Kraftig kollision i Göteborg

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
M_M

Re: Kraftig kollision i Göteborg

Inlägg av M_M »

Odd skrev:Sandning och skenbroms i t-banan skulle nog inte vara så bra, dels pga allt det damm som skulle bildas, dels de spårledningfel som skulle uppstå pga skenbromsningen om denna sker över skarvar. I det här fallet var ju den stora boven att samspelet mellan ATC/ATP och vagnens styrdatorer inte kunde hantera situationen.
Å andra sidan skulle sandning väl inte vara något problem på de rätt långa sträckorna ovan jord?

Vad gör att signalsystemet på t.ex. Tvärbanan klarar fordon med magnetskenbroms men det skulle kunna bli problem på tunnelbanan och på Trafikverkets spår så är väl nån regel eller åtminstone praxis att bara använda magnetskenbromsen i nödfall eller liknande. Har man inte spårledningar utan använder andra metoder på t.ex. Tvärbanan?
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

M_M skrev:
Odd skrev:Sandning och skenbroms i t-banan skulle nog inte vara så bra, dels pga allt det damm som skulle bildas, dels de spårledningfel som skulle uppstå pga skenbromsningen om denna sker över skarvar. I det här fallet var ju den stora boven att samspelet mellan ATC/ATP och vagnens styrdatorer inte kunde hantera situationen.
Å andra sidan skulle sandning väl inte vara något problem på de rätt långa sträckorna ovan jord?

Vad gör att signalsystemet på t.ex. Tvärbanan klarar fordon med magnetskenbroms men det skulle kunna bli problem på tunnelbanan och på Trafikverkets spår så är väl nån regel eller åtminstone praxis att bara använda magnetskenbromsen i nödfall eller liknande. Har man inte spårledningar utan använder andra metoder på t.ex. Tvärbanan?
Helt allvarligt: Hur många påkörningsolyckor har man i tunnelbanan?

Det är kanske i den ändan man skall börja om man vill fundera på vilket skydd man egentligen har och behöver. Bättre bromsar är inte alltid svaret, eftersom det också kan leda till fallolyckor i samband med bromsning.

/T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

2763 skrev:
M_M skrev:

Helt allvarligt: Hur många påkörningsolyckor har man i tunnelbanan?

Det är kanske i den ändan man skall börja om man vill fundera på vilket skydd man egentligen har och behöver. Bättre bromsar är inte alltid svaret, eftersom det också kan leda till fallolyckor i samband med bromsning.

/T
Vet inte varför det sägs att man skadar isol-skarvar med skenbromsar ?? Visst de har säkert inträffat, konstigt annars. Men vill nog påstå att de är MYCKET vanligare att de ligger bromslagor i skarvarna än rester från släpande skenbromsar.
Detta lutar jag på mina 20 år i fält som signaltekniker...
Och skenbroms, den används en hel del faktiskt, även på Statens spår. Får man t.ex. 4H för en väg (hinder på vägen) när man kommer farande i 200 km/h, så äre ju bara att kasta sej på skenbromsknappen direkt, så man får ner farten snabbast möjligt. När man sen ser vägen eller vägförsignalen, kan man ju avbryta inbromsningen, om vägen är fri.
Detta sker nog i snitt en gång per resa, skulle jag vilja påstå utan att överdriva.
Sen i vissa väglag, så äre ju ett skönt stöd att kunna ta till skenbroms om halkan är svår.

Vad gäller sandning o skenbroms i Stockholms tunnelbana, så äre ju mycket märkligt att man sparat bort så viktiga säkerhetsdetaljer. På tunnelsträckorna lär de ju inte behövas i samma utsträckning, för just i tunnlar är det ju sällan halka av fukt eller is. Dock kan ju lövhalka dras med dit. Sand o skenbroms är ju ovärderligt när additionen plötsligt uteblir.
Sen äre nog kanske inte fel att utbilda förarpersonalen bättre i broms. Såväl hantering som teknik...
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

2763 skrev:Helt allvarligt: Hur många påkörningsolyckor har man i tunnelbanan?

Ja, absolut. Poängen med mitt inlägg var att påpeka att sand-i-tunnel-argumentet håller såklart just bara i tunnlar, och så ville jag veta mer om problem och icke-problem med magnetskenbromsar.

Sen kan man alltid diskutera hur mycket hängsle-och-livrem man ska ha. Om jag inte minns helt galet så måste handbromsen på en personbil fungera för att man ska få den godkänd av bilprovningen, även om det är en bil med manuell växellåda som alltså kan parkeras säkert på allt utom de extremaste sluttningarna.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

M_M skrev:

Man använder spårledningar men det är få tunnelsträckor så sanddammsproblemet är inte lika påträngande. Det som kan hända är om man får nödbroms över en isolerskarv, vilka brukar ligga strax intill signaler av naturliga skäl, så orsakar skenbromsningen att järn mm flyttas och kortsluter skarven. Jag har fått förklarat för mig att påfallande ofta så är signalfel på järnvägen orsakade av just sådana fel.

Sen är det, som Tony beskriver, andra system som rent säkerhetsmässigt säkerställer att tåg inte kan kollidera med varandra i högre hastigheter i tunnelbanan och då behövs kanske inte skenbromsar av den anledningen.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

leifd skrev:
Vet inte varför det sägs att man skadar isol-skarvar med skenbromsar ?? Visst de har säkert inträffat, konstigt annars. Men vill nog påstå att de är MYCKET vanligare att de ligger bromslagor i skarvarna än rester från släpande skenbromsar.
På Järnväg där har långt från alla tåg/vagnar skenbroms. Signalsträckorna är oftast betydligt längre. Avstånden mellan växlar och isoler är därmed också längre än i tunnelbanan.
leifd skrev: Och skenbroms, den används en hel del faktiskt, även på Statens spår. Får man t.ex. 4H för en väg (hinder på vägen) när man kommer farande i 200 km/h, så äre ju bara att kasta sej på skenbromsknappen direkt, så man får ner farten snabbast möjligt. När man sen ser vägen eller vägförsignalen, kan man ju avbryta inbromsningen, om vägen är fri.
Detta sker nog i snitt en gång per resa, skulle jag vilja påstå utan att överdriva.
Sen i vissa väglag, så äre ju ett skönt stöd att kunna ta till skenbroms om halkan är svår.
Visste du att skenbroms försämrar adhessionen för efterföljande fordon eftersom rälhuvudet slipas och därmed blir halare?
leifd skrev: Vad gäller sandning o skenbroms i Stockholms tunnelbana, så äre ju mycket märkligt att man sparat bort så viktiga säkerhetsdetaljer. På tunnelsträckorna lär de ju inte behövas i samma utsträckning, för just i tunnlar är det ju sällan halka av fukt eller is. Dock kan ju lövhalka dras med dit. Sand o skenbroms är ju ovärderligt när additionen plötsligt uteblir.
Sen äre nog kanske inte fel att utbilda förarpersonalen bättre i broms. Såväl hantering som teknik...
Ja - om man tänker utifrån sina egna tillämpningar kan det tyckas konstigt men om man tänker lite längre så är det faktiskt helt förklarligt.
Som sagt så är det inte i första hand bromssystemen som står för säkerheten, det är signalsystemet och ATP-systemet. Det är dimensionerat för att vagnar inte skall kunna försöka sig på "amorösa affärer" i onödan.

Som påpekats så är det inte bra att sanda i tunnlar av längre längd. Det skulle i så fall kräva att man hade skyddskläder värdiga asbestsanering för att åka tunnelbana. (jo, det är faktiskt på den nivån när man har med Kiseldioxiddamm att göra om man skall följa AFS) och som du själv skriver om utrustningen finns så används den, ibland på ett mindre bra sätt.

Om du kommer med din X2:a och bromsar mot ett felaktigt vägskydd så slipar du rälen blank och då kanske efterföljande godståg inte heller får stopp.
Att du gör så är dock inte ditt, utifrån dina förutsättningar är det helt rätt - däremot är det snarare så att signalsystemet inte riktigt är dimensionerat för att klara alla dessa delar på ett bra sätt i den hastighet som du kör. Jag tror inte heller att man är medveten om alla problem med skenbromsar på järnväg på samma sätt som man är på tunnelbana/spårväg där företeelsen funnits betydligt längre.

//T
Med reservation för tyckfel.
BSB101

Inlägg av BSB101 »

M_M skrev:

Ja, absolut. Poängen med mitt inlägg var att påpeka att sand-i-tunnel-argumentet håller såklart just bara i tunnlar, och så ville jag veta mer om problem och icke-problem med magnetskenbromsar.

Sen kan man alltid diskutera hur mycket hängsle-och-livrem man ska ha. Om jag inte minns helt galet så måste handbromsen på en personbil fungera för att man ska få den godkänd av bilprovningen, även om det är en bil med manuell växellåda som alltså kan parkeras säkert på allt utom de extremaste sluttningarna.
Jag är rätt säker på att det är betydligt vanligare att bilar med dålig handbroms/ej ilagd handbroms rullar iväg än att tunneltåg i Stockholms tunnelbana kör in i varandra. Med andra ord finns det en anledning till att handbromsen måste fungera.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

BSB101 skrev:
M_M skrev:

Jag är rätt säker på att det är betydligt vanligare att bilar med dålig handbroms/ej ilagd handbroms rullar iväg än att tunneltåg i Stockholms tunnelbana kör in i varandra. Med andra ord finns det en anledning till att handbromsen måste fungera.
Nu har vi glidit iväg långt från ämnet, men: jag vill hävda att de fall där parkerade personbilar glidit iväg när de endast haft växel men ej handbroms ilagd i princip alltid beror på handhavandefel, d.v.s. att man parkerat på en plats där man faktiskt behöver handbroms snarare än att handbroms genrellt behövs när man parkerar.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Växeln är ingen parkeringsbroms! Den är inte gjord för det.

Det är dumt att låta bli att använda handbromsen. För pga oanvändningen kan den börja kräva, så när du som bäst behöver den fungerar den inte. Så ha för vana att motionera den hela tiden. Min enda bil som jag hade för 20 år sen, hade föregående ägare aldrig använt handbromsen, så det första vi fick göra vara att riva upp hela golvet för att byta vajrar. Så det gick att parkeringsbromsa den igen.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

bruse skrev:Växeln är ingen parkeringsbroms! Den är inte gjord för det.
Spårvagnar är ingen lekstuga - spårvagnar är inte gjorda för det. Lägg genast ned Malmköping! :mrgreen: :wink:
bruse skrev:Det är dumt att låta bli att använda handbromsen. För pga oanvändningen kan den börja kräva, så när du som bäst behöver den fungerar den inte. Så ha för vana att motionera den hela tiden.
Ja, fast handbromsen använder man väl för "start i backe" oftare än parkering? :wink:
bruse skrev:Min enda bil som jag hade för 20 år sen, hade föregående ägare aldrig använt handbromsen, så det första vi fick göra vara att riva upp hela golvet för att byta vajrar. Så det gick att parkeringsbromsa den igen.
Alltså var det inte besiktningskrav på att den skulle fungera då det begav sig?
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Det är dumt att låta bli att använda handbromsen. För pga oanvändningen kan den börja kräva, så när du som bäst behöver den fungerar den inte. Så ha för vana att motionera den hela tiden. Min enda bil som jag hade för 20 år sen, hade föregående ägare aldrig använt handbromsen, så det första vi fick göra vara att riva upp hela golvet för att byta vajrar. Så det gick att parkeringsbromsa den igen.
Jag var väldigt slarvig med handbroms förr. (Nu är jag bara lite slarvif med handbroms...) Detta resulterade i att när jag en gång trots allt la i handbromsen så stannade den där. Det var inte heller kul...
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Martin

Inlägg av Martin »

Hur stora skador fick de inblandade vagnarna, finns det någon möjlighet att de kan tas i trafik igen? Rent spontant såg det kört ut för den främsta pedalvagnen, vet någon mer om detta?
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Användarens profilbild
JAgr

Inlägg av JAgr »

2763 skrev: Visste du att skenbroms försämrar adhessionen för efterföljande fordon eftersom rälhuvudet slipas och därmed blir halare?
Öööhhhmmm, du skulle bara veta hur mycket skenbromsen används för att förbättra adhesionen vid bromsprov. Då brukar skenbromsen kallas för "putskuddarna".

/JAgr
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

2763 skrev:
leifd skrev:
På Järnväg där har långt från alla tåg/vagnar skenbroms. Signalsträckorna är oftast betydligt längre. Avstånden mellan växlar och isoler är därmed också längre än i tunnelbanan.
Det är ganska uppenbart då, att du inte är så insatt i hur signalsystem ser ut på _en del håll_ på järnvägen, men visst ute på linjeblocken så äre ju lite längre avstånd än inne i stan, eller i tunnelbanan.
2763 skrev:
leifd skrev: Och skenbroms, den används en hel del faktiskt, även på Statens spår. Får man t.ex. 4H för en väg (hinder på vägen) när man kommer farande i 200 km/h, så äre ju bara att kasta sej på skenbromsknappen direkt, så man får ner farten snabbast möjligt. När man sen ser vägen eller vägförsignalen, kan man ju avbryta inbromsningen, om vägen är fri.
Visste du att skenbroms försämrar adhessionen för efterföljande fordon eftersom rälhuvudet slipas och därmed blir halare?
Ja, de är kanske så i teorin ja... Men tåg bromsar i första hand med adhessionen mellan hjul och bromsblock, blir sen denna för stor i förhållande mot adhessionen mellan hjul och räl, så får man ju hjullåsning. Detta är ju en av huvudorsakerna att den mer lättreglerade skivbromsen används mer o mer.
Slipat rälshuvud, de är väl i så falla att föredra, allafall för att få bättre grepp med hjulen på ett tåg, vid såväl acceleration som retardation.
De du säger kanske kan stämma i spårvägs o t-bane sammanhang. Men inte särskilt bra i tågdrift, de lär man sig snart när man kör.
2763 skrev:
leifd skrev: Vad gäller sandning o skenbroms i Stockholms tunnelbana, så äre ju mycket märkligt att man sparat bort så viktiga säkerhetsdetaljer. På tunnelsträckorna lär de ju inte behövas i samma utsträckning, för just i tunnlar är det ju sällan halka av fukt eller is. Dock kan ju lövhalka dras med dit. Sand o skenbroms är ju ovärderligt när additionen plötsligt uteblir.
Ja - om man tänker utifrån sina egna tillämpningar kan det tyckas konstigt men om man tänker lite längre så är det faktiskt helt förklarligt.
Som sagt så är det inte i första hand bromssystemen som står för säkerheten, det är signalsystemet och ATP-systemet. Det är dimensionerat för att vagnar inte skall kunna försöka sig på "amorösa affärer" i onödan.

Som påpekats så är det inte bra att sanda i tunnlar av längre längd. Det skulle i så fall kräva att man hade skyddskläder värdiga asbestsanering för att åka tunnelbana. (jo, det är faktiskt på den nivån när man har med Kiseldioxiddamm att göra om man skall följa AFS) och som du själv skriver om utrustningen finns så används den, ibland på ett mindre bra sätt.

Om du kommer med din X2:a och bromsar mot ett felaktigt vägskydd så slipar du rälen blank och då kanske efterföljande godståg inte heller får stopp.
Att du gör så är dock inte ditt, utifrån dina förutsättningar är det helt rätt - däremot är det snarare så att signalsystemet inte riktigt är dimensionerat för att klara alla dessa delar på ett bra sätt i den hastighet som du kör. Jag tror inte heller att man är medveten om alla problem med skenbromsar på järnväg på samma sätt som man är på tunnelbana/spårväg där företeelsen funnits betydligt längre.

//T
Nu är de ju kanske lite olika sätt att bromsa på då... Kör man t.ex. en spårvagn för järnvägsdrift (läs Regina) och vet att det är tämligen halt, så är det ju lämpligt att bromsa försiktigt, 4:e bromsläget t.ex. o så trycka skenbromsknappen. Detta gör ju då för att snabbt fånga upp den höga farten, säg från 200 ner till 90-100. Där släpper man skenbromsen, o då har ingen i tåget ens märkt att man använt skenbroms, men man har snabbt fått ner farten och kan sedan ganska lätt bromsa ner fordonet till nästintill stopp, t.o.m. med elbromsen. Skenbromsningen i detta fallet (o även med t.ex. X2 eller X40) sker ju på så långt avstånd från tänkt stoppunkt, så att ett godståg, med sin mycket lägre fart, inte ens har börjat fundera på att bromsa då.
Sen är det ju så, att på järnvägsspår används ju skenbromsen ofta som just rengörare av rälshuvudet, för att få bra grepp. Tyvärr är de ju inte så lätt att använda skenbroms för detta ändamål vid pådrag, även om de nog skulle behövas ibland. Då får man istället använda slirbroms, om fordonet har detta, eller använda blockbromsen och bromstryckvakten.
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Retardationsprov, är annars ett rätt bra sätt att hålla liv i sin handbroms. Men att dra åt den varje gång man parkerar, ne de gör inte den som fått värma loss fastfrusna bromsbackar någon vinter. Handbroms används då de finns behov, inte annars. Lägsta växel funkar utmärkt vid normal parkering.

Hoppas f.ö. herrn gör retaradtionprov på cykeln innan de är försent och typ varje gång då...
Användarens profilbild
Andy

Inlägg av Andy »

Det ser ut til at det nylig har vært en tilsvarene ulykke i Praha
http://zpravy.idnes.cz/v-praze-se-srazi ... rilohy_cen
Artikken blir noenlunde forstålig hvis man bruker Google translate
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Användarens profilbild
D_skalis
Kontakt:

Inlägg av D_skalis »

Verkar som att det kan leda till åtal.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.915 ... agnsforare
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Vilken otroligt vinklad artikel!
Föraren har tidigare hävdat att han drabbats av någon typ av blackout, och därför saknar minne av körningen strax före kollisionen.
...
Färdskrivarna har visat att föraren accelererat till 50 km/h sedan han passerat hållplatsen Kviberg och att han hållit den farten till han var 12-14 meter från den stillastående vagnen.
Då har han gjort en nödbromsning och minskat farten till 40 km/h i själva kollisionsögonblicket.
Ouppmärksamheten är enda förklaringen till kraschen.
Vilket belägg har journalisten Peter Linné för att "ouppmärksamheten är enda förklaringen till kraschen"?
Mannen har historiskt haft problemen med trötthet, flera fall av sen ankomst och förhöjd sjukfrånvaro.
Ovanstående kan dels vara en alternativ förklaring (någon form av sjuklighet som påverkar sömn/trötthet/vakenhet) vilket motsäger "ouppmärksamheten är enda förklaringen till kraschen", men eftersom journalisten redan slagit fast att "ouppmärksamheten är enda förklaringen till kraschen" så torde enda syftet med formuleringen vara att gå så nära en ärekränkning som möjligt utan att faktiskt fällas...

Hade jag haft någon koppling till föraren så hade jag nog undersökt vad pressombudsmannen kan tänkas ha att säga om detta. Tyvärr är väl pressombudsmannen antagligen väldigt vek...
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

Det intressanta är även var journalisten fått sina faktauppgifter ifrån. Om det kommit ut något offisiellt papper från rättsväsendet i samband med uppgiften om försvararen eller om han helt har dragit egna slutsater utifrån det som skervs om i pressen tidigare.

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Skriv svar