Björn Ehnberg skrev:
Det där är en grov överdrift! Ingen, vare sig du eller någon annan har kunnat visa på några konkreta olycksrisker, specifikt för vagntyp A32 i de aktuella kurvpartierna. Att hålla på och kraxa "fler olyckor, stopp, skador och trafiksäkerhetsrisker" är oseriöst. Det kan jag säga - utan skygglappar - eftersom jag vet en hel del om hur vagntypen rör sig i kurvor - till skillnad från t.ex. Dig.
Låt mig då förklara hur jag har resonerat:
M21 var en 22m lång vagn, med samma konstruktion avseende boggieplacering, med denna vagntyp hade man stora problem med svepytor - framföra allt vid hållplatser där det finns dokumenterade dödsfall som beror på svepet.
M21, hade om någon funnes kvar, kommit fram med lätthet på Djurgårdslinjen - för en sådan har ju varit där. Dock finns samma problematik med svepytor för vagnen i Stockholm som finns i Göteborg.
A32 är en längre vagn och sålunda är svepytorna större det gör att den problematik som fanns för M21 är tillämplig och adekvat när man pratar om innerstadsspår med kurvradier under 25m - vilket är fallet här. Dina erfarenheter grundar sig på Tvärbanan och dess spårgeometri - det har förvisso viss relevans men är knappast hela bilden.
Hur A32 beter sig på en bana som är byggd på ett sådant sätt att svepytor m.m. hålls ned är förvisso adekvat det också, men rimligen borde även du inse att svepytor förändras och blir större mätt utifrån boggiecentrumavstånd. Jag kan tala om att det görs svepstudier på A32, jag har inte tagit del av dem direkt men av diskussionen kring det berömda kaffebordet förstått att detta är en möjlig problematik.
Det finns tillfällen dokumenterade där A32:or har smällt till parkerade bilar med bakre hytt och där främre hytt har passerat utan att ta i.
Därmed anser jag att jag har styrkt mitt uttalande om olycksrisker. Vill du är du naturligtvis välkommen att argumentera emot med underbyggd fakta.
Stefan Widén skrev:
Det är synd att man inte byggde en slinga runt fontänen då hade vi kunnat lånat M32 från GBG det funkar perfekt på linjen
Tyvärr hade det inte räckt med en slinga runt fontänen för att kunna låna M32:or Vi hade nog behövt minst 25 till i trafik innan det hade varit aktuellt att låna ut någon form av vagnöverskott.
Med reservation för tyckfel.