Är NK-huset K-märkt? Varför då. Det är väl inget speciellt med det...LÅ1 skrev:Bärlinorna för dagens gatubelysningen är fästade i en del fasader. Bl. a. på NK_huset. Tror inte att K-klassningen sätter hinder för sådant.
Luftledningsstolpar på Hamngatan (Stockholm)
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Luftledningsstolpar på Hamngatan (Stockholm)
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: Luftledningsstolpar på Hamngatan (Stockholm)
"K-märkningar" verkar slängas ut lite hur som helst, t.o.m. vidriga 70-talsbyggnader har fått det. NK-huset är ialla fall gammalt och vackert.Odd skrev:Är NK-huset K-märkt? Varför då. Det är väl inget speciellt med det...LÅ1 skrev:Bärlinorna för dagens gatubelysningen är fästade i en del fasader. Bl. a. på NK_huset. Tror inte att K-klassningen sätter hinder för sådant.
Re: Luftledningsstolpar på Hamngatan (Stockholm)
Det tycks vara så att PK-huset är k-märkt men inte NK-huset, förutom den nord-västra entrén av huset som verkar vara k-märkt.
Alltså tycks det inte finnas någon k-märkning i vägen för att använda NKs fasad till bärlinor.
Alltså tycks det inte finnas någon k-märkning i vägen för att använda NKs fasad till bärlinor.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
- Stefan Widén
- Inlägg: 3083
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Luftledningsstolpar på Hamngatan (Stockholm)
Odd skrev:Det tycks vara så att PK-huset är k-märkt men inte NK-huset, förutom den nord-västra entrén av huset som verkar vara k-märkt.
Alltså tycks det inte finnas någon k-märkning i vägen för att använda NKs fasad till bärlinor.
Ända problemet är om den solida stenen i fasaden är just bara en fasad och inte har något med husets konstruktion att göra. I ett normalt bostadhus från före 1950 talet så var fasadväggen en del i husets konstruktion och därmed kan klara de laster som ett väggfäste innebär. Fast nog tror även jag att "fasaden" borde klarat av det. Jag skall forska vid tillfälle.
Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Luftledningsstolpar på Hamngatan (Stockholm)
Instämmer. Jag vill påstå att det inte finns en enda byggnad från 50-60-70-talet som är värd att K-märkas. Fulare epok finns inte!Roy M skrev:"K-märkningar" verkar slängas ut lite hur som helst, t.o.m. vidriga 70-talsbyggnader har fått det. NK-huset är ialla fall gammalt och vackert.Odd skrev:Är NK-huset K-märkt? Varför då. Det är väl inget speciellt med det...LÅ1 skrev:Bärlinorna för dagens gatubelysningen är fästade i en del fasader. Bl. a. på NK_huset. Tror inte att K-klassningen sätter hinder för sådant.
- Sven Blomberg
- Inlägg: 927
- Blev medlem: fredag 19 september 2008 11:15
Re: Luftledningsstolpar på Hamngatan (Stockholm)
Är det något som Skönhetsråd och Länstyrelsen bryr sig om?M224 skrev:
Instämmer. Jag vill påstå att det inte finns en enda byggnad från 50-60-70-talet som är värd att K-märkas. Fulare epok finns inte!
Medlem nr 266
Re: Luftledningsstolpar på Hamngatan (Stockholm)
Vad jag tycker om den epoken? Troligen inte.Sven Blomberg skrev:Är det något som Skönhetsråd och Länstyrelsen bryr sig om?M224 skrev:
Instämmer. Jag vill påstå att det inte finns en enda byggnad från 50-60-70-talet som är värd att K-märkas. Fulare epok finns inte!
- Sven Blomberg
- Inlägg: 927
- Blev medlem: fredag 19 september 2008 11:15
Re: Luftledningsstolpar på Hamngatan (Stockholm)
Du missuppfattade mig, jag menar om något är vackert eller inte. Inte vad du tycker, det är din ensak.M224 skrev:Vad jag tycker om den epoken? Troligen inte.Sven Blomberg skrev:Är det något som Skönhetsråd och Länstyrelsen bryr sig om?M224 skrev:
Instämmer. Jag vill påstå att det inte finns en enda byggnad från 50-60-70-talet som är värd att K-märkas. Fulare epok finns inte!
Medlem nr 266
Re: Luftledningsstolpar på Hamngatan (Stockholm)
K-märkning är ett vitt begrepp. Läs mer på t.ex. Riksantikvarieämbetet eller Wikipedia.
För vidare diskussion om k-märkning i allmänhet, starta en ny tråd!
För vidare diskussion om k-märkning i allmänhet, starta en ny tråd!
Senast redigerad av LÅ1 den lördag 03 april 2010 11:13, redigerad totalt 2 gång.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Luftledningsstolpar på Hamngatan (Stockholm)
Jaha nu ser jag hur du skrev. Nä det vet jag inte, ibland vet jag inte hur de tänker ö.h.t.Sven Blomberg skrev:Du missuppfattade mig, jag menar om något är vackert eller inte. Inte vad du tycker, det är din ensak.M224 skrev:Vad jag tycker om den epoken? Troligen inte.Sven Blomberg skrev:
Är det något som Skönhetsråd och Länstyrelsen bryr sig om?
Re: Luftledningsstolpar på Hamngatan (Stockholm)
Enär gatubelysningen fästats i samma fasad torde inte större hinder ligga i att även fästa kontaktledningen i densamma. Kontaktledningsmasterna ha kraftigt dimensionerats upp för att klara av momentet från gatubelysningen.Stefan Widén skrev:Odd skrev:Det tycks vara så att PK-huset är k-märkt men inte NK-huset, förutom den nord-västra entrén av huset som verkar vara k-märkt.
Alltså tycks det inte finnas någon k-märkning i vägen för att använda NKs fasad till bärlinor.
Ända problemet är om den solida stenen i fasaden är just bara en fasad och inte har något med husets konstruktion att göra. I ett normalt bostadhus från före 1950 talet så var fasadväggen en del i husets konstruktion och därmed kan klara de laster som ett väggfäste innebär. Fast nog tror även jag att "fasaden" borde klarat av det. Jag skall forska vid tillfälle.
Stefan
Snarare torde begränsningen ligga i att det skulle kunna vara tämligen tidsödande att förhandla om rätten till upphängning - eller kan du tänka dig att förhandla med kungliga hovstaterna om att flytta en viss vigsel kanske?
MM:s förslag om att använda stag för att begränsa momentet. Det kan gå, under förutsättning att man gör konstruktionen till en del av stadsbilden och gör något spektakulärt med den. Belysning, tak, konstnärlig utsmyckning e.t.c. bortsett från fantasins gränser torde enbart tillgänliga ekonomiska medel kunna sätta stopp för detta.
//Tony
Med reservation för tyckfel.
Re: Luftledningsstolpar på Hamngatan (Stockholm)
Aha! Jag får försöka ta mig en titt där.Stefan Widén skrev:Om du studerar Brommahallen så kan du får se på dylika konstruktioner. Sammanfattningsvis kan man säga att det ser inte klokt ut. Staget i sig blir en konstruktion som syns och målet med en kontaktledning i stadsbebyggelse är att den inte ska synas. Där av är att väggfästen är att föredra framför stolpar och sedan enkel bärlina osv.
(Det är märkligt att jag har besökt Stockholmstrakten flera gånger om året under mer än de senaste 10 åren, men har ännu inte tagit mig tid att ta mig en titt på något av vagnhall-områdena).
Nu har vi spårat ur från ämet rätt långt, men generellt så finns det en poäng att bevara även det man tycker är fult, dels för att alla rimligtvis inte tycker likadant men också för att det fula ofta blir intressant när det blir gammalt nog. Se bara på att folk faktiskt renoverar och putsar Edsel-bilar, trots att fronten mest ser ut som något som inte passar sig att nämna på detta fora.M224 skrev:Instämmer. Jag vill påstå att det inte finns en enda byggnad från 50-60-70-talet som är värd att K-märkas. Fulare epok finns inte!Roy M skrev:"K-märkningar" verkar slängas ut lite hur som helst, t.o.m. vidriga 70-talsbyggnader har fått det. NK-huset är ialla fall gammalt och vackert.

http://en.wikipedia.org/wiki/Edsel
Sant.TonyM skrev:MM:s förslag om att använda stag för att begränsa momentet. Det kan gå, under förutsättning att man gör konstruktionen till en del av stadsbilden och gör något spektakulärt med den. Belysning, tak, konstnärlig utsmyckning e.t.c. bortsett från fantasins gränser torde enbart tillgänliga ekonomiska medel kunna sätta stopp för detta.
Jag vet inte varför, men jag kommer att tänka på de julutsmyckningar som vissa orter brukar hänga upp istället för gatubelysningen. Otur att det inte är jul året om

Det går säkert bra att förkläda allt i ett "konstprojekt", olika konstnärer får utsmycka varsitt stag, och sedan kan man skylla eventuell fulhet på att det är konst...

Appropå att bli en del av stadsbilden... när det gäller långa stolpar så är nog grå en rätt bra färg, den har nog lättast att smälta in mot himlen när man tittar uppåt?
Förekommer det stolkar som är målade i två färger (grå upptill och något annat nedtill)?
- Stefan Widén
- Inlägg: 3083
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Luftledningsstolpar på Hamngatan (Stockholm)
Ja lite "konstnärlig" prägel på stolparna och ev andra arangemang hade säker fått det hela att se än nu bättre ut. Tiden dock, är det som gjort att man inte hinner utan vi får nöja oss med ingenjörsdessignade stolpar som ändå sticker ut lite, i jämförelse med de traditionella, med sin lätt koniska form i stället för dimensionsminskningar som annars är brukligt.
Staden och spårvägen har ju annars traditionellt haft en hög ambition att få till färger och former och utsmyckningar som lyfter anläggningar. Det fanns underbara kontaktledningsstolpar på bla Kungsgatan och Vasabron. På Norrmalmstrog är de fyra stolpar på torget både beslysning och kontaktledningsstolpar. Dessa "nytillverkades" då torget byggdes om för ca 10-15 år sen.
När SL flyttade huvudkontoret från Tegnergatan så gjordes sedvanliga utrensningar och det som en medlem fiskade upp ur conteinarna var El avdelningens arkiv med orginalritningar, vissa är handcolorerade, på olika stolpar mm. Vidare fanns det ritningar på luftledningsdetaljer och hur man ex löst korsning mellan spårvägen och roslagsbanan. Som kronan på verket så fanns alla relationsritningar (kontaktledning och signal) på hela spårvägsnätet med i det som räddades. Allt material är nu i goda händer på Spårvägsmuset.
En liten utvikning men det hänger lite ihop
Stefan
Staden och spårvägen har ju annars traditionellt haft en hög ambition att få till färger och former och utsmyckningar som lyfter anläggningar. Det fanns underbara kontaktledningsstolpar på bla Kungsgatan och Vasabron. På Norrmalmstrog är de fyra stolpar på torget både beslysning och kontaktledningsstolpar. Dessa "nytillverkades" då torget byggdes om för ca 10-15 år sen.
När SL flyttade huvudkontoret från Tegnergatan så gjordes sedvanliga utrensningar och det som en medlem fiskade upp ur conteinarna var El avdelningens arkiv med orginalritningar, vissa är handcolorerade, på olika stolpar mm. Vidare fanns det ritningar på luftledningsdetaljer och hur man ex löst korsning mellan spårvägen och roslagsbanan. Som kronan på verket så fanns alla relationsritningar (kontaktledning och signal) på hela spårvägsnätet med i det som räddades. Allt material är nu i goda händer på Spårvägsmuset.
En liten utvikning men det hänger lite ihop
Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Luftledningsstolpar på Hamngatan (Stockholm)
Angående bebyggelse från 50 - 60 - 70-talen så vill jag påstå att hela Hötorgscity är värt att bevara. Det är så tidstypiskt så det finns knappt. Resten kan man göra vad man vill med, men just den delen med gågatorna, skraporna, de lägre "lådorna" och hela områdets karaktäristiska (eller stavas det karakteristiska) arkitektur borde finnas kvar som ett monument över eftervärlden. Gör sedan med tex Sergels torg, Kulturhuset mm mm vad ni vill.
Professionell tyckare
-
- Inlägg: 2157
- Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18
Re: Luftledningsstolpar på Hamngatan (Stockholm)
Gjorde idag ett av mina sällsynta besök i "spårområdet". Och ta mig
, var inte stolparna målade nu! Zinken hade tydligen åldrats färdigt. Och kommunalgrått förstås, av allt att döma NCS S 6502B.



Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Re: Luftledningsstolpar på Hamngatan (Stockholm)
Åh vilken fin svart färg! För det var ju svarta de skulle bli sa Stefan.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
-
- Inlägg: 2157
- Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18
Re: Luftledningsstolpar på Hamngatan (Stockholm)
De kanske bara är grundmålade....bruse skrev:Åh vilken fin svart färg! För det var ju svarta de skulle bli sa Stefan.

Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Re: Luftledningsstolpar på Hamngatan (Stockholm)
Blir ju ganska omständligt om de ska monteras ned och upp mellan varje målning?Björn Ehnberg skrev:De kanske bara är grundmålade....bruse skrev:Åh vilken fin svart färg! För det var ju svarta de skulle bli sa Stefan.
Annars kan det vara den nya kulören ljussvart.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
-
- Inlägg: 1878
- Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27
Re: Luftledningsstolpar på Hamngatan (Stockholm)
Ledsen Stefan, Men "Retrostolparna" på Norrmalmstorg bär inte upp kontaktledningen, vilket förlagan gjorde, de nytillverkade var för klena för det och det står vanliga (svartmålade) rörstolpar invid dessa, hur har du kunnat missa detta?
HS
HS

- Stefan Widén
- Inlägg: 3083
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Luftledningsstolpar på Hamngatan (Stockholm)
Ja såg att jag inte skrev tillräckligt tydligt ...De var kontaktledningstolpar förr men inte nu.Henrik Schütz skrev:Ledsen Stefan, Men "Retrostolparna" på Norrmalmstorg bär inte upp kontaktledningen, vilket förlagan gjorde, de nytillverkade var för klena för det och det står vanliga (svartmålade) rörstolpar invid dessa, hur har du kunnat missa detta?
HS
Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll