Munkebäckslänken, Järntorget, Södra Älvstranden.

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Ted S
Inlägg: 47
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 23:33

Re: Munkebäckslänken, Järntorget, Södra Älvstranden.

Inlägg av Ted S »

2763 skrev:
Harald skrev:
M_M skrev:Det märks dock att det är tänkt som mer eller mindre intern information med tanke på slanguttrycket "Shelltappen" :wink:
Det var en förhastad slutsats. "Tapp" är inte slang.
Tapp, liksom Mack är båda saligen insomnade varumärken på företag på vars anläggningar man kunnat fylla sina vehiklar med drivmedel.

//T
Jag tolkar M_M:s kommentar som ett uttryck för den humor som är typisk för "er" sida landet. Även om slangkopplingen var oavsiktlig var den rolig.
twr
Inlägg: 9223
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Munkebäckslänken, Järntorget, Södra Älvstranden.

Inlägg av twr »

M_M skrev:Det märks dock att det är tänkt som mer eller mindre intern information med tanke på slanguttrycket "Shelltappen" :wink:
Harald skrev:Det var en förhastad slutsats. "Tapp" är inte slang.
Ted S skrev:Jag tolkar M_M:s kommentar som ett uttryck för den humor som är typisk för "er" sida landet. Även om slangkopplingen var oavsiktlig var den rolig.
Nu ska vi inte tappa tråden här...
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Harald
Inlägg: 8797
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Munkebäckslänken, Järntorget, Södra Älvstranden.

Inlägg av Harald »

twr skrev:Nu ska vi inte tappa tråden här...
Just det, vill man diskutera mot och slangar så kan man med fördel fortsätta här: http://www.sparvagssallskapet.se/forum/ ... =5&t=34024
Användarens profilbild
Martin
Inlägg: 1573
Blev medlem: fredag 02 maj 2003 23:47
Ort: Hjärtat av Bohuslän

Re: Munkebäckslänken, Järntorget, Södra Älvstranden.

Inlägg av Martin »

Hur kommer anslutningen av Badhuslänken till spåren i S Hamngatan vid Lilla torget att utformas? Påverkas anslutningen av att dagens kurva på den aktuella platsen är väldigt snäv?
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Harald
Inlägg: 8797
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Munkebäckslänken, Järntorget, Södra Älvstranden.

Inlägg av Harald »

Martin skrev:Hur kommer anslutningen av Badhuslänken till spåren i S Hamngatan vid Lilla torget att utformas? Påverkas anslutningen av att dagens kurva på den aktuella platsen är väldigt snäv?
Hur skulle det påverka? Enligt kartan i järnvägsplanen ska det bli en dubbelspårstriangel där.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Munkebäckslänken, Järntorget, Södra Älvstranden.

Inlägg av M_M »

2763 skrev:
M_M skrev:
2763 skrev:Motsvarande handel finns för övrigt i anslutning till kollektivtrafikterminaler redan idag, exempelvis i Angered C är utbudet betydligt bättre.
Nu finns visserligen ÖoB inne i Nordstan, men fram till nyss höll ditt argument inget vidare. Ska man åka spårvagn till Willys så är det Wieselgrensplatsen eller Varbergsgatan som gäller (eller möjligen Opaltorget men den butiken är inte lika lockande).
Före öppnandet i nordstan har ÖoB funnits även på andra adresser, ute vid backaplan om man känner för det.
Sant, dock är det rätt långt mellan närmaste hållplats och ÖoB vid Backaplan. Närmast torde Swedenborgplatsen vara.
2763 skrev:Om man skall resa kollektivt är inte spårvagn det enda färdmedlet och faktum är att det går flera busslinjer förbi alelyckan. Därför håller också mitt argument. De som vill resa till alelyckan gör det lämpligen med Buss.
Buss är egentligen helt okej här men det vore bra med någon slags samlingstabell för det här stråket. Inflätningen mellan linjerna 78 och 521 är inte heller jättebra. Söderut från Hjällbo blir det nästan exakt kvartstrafik före eftermiddagsrusningen drar igång, men i rusningen har 78 20-min-trafik medan 521 har 30-min-trafik och även då båda linjerna kör 30-min-trafik före eftermiddagsrusningen så är fasningen 10-20-10-20 norrut.

Jag inser problemet att lägga tidtabellerna så att det blir bra förbindelser här, men undrar om man verkligen uttömt alla möjligheter att laborera med vändpunkterna för de olika linjerna längs f.d. Västgötabanan?

Dagens utformning av vägarna kring Gamlestadstorget ger också en klar nackdel för bytesresenärer. Det är näst intill omöjligt för den som åker Alelyckan-Kortedala att avgöra hur lång extra tid det lönar sig att vänta på 78 för byte vid Gamlestadstorget jämfört med att ta 521 och byta vid Ejdergatan. (Det sistnämnda bytesalternativet kompliceras dessutom av att någon form av "byteshjälp-info" behöver veta om resenären är sugen på ett extra byte för att spara lite tid, d.v.s. 521-8-7/11 istället för 521-6).

Trots alla de trådar där Gamlestadstorget diskuteras så har jag inte riktigt fått 100% koll på hur man verkligen tänkt busstrafiken där. Det bästa vore om framtida motsvarigheter till dagens 58, 521 och eventuellt 520 samt Orange Express kunde få hållplatser vid Gamlestadstorget, och lämpligtvis klart smidigare körväg för framtida motsvarigheter till de linjer som redan idag angör Gamlestadstorget.
2763 skrev:
M_M skrev:Fundera gärna på någon juridiskt gångbar lösning för att säkerställa att butiksutbudet inte blir så enfaldigt som det tyvärr ofta blir vid större butikskoncentrationer. Skillnaden mellan t.ex. Nordstan och Frölunda Torg, speciellt efter senaste tillbyggnaden, blir allt mer försumbar.
Ofta är det s.k. lågprishandel som inte etablerar sig i större köpcentra. Lågprishandeln förutsätter tyvärr ofta att man kan ta sig dit med bil. Om ett sådant handelsområde kräver kollektivtrafik är det ofta buss som är det gångbara alterntivet.

Samhällets kostnad för lågprishandel är alltså relativt hög, eftersom den förutsätter biltrafik och därmed underbygger det man stadsbyggnadsmässigt brukar kalla för "urban-sprawl". Det är inte önskvärt.
Frågan är vad samhället kan göra för att motveraka detta? Dagens prisskillnader mellan lågprishandeln och den handel som har god kollektivtrafikanslutning blir i praktiken en straffkostnad för de som enbart åker kollektivt. Resultatet av detta och mycket annat lär bli att alla som har tillgång till en parkeringsplats också har bil, och om den används ibland så blir det mindre lönsamt att åka kollektivt ibland jämfört med att alltid åka kollektivt, varpå det blir bilresor hela tiden. :(

Västtrafikkortläsare i icke-lågprisbutikerna kopplade så att man får rabatt på Västtrafikresan om man handlar i "mellanprishandel"?


P.S. det där med slang v.s. tapp var inte avsiktligt men det blev ganska roligt ändå. :) Då verkar det vara utrett att tapp inte är slang men däremot dialektalt. I mina uppväxttrakter så var det "mack" som användes. Trevligt att få en förklaring varifrån uttrycken kommer.
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Munkebäckslänken, Järntorget, Södra Älvstranden.

Inlägg av 2763 »

M_M skrev: Frågan är vad samhället kan göra för att motveraka detta? Dagens prisskillnader mellan lågprishandeln och den handel som har god kollektivtrafikanslutning blir i praktiken en straffkostnad för de som enbart åker kollektivt. Resultatet av detta och mycket annat lär bli att alla som har tillgång till en parkeringsplats också har bil, och om den används ibland så blir det mindre lönsamt att åka kollektivt ibland jämfört med att alltid åka kollektivt, varpå det blir bilresor hela tiden. :(
Samhället genom kommunen har planmonopol. Dvs man behöver inte upplåta otillgängligt liggande områden för handel. Vill man ändå upplåta områden för handel kan man ta ut exploateringsavgift exempelvis för att kunna förstärka infrastruktur vad gäller avlopp, el och säkerligen även kollektivtrafik.

Man har tyvärr inte tänkt så tillräckligt mycket hittils, men visst har samhället möjligheten.

//T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Munkebäckslänken, Järntorget, Södra Älvstranden.

Inlägg av M_M »

Sant. Finns det möjligheter att ta till sådana åtgärder om samhället vill påverka befintlig handel? T.ex. ställa krav att butikerna i Bäckebol inte får öka sin omsättning varken i kronor uppräknat med konsumetprisindex eller antal, kvadratmeter eller kubikmeter varor utan att det räknas som "ändrad användning"?

Eller kan en kommun till och med helt fräckt ändra markanvändningsplanen trots att det redan existerar en befintlig verksamhet på plats?
Harald
Inlägg: 8797
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Munkebäckslänken, Järntorget, Södra Älvstranden.

Inlägg av Harald »

M_M skrev:Sant. Finns det möjligheter att ta till sådana åtgärder om samhället vill påverka befintlig handel? T.ex. ställa krav att butikerna i Bäckebol inte får öka sin omsättning varken i kronor uppräknat med konsumetprisindex eller antal, kvadratmeter eller kubikmeter varor utan att det räknas som "ändrad användning"?

Eller kan en kommun till och med helt fräckt ändra markanvändningsplanen trots att det redan existerar en befintlig verksamhet på plats?
Länder där myndigheterna "helt fräckt" kan göra vad som helst kallas diktaturer. Sverige är en demokratisk rättsstat där myndigheterna måste följa lagar. Visst kan man ändra markanvändning, men då ska det vara för att marken behövs för något annat viktigt ändamål. Då kan man lösa in marken, antingen genom frivillig överenskommelse eller expropriation.

En detaljplan reglerar markens användning och för mark som får bebyggas även byggnadshöjden. Man kan inte sätta gränser för omsättningen i detaljplanen.
daniel_s
Inlägg: 14408
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Munkebäckslänken, Järntorget, Södra Älvstranden.

Inlägg av daniel_s »

Finns det någonting som visar att man i verkligheten sparar pengar på att konsekvent handla i "lågprishandeln"?
Harald
Inlägg: 8797
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Munkebäckslänken, Järntorget, Södra Älvstranden.

Inlägg av Harald »

daniel_s skrev:Finns det någonting som visar att man i verkligheten sparar pengar på att konsekvent handla i "lågprishandeln"?
Det är nog väldigt individuellt beroende på var man handlar, hur man reser dit och vad alternativet är. Vad är "lågprishandel" f.ö? Lidl och Netto får väl anses vara det och deras butiker ligger ju i bostadsområdena.

Det är ju inte heller så att alla s.k. externa köpcentra är otillgängliga med kollektivtrafik. I mindre och mellanstora städer kan det nog vara så, men i Göteborgsområdet har vi ju t.ex. Allum i Partille med Partilles resecentrum i byggnaden. Backaplansområdet får väl också anses ha bra kollektivtrafik med knutpunkten Hjalmar Brantingsplatsen alldeles intill. Kållered har pendeltåg något så när nära och en del bussar. Bäckebol har halvskaplig busstrafik och sämst är väl Sisjön med en buss varje halvtimme.
Användarens profilbild
Lemanic
Inlägg: 123
Blev medlem: lördag 05 mars 2011 0:18

Re: Munkebäckslänken, Järntorget, Södra Älvstranden.

Inlägg av Lemanic »

Varför är det ingen hållplats vid Esperantoplatsen och Lilla torget som är utsatt?
Harald
Inlägg: 8797
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Munkebäckslänken, Järntorget, Södra Älvstranden.

Inlägg av Harald »

Lemanic skrev:Varför är det ingen hållplats vid Esperantoplatsen och Lilla torget som är utsatt?
För att det inte ska bli några hållplatser där.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Munkebäckslänken, Järntorget, Södra Älvstranden.

Inlägg av M_M »

Harald skrev:
M_M skrev:Sant. Finns det möjligheter att ta till sådana åtgärder om samhället vill påverka befintlig handel? T.ex. ställa krav att butikerna i Bäckebol inte får öka sin omsättning varken i kronor uppräknat med konsumetprisindex eller antal, kvadratmeter eller kubikmeter varor utan att det räknas som "ändrad användning"?

Eller kan en kommun till och med helt fräckt ändra markanvändningsplanen trots att det redan existerar en befintlig verksamhet på plats?
Länder där myndigheterna "helt fräckt" kan göra vad som helst kallas diktaturer. Sverige är en demokratisk rättsstat där myndigheterna måste följa lagar. Visst kan man ändra markanvändning, men då ska det vara för att marken behövs för något annat viktigt ändamål. Då kan man lösa in marken, antingen genom frivillig överenskommelse eller expropriation.

En detaljplan reglerar markens användning och för mark som får bebyggas även byggnadshöjden. Man kan inte sätta gränser för omsättningen i detaljplanen.
Intressant. Om man vänder på steken, hur ser reglerna ut för möjligheten/rätten till väganslutning till allmänna vägnätet?

Morot är nog ändå en bättre möjlighet än piska här.
daniel_s skrev:Finns det någonting som visar att man i verkligheten sparar pengar på att konsekvent handla i "lågprishandeln"?
Man sparar mest pengar på att inkonsekvent handla i "lågprishandeln" om du avser t.ex. ÖoB. Åk först dit och köp de matvaror å annat jox som du behöver och de av en händelse råkar ha, och komplettera med det som fattas annorstäders. Sen beror det antagligen också på hur kräsen du är. Är det t.ex. okej med Uncle Bens "chineese sweet and sour" trots att du tänkt köpa den som också innehåller ananas o.s.v.?

Om du däremot avser butiker som Lidl så tjänar man framförallt den stora fördelen att det går att köpa vettig smörgåsskinka samt juice som inte smakar blähä :wink: Tricket generellt med främst Lidl men antagligen delvis även Netto är att våga prova deras egna fabrikat. Om man bara köper varor från det stora svenska oligopolet så gör man ingen större vinst på Lidl.
Harald skrev:
Lemanic skrev:Varför är det ingen hållplats vid Esperantoplatsen och Lilla torget som är utsatt?
För att det inte ska bli några hållplatser där.
Bonusfrågor på det: vad blir det av busshållplatserna vid Lilla Torget (och Järnvågen)? Kommer bussar stanna vid "älvsnabbenhållplatsen", och i så fall alla bussar som kör där? Det vore antagligen bra om en framtida motsvarighet till 80-bussen stannar där för att få ett smidigt byte mellan 80-bussen och lokalare trafik norr om Linnéplatsen. (Nisseterminalen - Nordstan/Drottningtorget och Lilla Bommen läge C/D - Lilla Bommen läge A/B räknar iaf inte jag som särskilt smidiga byten, om man inte tycker ett kvarters promenad är smidigt).
Harald
Inlägg: 8797
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Munkebäckslänken, Järntorget, Södra Älvstranden.

Inlägg av Harald »

Skeppsbron ska ju bli knutpunkt för spårvagnar, bussar och färjor, så det är nog givet både att alla bussar som går den vägen ska stanna där och att hållplatserna vid Lilla torget och Rosenlund dras in. Däremot så påverkas väl knappast Järnvågen. Den hållplatsen betjänar ju området runt Järntorget och Masthugget.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Munkebäckslänken, Järntorget, Södra Älvstranden.

Inlägg av M_M »

Harald skrev:Skeppsbron ska ju bli knutpunkt för spårvagnar, bussar och färjor, så det är nog givet både att alla bussar som går den vägen ska stanna där och att hållplatserna vid Lilla torget och Rosenlund dras in.
Trevligt.
Harald skrev:Däremot så påverkas väl knappast Järnvågen. Den hållplatsen betjänar ju området runt Järntorget och Masthugget.
Gör den det på riktigt? Jag kanske har uppfattat hållplatsen fel men mitt intryck är att den hållplatsen mest finns som en slags det-blev-inte-bättre-än-så-lösning för att få nån slags hållplats i trakten av Järntorget. Det vore intressant att veta hur många av resenärerna på passerande linjer som använder den hållplatsen. Om man drar in den hållplatsen så kan man hänvisa till byte vid Rosenlund och spårvagn/buss till/från Järntorget.

Järnvågen kan kanske jämföras med busshållplatsen Gustavsplatsen som i princip kan betraktas som en slags "Ejdergatan norra" men som ligger lite för långt bort för att ge smidigt byte.
Harald
Inlägg: 8797
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Munkebäckslänken, Järntorget, Södra Älvstranden.

Inlägg av Harald »

M_M skrev:
Harald skrev:Däremot så påverkas väl knappast Järnvågen. Den hållplatsen betjänar ju området runt Järntorget och Masthugget.
Gör den det på riktigt? Jag kanske har uppfattat hållplatsen fel men mitt intryck är att den hållplatsen mest finns som en slags det-blev-inte-bättre-än-så-lösning för att få nån slags hållplats i trakten av Järntorget.
Ja, det strider väl inte mot det jag skrev.
M_M skrev:Det vore intressant att veta hur många av resenärerna på passerande linjer som använder den hållplatsen.
Jag åker 90 rätt ofta och det brukar oftast vara någon eller några som stiger av mot stan. Påstigande utåt är kanske något färre, men det brukar stå en del folk där och vänta på bussarna mot Frölunda på eftermiddagarna. Jag stiger av där själv ibland när jag ska till Masthuggstorget. Däremot så stiger jag sällan på utåt. Dels ligger ju den hållplatsen sämre till, dels så är det ju enklare att ta spårvagnen när man är vid Masthuggstorget.
M_M skrev:Om man drar in den hållplatsen så kan man hänvisa till byte vid Rosenlund och spårvagn/buss till/från Järntorget.
Du menar Skeppsbron antar jag. Det vore kanske inte så lyckat. Dels så blir det en omväg för de flesta eftersom det är mest avstigning mot centrum och påstigning utåt vid Järnvågen, dels så går man nog hellre lite längre för att slippa ett byte.
danneh
Inlägg: 264
Blev medlem: fredag 15 oktober 2010 20:49

Re: Munkebäckslänken, Järntorget, Södra Älvstranden.

Inlägg av danneh »

Sen ska man ju räkna in att linje 80 inte kommer finnas kvar, utan bli Rosa Express, tyvärr..
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Munkebäckslänken, Järntorget, Södra Älvstranden.

Inlägg av 2763 »

M_M skrev:
daniel_s skrev:Finns det någonting som visar att man i verkligheten sparar pengar på att konsekvent handla i "lågprishandeln"?
Man sparar mest pengar på att inkonsekvent handla i "lågprishandeln" om du avser t.ex. ÖoB. Åk först dit och köp de matvaror å annat jox som du behöver och de av en händelse råkar ha, och komplettera med det som fattas annorstäders. Sen beror det antagligen också på hur kräsen du är. Är det t.ex. okej med Uncle Bens "chineese sweet and sour" trots att du tänkt köpa den som också innehåller ananas o.s.v.?

Om du däremot avser butiker som Lidl så tjänar man framförallt den stora fördelen att det går att köpa vettig smörgåsskinka samt juice som inte smakar blähä :wink: Tricket generellt med främst Lidl men antagligen delvis även Netto är att våga prova deras egna fabrikat. Om man bara köper varor från det stora svenska oligopolet så gör man ingen större vinst på Lidl.
Man kan alltså göra det som kallas för "klipp" i "lågprishandeln".

Men det finns också mycket skit där, milt sagt. Och det är mycket kvalitetsmat som det som du kallar det stora svenska oligopolet som försämrats på grund av detta.
Ett exempel är den forna fruktyoghurten där fruktinnehållet minskats väldigt radikalt. Det som kallades fruktyoghurt på 80-talet kallas idag för smothie... ja jo, man har ju kört en stavmixer genom frukten också förstås.

Ett annat liknande exempel är prisskillnaden på glass där ett billigt glassmärke har väldigt låg vikt per liter medan de dyrare väger uppåt 4 gånger så mycket. Titta själv och se.

Sen förekommer mängder med andra trix som du antagligen förbiser bland de röda prislapparna, man späder livsmedlen med billigare komponenter, smakförstärkare e.t.c. Ni som gillar M25, lär er att undvika E621 för den är inte nyttig. Det är mycket skit i maten och den skall inte vara där - men så länge vi konsekvent väljer att använda pris som konkurrensmedel så är det det vi får. Är det förresten någon som vet den enskilt största beståndsdelen i en påse med Taco-krydda? (Den behöver faktiskt inte ens vara där)

//T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Munkebäckslänken, Järntorget, Södra Älvstranden.

Inlägg av M_M »

Harald skrev:
M_M skrev:
Harald skrev:Däremot så påverkas väl knappast Järnvågen. Den hållplatsen betjänar ju området runt Järntorget och Masthugget.
Gör den det på riktigt? Jag kanske har uppfattat hållplatsen fel men mitt intryck är att den hållplatsen mest finns som en slags det-blev-inte-bättre-än-så-lösning för att få nån slags hållplats i trakten av Järntorget.
Ja, det strider väl inte mot det jag skrev.
M_M skrev:Det vore intressant att veta hur många av resenärerna på passerande linjer som använder den hållplatsen.
Jag åker 90 rätt ofta och det brukar oftast vara någon eller några som stiger av mot stan. Påstigande utåt är kanske något färre, men det brukar stå en del folk där och vänta på bussarna mot Frölunda på eftermiddagarna. Jag stiger av där själv ibland när jag ska till Masthuggstorget. Däremot så stiger jag sällan på utåt. Dels ligger ju den hållplatsen sämre till, dels så är det ju enklare att ta spårvagnen när man är vid Masthuggstorget.
M_M skrev:Om man drar in den hållplatsen så kan man hänvisa till byte vid Rosenlund och spårvagn/buss till/från Järntorget.
Du menar Skeppsbron antar jag. Det vore kanske inte så lyckat. Dels så blir det en omväg för de flesta eftersom det är mest avstigning mot centrum och påstigning utåt vid Järnvågen, dels så går man nog hellre lite längre för att slippa ett byte.
Jag borde egentligen inte yttra mig eftersom jag inte använder dessa linjer och Järnvågenhållplatsen särskilt ofta själv, men om man utgår från att de flesta som åker med linjerna inte över huvud taget använder hållplatsen Järnvågen så blir det en förbättring för de flesta eftersom de sparar in tiden som ett hållplatsuppehåll tar.
danneh skrev:Sen ska man ju räkna in att linje 80 inte kommer finnas kvar, utan bli Rosa Express, tyvärr..
Aha, vilka skillnader blir det? Blir det en korsbefruktning av 80 och Blå Express? (Rosa Express måste i så fall stanna vid Skeppsbron eftersom det kommer vara den hållplats som ligger närmast RFSL :wink: ) Kommer 58 att ta över delar av 80's trafik?
Skriv svar