B Thomas skrev:Felet med dagens trafik är att man "tvingar" människor från sydvästra delen av Årsta att åka med runt alla småstoppen på Sköntorpsvägen. På trådbussens tid slapp man det och restiden var mycket kortare.
Jag föreslog på annat ställe att koppla ihop TKO's spårvägsförslag med Tvärbanan så att västra årsta kan nå Gullmarsplan via Tvärbanan, och östra Årsta nå Årstaberg-Liljeholmen via Tvärbanan. Skulle det lösa detta problem?
TKO skrev:Det är ju aldrig någon som kollar när bussen går utan man ställer sej vid stolpen och väntar...
Det beror väl i sin tur på att möjligheten att kolla när bussen faktiskt går, och inte bara vad tidtabellen "föreslår", när något som ligger i sin linda inom SL-området?
Dessutom behövs realtidsvisningsskyltar på hållplatserna för att resenärerna ens ska fundera på att lita på att om de väntar två minuter till snabblinjen så kommer de fram en minut snabbare än om de kliver på fordonet som står vid hållplatsen. Utan display så skulle jag inte tycka att det var värt att kunna vinna en minut men riskera att förlora minuten och mer om det är nåt strul...
TKO skrev:Om/När det blir en bebyggelse på Årstafältet kommer ju den nuvarande tvärbanesträckningen att ligga "än mer fel" anser jag - eftersom den vare sej betjänar "gamla Årsta" eller den nya bebyggelsen på ett vettigt sätt! Ett drakoniskt grepp vore då att helt enkelt lägga ner den nuvarande linjen via Valla Torg och istället köra två nya linjer - en via Årstafältet och en genom gamla Årsta. Men det är nog lite väl drastiskt att föreslå...
... eller så behåller man även den sträckningen OCKSÅ och låter vissa turer/linker utgöra "snabbvagnar".
TKO skrev:(Och då dyker ju ett annat historiskt faktum upp: Spårtrafiksreservatet! Det kanske är för tidigt att avskriva den linjesträckningen ändå? Vem vet...)
Generellt sett är väl egna körfällt nästan alltid att föredra, och då sitter reservat ofta som handen i handsken.
Kantorn skrev:Du skriver i en annan tråd om kapacitetsproblem Gullmarsplan - Centralen i kombination med Årsta.
Min första tanke är då att stombusslinje 4 - senare naturligtvis konverterad till spårvägslinje 4 - kunde fortsätta till Årsta utan byte. Då blir det ett enkelt sätt att ta sig över till Skanstull (om ej Medborgarplatsen...) som kanske tilltalar någon.
Men så faller den på att de flesta av gammal vana nog vill åka till T-centralen, samt att ihopsättning av två busslinjer inte ökar kapaciteten, bara krånglar till tidtabellsläggningen.
Njae, om man sammanbinder två linjer så att antalet resenärer som byter minskar rejält så tar hållplatsuppehållen/t kortare tid och det ökar kapacitén och framförallt attraktiviteten.
Kantorn skrev:Då kom jag att tänka på:
Spårväg Årsta (enligt något av dina förslag) - Gullmarsplan - Skanstullsbron - /alt 1: Götgatan - Åsögatan - Magnus Ladulåsgatan - Swedenborgsgatan - Hornsgatan - Slussen/alt 2: Skanstull - Ringvägen - Renstjärnas gata - Slussen/ - Munkbroleden - Vasagatan - Norra Bantorget - Odenplan.
Då "slipper" folk trängas på tunnelbanan.
Jag tyckte jag just föreslog något liknande, dock inte fullt så detaljerat utan mer raka vägen Gullmarsplan-Slussen...
Nåväl, spårvägifieras även L4 så får man många intressanta möjligheter till linjer som ger direktresor. Jag är dock tveksam till att koppla Årsta till L4 vid Gullmarsplan, en förvindelse mellan L4 och Tvärbanan vid Liljeholmen bör ge kortare restid för alla "Årsta-L4"-resor utom möjligen Årsta-Södersjukhuset...
Kantorn skrev:Frågan är om folk gör det frivilligt? Stannar ovan jord i ett trafikslag som tar några minuter extra på sig att nå sin destination i stället för att gå ner till sardinburkarna? Hade du gjort det? Jag hade det, men jag är nörd. Ju.
Det beror väl på vad man pratar om för restider, och hur bra/dåliga de olika alternativen är ur andra aspekter. De som stannar kvar ombord på spårvagnen får troligtvis sitta eller åtminstone trängas lindrigare än på tunnelbanan i rusningen.
Behöver spårväg Gullmarsplan-Slussen vara så mycket långsammare än tunnelbana?
Skulle man rent av kunna gräva en tunnel som börjar sjunka t.ex. omkring Medborgarplatsen och dyker upp vid Slussen-"torget", för att få rak väg med rimlig lutning?
Det optimala vore kanske att bygga fyrspår längs nuvarande tunnelbana, körda spårväg på de nuvarande spåren och tunneltågen non-stop Gullmarsplan-Slussen på nya spår? Jag inser att det skulle kosta rejält mycket men här kan man ta pengar ur "öka tunnelbanans kapacité"-budgeten istället för "bygga spårväg"-budgeten... (Om man vill och det får plats så kan man se till att tunnelbanan i fortsättningen också kan stanna vid Medborgarplatsen-Skanstull, men bara stanna där utanför rusningen).
TKO skrev:Det var ett försök att vara rolig - jag skall genast sluta med det.
Äsch, fortsätt gärna med det, alla kan inte förstå och uppskatta allt, oavsett om det är skämt eller allvar.
Nåväl, skämt åtsido som slaktarn sa...
TKO skrev:Det jag ville belysa är att spårvägen från Hammarby Sjöstad egentligen borde gå in till stan, den är åtminstone i nuläget en ren matarbana till tunnelbanan och inte alls någon tvärförbindelse. Men det går ju att råda bot på - lägg spår över Skansbron igen!
Hur ohemult dyrt skulle det vara att bygga ny spårvägsbro som kan anslutas till dels ditt Årstabaneförslag och även båda Tvärbanegrenarna, och som på Södersidan kan anslutas både till en spårvägifierad L4 och även till nya spår mot Slussen?
Att den östraste delen av Tvärbanan inte är någon tvärförbindelse beror såklart på att den slutar i stoppbockar istället för att åtminstone ha acceptabelt smidigt byte med Saltsjöbanan.
Varför lyckas inte trafikplanerarna komma överens om en kort förlängning på Tvärbanan österut som "passar" oavsett hur man sen gör med Saltsjöbanan, bara för att faktiskt få till bytesmöjligheter där?
TKO skrev:(Se - jag kan faktiskt tycka att även andra än Årstabor skall få åka spårvagn...)