Nä. Mer spårvagn genererar förmodligen mer buss eftersom fler väljer att resa kollektivt.Per Lind skrev: När det gäller att få bort bussar från gatorna är spårväg ett bra alternativ till bråkdelen av kostnaden för ett tunnelbanenät.
-Per
/T
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Nä. Mer spårvagn genererar förmodligen mer buss eftersom fler väljer att resa kollektivt.Per Lind skrev: När det gäller att få bort bussar från gatorna är spårväg ett bra alternativ till bråkdelen av kostnaden för ett tunnelbanenät.
-Per
Per skrev om hur man får bort bussarna och då förstår jag inte hur det skulle skapa mer bussresande?2763 skrev:Nä. Mer spårvagn genererar förmodligen mer buss eftersom fler väljer att resa kollektivt.Per Lind skrev: När det gäller att få bort bussar från gatorna är spårväg ett bra alternativ till bråkdelen av kostnaden för ett tunnelbanenät.
-Per
/T
Utökat utbud leder till högre beläggning.hgsldf skrev:Per skrev om hur man får bort bussarna och då förstår jag inte hur det skulle skapa mer bussresande?
Kräver du asfalt på alla kommunala gång och cykelvägar i exempelvis Järvaresarvatet också? Om du nu envisas med att cykla utanför vägar som din utrustning passar till får du skylla dig själv. Jag ger man inte ut överallt med barnvagn även om det är kommunala vägar.bruse skrev:Eftersom det är grusväg genom Berzelii park så undrar jag om du tänker låta asfaltera vägen genom? Eller ska det krävas en viss sort cykel med viss sorts däck att få cykla på kommunala cykelbanor? Det är ganska tungt och det spårar lätt i grovt grus om du kör smalare däck än 2 tum. Och det har inte alla.
Det är inte alltid jag kan välja var jag ska cykla, vägen kan bestå av en motorväg, å då är jag liksom tvingad att cykla på det som är cykelbana. det är inget jag envisas med. Ska jag då tvingas enligt lag att cykla på cykelbanan, får väghållaren se till att den är säker och cykelbar. Annars får de definiera vilka sorts cyklar den är anpassad för, samt hänvisa oss andra var vi ska cykla. På motorvägen kanske du anser är lämpligt. Anser inte jag.BSB101 skrev:Kräver du asfalt på alla kommunala gång och cykelvägar i exempelvis Järvaresarvatet också? Om du nu envisas med att cykla utanför vägar som din utrustning passar till får du skylla dig själv. Jag ger man inte ut överallt med barnvagn även om det är kommunala vägar.bruse skrev:Eftersom det är grusväg genom Berzelii park så undrar jag om du tänker låta asfaltera vägen genom? Eller ska det krävas en viss sort cykel med viss sorts däck att få cykla på kommunala cykelbanor? Det är ganska tungt och det spårar lätt i grovt grus om du kör smalare däck än 2 tum. Och det har inte alla.
Dessutom är det skillnad på grovt grus och grusväg - det senare brukar snarast vara packad sand. Och så var det på Järvafältet när jag bodde i Rinkeby.bruse skrev:Det är inte alltid jag kan välja var jag ska cykla, vägen kan bestå av en motorväg, å då är jag liksom tvingad att cykla på det som är cykelbana. det är inget jag envisas med. Ska jag då tvingas enligt lag att cykla på cykelbanan, får väghållaren se till att den är säker och cykelbar. Annars får de definiera vilka sorts cyklar den är anpassad för, samt hänvisa oss andra var vi ska cykla. På motorvägen kanske du anser är lämpligt. Anser inte jag.BSB101 skrev:Kräver du asfalt på alla kommunala gång och cykelvägar i exempelvis Järvaresarvatet också? Om du nu envisas med att cykla utanför vägar som din utrustning passar till får du skylla dig själv. Jag ger man inte ut överallt med barnvagn även om det är kommunala vägar.bruse skrev:Eftersom det är grusväg genom Berzelii park så undrar jag om du tänker låta asfaltera vägen genom? Eller ska det krävas en viss sort cykel med viss sorts däck att få cykla på kommunala cykelbanor? Det är ganska tungt och det spårar lätt i grovt grus om du kör smalare däck än 2 tum. Och det har inte alla.
2763 skrev:Utökat utbud leder till högre beläggning.hgsldf skrev:Per skrev om hur man får bort bussarna och då förstår jag inte hur det skulle skapa mer bussresande?
Med andra ord: om man ersätter vissa busslinjer med spårväg så kan behovet för bussar i andra relationer.
//T
Det skulle kunna vara en korrekt iakttagelse. Fast BR-folket vill väl helst ta hela kakan själva, tyvärr.CS skrev:Alltså bör man som busstillverkare gå med i föreningen spårvagnsstäderna
För att förvärra det hela då kan jag påpeka att en grusväg faktiskt kan vara asfalterad. Det är i alla fall Grusvägen i Helsingborg. (Den heter alltså grusvägen och är asfalterad)kantorn skrev: Dessutom är det skillnad på grovt grus och grusväg - det senare brukar snarast vara packad sand. Och så var det på Järvafältet när jag bodde i Rinkeby.
Fast poängen är väl att om bussbranschen delar med sig lite nu kan de få en mycket större kaka sen.2763 skrev:Det skulle kunna vara en korrekt iakttagelse. Fast BR-folket vill väl helst ta hela kakan själva, tyvärr.CS skrev:Alltså bör man som busstillverkare gå med i föreningen spårvagnsstäderna
/T
Om man nu har en jättetårta redan som det är är det kanske svårt att se att om man delar med sig, av de där småbiskvierna som man inte ens vet att man har för att tårtan är så stor, får man i slutändan en större tårta.twr skrev:Fast poängen är väl att om bussbranschen delar med sig lite nu kan de få en mycket större kaka sen.2763 skrev:Det skulle kunna vara en korrekt iakttagelse. Fast BR-folket vill väl helst ta hela kakan själva, tyvärr.CS skrev:Alltså bör man som busstillverkare gå med i föreningen spårvagnsstäderna
/T
Att spårvagnstillverkarna dessutom får några småbiskvier att mumsa på borde inte bekymra busstillverkarna där de sitter med sin jättetårta framför sig.