Anders Hanquist skrev:Hela SB har 20 000 påstigande/dag jämfört med Tvärbanans 55 000. Så det känns som lite "overkill" att konvertera SB till tunnelbana.
Tvärbanan och Saltsjöbanan har visserligen ungefär lika många hållplatser/stationer i dag, men å andra sidan kör SB med lägre turtäthet.
Den största skillnaden är dock att Saltsjöbanan har en enda stor bytesplats i ena änden, Slussen, dit i stort sett alla resenärer torde resa till eller från. Tvärbanan har stora bytesplatser i Alvik, Liljeholmen, Årstaberg, Gullmarsplan och till viss del Globen. Det betyder att på varje tur Alvik-Sickla så kommer varje "platskapacitetsenhet" sannolikt nyttjas minst två gånger, antagligen fler.
Med andra ord så behöver Tvärbanan ungefär samma eller lägre kapacitet än Saltsjöbanan för att hantera sina nästan tre gånger så många resenärer som Saltsjöbanan. Häpp!
Jag hoppas att det nu framgått med all önskvärd tydlighet en gång för alla att den statistik som SL publicerar till allmänheten tyvärr bara kan klassas som "värdelöst men intressant vetande". Den säger inget om hur många som faktiskt finns ombord som mest och i snitt per tur eller hur många som transporteras per tidsenhet över ett visst snitt, och den säger inte heller något om vilka totala resor som görs utan ger skenet av att t.ex.
Gullmarsplan är ett enormt populärt resmål.
LÅ1 skrev:roggek skrev:Tycker vi elektrifierar Saltsjöbanan såhär:
Bara man inte sköter urlastningen vid Slussen på samma sätt som man utför avlastningen på filmen!

Jag har läst i nån bok att man provade visst att "tömma" ett växellok på det sättet i Oxelesund nån gång på 60-talet eller liknande. Hoppsan...
