Sida 4 av 25

Re: Byggandet av Spårväg city

Postat: måndag 23 november 2009 9:08
av bruse
Kantorn skrev:Men sätt upp en cykelbaneskylt med en förbjuden gångtrafikskylt under. Det skulle passa utmärkt här.
Tänk om världen vore så enkel att folk lydde skyltar...

Re: Byggandet av Spårväg city

Postat: måndag 23 november 2009 10:35
av Kantorn
bruse skrev:
Kantorn skrev:Men sätt upp en cykelbaneskylt med en förbjuden gångtrafikskylt under. Det skulle passa utmärkt här.
Tänk om världen vore så enkel att folk lydde skyltar...
Just förbjuden gångtrafik brukar vara rätt åtlydd. Men kanske inte om man får cykla.
Nej, jag förstår din skepsis, men man kan inte annat än att hänvisa. Har du nåt bättre tips?

Re: Byggandet av Spårväg city

Postat: måndag 23 november 2009 10:43
av bruse
Kantorn skrev:
bruse skrev:
Kantorn skrev:Men sätt upp en cykelbaneskylt med en förbjuden gångtrafikskylt under. Det skulle passa utmärkt här.
Tänk om världen vore så enkel att folk lydde skyltar...
Just förbjuden gångtrafik brukar vara rätt åtlydd. Men kanske inte om man får cykla.
Nej, jag förstår din skepsis, men man kan inte annat än att hänvisa. Har du nåt bättre tips?
Skylt är bättre än inte. Men en utbildning av samtliga trafikangrupper vore på sin plats. Särskilt de som inte har körkort, som cyklister och gångtrafikanter.

Re: Byggandet av Spårväg city

Postat: måndag 23 november 2009 13:28
av Kantorn
bruse skrev:
Kantorn skrev:Just förbjuden gångtrafik brukar vara rätt åtlydd. Men kanske inte om man får cykla.
Nej, jag förstår din skepsis, men man kan inte annat än att hänvisa. Har du nåt bättre tips?
Skylt är bättre än inte. Men en utbildning av samtliga trafikangrupper vore på sin plats. Särskilt de som inte har körkort, som cyklister och gångtrafikanter.
Visst vore det bra. Men om utbildningen - som nog vissa kommer tycka: Tillrättavisningen - blir obligatorisk så tror jag det kommer bli ett ramaskri - "Storebrorsfasoner! Jag vet minsann hur man - eller åtminstone jag - gör i trafiken!". Om den inte blir det kommer bara de som inte behöver gå utbildningen att göra det.

Re: Byggandet av Spårväg city

Postat: måndag 23 november 2009 22:14
av LÅ1
Kantorn skrev:Men sätt upp en cykelbaneskylt med en förbjuden gångtrafikskylt under. Det skulle passa utmärkt här.
Delar inte den bedömningen! Det ger signalen att det just här är förbjudet att gå i cykelbanan. Att det är ett undantag, alltså!

Hellre då en upplysande textskylt som komplement!

Re: Byggandet av Spårväg city

Postat: tisdag 24 november 2009 18:25
av daniel_s
Kantorn skrev:
bruse skrev: Skylt är bättre än inte. Men en utbildning av samtliga trafikangrupper vore på sin plats. Särskilt de som inte har körkort, som cyklister och gångtrafikanter.
Visst vore det bra. Men om utbildningen - som nog vissa kommer tycka: Tillrättavisningen - blir obligatorisk så tror jag det kommer bli ett ramaskri - "Storebrorsfasoner! Jag vet minsann hur man - eller åtminstone jag - gör i trafiken!". Om den inte blir det kommer bara de som inte behöver gå utbildningen att göra det.
Utbildning, det låter så högtidligt. Ska vi inte införa trafikbetyg också, så att vi vet vilka som klarade Utbildningen. Vilket problem skulle denna Utbildning lösa egentligen?

Faktum är att Hamngatans södra sida vid Berzelii park egentligen inte behövs som gångväg. Det är minst lika bra att gå genom parken, men det saknas en tydlig väg in i parken och det är lätt att man hamnar på den där trottoaren ändå. Från Norrmalmstorg måste man gå i en lite underlig knix för att komma in i parken - det borde vara en inbjudande öppning ungefär som Humlegårdens vid Runebergsplan eller Blå porten. Kanske också en vägvisningsskylt för gående - typ "Rätt väg här"?

Re: Byggandet av Spårväg city

Postat: tisdag 24 november 2009 20:32
av 2763
daniel_s skrev: Utbildning, det låter så högtidligt. Ska vi inte införa trafikbetyg också, så att vi vet vilka som klarade Utbildningen. Vilket problem skulle denna Utbildning lösa egentligen?
Absolut, med en rejäl morot för att lära sig saker och ting.

0-100 rätt, vid 100 rätt får du följa hastighetsgränserna. Vid 50 rätt får du köra i 50% av angiven hastighet... e.t.c. (o nej, det kommer inte alls att bli kaos. Men framförallt lär Lattemorsornas hastighet överstiga många cyklisters och bilister)

Re: Byggandet av Spårväg city

Postat: tisdag 24 november 2009 21:52
av Kantorn
daniel_s skrev:Kanske också en vägvisningsskylt för gående - typ "Rätt väg här"?
Ja! Bättre än en konventionell. Eller i kombination. Så folk reagerar lite.
LÅ1 skrev:Delar inte den bedömningen! Det ger signalen att det just här är förbjudet att gå i cykelbanan. Att det är ett undantag, alltså!

Hellre då en upplysande textskylt som komplement!
Det är sant. Tänkte inte på det.

Re: Byggandet av Spårväg city

Postat: onsdag 25 november 2009 0:17
av LÅ1
Gör man det riktigt bra så blir det ett staket som gör att man inte kan gå rakt fram och in på den f.d. trottoaren. Vill man då gå där så måste man först gå ut i rännstenen.
(Vet inte hur det blir med cykelbana i Hamngatan förbi Norrmalmmstorg i riktning Nybroplan, men förhoppningsvis kommer en sådan att vara avskild från trottoaren, om där överhuvudtaget blir cykelbana, men det utgår jag ifrån.)

Re: Byggandet av Spårväg city

Postat: torsdag 26 november 2009 21:46
av LÅ1
Såg i går att man nu gräver närmare Norrmalmstorg än tidigare. Och trafiken får gå lite annorlunda. Jag antar att det man nu sysslar med är flyttning av ledningar, så att de är åtkomliga utan att gräva där spåren skall gå. Eller?

Re: Byggandet av Spårväg city

Postat: fredag 27 november 2009 18:30
av LÅ1
Passerade Hamngatan i dag, i dagsljus. Kunde konstatera följande:
* Man har grävt runt träden närmast Hamngatan vid Kungsträdgården, vid T.G.I. Friday’s. Träden skall flyttas. Betyder förmodligen att trottoaren blir smalare? Sällan den mest trånga delen av Hamngatans södra trottoar, men ändå halvtrångt ibland.
* Utanför Zara och McDonalds jobbar man nu i gatan närmast trottoaren, och även en del av trottoaren är avspärrad.
* Vid Norrmalmstorg går nu all biltrafik i gatans mitt, där det tidigare var uppgrävt.

(Hur det f.n. ser ut på övriga delar av spårvägssträckningen har jag ingen aning om.)

Re: Byggandet av Spårväg city

Postat: fredag 27 november 2009 20:58
av Stefan Widén
Ute på Djurgården börjar man i helgen återasfaltera med början vid Skn.

Stefan

Re: Byggandet av Spårväg city

Postat: lördag 28 november 2009 8:08
av Granis
Stiligt bygge.
Men vad kostar sådant här?
Granis

Re: Byggandet av Spårväg city

Postat: lördag 28 november 2009 8:53
av Stefan Widén
Granis skrev:Stiligt bygge.
Men vad kostar sådant här?
Granis
Om du går in på SLs sida så tror jag de har en grov uppställning på kostnaderna. Eller så söker du i megatråden om Djurgårdslinjen här på forumet.

Att bygga infrastruktur kosta pengar. Men genom att bygga smart med väl avvägd standard så kan man pressa ned priserna och det har man gjort i detta fall. Vill du diskutera frågan vidare rekomenderar jag dig att göra det i denna tråd där du även hittar det jag nämnde tidigare.
http://www.sparvagssallskapet.se/forum/ ... =2&t=29298

Stefan

Re: Byggandet av Spårväg city

Postat: lördag 28 november 2009 11:03
av Thomas Lange
Granis skrev:Stiligt bygge.
Men vad kostar sådant här?
Granis
Den totala kostnaden för Spårväg Citys första etapp blir cirka 230 miljoner kronor.
I arbetet ingår nytt spår och nya kontaktledningar, nya hållplatser, en nödvändig ombyggnad av Djurgårdslinjens
depåbyggnad vid Liljevalchs konsthall samt upprustning och modernisering av befintliga spår på Strandvägen och Djurgården. Allt enligt SL:s webbplats.

Re: Byggandet av Spårväg city

Postat: lördag 28 november 2009 11:28
av ADDE
Thomas Lange skrev:
Granis skrev:Stiligt bygge.
Men vad kostar sådant här?
Granis
Den totala kostnaden för Spårväg Citys första etapp blir cirka 230 miljoner kronor.
I arbetet ingår nytt spår och nya kontaktledningar, nya hållplatser, en nödvändig ombyggnad av Djurgårdslinjens
depåbyggnad vid Liljevalchs konsthall samt upprustning och modernisering av befintliga spår på Strandvägen och Djurgården. Allt enligt SL:s webbplats.
Nya hållplatser? jag kan tänka mig att man renoverar befintliga hållplatser, men jag har inte hört talas om nya hållplatser utmed berörd sträcka... annat än djurgårdsskolan mot Waldermarsudde...

Re: Byggandet av Spårväg city

Postat: lördag 28 november 2009 11:44
av 2763
charmander skrev: Nya hållplatser? jag kan tänka mig att man renoverar befintliga hållplatser, men jag har inte hört talas om nya hållplatser utmed berörd sträcka... annat än djurgårdsskolan mot Waldermarsudde...
Djurgårdsskolan (båda riktningarna)
Kungsträdgården och Sergels Torg är nya hållplatser.

//Tony

Re: Byggandet av Spårväg city

Postat: söndag 29 november 2009 18:03
av carltram
Även den här söndagen (29/11-09) var jag ute och fotograferade bygget. :D
Bild
Norrmalmstorg har blivit rena rama byggarbetsplatsen...
Bild
...samma här...
Bild
och här...
Bild
Däremot ser cykelbanan färdig ut!
Bild
Ute på Djurgården har man kommit långt. Nu har man börjat asfaltfera det högra spåret.
Bild
Här har man inte hunnit asfaltera. Något fel med rören har nog uppstått!!!
Bild
Bild
Bild
Hållplats Djurgårdsskolan ser färdig ut...
Bild
Bild
Hållplats Skansen (för buss 47) i riktning Waldemarsudde har flyttats bakåt ca 50 meter.

Re: Byggandet av Spårväg city

Postat: söndag 29 november 2009 19:55
av ADDE
Nu blev jag osäker ang. djurgården...

har man flyttat på de gamla spåren mot Waldermarsudde, eller har man bytt ut dom?
ska man byta ut spåren mot skansen också senare mot vintern när DjL-trafiken upphör?

Re: Byggandet av Spårväg city

Postat: söndag 29 november 2009 20:13
av 2763
charmander skrev:Nu blev jag osäker ang. djurgården...

har man flyttat på de gamla spåren mot Waldermarsudde, eller har man bytt ut dom?
ska man byta ut spåren mot skansen också senare mot vintern när DjL-trafiken upphör?
Det är nya spår i helt nytt läge.

//Tony