Re: Inga Stockholmsvagnar på Djurgårdslinjen?
Postat: måndag 15 augusti 2011 16:47
Intressant debatt det blev. Här är mina slutsatser:
1) Det verkar finnas en viss enighet om att annonserar man museala vagnar Norrmalmstorg-Skansen så bör det alltid innefatta åtminst ett Stockholmståg.
2) Det finns uppenbart plats i vagnhallen för ett antal olika intressanta Stockholmsrelaterade vagnar. Och med anledning av pkt 1 så verkar Mustangtåget med ursprung i Malmö ha mer Stockholmskänsla än ett Göteborgståg om nu kapacitet anses så viktigt (det borde ju dock blivit mindre viktigt genom de moderna vagnarnas ankomst?)
3) Har förståelse för att det kan vara personalbrist, men glöm inte att mitt ursprungliga inlägg gällde att det rullade två tvåvagnarståg utan Stockholmsanknytning denna dag. Den personalen hade ju rimligen räckt till två stockholmståg i stället.
4) Jag har alltid stött tanken på att få över A29+B29 från museet till Djurgårdslinjen, eftersom det är vagnar som fungerar i högertrafik. Dock verkar det fortfarande vara långt dit beslutsmässigt. Men borde inte SS satsa på att få det beslutet på plats till Spårvägsmuseets flytt åtminstone?
5) Separatdiskussionen om 7E kontra 7N blir lite löjlig. Om det går regelbunden trafik enligt hållplatsskyltar skall de väl skyltas 7N (numera), sedan kan extratrafik vid allsångeriet kanske använda 7E (lite kul måste vi väl få ha!). Men att köra två 7E-tåg men inget 7N är fortfarande lite väl rörigt...
Har som alltid stor beundran för er som lägger ned tid i trafiken på Djurgårdslinjen, så ingen kritik där. Men kanske behövs då och då en påminnelse om att det finns resenärer som åker in just för att få åka en gammal Stockholmsvagn?
Hälsningar
Stefan B
1) Det verkar finnas en viss enighet om att annonserar man museala vagnar Norrmalmstorg-Skansen så bör det alltid innefatta åtminst ett Stockholmståg.
2) Det finns uppenbart plats i vagnhallen för ett antal olika intressanta Stockholmsrelaterade vagnar. Och med anledning av pkt 1 så verkar Mustangtåget med ursprung i Malmö ha mer Stockholmskänsla än ett Göteborgståg om nu kapacitet anses så viktigt (det borde ju dock blivit mindre viktigt genom de moderna vagnarnas ankomst?)
3) Har förståelse för att det kan vara personalbrist, men glöm inte att mitt ursprungliga inlägg gällde att det rullade två tvåvagnarståg utan Stockholmsanknytning denna dag. Den personalen hade ju rimligen räckt till två stockholmståg i stället.
4) Jag har alltid stött tanken på att få över A29+B29 från museet till Djurgårdslinjen, eftersom det är vagnar som fungerar i högertrafik. Dock verkar det fortfarande vara långt dit beslutsmässigt. Men borde inte SS satsa på att få det beslutet på plats till Spårvägsmuseets flytt åtminstone?
5) Separatdiskussionen om 7E kontra 7N blir lite löjlig. Om det går regelbunden trafik enligt hållplatsskyltar skall de väl skyltas 7N (numera), sedan kan extratrafik vid allsångeriet kanske använda 7E (lite kul måste vi väl få ha!). Men att köra två 7E-tåg men inget 7N är fortfarande lite väl rörigt...
Har som alltid stor beundran för er som lägger ned tid i trafiken på Djurgårdslinjen, så ingen kritik där. Men kanske behövs då och då en påminnelse om att det finns resenärer som åker in just för att få åka en gammal Stockholmsvagn?
Hälsningar
Stefan B