeringshorisonten varit längre än till 2030, hänsyn har exempelvis tagits till framtida utbyggnad av tunnelbanan mellan Älvsjö – Fridhemsplan samt planer för långsiktig fordonsförsörjning.
Renodlad användning av C20-fordon på blå linje (istället för en mix med Cx-fordon) förväntas leda till ökad attraktivitet och konkurrenskraft. För att möjliggöra detta måste anpassningar av depån genomföras.
Jag tolkar det som att det är osannolikt att C20-fordonen byts ut innan 2040-talet.
Re: C40
Postat: fredag 02 november 2018 13:53
av twr
Enceladus skrev:twr skrev:Räknar du 2027 till överskådlig tid?
Förr eller senare måste ju C20 bytas ut. Men kanske drar man ut på det några år.
Utredningen skriver bland annat följande:
TF skrev:För att ta höjd för att åtgärderna är långsiktigt korrekta så har planeringshorisonten varit längre än till 2030, hänsyn har exempelvis tagits till framtida utbyggnad av tunnelbanan mellan Älvsjö – Fridhemsplan samt planer för långsiktig fordonsförsörjning.
Renodlad användning av C20-fordon på blå linje (istället för en mix med Cx-fordon) förväntas leda till ökad attraktivitet och konkurrenskraft. För att möjliggöra detta måste anpassningar av depån genomföras.
Jag tolkar det som att det är osannolikt att C20-fordonen byts ut innan 2040-talet.
Det passar ju bra om C40 kommer på 40-talet!
Re: C40
Postat: lördag 03 november 2018 14:44
av BSB101
Enceladus skrev:twr skrev:Räknar du 2027 till överskådlig tid?
Förr eller senare måste ju C20 bytas ut. Men kanske drar man ut på det några år.
Utredningen skriver bland annat följande:
TF skrev:För att ta höjd för att åtgärderna är långsiktigt korrekta så har planeringshorisonten varit längre än till 2030, hänsyn har exempelvis tagits till framtida utbyggnad av tunnelbanan mellan Älvsjö – Fridhemsplan samt planer för långsiktig fordonsförsörjning.
Renodlad användning av C20-fordon på blå linje (istället för en mix med Cx-fordon) förväntas leda till ökad attraktivitet och konkurrenskraft. För att möjliggöra detta måste anpassningar av depån genomföras.
Jag tolkar det som att det är osannolikt att C20-fordonen byts ut innan 2040-talet.
"ökad attraktivitet och konkurrenskraft"
Så länge man har en bra tidtabell och håller denna kan man nog köra omkring med i princip vad som helst. Detta då att åka kollektivt för flertalet inte är något man aktivt väljer utan tvingas till.
Re: C40
Postat: lördag 03 november 2018 14:50
av M224
BSB101 skrev:Enceladus skrev:twr skrev:Räknar du 2027 till överskådlig tid?
Förr eller senare måste ju C20 bytas ut. Men kanske drar man ut på det några år.
Utredningen skriver bland annat följande:
TF skrev:För att ta höjd för att åtgärderna är långsiktigt korrekta så har planeringshorisonten varit längre än till 2030, hänsyn har exempelvis tagits till framtida utbyggnad av tunnelbanan mellan Älvsjö – Fridhemsplan samt planer för långsiktig fordonsförsörjning.
Renodlad användning av C20-fordon på blå linje (istället för en mix med Cx-fordon) förväntas leda till ökad attraktivitet och konkurrenskraft. För att möjliggöra detta måste anpassningar av depån genomföras.
Jag tolkar det som att det är osannolikt att C20-fordonen byts ut innan 2040-talet.
"ökad attraktivitet och konkurrenskraft"
Så länge man har en bra tidtabell och håller denna kan man nog köra omkring med i princip vad som helst. Detta då att åka kollektivt för flertalet inte är något man aktivt väljer utan tvingas till.
Ungefär vad jag också brukar tycka. Ändå kör SL omkring med regionalbussar på ytrerstadslinjer. Känns lagom nödvändigt.