Spårväg eller Järnväg

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
BSB101

Re: Spårväg eller Järnväg

Inlägg av BSB101 »

Inge skrev:
BSB101 skrev:
Inge skrev:Förakt är en bättre term. Det är inte för inte politikerförakt har blivit ett inarbetat uttryck. När föraktet övergår till hat brukar personen övergå till att bli politiker själv. Undrar om man inte kan definiera en politiker just så?
Det intressanta är dock att dom som bespottar politiker mest inte har en tanke på att den han eller hon bespottar med största sannolikhet är en granne, kassören på ICA, kollegan på jobbet, barens skollärare eller någon annan helt vanlig som personen själv. En person som lägger ner mycket tid till väldigt låg ersättning för att få samhället att snurra runt.
Tror jag inte alls. Tvärt om är jag övertygad om att de flesta mycket väl vet ungefär vad de flesta politiker presterar utanför den politiska världen, vanligen mycket begränsat, och frågar sig varför just dessa människor anser ha rätten att ta sig makten att vanligen helt onödigt lägga sig i och försvåra andra människors liv.
Uppenbarligen har inte du koll i alla fall. De allra flesta politiker i Sverige bidrar, utanför sin politiska gärning, lika mycket som alla oss andra i landet - genom ett vanligt lönearbete. Men jag förstår att det inte passar in i din världsbild att de flesta politiker har ett helt vanligt lönearbete och är precis som vem som helst just därför att de flesta politiker är vem som helst. En förskolelärare, en bilmekaniker, en säljare, en byggnadsarbetare, en undersköterska, en läkare eller en lärare.
Användarens profilbild
643

Inlägg av 643 »

M_M skrev:
643 skrev:när spanska sjukan var som värst fanns det däremot en speciell järnvägsstation bredvid den urbruktagna (?) enkelspårssträckan Tomteboda
- Hagalund och norrut. Denna station är omnämnd i Postvagnen och ska ha legat på Norra kyrkogårdens område mitt för värdshuset
Solnagård samt bestått av två spår och en liten vändskiva insprängd i berget.
Var ligger denna plats / detta före detta (?) spår egentligen?

Hittade detta i Järnvägshistoriskt forum:

http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=122010
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Tack för länken!
Skriv svar