Tänk om världen vore så enkel att folk lydde skyltar...Kantorn skrev:Men sätt upp en cykelbaneskylt med en förbjuden gångtrafikskylt under. Det skulle passa utmärkt här.
Byggandet av Spårväg city
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Re: Byggandet av Spårväg city
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Just förbjuden gångtrafik brukar vara rätt åtlydd. Men kanske inte om man får cykla.bruse skrev:Tänk om världen vore så enkel att folk lydde skyltar...Kantorn skrev:Men sätt upp en cykelbaneskylt med en förbjuden gångtrafikskylt under. Det skulle passa utmärkt här.
Nej, jag förstår din skepsis, men man kan inte annat än att hänvisa. Har du nåt bättre tips?
Professionell tyckare
Skylt är bättre än inte. Men en utbildning av samtliga trafikangrupper vore på sin plats. Särskilt de som inte har körkort, som cyklister och gångtrafikanter.Kantorn skrev:Just förbjuden gångtrafik brukar vara rätt åtlydd. Men kanske inte om man får cykla.bruse skrev:Tänk om världen vore så enkel att folk lydde skyltar...Kantorn skrev:Men sätt upp en cykelbaneskylt med en förbjuden gångtrafikskylt under. Det skulle passa utmärkt här.
Nej, jag förstår din skepsis, men man kan inte annat än att hänvisa. Har du nåt bättre tips?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Visst vore det bra. Men om utbildningen - som nog vissa kommer tycka: Tillrättavisningen - blir obligatorisk så tror jag det kommer bli ett ramaskri - "Storebrorsfasoner! Jag vet minsann hur man - eller åtminstone jag - gör i trafiken!". Om den inte blir det kommer bara de som inte behöver gå utbildningen att göra det.bruse skrev:Skylt är bättre än inte. Men en utbildning av samtliga trafikangrupper vore på sin plats. Särskilt de som inte har körkort, som cyklister och gångtrafikanter.Kantorn skrev:Just förbjuden gångtrafik brukar vara rätt åtlydd. Men kanske inte om man får cykla.
Professionell tyckare
Delar inte den bedömningen! Det ger signalen att det just här är förbjudet att gå i cykelbanan. Att det är ett undantag, alltså!Kantorn skrev:Men sätt upp en cykelbaneskylt med en förbjuden gångtrafikskylt under. Det skulle passa utmärkt här.
Hellre då en upplysande textskylt som komplement!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Utbildning, det låter så högtidligt. Ska vi inte införa trafikbetyg också, så att vi vet vilka som klarade Utbildningen. Vilket problem skulle denna Utbildning lösa egentligen?Kantorn skrev:Visst vore det bra. Men om utbildningen - som nog vissa kommer tycka: Tillrättavisningen - blir obligatorisk så tror jag det kommer bli ett ramaskri - "Storebrorsfasoner! Jag vet minsann hur man - eller åtminstone jag - gör i trafiken!". Om den inte blir det kommer bara de som inte behöver gå utbildningen att göra det.bruse skrev: Skylt är bättre än inte. Men en utbildning av samtliga trafikangrupper vore på sin plats. Särskilt de som inte har körkort, som cyklister och gångtrafikanter.
Faktum är att Hamngatans södra sida vid Berzelii park egentligen inte behövs som gångväg. Det är minst lika bra att gå genom parken, men det saknas en tydlig väg in i parken och det är lätt att man hamnar på den där trottoaren ändå. Från Norrmalmstorg måste man gå i en lite underlig knix för att komma in i parken - det borde vara en inbjudande öppning ungefär som Humlegårdens vid Runebergsplan eller Blå porten. Kanske också en vägvisningsskylt för gående - typ "Rätt väg här"?
Absolut, med en rejäl morot för att lära sig saker och ting.daniel_s skrev: Utbildning, det låter så högtidligt. Ska vi inte införa trafikbetyg också, så att vi vet vilka som klarade Utbildningen. Vilket problem skulle denna Utbildning lösa egentligen?
0-100 rätt, vid 100 rätt får du följa hastighetsgränserna. Vid 50 rätt får du köra i 50% av angiven hastighet... e.t.c. (o nej, det kommer inte alls att bli kaos. Men framförallt lär Lattemorsornas hastighet överstiga många cyklisters och bilister)
Med reservation för tyckfel.
Ja! Bättre än en konventionell. Eller i kombination. Så folk reagerar lite.daniel_s skrev:Kanske också en vägvisningsskylt för gående - typ "Rätt väg här"?
Det är sant. Tänkte inte på det.LÅ1 skrev:Delar inte den bedömningen! Det ger signalen att det just här är förbjudet att gå i cykelbanan. Att det är ett undantag, alltså!
Hellre då en upplysande textskylt som komplement!
Professionell tyckare
Gör man det riktigt bra så blir det ett staket som gör att man inte kan gå rakt fram och in på den f.d. trottoaren. Vill man då gå där så måste man först gå ut i rännstenen.
(Vet inte hur det blir med cykelbana i Hamngatan förbi Norrmalmmstorg i riktning Nybroplan, men förhoppningsvis kommer en sådan att vara avskild från trottoaren, om där överhuvudtaget blir cykelbana, men det utgår jag ifrån.)
(Vet inte hur det blir med cykelbana i Hamngatan förbi Norrmalmmstorg i riktning Nybroplan, men förhoppningsvis kommer en sådan att vara avskild från trottoaren, om där överhuvudtaget blir cykelbana, men det utgår jag ifrån.)
Såg i går att man nu gräver närmare Norrmalmstorg än tidigare. Och trafiken får gå lite annorlunda. Jag antar att det man nu sysslar med är flyttning av ledningar, så att de är åtkomliga utan att gräva där spåren skall gå. Eller?
Passerade Hamngatan i dag, i dagsljus. Kunde konstatera följande:
* Man har grävt runt träden närmast Hamngatan vid Kungsträdgården, vid T.G.I. Friday’s. Träden skall flyttas. Betyder förmodligen att trottoaren blir smalare? Sällan den mest trånga delen av Hamngatans södra trottoar, men ändå halvtrångt ibland.
* Utanför Zara och McDonalds jobbar man nu i gatan närmast trottoaren, och även en del av trottoaren är avspärrad.
* Vid Norrmalmstorg går nu all biltrafik i gatans mitt, där det tidigare var uppgrävt.
(Hur det f.n. ser ut på övriga delar av spårvägssträckningen har jag ingen aning om.)
* Man har grävt runt träden närmast Hamngatan vid Kungsträdgården, vid T.G.I. Friday’s. Träden skall flyttas. Betyder förmodligen att trottoaren blir smalare? Sällan den mest trånga delen av Hamngatans södra trottoar, men ändå halvtrångt ibland.
* Utanför Zara och McDonalds jobbar man nu i gatan närmast trottoaren, och även en del av trottoaren är avspärrad.
* Vid Norrmalmstorg går nu all biltrafik i gatans mitt, där det tidigare var uppgrävt.
(Hur det f.n. ser ut på övriga delar av spårvägssträckningen har jag ingen aning om.)
- Stefan Widén
Ute på Djurgården börjar man i helgen återasfaltera med början vid Skn.
Stefan
Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Stiligt bygge.
Men vad kostar sådant här?
Granis
Granis
- Stefan Widén
Om du går in på SLs sida så tror jag de har en grov uppställning på kostnaderna. Eller så söker du i megatråden om Djurgårdslinjen här på forumet.Granis skrev:Stiligt bygge.
Granis
Att bygga infrastruktur kosta pengar. Men genom att bygga smart med väl avvägd standard så kan man pressa ned priserna och det har man gjort i detta fall. Vill du diskutera frågan vidare rekomenderar jag dig att göra det i denna tråd där du även hittar det jag nämnde tidigare.
http://www.sparvagssallskapet.se/forum/ ... =2&t=29298
Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
- Thomas Lange
Den totala kostnaden för Spårväg Citys första etapp blir cirka 230 miljoner kronor.Granis skrev:Stiligt bygge.
Granis
I arbetet ingår nytt spår och nya kontaktledningar, nya hållplatser, en nödvändig ombyggnad av Djurgårdslinjens
depåbyggnad vid Liljevalchs konsthall samt upprustning och modernisering av befintliga spår på Strandvägen och Djurgården. Allt enligt SL:s webbplats.
Ju förr dess bättre.
Nya hållplatser? jag kan tänka mig att man renoverar befintliga hållplatser, men jag har inte hört talas om nya hållplatser utmed berörd sträcka... annat än djurgårdsskolan mot Waldermarsudde...Thomas Lange skrev:Den totala kostnaden för Spårväg Citys första etapp blir cirka 230 miljoner kronor.Granis skrev:Stiligt bygge.
Granis
I arbetet ingår nytt spår och nya kontaktledningar, nya hållplatser, en nödvändig ombyggnad av Djurgårdslinjens
depåbyggnad vid Liljevalchs konsthall samt upprustning och modernisering av befintliga spår på Strandvägen och Djurgården. Allt enligt SL:s webbplats.
Djurgårdsskolan (båda riktningarna)charmander skrev: Nya hållplatser? jag kan tänka mig att man renoverar befintliga hållplatser, men jag har inte hört talas om nya hållplatser utmed berörd sträcka... annat än djurgårdsskolan mot Waldermarsudde...
Kungsträdgården och Sergels Torg är nya hållplatser.
//Tony
Även den här söndagen (29/11-09) var jag ute och fotograferade bygget.

Norrmalmstorg har blivit rena rama byggarbetsplatsen...

...samma här...

och här...

Däremot ser cykelbanan färdig ut!

Ute på Djurgården har man kommit långt. Nu har man börjat asfaltfera det högra spåret.

Här har man inte hunnit asfaltera. Något fel med rören har nog uppstått!!!

Hållplats Djurgårdsskolan ser färdig ut...

Hållplats Skansen (för buss 47) i riktning Waldemarsudde har flyttats bakåt ca 50 meter.

Norrmalmstorg har blivit rena rama byggarbetsplatsen...

...samma här...

och här...

Däremot ser cykelbanan färdig ut!

Ute på Djurgården har man kommit långt. Nu har man börjat asfaltfera det högra spåret.

Här har man inte hunnit asfaltera. Något fel med rören har nog uppstått!!!

Hållplats Djurgårdsskolan ser färdig ut...

Hållplats Skansen (för buss 47) i riktning Waldemarsudde har flyttats bakåt ca 50 meter.
Nu blev jag osäker ang. djurgården...
har man flyttat på de gamla spåren mot Waldermarsudde, eller har man bytt ut dom?
ska man byta ut spåren mot skansen också senare mot vintern när DjL-trafiken upphör?
har man flyttat på de gamla spåren mot Waldermarsudde, eller har man bytt ut dom?
ska man byta ut spåren mot skansen också senare mot vintern när DjL-trafiken upphör?
Det är nya spår i helt nytt läge.charmander skrev:Nu blev jag osäker ang. djurgården...
//Tony