Färgen på de nya city spårvagnarna...

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
roggek

Re: Färgen på de nya city spårvagnarna...

Inlägg av roggek »

Björn Ehnberg skrev:Tänk om man hade färgsatt Tvärbanans vagnar på samma sätt som cityspårvägens rullande likkistor.

Nej, här ska inte gillas något läge utan nu gäller det att se till att inte A35-orna också färgsätts i antracitgrått-brunsvart!

Nä, det är bara för att ni äldre inom SSS inte vågar prova nya vägar...
Ni har gett er :twisted: på att spårvaganr skall vara blåa!

Nu är defacto vagnarna svarta, och det skall nog till en folkopinion (d v s de utanför SSS "kärntrupper") för att få en ommålnming till stånd.

Låt saken bero, och vänj er med att vi inte lever i 1950-60-talet, utan i 2010
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

Ja nu har vi haft en hetsig diskussion om färger. Det vi sakligt kan konstatera är att vagnarna inte syns tillräckligt i mörker. Att helt foliera om dem nu när de ska bytas ut i maj kanske inte är den mest realistiska lösningen. Alltså får man med nyvarande dessign öka på synligheten i mörker. Hur det kommer att ske återstår att se. När sedan de nya vagnarna kommer i maj så kan man anta att de får en ny dessing som förhoppningsvis kan vara den "nya" färgsättningen på spårvagnar i innerstaden.

Ställer man upp våra vagnar utomhus på och jämför mellan hedlig spårvagnsblå Mackisröd så är den blå färgen den som syns bäst. Och det är väl iongen tillfällighet att merparten av spv städerna hade blå vagnar.

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
A32

Inlägg av A32 »

Stefan Widén skrev:Ja nu har vi haft en hetsig diskussion om färger. Det vi sakligt kan konstatera är att vagnarna inte syns tillräckligt i mörker. Att helt foliera om dem nu när de ska bytas ut i maj kanske inte är den mest realistiska lösningen. Alltså får man med nyvarande dessign öka på synligheten i mörker. Hur det kommer att ske återstår att se. När sedan de nya vagnarna kommer i maj så kan man anta att de får en ny dessing som förhoppningsvis kan vara den "nya" färgsättningen på spårvagnar i innerstaden.

Ställer man upp våra vagnar utomhus på och jämför mellan hedlig spårvagnsblå Mackisröd så är den blå färgen den som syns bäst. Och det är väl iongen tillfällighet att merparten av spv städerna hade blå vagnar.

Stefan
Du får väl åka till OKQ8 och köpa hela deras lager av sido-positionsljus av samma typ som på A32, det fick ju Brommaverkstaden göra när det gick en massa lampor i gröndal i tvb barndom, vilken tur att OKQ8 fanns när Adtranz var så svindyra på samma lampor.

/a32 :wink:
På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
AGR
Kontakt:

Inlägg av AGR »

Är inte den svarta folien reflektrande? På bilden av första trafikvagnen kl 05:32 vid Sergelstorg ser vagnsfronten vit ut i blixtljus.
Bild
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Johan Eriksson

Inlägg av Johan Eriksson »

Jag vänder mig mot att somliga här verkar tro att färgfrågan bara är något som intresserar SSS-medlemmar = helt fel!
Det finns betydligt fler som har en åsikt om Stadens gemensamma gatumöbler även om de inte bloggar här :idea:

Förutom på http://www.yimby.se så finns det något som lite nedsättande kallas "vanligt folk" och deras röst kommer inte till talas öht på detta forum så var så lagom självsäkra på att detta skulle vara någon form av "intern fråga" :idea:
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Johan Eriksson skrev:Jag vänder mig mot att somliga här verkar tro att färgfrågan bara är något som intresserar SSS-medlemmar = helt fel!
Men håll med om att det både inom och utom SSS förekommer överdrivet nostalgiska förväntningar som tycks gå ut på att allting ska fortsätta med utgångspunkt från ungefär den här tiden på året för 43 år sedan, utan hänsyn till allting som hänt däremellan. Vilket inte är helt fel tänkt, men inte helt rätt heller!
Johan Eriksson

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den onsdag 04 maj 2011 6:21, redigerad totalt 1 gånger.
Hans W

Inlägg av Hans W »

Utan att gå vidare i polemiken här så kan jag bara konstatera att det är något knepigt med material eller kulör på den "svarta" folieringen. Som visat på ett antal bilder så framträder den betydligt ljusare i vissa ljusförhållanden. Jag konstaterade detta själv i går ca. kl. 17 under grönskan på Strandvägen. Då framträdde en spårvagnsfront helt som "te med mjölk" måhända med lite guldton i. Detta över hela fronten dvs även över guldbanden som inte alls avvek från resten i färg. Märkligt.
Finns det någon förklaring till detta ljusfenomen?

F.ö. kan jag konstatera att de måtte vara en generationsfråga att gilla svart i dessa sammanhang. Jag anser att järnvägsfordon och spårvagnar i svart är dystra och trista, medan, som jag antar, yngre skribenter här anser det flott och lyxigt. Vad är då rätt? Tja säg det. Själv anser jag förstås att jag har rätt :D :cheesygrin: :cheesygrin:
Användarens profilbild
Patrick

Inlägg av Patrick »

Hans Wicklund skrev:Utan att gå vidare i polemiken här så kan jag bara konstatera att det är något knepigt med material eller kulör på den "svarta" folieringen. Som visat på ett antal bilder så framträder den betydligt ljusare i vissa ljusförhållanden. Jag konstaterade detta själv i går ca. kl. 17 under grönskan på Strandvägen. Då framträdde en spårvagnsfront helt som "te med mjölk" måhända med lite guldton i. Detta över hela fronten dvs även över guldbanden som inte alls avvek från resten i färg. Märkligt.
Finns det någon förklaring till detta ljusfenomen?

F.ö. kan jag konstatera att de måtte vara en generationsfråga att gilla svart i dessa sammanhang. Jag anser att järnvägsfordon och spårvagnar i svart är dystra och trista, medan, som jag antar, yngre skribenter här anser det flott och lyxigt. Vad är då rätt? Tja säg det. Själv anser jag förstås att jag har rätt :D :cheesygrin: :cheesygrin:
Tja, jag tillhör nog den generation som du klassar som äldre (60+) men jag håller med den yngre, svart och guld (eller gult) är flott och lyxigt - och det inte bara för att jag är AIK:are ( :wink: ) utan allmänt. Men jag gillar även Stockholms-blått! :)
Johan Eriksson

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den onsdag 04 maj 2011 6:21, redigerad totalt 1 gånger.
Björn Ehnberg

Inlägg av Björn Ehnberg »

daniel_s skrev:
Johan Eriksson skrev:Jag vänder mig mot att somliga här verkar tro att färgfrågan bara är något som intresserar SSS-medlemmar = helt fel!
Men håll med om att det både inom och utom SSS förekommer överdrivet nostalgiska förväntningar som tycks gå ut på att allting ska fortsätta med utgångspunkt från ungefär den här tiden på året för 43 år sedan, utan hänsyn till allting som hänt däremellan. Vilket inte är helt fel tänkt, men inte helt rätt heller!
Du gör det väl enkelt för dig om du bara viftar undan detta som nostalgi.
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Björn Ehnberg skrev:Du gör det väl enkelt för dig om du bara viftar undan detta som nostalgi.
Det gör jag inte (vilket framgår av min formulering "Men håll med om...förekommer..." osv), jag kombinerar bara inlägg som jag tycker verkar höra ihop och så fortsätter jag diskussionen.
Björn Ehnberg

Inlägg av Björn Ehnberg »

daniel_s skrev:
Björn Ehnberg skrev:Du gör det väl enkelt för dig om du bara viftar undan detta som nostalgi.
Det gör jag inte (vilket framgår av min formulering "Men håll med om...förekommer..." osv), jag kombinerar bara inlägg som jag tycker verkar höra ihop och så fortsätter jag diskussionen.
Om, sade jag (inte "när", t.ex.) Och jag håller förstås inte med. Varför skulle jag göra det, vi brukar ju aldrig vara överens om någonting annars.... :wink:
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

A32 skrev:
Stefan Widén skrev:Ja nu har vi haft en hetsig diskussion om färger. Det vi sakligt kan konstatera är att vagnarna inte syns tillräckligt i mörker. Att helt foliera om dem nu när de ska bytas ut i maj kanske inte är den mest realistiska lösningen. Alltså får man med nyvarande dessign öka på synligheten i mörker. Hur det kommer att ske återstår att se. När sedan de nya vagnarna kommer i maj så kan man anta att de får en ny dessing som förhoppningsvis kan vara den "nya" färgsättningen på spårvagnar i innerstaden.

Stefan
Du får väl åka till OKQ8 och köpa hela deras lager av sido-positionsljus av samma typ som på A32, det fick ju Brommaverkstaden göra när det gick en massa lampor i gröndal i tvb barndom, vilken tur att OKQ8 fanns när Adtranz var så svindyra på samma lampor.

/a32 :wink:

Ja det skulle ju vara en grej med ljus. I våra samråd har vi avsligt den tanken på dessa vagnar efter som de är lånevagnar och jag tror inte Nkp och FF blir glada om de får nya ljus att ta hand om. Dessutom lär de vara de första som blir demolerade när vi får en närkontakt med annat fordon.

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
Mr.Tramway

Inlägg av Mr.Tramway »

Smaksaker kan man väl säga, om detta ämne . Men svart och någon "biltema" glittertejp remsa - usch. Svart = smuts, död, trist osv. Absolut inget för spårväg. Blå, gul, röd osv. och kanske stiliserade SS-logga typ SSLidJ vid dörrarna. Till och med "snusbrunt" :D är att föredra hellre än nuvarande. Eller helt enkelt vänd på färgerna tex. på tunnelbana, stombuss - vit huvudfärg och blå ränder istället. Nu när de ej ännu har anlänt annat än hyrvagnarna, kan man ändra sig!

Personligen är jag absolut gentemot helreklam tex. typ SvD på svart botten. Men nu finns ju en vagn iaf. med SvD med svart text på vitt tom. detta ser bättre ut. Var och en kan kolla på tex. vagn 333 (ex.Göteborgs-mustang) olika reklamfärgsättningar den har haft. Okej, alla har inte varit precis toppen, men ändå. Bort med nuvarande färgen säger jag.
Spårväg till Åbo !
Användarens profilbild
Anknöwn

Inlägg av Anknöwn »

Mr.Tramway skrev:Smaksaker kan man väl säga, om detta ämne . Men svart och någon "biltema" glittertejp remsa - usch. Svart = smuts, död, trist osv. Absolut inget för spårväg. Blå, gul, röd osv. och kanske stiliserade SS-logga typ SSLidJ vid dörrarna. Till och med "snusbrunt" :D är att föredra hellre än nuvarande. Eller helt enkelt vänd på färgerna tex. på tunnelbana, stombuss - vit huvudfärg och blå ränder istället. Nu när de ej ännu har anlänt annat än hyrvagnarna, kan man ändra sig!

Personligen är jag absolut gentemot helreklam tex. typ SvD på svart botten. Men nu finns ju en vagn iaf. med SvD med svart text på vitt tom. detta ser bättre ut. Var och en kan kolla på tex. vagn 333 (ex.Göteborgs-mustang) olika reklamfärgsättningar den har haft. Okej, alla har inte varit precis toppen, men ändå. Bort med nuvarande färgen säger jag.
Färgen kommer att försvinna i och med att de 6 nya vagnarna (A34) som SL har beställt, kommer att få den mer ursprungliga färgen som på t ex. tvärbanan (dvs med blåa och vita inslag).
Användarens profilbild
Mr.Tramway

Inlägg av Mr.Tramway »

Anknöwn skrev:
Mr.Tramway skrev:Smaksaker kan man väl säga, om detta ämne . Men svart och någon "biltema" glittertejp remsa - usch. Svart = smuts, död, trist osv. Absolut inget för spårväg. Blå, gul, röd osv. och kanske stiliserade SS-logga typ SSLidJ vid dörrarna. Till och med "snusbrunt" :D är att föredra hellre än nuvarande. Eller helt enkelt vänd på färgerna tex. på tunnelbana, stombuss - vit huvudfärg och blå ränder istället. Nu när de ej ännu har anlänt annat än hyrvagnarna, kan man ändra sig!

Färgen kommer att försvinna i och med att de 6 nya vagnarna (A34) som SL har beställt, kommer att få den mer ursprungliga färgen som på t ex. tvärbanan (dvs med blåa och vita inslag).
Fint, utmärkt osv. :cheesygrin: Blå - vit - omålad aluminium då kanske, finns det några skisser på utseendet (färgerna) måntro? Visst katten, de verkar (alltid) bättre än nuvarande. Dessutom som någon tidigare här skrev, mörka färgtoner är en säkerhetsrisk. Tackar, för lugnande svaret :D
Spårväg till Åbo !
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Mr.Tramway skrev:Fint, utmärkt osv. :cheesygrin: Blå - vit - omålad aluminium då kanske, finns det några skisser på utseendet (färgerna) måntro? Visst katten, de verkar (alltid) bättre än nuvarande. Dessutom som någon tidigare här skrev, mörka färgtoner är en säkerhetsrisk. Tackar, för lugnande svaret :D
Fast de billigast o säkert allra bästa, vore ju att de fick gå i den gul-vit-gröna färg de levereras i...
Användarens profilbild
Sven Blomberg

Inlägg av Sven Blomberg »

Så det är säkert att de kommer i "Norrköpingsfärger"? Jag trodde att de eventuellt skulle komma i "rätt" färg med en gång eftersom tydligen SL beslutat om att de skall rulla med ordinarie SL-färgsättning för spårfordon.
Medlem nr 266
haddock11

Inlägg av haddock11 »

Vad jag har förstått, är hela serien som är beställd hos Bombardier, just en enda serie, ett antal vagnar till Norrköping (10) och Stockholm (6).
Att från början måla dem i olika färger skulle höja kostnad och leveranstid.
Nu kan man dessutom ha större flexibilitet i hur de levereras till de två olika städerna, det ska ju "blandas" lite.
Om man är förberedd, så bör folieringen till SL's rätta färger (gu'skelov...) inte ta någon större tid; det gick ju otroligt snabbt förra sommaren med de sex vagnarna då. Det behövs ändå viss tid, även i Norrköping, för anpassning av vagnarna, skyltningar, biljettsystem m.m. m.m. vilket gör att folieringsbiten nog inte förlänger förberedelsetiden lokalt.
Sedan är det ju så att det är bara ett par år tills A35 ska levereras och det hålls ju för troligt att A34:orna då överlåtes/säljes till Norrköping, varvid praktiskt med färgen klar redan:)
Skriv svar