C40

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
daniel_s
Inlägg: 14418
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: C40

Inlägg av daniel_s »

twr skrev:
daniel_s skrev:
twr skrev:Det är nog läge att återuppliva denna tråd.
Vad är det för något nytt som har inträffat som leder dig till denna slutsats? :-)
Tråden om C20 och blå linjen förstås!
Öööhhh… kan du länka?
twr
Inlägg: 9234
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: C40

Inlägg av twr »

twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
daniel_s
Inlägg: 14418
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: C40

Inlägg av daniel_s »

Hm, blev det rätt nu? "Tråden om C20 och blå linjen förstås!" skrev du i förra inlägget men den där länken går ju till en tråd som handlar om Cx-vagnarnas framtid när C30 är levererade och inte nämner C20 överhuvudtaget:
Cx när C30 är fullt levererade

Inläggav LÅ1 » mån 2018-10-29 15.05:37

När röda linjen fått alla beställda C30, kommer då trotjänarna Cx att försvinna helt från den banan, och bara köras på blå bana? Eller finns det andra tankar? De kanske inte kommer att behövas alls?
Och även om du nu menar "tråden om Cx och blå linjen" så blir jag inte riktigt klok på hur C40 (vad det nu är) kommer in i bilden...
twr
Inlägg: 9234
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: C40

Inlägg av twr »

daniel_s skrev:Hm, blev det rätt nu? "Tråden om C20 och blå linjen förstås!" skrev du i förra inlägget men den där länken går ju till en tråd som handlar om Cx-vagnarnas framtid när C30 är levererade och inte nämner C20 överhuvudtaget:
Cx när C30 är fullt levererade

Inläggav LÅ1 » mån 2018-10-29 15.05:37

När röda linjen fått alla beställda C30, kommer då trotjänarna Cx att försvinna helt från den banan, och bara köras på blå bana? Eller finns det andra tankar? De kanske inte kommer att behövas alls?
Och även om du nu menar "tråden om Cx och blå linjen" så blir jag inte riktigt klok på hur C40 (vad det nu är) kommer in i bilden...
Det blev fel första gången. Relevansen är att C40 är tänkt till blå linjen. Kan du inte dela med dig av din kunskap i tråden om ersättningsbussar, förresten?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
daniel_s
Inlägg: 14418
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: C40

Inlägg av daniel_s »

Nu tar vi en sak i taget, jag är kanske lite trögfattad idag. Vad är C40 för något och vad har hänt som aktualiserar tråden? Finns det redan ett projekt för nyanskaffning av vagnar "bortom" C30 och i så fall varför?
twr
Inlägg: 9234
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: C40

Inlägg av twr »

daniel_s skrev:Nu tar vi en sak i taget, jag är kanske lite trögfattad idag. Vad är C40 för något och vad har hänt som aktualiserar tråden? Finns det redan ett projekt för nyanskaffning av vagnar "bortom" C30 och i så fall varför?
C40 är arbetsnamnet på framtida tåg på blå linjen. Det står rimligen i början av den här tråden, om du tittar.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 11396
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: C40

Inlägg av Enceladus »

M224 skrev:Att man faktiskt är ute och åker med kollektivtrafiken i högtrafiken och inte sitter hemma eller åker bil.Trycket på SL-trafiken har ökat rejält de sista 10-åren och köra med långa tåg skulle inte hjälpa eftersom stationerna är byggda på det sättet att folk inte sprider ut sig.
Den ojämna fördelningen av resenärer mellan vagnarna kommer att minska när tågen bara har två vagnar och därmed ingen mittre. :wink:

(Det här med att längre tåg inte skulle kunna ta fler resenärer är bara nonsens. Kolla exempelvis beläggningen på tågen från Södertälje i morgonrusningen.)
daniel_s
Inlägg: 14418
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: C40

Inlägg av daniel_s »

twr skrev:
daniel_s skrev:Nu tar vi en sak i taget, jag är kanske lite trögfattad idag. Vad är C40 för något och vad har hänt som aktualiserar tråden? Finns det redan ett projekt för nyanskaffning av vagnar "bortom" C30 och i så fall varför?
C40 är arbetsnamnet på framtida tåg på blå linjen. Det står rimligen i början av den här tråden, om du tittar.
Ja men det där skrevs 2013 och är nu gamla fakta. Jag vill höra nya fakta! :P
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: C40

Inlägg av M224 »

Enceladus skrev:
M224 skrev:Att man faktiskt är ute och åker med kollektivtrafiken i högtrafiken och inte sitter hemma eller åker bil.Trycket på SL-trafiken har ökat rejält de sista 10-åren och köra med långa tåg skulle inte hjälpa eftersom stationerna är byggda på det sättet att folk inte sprider ut sig.
Den ojämna fördelningen av resenärer mellan vagnarna kommer att minska när tågen bara har två vagnar och därmed ingen mittre. :wink:

(Det här med att längre tåg inte skulle kunna ta fler resenärer är bara nonsens. Kolla exempelvis beläggningen på tågen från Södertälje i morgonrusningen.)
Ja du verkar veta bättre än mig som bott längs röda linjen i 40 år. Jag ger mig.
twr
Inlägg: 9234
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: C40

Inlägg av twr »

M224 skrev:
Enceladus skrev:
M224 skrev:Att man faktiskt är ute och åker med kollektivtrafiken i högtrafiken och inte sitter hemma eller åker bil.Trycket på SL-trafiken har ökat rejält de sista 10-åren och köra med långa tåg skulle inte hjälpa eftersom stationerna är byggda på det sättet att folk inte sprider ut sig.
Den ojämna fördelningen av resenärer mellan vagnarna kommer att minska när tågen bara har två vagnar och därmed ingen mittre. :wink:

(Det här med att längre tåg inte skulle kunna ta fler resenärer är bara nonsens. Kolla exempelvis beläggningen på tågen från Södertälje i morgonrusningen.)
Ja du verkar veta bättre än mig som bott längs röda linjen i 40 år. Jag ger mig.
Det är naturligtvis inte antingen eller. Ju längre tåg, desto sämre beläggning i mitten, det borde vara ganska självklart. Det betyder inte att de kommer att vara helt tomma i mitten. Längre tåg kan förstås ta fler resenärer, men sambandet kommer inte vara linjärt. och det är klart att en bra fördelning underlättas av att det är längre vagnar, dvs färre dörrar inne i tåget. Så ni har rätt båda två.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 11396
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: C40

Inlägg av Enceladus »

M224 skrev:
Enceladus skrev:
M224 skrev:Att man faktiskt är ute och åker med kollektivtrafiken i högtrafiken och inte sitter hemma eller åker bil.Trycket på SL-trafiken har ökat rejält de sista 10-åren och köra med långa tåg skulle inte hjälpa eftersom stationerna är byggda på det sättet att folk inte sprider ut sig.
Den ojämna fördelningen av resenärer mellan vagnarna kommer att minska när tågen bara har två vagnar och därmed ingen mittre. :wink:

(Det här med att längre tåg inte skulle kunna ta fler resenärer är bara nonsens. Kolla exempelvis beläggningen på tågen från Södertälje i morgonrusningen.)
Ja du verkar veta bättre än mig som bott längs röda linjen i 40 år. Jag ger mig.
Har du erfarenhet av längre vagnar och tåg på röda linjen? Annars citerar du fel inlägg.

(Jag håller med om att stationernas uppgångar orsakar en ojämn fördelning och att fler uppgångar borde byggas på vissa stationer, men det betyder inte att andra åtgärder som längre vagnar inte hjälper.)
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: C40

Inlägg av M224 »

Enceladus skrev:
M224 skrev:
Enceladus skrev:
Den ojämna fördelningen av resenärer mellan vagnarna kommer att minska när tågen bara har två vagnar och därmed ingen mittre. :wink:

(Det här med att längre tåg inte skulle kunna ta fler resenärer är bara nonsens. Kolla exempelvis beläggningen på tågen från Södertälje i morgonrusningen.)
Ja du verkar veta bättre än mig som bott längs röda linjen i 40 år. Jag ger mig.
Har du erfarenhet av längre vagnar och tåg på röda linjen? Annars citerar du fel inlägg.
Jag pratar om längre tåg. Har inte nämt ett ord om längre vagnar. Längre vagnar är bra.
Enceladus
Inlägg: 11396
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: C40

Inlägg av Enceladus »

M224 skrev:Jag pratar om längre tåg. Har inte nämt ett ord om längre vagnar. Längre vagnar är bra.
Längre tåg är förstås inte aktuella på röda linjen. Nu blir de inte heller aktuella på blå linjen, vilket några skribenter i denna tråd hade hoppats på. Vi kan i alla fall glädjas åt att SL har börjat beställa längre vagnar. Både C30 och X60 är märkbara förbättringar på den punkten. :)
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: C40

Inlägg av M224 »

Enceladus skrev:
M224 skrev:Jag pratar om längre tåg. Har inte nämt ett ord om längre vagnar. Längre vagnar är bra.
Längre tåg är förstås inte aktuella på röda linjen. Nu blir de inte heller aktuella på blå linjen, vilket några skribenter i denna tråd hade hoppats på. Vi kan i alla fall glädjas åt att SL har börjat beställa längre vagnar. Både C30 och X60 är märkbara förbättringar på den punkten. :)
Jag håller helt med dig om C30 o X60.
Enceladus
Inlägg: 11396
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: C40

Inlägg av Enceladus »

twr skrev:http://sll.se/sll/templates/NormalPage.aspx?id=65139

På sidan 121 i underhandsrapporten om blå linjens utbyggnad står: "Den nya generationen tåg benämns härmed C40." Cirka 2027 - 2034 behöver C20 bytas ut, men redan när Nackatunnelbanan står klar bör den nya fordonsflottan finnas på plats skriver man. Man utgår från att tågen ska vara helautomatiska och 140 meter långa.

Hur kan C40 tänkas skilja sig från C30?
Inriktningsbeslut avseende ombyggnation av Rissne tunnelbanedepå

Det tycks inte finnas några planer på att fasa ut C20-fordonen. När de nya C30-fordonen levereras till röda linjen verkar planen vara att helt fasa ut de äldre Cx-fordonen och flytta över C20-fordonen till blå linjen. Det skulle behövas väldigt många nya fordon för att även fasa ut C20-fordonen, vilket alltså inte verkar vara aktuellt under överskådlig tid.
twr
Inlägg: 9234
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: C40

Inlägg av twr »

Enceladus skrev:
twr skrev:http://sll.se/sll/templates/NormalPage.aspx?id=65139

På sidan 121 i underhandsrapporten om blå linjens utbyggnad står: "Den nya generationen tåg benämns härmed C40." Cirka 2027 - 2034 behöver C20 bytas ut, men redan när Nackatunnelbanan står klar bör den nya fordonsflottan finnas på plats skriver man. Man utgår från att tågen ska vara helautomatiska och 140 meter långa.

Hur kan C40 tänkas skilja sig från C30?
Inriktningsbeslut avseende ombyggnation av Rissne tunnelbanedepå

Det tycks inte finnas några planer på att fasa ut C20-fordonen. När de nya C30-fordonen levereras till röda linjen verkar planen vara att helt fasa ut de äldre Cx-fordonen och flytta över C20-fordonen till blå linjen. Det skulle behövas väldigt många nya fordon för att även fasa ut C20-fordonen, vilket alltså inte verkar vara aktuellt under överskådlig tid.
Räknar du 2027 till överskådlig tid?

Förr eller senare måste ju C20 bytas ut. Men kanske drar man ut på det några år.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 11396
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: C40

Inlägg av Enceladus »

twr skrev:Räknar du 2027 till överskådlig tid?

Förr eller senare måste ju C20 bytas ut. Men kanske drar man ut på det några år.
Utredningen skriver bland annat följande:
TF skrev:För att ta höjd för att åtgärderna är långsiktigt korrekta så har planeringshorisonten varit längre än till 2030, hänsyn har exempelvis tagits till framtida utbyggnad av tunnelbanan mellan Älvsjö – Fridhemsplan samt planer för långsiktig fordonsförsörjning.

Renodlad användning av C20-fordon på blå linje (istället för en mix med Cx-fordon) förväntas leda till ökad attraktivitet och konkurrenskraft. För att möjliggöra detta måste anpassningar av depån genomföras.
Jag tolkar det som att det är osannolikt att C20-fordonen byts ut innan 2040-talet.
twr
Inlägg: 9234
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: C40

Inlägg av twr »

Enceladus skrev:
twr skrev:Räknar du 2027 till överskådlig tid?

Förr eller senare måste ju C20 bytas ut. Men kanske drar man ut på det några år.
Utredningen skriver bland annat följande:
TF skrev:För att ta höjd för att åtgärderna är långsiktigt korrekta så har planeringshorisonten varit längre än till 2030, hänsyn har exempelvis tagits till framtida utbyggnad av tunnelbanan mellan Älvsjö – Fridhemsplan samt planer för långsiktig fordonsförsörjning.

Renodlad användning av C20-fordon på blå linje (istället för en mix med Cx-fordon) förväntas leda till ökad attraktivitet och konkurrenskraft. För att möjliggöra detta måste anpassningar av depån genomföras.
Jag tolkar det som att det är osannolikt att C20-fordonen byts ut innan 2040-talet.
Det passar ju bra om C40 kommer på 40-talet!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
BSB101
Inlägg: 3048
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: C40

Inlägg av BSB101 »

Enceladus skrev:
twr skrev:Räknar du 2027 till överskådlig tid?

Förr eller senare måste ju C20 bytas ut. Men kanske drar man ut på det några år.
Utredningen skriver bland annat följande:
TF skrev:För att ta höjd för att åtgärderna är långsiktigt korrekta så har planeringshorisonten varit längre än till 2030, hänsyn har exempelvis tagits till framtida utbyggnad av tunnelbanan mellan Älvsjö – Fridhemsplan samt planer för långsiktig fordonsförsörjning.

Renodlad användning av C20-fordon på blå linje (istället för en mix med Cx-fordon) förväntas leda till ökad attraktivitet och konkurrenskraft. För att möjliggöra detta måste anpassningar av depån genomföras.
Jag tolkar det som att det är osannolikt att C20-fordonen byts ut innan 2040-talet.
"ökad attraktivitet och konkurrenskraft"

Så länge man har en bra tidtabell och håller denna kan man nog köra omkring med i princip vad som helst. Detta då att åka kollektivt för flertalet inte är något man aktivt väljer utan tvingas till.
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: C40

Inlägg av M224 »

BSB101 skrev:
Enceladus skrev:
twr skrev:Räknar du 2027 till överskådlig tid?

Förr eller senare måste ju C20 bytas ut. Men kanske drar man ut på det några år.
Utredningen skriver bland annat följande:
TF skrev:För att ta höjd för att åtgärderna är långsiktigt korrekta så har planeringshorisonten varit längre än till 2030, hänsyn har exempelvis tagits till framtida utbyggnad av tunnelbanan mellan Älvsjö – Fridhemsplan samt planer för långsiktig fordonsförsörjning.

Renodlad användning av C20-fordon på blå linje (istället för en mix med Cx-fordon) förväntas leda till ökad attraktivitet och konkurrenskraft. För att möjliggöra detta måste anpassningar av depån genomföras.
Jag tolkar det som att det är osannolikt att C20-fordonen byts ut innan 2040-talet.
"ökad attraktivitet och konkurrenskraft"

Så länge man har en bra tidtabell och håller denna kan man nog köra omkring med i princip vad som helst. Detta då att åka kollektivt för flertalet inte är något man aktivt väljer utan tvingas till.
Ungefär vad jag också brukar tycka. Ändå kör SL omkring med regionalbussar på ytrerstadslinjer. Känns lagom nödvändigt.
Skriv svar