Nils Carl Aspenberg skrev:Barcelona er det beste eksemplet. Paris bygger nå sin nye spårväg i sentrum som skal gå mellom alle Järnvägsstationer. Berlin har flere planer om nye strekninger i sentrum eksempelvis til den nye Centralstationen. Hamburg skal bygge ut et spårvägsnett i sentrum. Seoul planlegger et sentralt spårvägsnett med 10 linjer. Buenos Aires planlegger et stort spårvägsnett i sentrum. Praha, Budapest, Wien, Bucuresti, Milano og München har redan store T-banesystemer og mange spårvagnar i sentrum. Alle disse stedene har spårvägsprosjekter eller nye strekninger under bygging. Mange steder bygges det ut både T-bane og spårväg fordi man har sett at systemene har olika uppgifter. Dette gjelder Amsterdam, Rotterdam, Brussel, Madrid, Barcelona, Milano, Roma, Torino, Los Angeles, San Francisco.
Barcelona? Nja - den felande länken genom stan är ju inte byggd... dessutom skall den gå i en bred aveny en bit från det egentliga stadscentrum.
Paris? Där bygger man stegvis ut en linje som motsvarar linje 4 i Stockholm - man gör alltså helt rätt. Ett mycket dåligt exempel med andra ord för att bevisa din tes.
Berlin? Där bygger man sakta ut det spårvägsnät som fanns kvar i östra delarna, numera går någon enstaka linje in i det som förr var Västberlin. Det är inget nytt system. Det finns ingen spårvägslinje GENOM centrum. Inget bra exempel. (Du kan t ex inte hitta den berömda spårfaktorn - det är snarare minskande siffror för spårvägstrafiken)
Hamburg? Om det nu blir något är det inte inne i centrum. Dessutom inte byggt så det är inget bra exempel.
Seoul? Ingen aning - men det är ju inte byggt vad jag vet! Inget bra exempel alltså.
Buenos Aires? Ingen aning - men det är ju inte byggt vad jag vet! Inget bra exempel alltså.
Prag? Där lägger man ner spårvägar när tunnelbanan byggs ut.
Budapest? Som Prag.
Wien? Som Budapest. Det är länge sen det gick spårvagnar i den inre delen av staden...
Bukarest? Där lägger man ner spårvägar där tunnelbanan byggs ut.
Milano? Ja inga större spårvägsutbyggnader eller hur? Snarare har nätet krympit.
München? Spårvägsutbyggnader sker endast i ytterområden, inga spårvagnar genom centrum.
Gemensamt för ovanstående är att det heller inte är nya system - och att spårvägsnäten minskat i takt med att tunnelbanan byggts ut.
Amsterdam? Inget nytt system. Ej utbyggd tunnelbana.
Rotterdam? Inget nytt system. EJ utbyggd tunnelbana.
Dessutom så var det inte en lista över all världens spårvägsstäder jag frågade efter, utan ett konkret exempel på hur en ny spårvägslinje genom ett central beläget område med god kollektivtrafik - bland annat en väl fungerande tunnelbana - fått bilister att börja åka kollektivt? Trots din långa lista har du inte lyckats komma med ett enda bestyrkt exempel. Det beror förmodligen på att det inte finns något sådant exempel...
Det är möjligt att du missat det - men jag kan ta det en gång till:
Jag tycker att vi behöver spårvagnar även i Stockholms innerstad, på de linjer där det finns behov att detta. Det är i första hand linje 4 men även linje 3. Det är alltså inte det den här diskussionen handlar om utan om det är vettigt att köra spårvagn mellan Djurgården och Hornsberg via Sergels Torg. Ja mina invändningar är i första hand mot Kungsholmsdelen - och som framgått av många inlägg här är jag inte ensam om den åsikten.
Så om du vill använda utländska exempel försök då vara lite mer specifik och dra inte hela listan hela tiden!
Och om du nu måste dra hela listan så ta med lite siffror på kollektivtrafikandel och resandeökning - det är ju det som är intressant. Varför inte börja med Stuttgart? Så kan vi börja diskutera "Stadtbahnfaktorn"!
/TKO