spårlasse skrev:M_M skrev:Utan att ha exakt koll så nog går tågen i respektive upplägg (inte respektive linje) inte tätare än var 60:e min Södertälje-Norrköping, Eskilstuna-Norrköping, Södertälje-Katrineholm, Mjölby-Hallsberg, Töreboda-Laxå o.s.v? I så fall torde Öresundstågens och Östgötatrafikens 20-min-trafik kvitta för SL-pendeln? Det som återstår är Upptåget som givetvis bör synkas med SL-pendeln, men det upplägget lär synkas av andra skäl än bara hur man maxar antalet tillgängliga tåglägen, så det lär lösa sig.
Givetvis kvittar det om alla anslutningar har 60-minuterstrafik. Problemet är ju att man ofta har något tätare i högtrafik. Och det är ju där vi har problemen. Men nu talade jag ju om det optimala - konsekvensen blir ju att östgötapendeln får en något oregelbunden tidtabell, och att det blir något sämre kapacitet i tågsystemet. Men det beöver ju förstås inte SL bry sig om! Orsaken är ju att tåglägena för regionaltågen styrs av tåglägena för SL:s pendeltåg.
Fast SL torde väl få acceptera om Trafikverket kommer fram till att det är samhällsekonomiskt lönsammast om alla SL-tidtabeller förskjuts tre minuter framåt eller nåt sånt?
(Min personliga åsikt är att hela tidsplaneringen för Sverige, inte bara trafiken utan även t.ex. skolor o.s.v., bör synkas så att vi först kommer överens med danskarna om tidtabellen för Öresundsbron, och därefter fortsätta med tågtiderna och länstrafiken längre norrut och därefter lägga tider för framförallt offentliga sektorns verksamheter såsom t.ex. skolor o.s.v.).
spårlasse skrev:Men det är inte bara Uppsalapendeln, du har ju Arlandaexpress ocskå och tågen till Dalarna och Norrland (som förvisso inte går mer än en gång i timmen - men som ändå måste passas in i samma system). Samt förstås också tågen till Västerås som redan nämnts.
Sant med AEX, fast den har inte passning/anslutning med några andra tåg (vad jag vet?) utan bara går var 20:e minut. Dalarna och Norrland behöver väl egentligen bara ha anslutning till TiB i Gävle, Krylbo och Falun-Borlänge, och TiB i sin tur i Örebro-Hallsberg-Laxå-Mjölby? Med ett tåg i timmen torde man kunna flexa något tågläge fram/tillbaka.
spårlasse skrev:Problemet när man har olika turtätheter är ju att olika tåg med olika stationsuppehåll/hastighet, vid olka turtäthet ju hamnar i olika lägen framför varandra under en tidtabellstimme. Detta stjäl kapacitet från systemen och gör dem också mer störningskänsliga.
Ursäkta att jag är senil, men ska SL-tågen till Uppsala stanna vid alla stationer eller skippa vissa? Om de stannar vid alla stationer så är det väl bara problem att vissa tåg stannar vid Knivsta och andra inte (förutom också problemet att anslutningen vid Skavstaby inte är nån höjdare, men där kan Trafikverket gott bita i det sura äpplet och åtminstone förbättra i ena riktningen...). SL's X60 har samma STH som SJ's loktåg men bättre acceleration. Skillnaden mellan STH 160 och 200 är väl i praktiken inte så enorm för körtiden här, och Trafikverket kan nog finna samhällsekonomisk lönsamhet i att tvinga SJ att köra sina snabbtåg i tidluckor för STH 160 om det blir för trångt.
spårlasse skrev:Men 10-minutertrafik som grund fär trängselplanen skulle egentligen fungera lika bra. Det viktiga enligt den är ju att man växlar inre och yttre spår med 4-minutersmellanrum (ibland 3 när det inte är ett mellanliggande tåg på yttre spåret) fungerar ju lika bra med 10-minuterstrafik som bas - då man ju ändå inte kan utnyttja alla tåglägen.
Det går å andra sidan utmärkt att ha en plan med t.ex. 24 tåg per timme där vissa tåglägen är lagda för trafik med 15-min-multiplar och varannat för 20-min-multiplar!
20-min-upplägg A kan ha avgångar x:00, x:20, x:40
15-min-upplägg B kan ha avgångar x:02½, x:17½, x:32½, x:47½
20-min-upplägg C kan ha avgångar x:05, x:25, x:45
15-min-upplägg D kan ha avgångar x:07½, x:22½, x:37½, x:52½
20-min-upplägg E kan ha avgångar x:10, x:30, x:50
15-min-upplägg F kan ha avgångar x:12½, x:27½, x:42½, x:57½
20-min-upplägg G kan ha avgångar x:15, x:35, x:55
I Stockholm skulle man t.ex. kunna köra upplägg B för Nynäs-Bålsta, D för Märsta-Södertälje, F för Älvsjö-Uppsala, A för AEX o.s.v.
Då måste det vara 20-min-multiplar på SJ's Uppsalatåg och tågen på Dalabanan, Gävlebanan.
Eftersom AEX inte går söderut så kan man köra 15-min-system på alla tåg söder om CST och då passar det fint med 30-min-trafik i rusningen på SJ's regionaltåg mot Eskilstuna och Nyköping/Linköping.
Eftersom Västeråsbanan har egna spår så är det bara Bålsta-Nynäshamns 15-min-trafik av SL's tåg som berörs av getingmidjan och spåren Uppsala-Stockholm. Där torde det inte vara något jätteproblem att lägga tiderna.