Sida 4 av 4

Re: Inga Stockholmsvagnar på Djurgårdslinjen?

Postat: måndag 15 augusti 2011 16:47
av Stefan B
Intressant debatt det blev. Här är mina slutsatser:

1) Det verkar finnas en viss enighet om att annonserar man museala vagnar Norrmalmstorg-Skansen så bör det alltid innefatta åtminst ett Stockholmståg.
2) Det finns uppenbart plats i vagnhallen för ett antal olika intressanta Stockholmsrelaterade vagnar. Och med anledning av pkt 1 så verkar Mustangtåget med ursprung i Malmö ha mer Stockholmskänsla än ett Göteborgståg om nu kapacitet anses så viktigt (det borde ju dock blivit mindre viktigt genom de moderna vagnarnas ankomst?)
3) Har förståelse för att det kan vara personalbrist, men glöm inte att mitt ursprungliga inlägg gällde att det rullade två tvåvagnarståg utan Stockholmsanknytning denna dag. Den personalen hade ju rimligen räckt till två stockholmståg i stället.
4) Jag har alltid stött tanken på att få över A29+B29 från museet till Djurgårdslinjen, eftersom det är vagnar som fungerar i högertrafik. Dock verkar det fortfarande vara långt dit beslutsmässigt. Men borde inte SS satsa på att få det beslutet på plats till Spårvägsmuseets flytt åtminstone?
5) Separatdiskussionen om 7E kontra 7N blir lite löjlig. Om det går regelbunden trafik enligt hållplatsskyltar skall de väl skyltas 7N (numera), sedan kan extratrafik vid allsångeriet kanske använda 7E (lite kul måste vi väl få ha!). Men att köra två 7E-tåg men inget 7N är fortfarande lite väl rörigt...

Har som alltid stor beundran för er som lägger ned tid i trafiken på Djurgårdslinjen, så ingen kritik där. Men kanske behövs då och då en påminnelse om att det finns resenärer som åker in just för att få åka en gammal Stockholmsvagn?

Hälsningar
Stefan B

Re: Inga Stockholmsvagnar på Djurgårdslinjen?

Postat: måndag 15 augusti 2011 17:09
av Sven Blomberg
Thomas Lange skrev:
Sven Blomberg skrev:En fråga. I vilken utsträckning gäller medlemskort i Spårvägssällskapet för resa i Djurgårdstrafiken, alltså är det skillnad om vagnen är skyltad 7E eller 7N?
Frågan står på förhandlingsagendan med SL. I princip accepterar inte SL andra färdbevis än sina egna där SL-taxan gäller. Det arbetas för en lösning att korten ska gälla inte bara på skyltade 7N utan på alla äldre spårvagnar i trafik. På den reguljära trafiken på linje 7 gäller inte SSS medlemskort och det är heller inte aktuellt med en ändring.
Om avgörandet är om det står "E" eller"N" ifall jag får åka med på mitt medlemskort i en "gammelvagn" blev det plötsligt viktigt för mig att "gammelvagnarna" skyltas "rätt" tills dess att denna förhandling löses. För om det kan vara så att det förekommer att insatstrafik beställd av SL skyltas 7N och man blir avvisad, så är det inte bra eller att vår "egen" trafik skyltas 7E och man av den anledningen väntar på en 7N.

Re: Inga Stockholmsvagnar på Djurgårdslinjen?

Postat: måndag 15 augusti 2011 23:27
av M_M
roggek skrev:
bruse skrev:Men var det inte nån som nyss sa att det bara var gamla gubbar på Djurgårdslinjen?
Jo, för att de flesta unga prioriterar pengar framför ideellt arbete. oavsett om det är i SSS eller den "lokala fiskeföreningen".
Som exempel så kan jag ta våran lokala hyresgästförening: Alla skall vara med och festa, men ingen vill hjälpa till med iordningställandet eller städningen efteråt...

Och det är nog därför det är så svårt att få "nya förmågor" att komma in i en ideel verksamhet...och dessutom skylta rätt (!)
Idag tar många för självklart att "man skall ha betalt för ett jobb man gör på sin fritid"...
Har du något belägg för att det verkligen är så?

Jag är och har varit inblandad i ett par föreningar där rätt många unga har jobbat och jobbar ideelt utan några ersättningskrav. Det har varit flera olika områden, dock inget direkt kollektivtrafik/spårtrafikrelaterat.

Jag tror att det helt enkelt är så att det finns betydligt mer för dagens ungdom att välja att engagera sig i än det fanns när Spårvägsällskapet bildades för ett halvsekel sedan...

Re: Inga Stockholmsvagnar på Djurgårdslinjen?

Postat: tisdag 16 augusti 2011 2:27
av Hans Wibacke
I lördags stod jag med son och väntade vid Nybroplan för färd mot Valdemarsudde, men den reguljära 7:an som kom var fullsatt och det ropades ut att vi skulle vänta på nästa. Härligt att få bjuda sonen på lite buss 47-nostalgi. :D

Nåväl, vi åkte i stället med en gammelvagn utan tillstymmelse till linjenummer i krukan och det gick alldeles utmärkt att åka på medlemskortet. Rätt eller fel vet jag inte men konduktören hade röd slips...

För övrigt skulle jag gärna jobba ideellt bara jag fick betalt... Man behöver inte vara ung för att tänka på pengar. :cheesygrin:

Inga Stockholmsvagnar på Djurgårdslinjen?

Postat: tisdag 16 augusti 2011 6:38
av bruse
Röd slips, ja då är det ju linje 7, Spårväg city. Där gäller ju inte medlgmskortet.

Det blir ju inte mindre rörigt när personalen varken kan skylta rätt, eller klä sig rätt...


---
- Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Inga Stockholmsvagnar på Djurgårdslinjen?

Postat: tisdag 16 augusti 2011 10:43
av Karsten
bruse skrev:Röd slips, ja då är det ju linje 7, Spårväg city. Där gäller ju inte medlgmskortet.

Det blir ju inte mindre rörigt när personalen varken kan skylta rätt, eller klä sig rätt...


---
- Sent from my iPhone using Tapatalk
Jodå det kan vi. Problemet är att det finns en massa olika rätt....

Re: Inga Stockholmsvagnar på Djurgårdslinjen?

Postat: tisdag 16 augusti 2011 10:50
av bruse
Karsten skrev:
bruse skrev:Röd slips, ja då är det ju linje 7, Spårväg city. Där gäller ju inte medlgmskortet.

Det blir ju inte mindre rörigt när personalen varken kan skylta rätt, eller klä sig rätt...


---
- Sent from my iPhone using Tapatalk
Jodå det kan vi. Problemet är att det finns en massa olika rätt....
Är väl en del av problemet, för mycket att välja på, både färger och linjenummer.