Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
BSB101 skrev:
Alternativet till reklamvagnar är högre biljettpriser eller högre skatt alternativt att man sänker/försämrar något.
Pengarna man får in på reklamen på vagnarna är sådan småpotatis i sammanhanget att det inte spelar någon roll. Vi kan lika gärna vara utan och betala en extra krona på månadskortet.
Att återföra driften av fordonen i landstingsägda bolag däremot, det skulle ge klirr i kassan!
BSB101 skrev:Alternativet till reklamvagnar är högre biljettpriser eller högre skatt alternativt att man sänker/försämrar något.
Det kan vara lätt att tro. En av anledningarna till att man slutade med detta i Göteborg var just den ringa inkomsten, eller rättare sagt, att det totalt sett inte blev någon inkomst.
... och då har man i Göteborg antagligen bara räknat företagsekonomiskt inom kollektivtrafiken (inkl good/badwill att ha helmålade vagnar). Om man också räknar samhällsekonomiskt så lär man komma fram till att i stort sett all reklam är olönsam och det lönsamma skulle istället vara att ha ett par konkurrerande riktigt stora konsument-nånting. Jämför t.ex. 70-talets stereo-hifi-handboken där i stort sett alla stereoprylar som såldes i Sverige fanns att slå upp, med data uppmätt hos statens provningsanstalt eller liknande. (P.S. notera att Olle Mirsch som själv drev högtalartillverkning på 70-talet skriver i tråden ).
M_M skrev:... och då har man i Göteborg antagligen bara räknat företagsekonomiskt inom kollektivtrafiken (inkl good/badwill att ha helmålade vagnar).
Man har gjort större avvägningar än så. Då ägdes frågan i sin helhet av GS, det gör den inte längre.
Det där med det teoretiska resonemanget kring reklamens egentliga samhällsnytta får stå för dig. Det är inte en mekanism som enkelt låter sig nedbrytas emedan reklam genererar pengarörelser vilket genererar mer pengarörelser. I viss mån skapar reklam jobb, vilket skapar skatter, vilket skapar....
Ett överreklamerat samhälle är naturligtvis inte bra, men å andra sidan - hur bra fungerade det "reklamfria DDR"?
BSB101 skrev:Alternativet till reklamvagnar är högre biljettpriser eller högre skatt alternativt att man sänker/försämrar något.
Det kan vara lätt att tro. En av anledningarna till att man slutade med detta i Göteborg var just den ringa inkomsten, eller rättare sagt, att det totalt sett inte blev någon inkomst.
/T
Då tog man med andra ord inte tillräckligt betalt. Att räkna ut kostnaden för det hela är ingen svår sak och sedan är det bara att sätta priset därefter. Sedan om någon vill betala det priset är en annan sak.
M_M skrev:... och då har man i Göteborg antagligen bara räknat företagsekonomiskt inom kollektivtrafiken (inkl good/badwill att ha helmålade vagnar).
Man har gjort större avvägningar än så. Då ägdes frågan i sin helhet av GS, det gör den inte längre.
Aha, intressant! Jag antar att det inte bara är att gå till biblan och låna "GS Reklamutredning" ur nåt arkiv, eller?
2763 skrev:Det där med det teoretiska resonemanget kring reklamens egentliga samhällsnytta får stå för dig. Det är inte en mekanism som enkelt låter sig nedbrytas emedan reklam genererar pengarörelser vilket genererar mer pengarörelser. I viss mån skapar reklam jobb, vilket skapar skatter, vilket skapar....
Ja, givetvis beror det på hur man räknar. I princip skulle man kunna räkna på råvaruåtgång i förhållande till nytta/användbarhet för invånarna, och då är det rätt mycket som blir olönsamt trots att det med dagens kalkylmetoder framstår som lönsamt.
2763 skrev:Ett överreklamerat samhälle är naturligtvis inte bra, men å andra sidan - hur bra fungerade det "reklamfria DDR"?
Jämförelsen med 1970-talets Sverige som jag drog upp är väl rätt bra? Information före reklam, så att säga.
Enligt välunderrättade källor så vann INTE det förslag som fick flest röster. Det är tydligen skilnad på att vinna omröstningen och att vinna tävlingen
Henrik Schütz skrev:Enligt välunderrättade källor så vann INTE det förslag som fick flest röster. Det är tydligen skilnad på att vinna omröstningen och att vinna tävlingen
Henrik Schütz skrev:Enligt välunderrättade källor så vann INTE det förslag som fick flest röster. Det är tydligen skilnad på att vinna omröstningen och att vinna tävlingen
HS
Kan det kanske bero på att förslag 1 och 3 är svårare att hålla rent vid takkanten då de är vita i stället för färgade?
Hade inte Göteborg ett designprogram för en 20-30 år sedan med vita tak? Ganska misslyckat eftersom det snabbt blev svartrandigt av partiklar från strömavtagaren.
Henrik Schütz skrev:Enligt välunderrättade källor så vann INTE det förslag som fick flest röster. Det är tydligen skilnad på att vinna omröstningen och att vinna tävlingen
HS
Vad var poängen med att ha en tävling då?
Att hjälpa folk att fokusera sin uppmärksamhet på ytliga, skojiga saker förstås!
Anders Hanquist skrev:Hade inte Göteborg ett designprogram för en 20-30 år sedan med vita tak? Ganska misslyckat eftersom det snabbt blev svartrandigt av partiklar från strömavtagaren.
Nja. Taken har väl så vitt jag vet alltid varit i olika grå nyanser med olika mängd blänkande i. (M25:orna hade silvertak från början)
Anders Hanquist skrev:Hade inte Göteborg ett designprogram för en 20-30 år sedan med vita tak? Ganska misslyckat eftersom det snabbt blev svartrandigt av partiklar från strömavtagaren.
Nja. Taken har väl så vitt jag vet alltid varit i olika grå nyanser med olika mängd blänkande i. (M25:orna hade silvertak från början)
Henrik Schütz skrev:Enligt välunderrättade källor så vann INTE det förslag som fick flest röster. Det är tydligen skilnad på att vinna omröstningen och att vinna tävlingen
HS
Vad var poängen med att ha en tävling då?
Att hjälpa folk att fokusera sin uppmärksamhet på ytliga, skojiga saker förstås!
Akta så du inte hängs ut som konspirationsteoretiker och avkrävs belägg för det påståendet
Seriöst så är det en rätt effektiv metod att styra folk, fast det vanliga är att man av någon anledning drar fokus till vissa mer viktiga saker för att dra fokus från andra lika viktiga saker.
Jaha! Joho! Är ju blått i vart fall! Stämmer vagnsnumret? Trodde A35 skulle ha nummer från 7 och uppåt! Fast helt ärligt! Är inte dendär designen rätt torftig? Lite elegantare hade det väl kunnat bli?