Sida 4 av 5
Re: Förstudie Tvärförbindelse Roslagsbanan och Arlanda
Postat: onsdag 23 januari 2013 14:43
av annak
Hej
Ny här inne. Skall på möte med Centern ikväll i Vallentuna ang Tvärförbindelsen mellan roslagsbanan och Arlanda.
Har ni något matnyttigt jag skall ta med mig ?
Vad sägs om att roslagsbanan skulle läggas tillbaka upp till Rimbo och sedan vidare till Arlanda ?
Re: Förstudie Tvärförbindelse Roslagsbanan och Arlanda
Postat: onsdag 23 januari 2013 14:57
av twr
annak skrev:Hej
Ny här inne. Skall på möte med Centern ikväll i Vallentuna ang Tvärförbindelsen mellan roslagsbanan och Arlanda.
Har ni något matnyttigt jag skall ta med mig ?
Vad sägs om att roslagsbanan skulle läggas tillbaka upp till Rimbo och sedan vidare till Arlanda ?
Hej själv.

Jag skulle säga att det är en alldeles för stor omväg på vägen till Arlanda. Restiden skulle bli för lång. Roslagsbana till Rimbo och till Arlanda måste nog ses som två olika projekt, som får utvärderas var för sig.
Jag tror att Roslagsbanan till Arlanda är en bra idé, men som du ser här i tråden finns det också många som ifrågasätter idén, av olika skäl.
Re: Förstudie Tvärförbindelse Roslagsbanan och Arlanda
Postat: onsdag 23 januari 2013 15:06
av annak
Erik Sandblom skrev:Det skulle bli lättare byten om tågen körde in till befintliga stationer. Kanske kan lösas med ackumulatordrift och treskensspår sista biten?
Hej
Är ny här inne.
Ska på möte med centern i Vallentuna om ett par timmar ang Tvärförbindelser mellan roslagsbanan och Arlanda.
Har du något matnyttigt som du tycker jag skall ta med mig på mötet ?
Skriv gärna till mig och motivera.
Och vad säger du om att man lägger tillbaka rälsen från Kårsta upp till Rimbo igen och sedan till Arlanda, ?
Från A-K
Re: Förstudie Tvärförbindelse Roslagsbanan och Arlanda
Postat: onsdag 23 januari 2013 15:27
av Kantorn
annak skrev:Erik Sandblom skrev:Det skulle bli lättare byten om tågen körde in till befintliga stationer. Kanske kan lösas med ackumulatordrift och treskensspår sista biten?
Hej
Är ny här inne.
Ska på möte med centern i Vallentuna om ett par timmar ang Tvärförbindelser mellan roslagsbanan och Arlanda.
Har du något matnyttigt som du tycker jag skall ta med mig på mötet ?
Skriv gärna till mig och motivera.
Och vad säger du om att man lägger tillbaka rälsen från Kårsta upp till Rimbo igen och sedan till Arlanda, ?
Från A-K
Du, twr har redan svarat dig rätt bra på den frågan. Det blir en väldig omväg att dra räls till Rimbo och sedan till Arlanda. Det gynnar nog varken Stockholms- Täby- eller Vallentunabor i allmänhet. Rimbobor och Norrtäljebor kanske får lite bättre förbindelse, men ingen annan.
Spåret till Rimbo lades ned. Det var en tragedi på många sätt, men Roslagsbanan var ingen fantastisk framgångssaga på 80-talet. Det innebär nog rätt mycket jobb och en del markinlösen (det sista är min gissning) att dra tillbaka spåret dit. Bättre med en genare väg - om spår alls till Arlanda. Rimbo är nog passe.
Re: Förstudie Tvärförbindelse Roslagsbanan och Arlanda
Postat: onsdag 23 januari 2013 15:56
av annak
twr skrev:annak skrev:Hej
Ny här inne. Skall på möte med Centern ikväll i Vallentuna ang Tvärförbindelsen mellan roslagsbanan och Arlanda.
Har ni något matnyttigt jag skall ta med mig ?
Vad sägs om att roslagsbanan skulle läggas tillbaka upp till Rimbo och sedan vidare till Arlanda ?
Hej själv.

Jag skulle säga att det är en alldeles för stor omväg på vägen till Arlanda. Restiden skulle bli för lång. Roslagsbana till Rimbo och till Arlanda måste nog ses som två olika projekt, som får utvärderas var för sig.
Jag tror att Roslagsbanan till Arlanda är en bra idé, men som du ser här i tråden finns det också många som ifrågasätter idén, av olika skäl.
twr skrev:annak skrev:Hej
Ny här inne. Skall på möte med Centern ikväll i Vallentuna ang Tvärförbindelsen mellan roslagsbanan och Arlanda.
Har ni något matnyttigt jag skall ta med mig ?
Vad sägs om att roslagsbanan skulle läggas tillbaka upp till Rimbo och sedan vidare till Arlanda ?
Hej själv.

Jag skulle säga att det är en alldeles för stor omväg på vägen till Arlanda. Restiden skulle bli för lång. Roslagsbana till Rimbo och till Arlanda måste nog ses som två olika projekt, som får utvärderas var för sig.
Jag tror att Roslagsbanan till Arlanda är en bra idé, men som du ser här i tråden finns det också många som ifrågasätter idén, av olika skäl.
Råkade se på nätet att Rimbo också har tankar på att komma lättare till Arlanda, så de var väll inne på att koppla på nedåt mot V-tuna.
Men då skulle det gå en linje som kopplal på i Upplands väsby då eller...
Re: Förstudie Tvärförbindelse Roslagsbanan och Arlanda
Postat: onsdag 23 januari 2013 16:03
av annak
Kanske roslagsbanan borde få gå igen ända upp till halstavik. till stackarna som blev av med så många arbbetstillfällen när pappersbruken avskedade . jag förstår att det är långa sträcker som förvaltas av bönder men länga sträcker är fortfarande banvall.
Börjar det inte bli lite väl trångt kring storstäderna nu, så lite mer små trevliga samhällen med naturen på knuten som åndå kan få det lättillgängligt till arbetsplatser. Och då kommer frågan vart tvärförbildelsen nu skall gå. Kanske ändå flera stycken och kanske med buss då eller vad tycker ni
Re: Förstudie Tvärförbindelse Roslagsbanan och Arlanda
Postat: onsdag 23 januari 2013 17:27
av LÅ1
En sak som flygresenärerna antagligen har i tankarna är att komma i tid. Där har i alla fall inte pendeltågen så bra historik. Kanske är det bättre nu, men jag tror att de flesta känner sig tryggare med att ta bil, trots att det ju kan bli köer och stopp på vägarna också. Känns väl som man har mer koll på läget och möjlighet till eget initiativ m man sitter i en bil, medan man är helt utlämnad till operatören, huvudmannen och trafikverket, samt kanske en eller flera myndigheter, om man sitter fast i ett stillastående tåg.
Det kan nog vara avgörande för val av färdmedel till flyget!
Re: Förstudie Tvärförbindelse Roslagsbanan och Arlanda
Postat: onsdag 23 januari 2013 18:53
av Lennart Petersen
Kantorn skrev:annak skrev:Erik Sandblom skrev:Det skulle bli lättare byten om tågen körde in till befintliga stationer. Kanske kan lösas med ackumulatordrift och treskensspår sista biten?
Hej
Är ny här inne.
Ska på möte med centern i Vallentuna om ett par timmar ang Tvärförbindelser mellan roslagsbanan och Arlanda.
Har du något matnyttigt som du tycker jag skall ta med mig på mötet ?
Skriv gärna till mig och motivera.
Och vad säger du om att man lägger tillbaka rälsen från Kårsta upp till Rimbo igen och sedan till Arlanda, ?
Från A-K
Du, twr har redan svarat dig rätt bra på den frågan. Det blir en väldig omväg att dra räls till Rimbo och sedan till Arlanda. Det gynnar nog varken Stockholms- Täby- eller Vallentunabor i allmänhet. Rimbobor och Norrtäljebor kanske får lite bättre förbindelse, men ingen annan.
Spåret till Rimbo lades ned. Det var en tragedi på många sätt, men Roslagsbanan var ingen fantastisk framgångssaga på 80-talet. Det innebär nog rätt mycket jobb och en del markinlösen (det sista är min gissning) att dra tillbaka spåret dit. Bättre med en genare väg - om spår alls till Arlanda. Rimbo är nog passe.
Nej marken ligger kvar på Kårsta-Rimbo (en trevlig banvallspromenad f.ö) som ett reservat för en kommande återuppbyggnad.
Vid Rö har det till och med byggts en ny vägbro över banreservatet (troligen unikt i Sverige )
I själva Rimbo är det dock lite trångt men det ska nog gå att ordna ett spår där.
Det finns principbeslut i landstinget om återuppbyggnad av banan men hittils har man inte kommit till skott med något konkret.
Re: Förstudie Tvärförbindelse Roslagsbanan och Arlanda
Postat: onsdag 23 januari 2013 23:39
av Verspieder
Lennart Petersen skrev:Nej marken ligger kvar på Kårsta-Rimbo (en trevlig banvallspromenad f.ö) som ett reservat för en kommande återuppbyggnad.
Vid Rö har det till och med byggts en ny vägbro över banreservatet (troligen unikt i Sverige )
I själva Rimbo är det dock lite trångt men det ska nog gå att ordna ett spår där.
Det finns principbeslut i landstinget om återuppbyggnad av banan men hittils har man inte kommit till skott med något konkret.
Precis.
- Alla politiska partier är idag helt överens om att markreservatet från 1981 skall behållas i framtiden, samt att återuppbyggnad av nygammal järnväg till Rimbo ska underlättas.
- Den nya viadukten i Rö (som ersatte den gamla vid sent 1990-tal?) är förberedd för tågtrafik med rätt höjd, rejäl bredd samt fästen för fallskydd för gående på körbanan, samt fästen för kontaktledningen undertill.
- Plats för ny ändstation finns i Rimbo på dagens pendlarparkering intill busstationen. Med lite grävjobb och omdragning av vägen mellan busstationen och pendlarparkering får tågen plats, och gångväg kan byggas mellan (en då ommöblerad) busstation och järnvägsstationen intill.
- Plats för många tåg finns i Rimbo. Reserverad banvall finns även från pendlarparkeringen mot Norrtäljehållet, där ett rejält långt stickspår kan byggas för undanställning av vilande tåg. Kanske rentav en mindre depå/vagnhall kan byggas på åkern intill reningsverket på östra sidan Vallbyvägen. Dvs i riktning mot Kundby.
Karta:
http://kartor.eniro.se/m/nbf3Y
Re: Förstudie Tvärförbindelse Roslagsbanan och Arlanda
Postat: torsdag 24 januari 2013 8:14
av BSB101
annak skrev:Kanske roslagsbanan borde få gå igen ända upp till halstavik. till stackarna som blev av med så många arbbetstillfällen när pappersbruken avskedade . jag förstår att det är långa sträcker som förvaltas av bönder men länga sträcker är fortfarande banvall.
Börjar det inte bli lite väl trångt kring storstäderna nu, så lite mer små trevliga samhällen med naturen på knuten som åndå kan få det lättillgängligt till arbetsplatser. Och då kommer frågan vart tvärförbildelsen nu skall gå. Kanske ändå flera stycken och kanske med buss då eller vad tycker ni
Trångt och trångt. Visst om du vill bo vid Stureplan så är det rätt trångt men man behöver inte komma allt för många mil från City för att finna både närhet till natur och färdiga detaljplaner för att bygga samt spårbundna kommunikationer.
Re: Förstudie Tvärförbindelse Roslagsbanan och Arlanda
Postat: torsdag 24 januari 2013 18:43
av Verspieder
annak skrev:Kanske roslagsbanan borde få gå igen ända upp till halstavik. till stackarna som blev av med så många arbbetstillfällen när pappersbruken avskedade . jag förstår att det är långa sträcker som förvaltas av bönder men länga sträcker är fortfarande banvall.
Vad är det för fel på raka snabba busslinje 639 mellan Rimbo, Edsbro och Hallstavik? Svar: Inga fel alls (förutom envisheten att använda de mest bullriga förortsbussarna av det hemska märket Volvo på linjen). Nej, tåg på denna sträcka finns det inga som kämpar för. Inte ens de mest engagerade och fanatiska Roslagsbaneåteruppbyggnadsförespråkarna.
Kvarvarande sträckor Rimbo-Rånäs-Faringe samt Rimbo-Finsta-Norrtälje är det inte heller någon som tror på. Mellan Rånäs och Faringe kommer det inte att bli tillräckligt med boende ens 50-60 år framåt i tiden för att motivera tåg, och sträckan Rimbo-Norrtälje är "sönderbyggd" inne i Finsta by samt inne i Norrtälje tätort. Sträckan Rimbo-Finsta-Norrtälje hade blivit en jättefin museijärnväg om den bevarats efter 1969, speciellt om nedläggningen Rimbo-Kårsta aldrig genomförts 1981. Det hade inneburit möjlighet för museitåg Stockholm Ö-Rimbo-Norrtälje!

Re: Förstudie Tvärförbindelse Roslagsbanan och Arlanda
Postat: torsdag 24 januari 2013 19:14
av M_M
Verspieder skrev:annak skrev:Kanske roslagsbanan borde få gå igen ända upp till halstavik. till stackarna som blev av med så många arbbetstillfällen när pappersbruken avskedade . jag förstår att det är långa sträcker som förvaltas av bönder men länga sträcker är fortfarande banvall.
Vad är det för fel på raka snabba busslinje 639 mellan Rimbo, Edsbro och Hallstavik? Svar: Inga fel alls (förutom envisheten att använda de mest bullriga förortsbussarna av det hemska märket Volvo på linjen). Nej, tåg på denna sträcka finns det inga som kämpar för. Inte ens de mest engagerade och fanatiska Roslagsbaneåteruppbyggnadsförespråkarna.
Kvarvarande sträckor Rimbo-Rånäs-Faringe samt Rimbo-Finsta-Norrtälje är det inte heller någon som tror på. Mellan Rånäs och Faringe kommer det inte att bli tillräckligt med boende ens 50-60 år framåt i tiden för att motivera tåg, och sträckan Rimbo-Norrtälje är "sönderbyggd" inne i Finsta by samt inne i Norrtälje tätort. Sträckan Rimbo-Finsta-Norrtälje hade blivit en jättefin museijärnväg om den bevarats efter 1969, speciellt om nedläggningen Rimbo-Kårsta aldrig genomförts 1981. Det hade inneburit möjlighet för museitåg Stockholm Ö-Rimbo-Norrtälje!

Om man bortser från sånt som taxegränser vid länsgränser, skillnader i tankar/policy mellan länens beslutsfattare o.s.v., hur mycket större underlag skulle behövas för att anslutning till Uppsala skulle vara rimligt?
Uppsala har vad jag förstått någon slags tankar på en upprustad och linjerätad/omdragen roslagsbana för snabb pendlingstrafik till Almunge. (Problemet med nuvarande sträckning är att den bokstavligt talat går på folks gräsmattor i Länna, så det krävs en del social kompetens hos ULJ för att inte hamna i krig med de boende i trakten, typ). En sådan ombyggnad i framtiden torde väl åtminstone förbättra potentialen för en återuppbyggnad rätt rejält?
Re: Förstudie Tvärförbindelse Roslagsbanan och Arlanda
Postat: torsdag 24 januari 2013 19:35
av Verspieder
M_M skrev:Om man bortser från sånt som taxegränser vid länsgränser, skillnader i tankar/policy mellan länens beslutsfattare o.s.v., hur mycket större underlag skulle behövas för att anslutning till Uppsala skulle vara rimligt?
Uppsala har vad jag förstått någon slags tankar på en upprustad och linjerätad/omdragen roslagsbana för snabb pendlingstrafik till Almunge. (Problemet med nuvarande sträckning är att den bokstavligt talat går på folks gräsmattor i Länna, så det krävs en del social kompetens hos ULJ för att inte hamna i krig med de boende i trakten, typ). En sådan ombyggnad i framtiden torde väl åtminstone förbättra potentialen för en återuppbyggnad rätt rejält?
Bra! Man skall
alltid bortse från nuvarande taxor och länsgränser, då sådant ändras med åren.
Dessvärre kan jag inte alls se dagens Roslagsbana från Rimbo-Kårsta byggas ihop med ULJ tänkt för passagerartrafik. Museibana Faringe-Rånäs-Rimbo vore kul, men lite väl dyrt för ULJ. Linje 677 kan med billiga grepp snabbas upp och därför har tåget ingen chans mot bussen. Inte ens på 1950-talet kunde tåget via Almunge köras snabbare än den gröngula SLO-bussen på linje 21 längs sträckan Rimbo-Uppsala (sedermera UL807/SL677).
Däremot vore det trevligt om vägen mellan Rånäs och Knutby kunde rätas ut rejält, så flera avgångar på linje 648 skulle kunna dras rätt upp till Knutby. Med enbart SL-taxa hela vägen.
Re: Förstudie Tvärförbindelse Roslagsbanan och Arlanda
Postat: fredag 25 januari 2013 1:00
av M_M
Om idén att snabba upp banan Uppsala-Almunge skulle bli verklighet så är det ju i stort sett fråga om att bygga ny järnväg nästan hela vägen så när som på biten inne i Uppsala och området närmast Almunge. Då borde det väl gå att konkurrera med bussen i körtid?
Re: Förstudie Tvärförbindelse Roslagsbanan och Arlanda
Postat: söndag 03 februari 2013 16:09
av BSB101
Verspieder skrev:Med enbart SL-taxa hela vägen.
Vilken nytta skulle skattebetalarna i SLL ha med denna sträcka?
Re: Förstudie Tvärförbindelse Roslagsbanan och Arlanda
Postat: söndag 03 februari 2013 20:44
av Verspieder
BSB101 skrev:Vilken nytta skulle skattebetalarna i SLL ha med denna sträcka?
Det är ju redan idag SL-taxa de 35 kilometerna genom Uppsala län mellan Långhundra och Uppsala på SL 677. Hela 6 st kuponger går åt på remsan, men SL-remsa är ett godkänt betalmedel.
Samma gäller de 9 kilometerna mellan Fantbol och Varleda genom Uppsala län på dagens SL 648. Det räknas dock som resa inom SL Zon C, och kostar därför bara två kuponger.
Så varför opponera sig mot de 7 kilometerna mellan Varleda och Knutby på en framtida avstickare på SL 648?
Eller: Vilken nytta har skattebetalarna av dagens SL-taxa på dagens 677 och 648 som rullar inom Uppsala län?
Re: Förstudie Tvärförbindelse Roslagsbanan och Arlanda
Postat: onsdag 10 februari 2021 19:59
av Enceladus
Debatt: Trafikverket lägger våt filt över Stockholm
Nytt debattinlägg som menar att Roslagsbanan behöver förlängas till Arlanda och Märsta för att "öka tillgängligheten till Arlanda och koppla ihop nordostsektorn". Vidare hävdas att "var fjärde resa till Arlanda börjar i Täby".
Mick Dundee skrev:Vad oväntat ... Då kan vi lägga ytterligare ett av Wennerholms fantasiprojekt till handlingarna. Den som är någorlunda insatt i hur det ser ut från norra Täby och vidare vet att det är glesbygd. Att dra ett stickspår genom obebodd kulturbygd upp till Arlanda är fantasifullt men helt orealistiskt. De pengarna gör betydligt mycket mer nytta för t.ex. en tub till Täby ...
Tunnelbanans unika status är inte alltid oövervinnerlig!
Re: Förstudie Tvärförbindelse Roslagsbanan och Arlanda
Postat: onsdag 10 februari 2021 20:11
av dr Cassandra Nojdh
Enceladus skrev:Debatt: Trafikverket lägger våt filt över Stockholm
Nytt debattinlägg som menar att Roslagsbanan behöver förlängas till Arlanda och Märsta för att "öka tillgängligheten till Arlanda och koppla ihop nordostsektorn". Vidare hävdas att "var fjärde resa till Arlanda börjar i Täby".
Mick Dundee skrev:Vad oväntat ... Då kan vi lägga ytterligare ett av Wennerholms fantasiprojekt till handlingarna. Den som är någorlunda insatt i hur det ser ut från norra Täby och vidare vet att det är glesbygd. Att dra ett stickspår genom obebodd kulturbygd upp till Arlanda är fantasifullt men helt orealistiskt. De pengarna gör betydligt mycket mer nytta för t.ex. en tub till Täby ...
Tunnelbanans unika status är inte alltid oövervinnerlig!
Gamla trådar blir som nya!
En av de mest förvirrade artiklar jag läst - men det är klart, det är ju liberalerna som är i farten. "Mick Dundee" - ja, herre

-lar, han försvann ur hanteringen redan 2014, som tur var.
Re: Förstudie Tvärförbindelse Roslagsbanan och Arlanda
Postat: fredag 12 februari 2021 13:06
av Breitspurbahn
Vi pratar alltså om ca 1,5 mil järnväg mellan Vallentuna och Arlanda?
Förutom tunnelanslutning och perrongbygge i Arlanda så verkar det gå mestadels genom skog.
https://kartor.eniro.se/m/djPtv
Re: Förstudie Tvärförbindelse Roslagsbanan och Arlanda
Postat: lördag 13 februari 2021 8:53
av twr
Breitspurbahn skrev:Vi pratar alltså om ca 1,5 mil järnväg mellan Vallentuna och Arlanda?
Förutom tunnelanslutning och perrongbygge i Arlanda så verkar det gå mestadels genom skog.
https://kartor.eniro.se/m/djPtv
Det är inte tunnel till Arlanda. Tanken är en station utanför SkyCity.